Af en toe rook uit uitlaat.

NPerf

Net ingestapt
Beste,

Ik heb 2 weken geleden en BMW 120i gekocht bij de dealer met maar liefst 150 pk. Alleen is mij opgevallen dat mijn uitlaat af een toe rookt (Eerste dag van de auto overname onderweg staande gehouden door de politie ivm de rook uit de uitlaat). Toevallig laatst bij de mcdrive geweest en toen ik stilstond, zag ik grote hoeveelheid witte rook langs me deuren gaan. Het is niet alsof de uitlaat 24/7 rookt, maar af en toe kan er wel eens rook uit de uitlaat komen. Mij werd er verteld dat er geen filter in zit, maar ik heb er een nauw gevoel bij..

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt.

Wouter82 zei:
En gewoon even terug gaan naar de garage waar je hem hebt gekocht?

Die vertelt mij dat t er bij hoort, en af en toe rook geen kwaad kan doen, maar ik weet het niet zo zeker. Heb verschillende dingen gehoord over de koppaking, cilinderkop?

Nou, als het zo erg is dat de politie je staande houdt, dan zal het niet weinig zijn!

Direct na een koude start een paar minuten witte rook is condens, dat mag. Als de motor warm is, is witte rook koelvloeistof, blauwe rook olie en zwarte rook, dan is er iets mis met je mengsel, dat zal verstuivers/ common rail zitten.

Dus: indien je aan de kant werd gezet en bij de Mac stond met warme motor, dan zou ik die dealer niet met rust laten totdat de oorzaak gevonden is.

Ik ben ook reuzebenieuwd wat voor auto ze je verkocht hebben. De 120d heeft namelijk nooit 150 pk gehad...
2004-2007 163 pk
2007-2012 177 pk
2012-2015 184 pk
2015-2019 190 pk

Wouter82 zei:
Ik ben ook reuzebenieuwd wat voor auto ze je verkocht hebben. De 120d heeft namelijk nooit 150 pk gehad...
2004-2007 163 pk
2007-2012 177 pk
2012-2015 184 pk
2015-2019 190 pk

Sorry, bedoel de 120i. Mijn fout..

Heb je de auto met garantie gekocht? Van welk jaar is de auto? Wanneer komt er rook uit de uitlaat, bij koude motor?
Gewoon naar de garage gaan en misschien de auto laten doormeten of zo?

speedtouch zei:
Heb je de auto met garantie gekocht? Van welk jaar is de auto? Wanneer komt er rook uit de uitlaat, bij koude motor?

Heb nog ongeveer 2 weken garantie. 120i 2007.

Als ik de motor opstart, maar dat is normaal. Maar ik merk het ook af en toe bij een warme motor.

Rook bij opstarten is ook niet normaal, hooguit even wat waterdamp bij koud weer en opwarmende motor.

R W xxx zei:
Rook bij opstarten is ook niet normaal, hooguit even wat waterdamp bij koud weer en opwarmende motor.

Het is niet dat hij hele tijd rookt, maar af en toe zie je een grote pluim uit de uitlaat komen, merk je vooral bij het optrekken.

Dat hoort niet, je hebt garantie, dus zet dat ding bij de garage neer tot ze het opgelost hebben. Als je tenminste échte garantie hebt en niet een vage toezegging.

R W xxx zei:
Kennelijk en dat hoort dus niet, hoe vaak je het ook nog gaat herhalen.

Misschien opende TS dit topic in de hoop gerustgesteld te worden.;)

Maar helaas, als het zo extreem is dat het de politie opvalt is het vast meer dan een beetje onschuldige damp. Terug naar de garage!

D Elzinga zei:
R W xxx zei:
Kennelijk en dat hoort dus niet, hoe vaak je het ook nog gaat herhalen.

Misschien opende TS dit topic in de hoop gerustgesteld te worden.;)

Maar helaas, als het zo extreem is dat het de politie opvalt is het vast meer dan een beetje onschuldige damp. Terug naar de garage!

En laat de garage vastleggen dat je dit probleem binnen de garantietermijn gemeld hebt als ze er nog steeds niets aan willen doen.

D Elzinga zei:

Inderdaad, meteen langs gaan morgen en advies inwinnen/overleggen.

Heb je de oliedop er al afgedraaid?
Zit er witte smurrie onder de dop?
Peilstok nagekeken?
Zit er olie in het Koelvloeistof reservoir?

Wellicht een second opinion bij een andere garage

Ik ga morgen langs een ander autogarage om te kijken of er eventueel wat aan de hand is. Is t mogelijk om mij geld terug te vragen als er toch wat aan de hand is? Als mij werd gezegd dat er geen gebreken zijn en ik gelijk al problemen heb, vertrouw ik het niet meer..

Je heb een rokende auto gekocht, die zo erg was dat je ermee staande werd gehouden door de politie, en daarna stond je bij de MCdrive met een stomende witte rook?

Ff terug naar de 'dealer' dan, welk bedrijf levert een auto zo af héh?

NPerf zei:
speedtouch zei:

Heb nog ongeveer 2 weken garantie. 120i 2007.

Als ik de motor opstart, maar dat is normaal. Maar ik merk het ook af en toe bij een warme motor.

Dus je hebt een auto gekocht met slechts 1 maand garantie? Ik zou nog maar eens langs gaan, die 2 weken zijn sneller voorbij dan je denkt.

