aftermarket Automatische lichtschakelaar Clio 4.

eerriikk

Net ingestapt
Andere auto aangeschaft, een Clio 4 dci bj 11/2013.

Leuke vraag voor de zelfsleutelaars hier.
Klein irritatiefactortje ontdekt. Er zit geen automatische lichtschakeling op. Het gevolg is dat je bij schemering dit goed in de gaten moet hebben en je dimlichten moet inschakelen.

Is er een leuk en betrouwbaar aftermarketsetje in de handel ( liefst iets wat ik zelf kan installeren op een zondagmiddag) wat mijn verlichting inschakeld bij schemering?

Oplossing: Altijd je lampen aan als je gaat rijden. Ook overdag een stuk veiliger en je hoeft er nooit meer aan te denken om onderweg je lampen aan te zetten (bijvoorbeeld in een tunnel of dichtbegroeid bos, waar het ook verplicht is) Ik rij al jaren zo en lampen vervangen is ook een stuk minder vaak nodig (steeds aan en uitzetten kunnen lampen slechter tegen)

Wat is er lastig aan om zelf even die schakelaar om te zetten?
Daarnaast is het vreselijk irritant voor andere weggebruikers als de lampen van de auto voor je ineens aan gaan of uit gaan.. Lijkt vaak alsof er dan ineens geremd wordt...

Maargoed er bestaan wel setjes voor, zoals ik op google tegen kwam (3e en 4e hit trouwens)
https://www.navaudio.nl/verlichting/automatisch-licht-aan-of-uit-licht-sensor-1022
https://www.spy-europe.nl/epages/61657728.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61657728/Products/VLS001

Zie ook het probleem niet echt, precies wat Pobresh ook aangeeft, gewoon altijd met de verlichting aan rijden.
Instappen, gordel om, auto starten, verlichting aan.

Da's zo lekker bij de gemiddelde italiaanse auto, daar bij is vaak het dimlicht contactslot gestuurd. Bij veel zweedse merken ook overigens

Echt weer een klacht van deze generatie......

Ik zou het ding naar de sloop schoppen!! Antieke k*t-auto zonder automatisch licht

Wat is er zo moeilijk aan zelf even aan de lichtknop draaien als je toch bezig bent met het besturen van een motorvoertuig?

Verder eens met de 1ste 2 reacties

Lycan Capri zei:

Ik zou het ding naar de sloop schoppen!! Antieke k*t-auto zonder automatisch licht

Wat is er zo moeilijk aan zelf even aan de lichtknop draaien als je toch bezig bent met het besturen van een motorvoertuig?

Klacht van deze generatie, Haha. Had je vader kunnen wezen. :cool:
Waar het om gaat, autootje loopt 10/12 u per dag, 70000km pj, lesauto. Koplampen vervangen bij een Kliko is niet bepaald het leukste werkje en ze gaan altijd kapot op een moment dat je het niet kan gebruiken. Vlak voor een examen of zo. :(

eerriikk zei:
Lycan Capri zei:

Waar het om gaat, autootje loopt 10/12 u per dag, 70000km pj, lesauto. Koplampen vervangen bij een Kliko is niet bepaald het leukste werkje en ze gaan altijd kapot op een moment dat je het niet kan gebruiken. Vlak voor een examen of zo. :(

Maar dat wordt toch juist hierboven gezegd? Van branduren gaan de lampen niet snel stuk, aan- en uitschakelen op de automatische schakelaar bij elke tunnel, en langer viaduct wel. Dus lekker altijd aan. Is ook goed voor je leerlingen om dat aan te leren.

eerriikk zei:
Lycan Capri zei:

Gelukkig ben jij m'n vader niet ;)
Die ouwe van mij zeikt niet over zoiets

Daarbij zeker als je met leerlingen rijdt is het wel fijn als die gewoon aanleren dat ze zelf de verlichting aan moeten zetten :)
Ze zullen er niet moe van worden

zoals iedereen zegt. gewoon je lampen aan zetten wanneer je je auto start.

vroeger had ik een alfa romeo 159. en die hadden een probleem dat de lichten zelfs aan bleven.
gelukkig gingen ze uit als je de motor uit ging.

veel moderne wagen hebben een veilig heid dat de lampen uitgaan als je de motor uitzet. onze ford busjes doen dat ook.

ben je daar te lui voor. de openbaar vervoer doet automaties je lampen aan en uit.

Juist bij een lesauto zou je dat niet moeten hebben.
Leren de leerlingen wanneer ze het licht aan en uit moeten zetten.
Is toch juist goed dat je potentiële autobestuurders zo iets aan leert, niet iedereen zal later een auto met automatische verlichting kunnen kopen.

Ik moet toegeven dat ik de verlichting ook wel eens vergeten ben. En ik kom, ook in de nacht, vaak genoeg andere weggebruikers tegen zonder verlichting of met alleen drl. Lijkt mij dit voor die paar tientjes toch een prima oplossing.

eerriikk zei:
..

