Adviezen gezocht voor 2e hands Carvantrekker

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Hopelijk zijn hier autokenners die ons van advies kunnen voorzien. Wij hebben een elektrische auto (Nissan Leaf) waarmee we zoveel mogelijk afstanden afleggen.
We hebben echter ook een caravan die we niet willen missen. We willen daarom onze kleine hyundai i10 inruilen voor een auto die onze caravan kan trekken.
De auto moet een trekgewicht hebben van minimaal 1300 kg.
We zoeken een auto die zo betrouwbaar mogelijk is, dus we denken aan een kia, mazda oid. In elk geval geen Franse auto, hebben we slechte ervaringen mee.
Hoe maken we bij een tweedehands auto nu de juiste afweging tussen het aantal gelopen km’s, maandelijkse kosten en de verkoopprijs. Budget is ongeveer €10.000
Buiten de vakanties zullen we de auto beperkt gebruiken, ik weet niet of dat nog invloed heeft op wat een goede keus is.
Kunnen jullie adviseren voor wat nu een goede aankoop zou zijn?

Alvast bedankt!

Groetjes Ingrid

Zoiets?

Je wil een auto hebben die in principe zo goedkoop mogelijk is terwijl hij stilstaat, dus laag in gewicht en prijs etc.
Dan kom je bij zoiets uit denk ik, niet onnodig duur en zwaar ( wegenbelasting ) en kan zo te zien wel 1.300 kilo trekken.

Edit : Of zoiets, kan ook

Die Daihatsu is wel een goede optie! Alleen dit is een automaat. Werkt dat wel met een caravan?

Iza 7584019 zei:
Die Daihatsu is wel een goede optie! Alleen dit is een automaat. Werkt dat wel met een caravan?

Ik zou niet weten waarom niet, heb zelf geen caravan dus misschien dat ervaringsdeskundigen hier daar beter antwoord op kunnen geven.

Wat ik me kan bedenken is dat wellicht op steile bergen het een issue kan zijn, niet zelf kunnen terugschakelen en niet ( of minder ) op de motor kunnen afremmen bij afdalen.

Wil je comfortabel en veilig een caravan trekken van 1.300 kilo dan kan je als richtlijn aanhouden dat je beladen caravan maximaal 75-80% van het beladen gewicht van je auto weegt : 1650 a 1750 kilo dus. E.e.a hangt ook een beetje van de auto en je rijervaring met de caravan af.
Als je uitgaat van 300 kilo in de auto kom je dus op een leeggewicht van minimaal 1350 kilo.

Bovengenoemde auto’s zou ik laten staan. Allemaal wat licht en niet zo krachtig. Een goede indicatie van de capaciteiten van een auto als caravantrekker vind je op caravantrekker.nl. Daar kan je uitgebreid allerlei auto-caravancombinaties uitproberen.

Ik zou eerder denken aan deze: Subaru Impreza
4WD in enorm fijn als je op een drassige camping met de caravan weg wil rijden. Nadelen zijn het hogere verbruik en gewicht.

En een automaat is met de caravan juist prettig. Ik zou niet anders meer willen. Op de motor afremmen gaat uitstekend als je de automaat vast zet in een lagere versnelling. Ik kan met mijn Mercedes V-Klasse automaat met caravan van 2.100 kilo gewoon de Gotthardpas afdalen.

Maar met een kleinere en niet zo sterke motor lijkt het me juist weer niet fijn. Zeker die Terios lijkt me geen pretje met 1.300 kilo erachter :rolleyes:. Deze Terios krijgt met een caravan van 1300 kilo ook maar 2,5 ster (van de max. 5). op caravantrekker.nl. Het kan, de auto moet erg hard werken en zeker heuvels worden een uitdaging. Hangend achter vrachtwagens naar boven. Daar moet je zin in hebben :).

Check alleen wel met de leverende dealer/garage of de auto een extra oliekoeler nodig heeft voor het trekken van een caravan.

Erg fijn als caravantekker is een auto met turbo. Veel koppel en vermogen bij een laag toerental. Precies wat je graag wil als je een caravan trekt. Ik zou dus zeker een Ford Focus C-Max of Mondeo 1.6 EcoBoost 150pk overwegen. Een gewone Focus kan ook maar dan is het zaak zoveel mogelijk gewicht in de auto te laden. Leeg is de Focus wat licht voor een caravan van 1.300 kilo.

Iza 7584019 zei:

De Nissan leaf is ook een automaat , dus is het dan niet handig dat caravantrekker ook een automaat is? Trouwens Nissan is half Frans ivm samenwerking Renault, dus om nou franse auto's uit te sluiten.