NPerf zei:
Ik ga morgen langs een ander autogarage om te kijken of er eventueel wat aan de hand is. Is t mogelijk om mij geld terug te vragen als er toch wat aan de hand is? Als mij werd gezegd dat er geen gebreken zijn en ik gelijk al problemen heb, vertrouw ik het niet meer..

Als de verkoper daar aan mee wil werken, kan je dat doen. Jouw garantie klinkt niet als een BOVAGgarantie, dus geen idee wat er dan nu precies is afgesproken en waar je aanspraak op kunt maken. Je hebt ook nog de consumentenbescherming waar je aanspraak op kunt maken als de garantie niet voldoende is. In dat geval geval is er een volgorde van te nemen stappen en zal je waarschijnlijk je rechtsbijstand moeten aanspreken. Reparaties laten uitvoeren door andere instanties in de tussentijd is sterk af te raden als je je recht wil halen.

BMW E38 zei:
Ff terug naar de 'dealer' dan, welk bedrijf levert een auto zo af héh?

Daarvoor zit nog de vraag wie zo een auto koopt. Want dit gebrek is echt niet opeens de laatste dagen ontstaan me dunkt.

Ik vraag mij af wat voor dealer het is. Ik kan mij niet voorstellen dat een BMW dealer een auto zo zou afleveren.

Dit type motor in jouw 120i is op zijn zachts gezegd nu niet bepaald het beste wat ze ooit bij BMW in elkaar hebben gezet en een zwakke koppaking/cilinderkop is één van de bekende pijnpunten. Probeer eens de auto met warme motor (na een snelweg rit) een paar minuten stationair te laten draaien en vervolgens (in z'n vrij) een flinke peut gas te geven. Als er dan een hoop witte rook uit komt kun je met zekerheid zeggen dat er iets niet goed is met je cilinderkop.

Carkiller zei:
Topic starter is in rook opgegaan.:T

here i am sweatheart, Deze bmw is van een vriend van mij, maar heb t in mij perspectief gedaan. We kwam aan bij de dealer, vertelde het probleem en dat het waarschijnlijk lag aan de koppakking, Ter verbazing zei hij "bmw heeft geen koppakking" (Wat een leugen, maar goed)., maar dat ik hem wel daar kon laten voor controle. Dat zou niet lukken, want we hadden hem diezelfde dag nodig. Aangegeven dat we hem deze week ergens zouden brengen. Zelf is hij nog langs de kwikfit gegaan en heeft hij daarbij iets voor in de olie gekocht en er in gegooid. Wonderbaarlijk rookt hij niet meer, alleen vertrouw ikzelf het nog steeds niet helemaal..

Juist... een auto die ineens niet van jou is, een dealer die vast geen merkdealer is, een motor met een flink probleem maar achterlaten voor onderzoek kan niet want auto nodig en de oplossing is nu wat cleaner van Kwitfit... En zo prutsen jullie lekker verder, gelukkig zijn er nog dit soort topics op het forum :T

Dat is dus een tijdelijk lapmiddel. Niet heel handig, nu is het probleem met kunst- en vliegwerk gestopt en kun je aan de verkoper ook niet meer laten zien dat er een probleem is. En over een poosje, als de garantie verlopen is, komt het gewoon weer terug...

D Elzinga zei:
Dat is dus een tijdelijk lapmiddel. Niet heel handig, nu is het probleem met kunst- en vliegwerk gestopt en kun je aan de verkoper ook niet meer laten zien dat er een probleem is. En over een poosje, als de garantie verlopen is, komt het gewoon weer terug...
Dat niet alleen, de verkoper kan nu ook zeggen "er is een goedje in gemikt, nu is het niet mijn probleem meer want er is met de auto geknoeid"

R W xxx zei:
Juist... een auto die ineens niet van jou is, een dealer die vast geen merkdealer is, een motor met een flink probleem maar achterlaten voor onderzoek kan niet want auto nodig en de oplossing is nu wat cleaner van Kwitfit... En zo prutsen jullie lekker verder, gelukkig zijn er nog dit soort topics op het forum :T

Uitstekend vrijdagmiddagtopic inderdaad (y)

BMW lijkt soms wat kwaaltjes van een Renault te hebben... :)

NINTCHDBPICT000485614880.jpg

NPerf zei:
Carkiller zei:
Topic starter is in rook opgegaan.:T

here i am sweatheart, Deze bmw is van een vriend van mij, maar heb t in mij perspectief gedaan. We kwam aan bij de dealer, vertelde het probleem en dat het waarschijnlijk lag aan de koppakking, Ter verbazing zei hij "bmw heeft geen koppakking" (Wat een leugen, maar goed)., maar dat ik hem wel daar kon laten voor controle. Dat zou niet lukken, want we hadden hem diezelfde dag nodig. Aangegeven dat we hem deze week ergens zouden brengen. Zelf is hij nog langs de kwikfit gegaan en heeft hij daarbij iets voor in de olie gekocht en er in gegooid. Wonderbaarlijk rookt hij niet meer, alleen vertrouw ikzelf het nog steeds niet helemaal..

Sweatheart?
Vanochtend nog gedoucht.:T

Het hoeft niet eens de koppakking te zijn die slecht is. Oudere BMW's associeer ik altijd wel met olieverbruik door lekkende klepseals. In dit filmpje trekt een E90 een mooi rookpluimpje op 6:17: https://www.youtube.com/watch?v=k6623pdgZkA

Feestje hoor, zo'n dikke BMW.

Terug
Bovenaan