Een lesauto van 6 jaar oud met 70.000/jaar zou ik de moeite niet meer voor nemen. Het is vast goed te doen maar bij het aftermarket geklungel blijft er dan altijd nog weer een risico dat het niet goed werkt of helemaal niet meer werkt en dan ben je nog verder van huis vlak voor een examen.

Overigens is het voor een instructeur toch bijna core business om een lichtschakelaar te bedienen? Het klinkt als een top-chef die vraagt waar hij de lekkerste klant en klare stampot kan krijgen.

Het gaat er niet om dat ik de leerlingen niet leer hoe en wanneer ze de verlichting moeten gebruiken.. Tuurlijk, elke les vraag ik ze of het nodig is verlichting te voeren, of het nodig is de ruitenwissers aan te zetten. Of ze genoeg brandstof hebben. Ik kom niet uit een ei, en leer ze veel meer dan alleen maar klaarstomen voor een examenritje.

Wil gewoon voorkomen dat er in het donker gereden wordt met drl omdat vergeten wordt de verlichting in te schakelen. Kan mezelf ook overkomen, ben ook maar een mens.
Blijkbaar heeft niemand ervaring met het inbouwen van een aftermarket automatische lichtschakelaar. Prima. Kan. Dan ga ik ergens anders mijn info halen.
En bij een lesauto van 5 en half jaar oud en heel weinig kilometers vind ik het wel degelijk nog wel de investering van pakweg €100 en een zondagmiddag waard.

Toch bedankt voor de antwoorden.

eerriikk zei:
..
En bij een lesauto van 5 en half jaar oud en heel weinig kilometers vind ik het wel degelijk nog wel de investering van pakweg €100 en een zondagmiddag waard.
...

Vraag eens bij een inbouwer, misschien doen ze het compleet met onderdelen nog onder de €100. Pas in ieder geval op dat je niet met van die 'snijkopellingetjes' gaat werken, dat is vragen om ellende, het beste is goeie krimpconnectoren gebruiken.

@vorq: ik zie het al voor me op de nieuwssites: "Lesauto afgebrand door eigenhandig geknutsel van rijinstructeur"

Lesauto moet in mijn ogen zo min mogelijk snufjes hebben.
Anders leert iemand niet rijden maar leert die te vertrouwen op zn snufjes... (geloof me, ookal probeer je het anders, zeker de huidige jeugd...)

Als je als instructeur wilt voorkomen dat er in het donker wordt gereden leer je dat ze zo:
Voor aanvang van de rit zet je het licht uit en je houdt je rem in tot de leerling het licht heeft aangezet.
Jij bent de verantwoordelijke, jij bent de feitelijke bestuurder van de lesauto dus jij moet je leerlingen helpen met het aanleren van goed gedrag en niet met het uitgaan van snufjes.

Ik ken genoeg mensen die hun licht niet of onvoldoende gebruiken omdat hun lesauto automatische verlichting had. Ook een hoop mensen die van de ene auto (met sensor) naar de andere (zonder sensor) even de kluts kwijt zijn als de verlichting niet aan gaat in een tunnel.
En zo ken ik nog wel meer voorbeelden met die snufjes.

Zorg dat de basis goed is, zonder basis leer je nooit fatsoenlijk rijden...

Wat dat betreft is het echt belachelijk dat CBR die snufjes tegenwoordig nog toestaat ook.
Vind je het gek dat er meer ongevallen gebeuren doordat iedereen maar vertrouwt op zn snufjes ipv daadwerkelijk aan het autorijden is?
Al helemaal met het belabberde slagingspercentage van tegenwoordig (wat nog elk jaar daalt ook) zouden die snufjes permanent uitgeschakeld moeten zijn in een lesauto.
Voornamelijk omdat de eerste auto die de meeste leerlingen kopen, al die snufjes nog niet hebben.

Mocht je ondanks dat toch nog je leerlingen verkeerde gewoontes aan willen leren: Ik heb je in mn eerste post 2 links gegeven. Dit zijn normaliter vrij eenvoudige sets om zelf in te bouwen op een zondagje (wel beginnen in de ochtend) Ze zijn namelijk bedoeld voor mensen die zelf die dingen willen inbouwen dus komen met instructies.

Als ik zie wat ik bij mijn Renault met de dealer software kan instellen kan ik mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat zo'n aftermarket sensor goed kan werken. Zo kan ik bijvoorbeeld de tint graad van de voorruit instellen en in welke regio wordt gereden.
Moet ook eerlijk zeggen, het systeem werkt feilloos. Lampen gaan nooit aan wanneer dit niet nodig is (kort tunneltje met daglicht op het eind) maar direct wanneer dit wel nodig is.

https://www.conrad.nl/p/dagrijlicht-relais-28150-70-mm-x-30-mm-x-30-mm-852854

image.jpg

Terug
Bovenaan