Rsh scuderia

Startmotor
Hallo mede liefhebbers,

Momenteel rijd ik een BMW F11 528i uit 2010. Dat is de versie met de fabelachtige zes-in-lijn en een zogenaamde ‘Jahreswagen’. Dat betekend head up display, comfort stoelen en panorama dak.

Over (ongeveer) 12 maanden wil ik deze gaan vervangen door een nieuwere auto.
De 3.0 warmt net niet genoeg op door het woon- werkverkeer en kortere ritjes.
Gelukkig woont de schoonfamilie ver weg, dus warmt de motor soms nog eens goed op.

Wat ik ga missen en tegelijkertijd terug wil is het volgende:
Minimaal 240 pk
Ruimte in de kofferbak met inklapbare achterbank
Panoramadak
Head-up display
Licht en leder interieur (mag ook alcantara zijn)
Stilte tijdens het rijden in normaal verkeer
Plezierig sturen als het kan

Wat ik nu mis en graag zou willen hebben:
Adaptive cruise control
(Inklapbare) trekhaak
Verwarmd stuurwiel
Sportieve uitvoering (interieur & exterieur)

Overwegingen:
Een wat kleiner blok, die wat beter op warmt. Dat gaat nu net, maar mijn liefhebbershart huilt toch iedere keer een beetje als ik denk aan wat ik de mooie techniek aan doe.
Sterkeren kan (eigen oprit), geheel elektrisch nog niet.
Liefst toch ook het gewicht onder controle, Colin Chapman indachtig. Met hybride wordt dat toch een compromis, maar dan wel
In verhouding licht.
Bij voorkeur een station.

Waar kijk ik zelf naar of heb ik naar gekeken:
BMW 530 touring (2017 - verder)
Tesla S (afgevallen)
A6
Guilia

Mijn richtprijs is €35.000.-

Meedenken wordt erg gewaardeerd!

Laatst bewerkt:
Heb je de ruimte van een 5-serie echt nodig of kun je het ook redden met een 3-serie (340i?)?
Giulietta kan, maar loopt al wel een tijdje mee. Wat vind je van de Giulia?

Laatst bewerkt:
Heb je de ruimte van een 5-serie echt nodig of kun je het ook redden met een 3-serie (340i?)?
Giulietta kan, maar loopt al wel een tijdje mee. Wat vind je van de Giulia?
Ruimte van een 5-serie heb ik niet per se nodig. Het is wel lekker.
Bij een 3-serie geldt voor mij hetzelfde als mijn huidige, namelijk een wat kleiner blok.

En ja, ik doel op de Giulia. De Giulietta heb ik al twee keer gehad…

Als je uit een f11 komt en die bevalt dan heb je bijzonder weinig keuze.

1. G31 530i
2. S213 E250

Beide zuinige 2.0T met de power en souplesse van de 3.0 zes in lijn.

(Heb zelf ook e39, f11, w212 en g30 gereden)

Leuk, ik heb ook zoiets, 528 L6. Waarom doe je hem weg? teveel kilometers? Dat warm worden zal die auto toch aan z'n reet roesten na 14 jaar?

Leuk, ik heb ook zoiets, 528 L6. Waarom doe je hem weg? teveel kilometers? Dat warm worden zal die auto toch aan z'n reet roesten na 14 jaar?
De auto wellicht, alleen als eigenaar vind ik dat minder prettig.
Iedere keer als ik op de Autobahn rijd, merk ik weer dat de auto/motor hiervoor is gemaakt. De beperkte afstand woon/werk niet.

Met de pandemie en minder woon/werk kilometers na de pandemie komt dit blok niet meer tot z’n recht.

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik had 95% van de weinige ritten de laatste jaren net zo makkelijk met een Fiat 500 gedaan. Ik zie het echter ook wel als een stuk gereedschap. Ook al heb je die pneumatische boorhamer alleen nog maar voor gipsblokken gebruikt, het blijft een fijn ding. Als de eerste van kinderen uit huis gaat dan zet je ook niet de volgende dag je huis te koop.

Voor je nieuwe auto: Sommige modellen is een verwarmd stuurwiel achteraf inbouwen echt plug&play. Porsche heeft bijvoorbeeld het knopje op het stuurwiel. Volgens mij kan je dat zo wisselen. Bij BMW zit hij van die ik weet waar normaal je contactslot zit op de stuurkolom, das lastiger.

Even out of the box : Mazda 6 in een topuitvoering? Heb je nog zetelkoeling ook.
Ik schrik telkens als ik de gewichten van die plug-ins zie, bvb 530e Touring, afh van de uitvoering rond of boven de 2 ton maar liefst. Met luchtvering, adaptieve dempers, 4 wielsturing en noem het maar proberen ze dat wat te camoufleren maar het is er wel; lichtvoetig rijgedrag ga je er niet van moeten verwachten al doen BMW en vooral Porsche hard hun best om er toch nog iets goed rijdend van te maken.

