Vraag mij dus af, of het dan ook in Nederland toegestaan is: want hier gaan de zaken net iets anders, dan in Duitsland. Maar als ik het goed begrijp zijn deze OSRAM setjes niet voor H4 bijvoorbeeld? Bij dat linkje zie ik ook dat bijna enkel Duitse auto's toegelaten zijn.... geen Suzuki of Renault bijvoorbeeld. Wel staat er Peugeot tussen en Skoda, maar die laatst is gewoon een Volkswagen.
Op het gebied van dit soort toelatingen heb je als lokale overheid niets in te brengen. Daarom geef ik ook aan dat dit via de ECE - R112 is gehomologeerd. Dat is een Europees uitgegeven regelgeving die veiligheidskritische delen van wegvoertuigen in kaart brengt.
Zo kun je een heel rijtje vullen met R die ingaan op EMC, op hoog voltage op spiegels, stoel en verlichting.
Je lamp, de koplamp in dit geval, de gehele unit valt onder R2, waarbij de "filament lampen" het H patroon en je knipperlichtjes, al je gloeilampjes in de auto onder R37 vallen. Die dan niet meer dan de standaardisering daarvan inzichtelijk maakt en dit koppelt aan productspecificatie.
Dit gedeelte (de R37) is het belangrijkste deel waarom een LED H4 of H7 geen doorgang kan vinden richting een E-keur. Immers krijg je die E-keur pas als jij aan alle testen en eisen in de R xxx kan voldoen en dat wordt weer gecontroleerd door een instantie die daar Europees voor is aangewezen...TuV of RDW, etc.
Dat staat dus verder helemaal los van wat jij als consument met je auto doet en waar de producent dus ook niet verantwoordelijk voor is. Duitsland als autobouwende natie heeft dat onderkend door te zeggen dat je een auto niet mag modificeren en als je het doet moeten die aftermarket producten voldoen aan de gestelde eisen. Nogmaals terugkoppelend...de ECE R xxx.
Of jij dat nu wel of niet inbouwt, je hebt dus nu in Duitsland rechtswege om dit te mogen hebben op de openbare weg. Met die woorden ja dit is goedgekeurd en ja dit heeft een E keur. Maar het is geen E - keur via de regelgeving die hierover zal gaan. Dit is zoals ik al opmerkte via de ECE R112 gegaan. Die specifiek is geschreven voor functionele eisen qua systeemveiligheid voor werklampen, grootlicht, etc.
Daarom dat ze ook aangeven dat deze lamp voor die modellen is, ik krijg mijn Clio hier ook in, maar wel met de specifieke koplamp (E1 etc...) die daarin is aangegeven met Xenon. Want immers dan is het grootlicht H7 en voldoet die aan de gestelde eisen. Want dan mag je hem homologeren onder R112.
H4 heeft overigens zijn hele eigen R...de R20.

het is een doolhof en direct de reden dat heel veel tijdschriften en dergelijke dit eigenlijk niet goed onder woorden kunnen brengen want dit is teringlastig.