Afwijkende bandenmaat - per as?

hansanders

Startmotor
Ik was voor mijn Renault Laguna 3 op zoek naar een kleinere velgmaat. Ik wilde van de 18" velg naar de 17", in de hoop iets meer comfort terug te krijgen (want iets hogere wang band)

Nu heb ik een set gevonden met een iets afwijkende bandenmaat (205/55/17) t.o.v. de OEM maat (215/50/17). Verschil zit binnen de marge van 2% dus geen probleem dacht ik.

Nu is het zo 2 banden vervangen moeten worden. Houd ik nu best de OEM maat aan voor de nieuw te plaatsen banden? Met als gevolg dat ik per as verschillende maat voering heb (EDIT: wel 2 dezelfde banden op dezelfde as). Klopt het dat dat voor de APK mag?
Levert het technisch nog andere risico's op?

Of houd ik beter de maatvoering aan die er nu ook op zit?

n.b. het gekke is, deze afwijkende bandenmaat ligt vreemd genoeg (?) dichter bij de OEM 18" maatvoering, dan de 17" OEM maatvoering....

Laatst bewerkt:
Met als gevolg dat ik per as verschillende maat voering heb per as. Klopt het dat dat voor de APK mag?
Nee dit mag niet voor de APK; "De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt."

Levert het technisch nog andere risico's op?
Ook dat; dit zal voor een verhoogde stress van het differentieel zorgen, ook wanneer dit een open exemplaar betreft.
n.b. het gekke is, deze afwijkende bandenmaat ligt vreemd genoeg (?) dichter bij de OEM 18" maatvoering, dan de 17" OEM maatvoering....
Het enige verschil is een kleinere tellerafwijking op de snelheidsmeter.

Wat voor Laguna heb je?

Ik vind ze niet perse oncomfortabel, zelfs als GT op 18 inch. Maar het is voor deze auto wel heeeel belangrijk dat er goede en originele (dus Renault) dempers worden gemonteerd.
Inclusief bijbehorende veren. Voor deze auto zijn er totaal 7 verschillende soorten geweest.

Daar ga je meer comfort van terug krijgen dan een kleinere velg met hogere band monteren.

Let wel.....ik ervaar mijn Megane 2 RS met CUP onderstel als de comfortabelste auto in mijn wagenpark. Maar er zit een verschil in stug en goed geveerd vind ik altijd.

Je mag per as veschillende maten gebruiken, maar ner verschillende maten op dezelde as.

Ofwel voor mag anders dan achter maar links en rechts moet hetzelfde zijn.

Je mag per as veschillende maten gebruiken, maar ner verschillende maten op dezelde as.

Ofwel voor mag anders dan achter maar links en rechts moet hetzelfde zijn.

klopt helemaa. APK technisch mag het, of het aan te raden is, is een tweede... nu lijkt de afwijking minimaal, maar 1 setje wielen gaat iets sneller draaien dan de andere as. Met een 4WD auto is dat helemaal een no-go, maar zou daar ook niet voor kiezen.

Maar is deze velgen set wel voor de laguna 3 dan? Waarom niet gewoon een bandensetje kiezen die voor de laguna is bedoeld. weet je zeker dat je goed zit met ET waarde, draagvermogen en heb je gelijk de goede bandenmaat.

Ik heb overigens op mijn laguna 3 ook altijd 18 inch gehad. was helemaal niet stug. Ja de auto was wel iets aan de stugge kant, maar dat lag met name aan het sportonderstel (GT 205)

Het gaat dan inderdaad om 2 verschillende bandenmaten, maar per dan wel 2 gelijke wielen per as. Dus dan bijv. vooras 205/55/17 en achteras zou dan 215/50/17 worden.

Het verschil in de diameter is precies 1cm / +1,62% verschil.

Het gaat dus een Laguna 3 en ik denk dat die nog op de originele dempers staat omdat er nog geen 180dKM op staat (onlangs aangeschaft)

De reden dat ik geen setje (knappe) Laguna velgen heb kunnen vinden is omdat het aanbod Laguna 3 velgen is een stuk kleiner dan bijv. Megane en Scenic velgen. Die dus ook passen (maar wel resp. grotere en kleinere bandenmaten hebben) En er is haast bij, want van de huidige 18" set is een band uitgedroogd daar wil ik niet meer te lang op rijden.
Het vervelende is dat er best wel (knappe) sets te vinden zijn voor de Laguna 2 (en mogelijk ook 1) maar die hebben een andere steekmaat (5x108 t.o.v. de 5x114,3)

De ET waarde scheelt 2mm (49ipv 47) dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Deze Laguna 3 is geen GT uitvoering, dus geen 4 wiel aandrijving of meesturende achterwielen (dat hebben de GT versies geloof ik)

Laatst bewerkt:
Voor en achter verschillende maten is geen enkel probleem voor de APK of wat dan ook. Er zijn zat auto's die dat hebben. Mijn Mercedes heeft het zelfs af fabriek.

Voor en achter verschillende maten is geen enkel probleem voor de APK of wat dan ook. Er zijn zat auto's die dat hebben. Mijn Mercedes heeft het zelfs af fabriek.
Klopt, onze twingo en 5-serie ook af fabriek, bij beide auto's is achter veel breder dan voor. Maar daar zijn die auto's dan ook op afgestemd af fabriek en met andere ET en J waardes voor en achter op het matchend te maken.

Ga je dat op een auto auto doen die daar niet op gemaakt is en op gelijke velgen, dan kun je onvoorspelbaar weggedrag krijgen en zelfs de techniek naar zn gootje helpen bij wat meer complexe auto's zoals wanneer er een haldex achtig systeem in zit bijvoorbeeld.

Al lijkt het verschil hier in het voorbeeld van de topicstarter echt minimaal.

Maar een laguna 3, staan genoeg OEM setjes te koop, blijf daar lekker bij dan heb je sowieso geen problemen

Op de site van een grote bandenboer (niet KF) wordt een aantal bandenmaten ‘geadviseerd’ op basis van mijn kenteken.

Daar zit deze ‘Scenic’ maat ook tussen.

Kennelijk zijn de verschillen daadwerkelijk te klein om buiten de adviezen te vallen, anders dan wanneer je links/rechts verschillende maten door elkaar gaat halen.

Ik blijf de ‘scenic’ maat van 205/55 dan hanteren voor de nieuwe banden, zodat ik met 4 dezelfde banden blijf rijden.

Dank allen voor de reacties.

Terug
Bovenaan