Is een plugin dan niet juist wat je zoekt? Elektrisch op korte ritten en op de brandstofmotor op lange ritten.
Daar zat ik ook aan te denken, plug in hybrides zijn alleen wel zwaar en complex. Bij BMW heb je bijvoorbeeld de 320e en 330e.

Toch zou ik ook aanraden om naar volledig elektrisch te kijken zoals de BYD Seal, Tesla Model 3 of iets dergelijks.

Daar zat ik ook aan te denken, plug in hybrides zijn alleen wel zwaar en complex. Bij BMW heb je bijvoorbeeld de 320e en 330e.

Toch zou ik ook aanraden om naar volledig elektrisch te kijken zoals de BYD Seal, Tesla Model 3 of iets dergelijks.
Zeker, een plug-in is een optie.
Er is een oprit en zonnepanelen.

Elektrisch rijden wil ik (nog) niet.
Waarschijnlijk wordt het mijn laatste benzine motor. Tenzij er nog ergens een leaseauto komt, al is die kans klein.

Daarnaast zou ik geen BYD willen, net zo min als de Tesla 3.
Uit principe wil ik geen Chinese fabrikant en betaal ik liever meer, dan dat ik autofabrikanten de markt laat uitdrukken door de geo-politiek van China.
De Tesla 3 vind ik van binnen en buiten niet aantrekkelijk. Die valt daardoor af.

Update van mijn kant: de lijst is teruggebracht tot één model.

Wat stond er uiteindelijk op de shortlist?
Honda Civic (huidig model)
Beschikbaarheid is zeer beperkt. Ook schrik ik van de houding vanuit Honda ten opzichte van de uitvallende stuurbekrachtiging.

Mercedes E300 Estate
Uiteindelijk na enkele ritjes niet de factor dat ik wegloop en dan nog eens omdraai. Na bestudering lijkt het interieur fraai, maar is dat toch op veel delen een achteruitgang. Harde materialen en ook daar geldt niet een hebberigheid gevoel.

Alfa Guila
Rijdt fantastisch. Erg lastig om een fraai model te vinden. Ik vind de Guila nogal gevoelig voor de kleur/velg combinatie. Het liefste zou ik de auto in het donkere blauw willen hebben in combinatie met antraciet velgen. Onvindbaar.
Het interieur, vooral het dashboard, is simpel. Eigenlijk iets te simpel.

Blijft over: BMW 530 Touring M-sports.
Ben nu aan het kijken (of is het wachten) op de juiste versie/kleur/optie combinatie. Uiteraard in combinatie met prijs en kilometers.
Gelukkig heb ik de tijd en geduld. Nou ja, dat heb ik niet echt, maar ik heb de juiste nog niet gevonden…

Laatst bewerkt:
Deze Giulia is lichtblauw met antraciet/zwarte velgen (en 200 pk als je dat belangrijk vindt) - springt er wel uit.
Deze heb ik al online gezien.
Dan zou ik liever de Monte Carlo blauw (inkt blauw) en antraciet in plaats van zwarte velgen de voorkeur geven.

Dat is precies wat lastig is met de Giulia; de kleur/velg combinatie luistert best nauw.

De 200 pk versie is ook relatief makkelijk te chippen en ze zijn redelijk probleemloos.

Helaas is je budget niet groot genoeg, er staat namelijk een mooie BMW I4 te koop.
Ben geen liefhebber van de grote varkensneus aan de voorkant van de i4. Mocht er nog een LCI variant komen met een fraaiere neuspartij, sluit ik deze als opvolger van de opvolger niet uit.
Hoewel ik ook wel verhalen heb gehoord van problemen met de laadklepontgrendeling, wat best vervelend is.

De 5-serie is wat mij betreft wat tijdlozer en bescheidener dan de huidige i4 naar mijn mening. Waardoor de i4 ook niet op mijn lijstje is gekomen.

Onlangs zelf getwijfeld tussen een 3-serie en een V60. Uiteindelijk de V60 geworden, kon er een betere zit in vinden. Het is minder direct rijden dan een BMW, wel stil en comfortabel. Het gekke is dat ik uiteindelijk heb gekozen voor de basismotor B3, heb ook met een B4 en T5 gereden. Die zijn wat vlotter, maar met name bij hoge toerentallen. Dat gebruik ik niet zo vaak. Dus basismotor in luxere versie gezocht en wat nieuwer.

Terug
Bovenaan