Afwijking bandenmaat bij winterbanden op stalen velg

SX Superfly

Net ingestapt
Ik heb een set winterbanden nodig voor een Peugeot 3008 uit 2010.

Nu heb ik een set op het oog waarvan de maat van de velgen overeen komt als ik de maat opzoek op steekmaat.nl. Echter wijkt de bandenmaat af. De bandenmaat op de te koop staande velgen is 215/55/16. Op steekmaat.nl staat bij 16" de maat 215/60/16. Gaat dit problemen geven of past het gewoon?

In de meeste gevallen past het, je tellerafwijking wordt alleen minder.

Afwijking van 3,24%. Max 2 á 3 procent wordt geadviseerd. 120 km/h op de teller is dan 116 km/h uur.

Hier heb je een handige omwisselingsberekening: https://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

Bedankt voor de reacties.

Het zou moeten passen dus, echter rekening houden met de tellerafwijking.

De ET waarde voor een 3008 uit 2010 is volgens steekmaat.nl 27, de aangeboden velgen hebben steekmaat 26. Kan dit nog problemen geven?

Terence zei:
Afwijking van 3,24%. Max 2 á 3 procent wordt geadviseerd. 120 km/h op de teller is dan 116 km/h uur.

Dat de afwijking boven de 3% is, kan dat kwaad behalve rekening te houden met de tellerafwijking?

ET waarde die 1punt verschilt is 1 mm. Zou ik me niet al te druk om maken. Meer dan dat kan wel problemen geven soms. (remklauwen die aanlopen, wiel wat gaat aanlopen tegen de schokdemper e.d.)

Betreft je bandenmaat:
Afwijking van 3,24% zou ik nog oke vinden. Teller wijkt inderdaad wat meer af (je kmstand dus ook!) Maar op zich kan het gewoon als het past.

Je kunt trouwens beter naar je eigen originele bandenmaat kijken die nu op de auto ligt, of beter nog: wat in het instructieboekje of de sticker in de deurpost staat. Daarvanuit kun je de juiste bandenmaat bepalen als je een andere maat (qua inch) velgen wilt hebben bijvoorbeeld.

Met een set winterbanden zou ik niet zo moeilijk doen, die zitten er, afhankelijk wanneer je ze erop zet. 2 a 3 maanden op per jaar. Als je veel km's rijd zijn ze sowieso binnen 2 winters versleten.

En hoe zit het met uitlijnen? Moet ik de auto laten uitlijnen als de winterset gemonteerd wordt of is dat niet nodig?

SX-Superfly zei:
En hoe zit het met uitlijnen? Moet ik de auto laten uitlijnen als de winterset gemonteerd wordt of is dat niet nodig?

Dat is niet nodig. De set moet uiteraard wel gebalanceerd zijn.

Terug
Bovenaan