Auto encyclopedie zei:
Iza 7584019 zei:

De Nissan leaf is ook een automaat , dus is het dan niet handig dat caravantrekker ook een automaat is? Trouwens Nissan is half Frans ivm samenwerking Renault, dus om nou franse auto's uit te sluiten.
Dit gaat weer nergens over. De Leaf is helemaal geen automaat er zit niet eens een versnellingsbak in en het is ook geen halve Franse auto. Daarbij als hij geen Frans wil, dan koopt hij geen Franse auto, snap niet waarom mensen ze er dan toch een door de strot proberen te drukken.

Een automaat is prettig met een caravan, maar of je nou blij moet zijn met een 4 traps automaat met een caravan, en dan ook nog 1 zonder tip tronic functie. Mazda en kia hebben binnen het budget van ts geen turbo motoren, dus weet niet of dit wel niet de bedoeling is, das wel even handig om te weten voordat ik sugesties door de strot ga drukken.

Waarom huur je geen auto-met-trekhaak voor die paar weken per jaar? Ik weet niet of je in de buurt van België of Duitsland woont, daar is het ook nog eens een stuk goedkoper.

Iza 7584019 zei:
Buiten de vakanties zullen we de auto beperkt gebruiken, ik weet niet of dat nog invloed heeft op wat een goede keus is.
Beperkt of niet? Als je de auto kunt missen zou je 'm ook samen met de caravan in de stalling kunnen zetten en schorsen - dan hoef je geen wegenbelasting of verzekering te betalen voor de maanden dat de auto geschorst is. Wellicht kun je dan voor 6000 euro een flinke D-segmenter met dieselmotor kopen. Een flinke diesel trekt een caravan natuurlijk superfijn en omdat niemand nog een diesel wil zijn ze lekker goedkoop. De nadelen van hoge wegenbelasting heb je niet als je 'm slechts enkele maanden per jaar gebruikt.

En mocht je toch nog een tweede auto willen voor korte stukjes, dan kun je de overige 4000 euro uitgeven aan een Toyota iQ of iets dergelijks of die 4000 euro uitgeven aan de wegenbelasting?

De Renault Laguna is weliswaar Frans maar zou uitstekend zijn, want betrouwbaar, verkrijgbaar met een fijn dikke diesel en helemaal niet duur: https://www.anwb.nl/auto/kopen/detail/merk=renault/model=laguna/overzicht/696286717

Wat ouder maar ook een fijne diesel met automaat, redelijk betrouwbaar en buitengewoon goedkoop:
https://www.autotrack.nl/a/fiat-croma-diesel-2007-51910522

Of een heel recente Opel Insigna (waarbij je wel even moet checken of die niet de beruchte M32 versnellingsbak heeft):
https://www.autotrack.nl/a/opel-insignia-diesel-2014-53027503

Beperkt of niet? Als je de auto kunt missen zou je 'm ook samen met de caravan in de stalling kunnen zetten en schorsen - dan hoef je geen wegenbelasting of verzekering te betalen voor de maanden dat de auto geschorst is. Wellicht kun je dan voor 6000 euro een flinke D-segmenter met dieselmotor kopen. Een flinke diesel trekt een caravan natuurlijk superfijn en omdat niemand nog een diesel wil zijn ze lekker goedkoop. De nadelen van hoge wegenbelasting heb je niet als je 'm slechts enkele maanden per jaar gebruikt.

Het idee is leuk, maar je hebt wel gewoon het onderhoud, auto's houden niet van heel veel stilstaan, zeker die moderne commonrail diesels niet. Bovendien heb je ook extra stallingskosten. En ondanks ze veel afschrijven, als je nu een lekker dikke D segmenter koopt van 7000 euro dan schrijft hij gewoon nog flink meer door tot... nouja vrijwel niets.

Niet moeders mooiste maar hij mag wel veel trekken https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=kia/model=carens/occasiontest/c53d53c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4

En je houdt ook nog een hoop geld over, let op de handbak mag meer trekken dan de automaat
https://www.autowereld.nl/kia/carens/2-0-cvvt-x-tra-airco-trekhaak-goed-onderhouden-37258820/details.html

Bedankt voor alle tips! Eentje is net voor ons neus verkocht… nu kijken we naar een Opel Zafira. Trekgewicht lijkt wat aan de lage kant met 1250kg maar volgens caravantrekker.nl een goeie combi met onze Eifelland. Holiday. Denken jullie dat dat klopt?

https://www.autotrack.nl/a/opel-zafira-benzine-2012-52980229

Dank je!

Terug
Bovenaan