Advies voor een seksloze familiebak gezocht

Familieauto

Startmotor
Beste Allen,

Gelijk met de deur in huis, dit is het eerste bericht met tevens een nieuw account. Dit komt omdat ik in de basis weinig met auto's heb (zoals verder in het bericht wel duidelijk wordt) maar wel overtuigd ben dat dit een van de betere plekken is om advies in te winnen.
Wij hebben ong. 5 jaar een prachtige Volvo V70 2012 diesel 310k op de teller. Eerste idee was om deze helemaal op te rijden. Tijdens de APK is, ondanks allerlei trucjes, gebleken dat de roetfilter toch vervangen moet worden. We hikte al een tijdje tegen de hoge maandlasten aan en dit lijkt voor nu de druppel die voor ons de emmer laat overlopen. Roetfilter RDW technisch laten verwijderen is geen optie aangezien de maandlasten hoger worden, waar we geen zin in hebben, en we de milieu zone van Utrecht niet meer in kunnen.

Omdat we een gezin in uitbreiding zijn zijn hebben we de volgende wensen in volgorde van belangrijkheid:

- Ruim, m.a.w. als er een kinderwagen achterin zit zou het fijn zijn als er nog wat boodschappen/koffer(s) bij zouden passen.
- Liefst zo zuinig mogelijk in verbruik
- Onderhoudsarm/goedkoop onderhoud
- Vanaf 2015 i.v.m. wat actuelere veiligheidseisen
- Hadden nu ingezet op +-17500,- dat we willen betalen.
- Alle zaken zoals uitstraling, opties, seksappeal zijn ondergeschikt aan het hierboven genoemde.

Nu was ik met mijn beste onderzoek gekomen op de volgende auto's:

- Toyota Auris Touring Sport Hybrid
- Hyundai I30 Wagon
- Skoda Octavia Combi

Ik hoor graag jullie ideeën/adviezen over alles wat ik hier boven gezegd heb.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Excuus, ik zie nu dat er veel gelijkenissen zijn met een vraag uit een aantal topics lager (ondanks dat ik het niet in de titel kon zien).

Als het echt sexloos moet zijn en moet doen wat het moet doen, kwam gelijk Skoda en Dacia in m'n hoofd. De laatste vind ik echt subliem value for money bieden, zeker met LPG uitrusting kan je denk ik niet goedkoper rijden. Dit is dan nog een van de 'luxere' uitvoeringen. Je blijft wel flink onder je budget zitten, maar dat hoeft niet per se erg te zijn. Dan is er extra ruimte om met het gezin lekker op vakantie te gaan.

De Jogger vind ik persoonlijk een stuk fraaier, maar die heb je nog niet onder de 20.000€.

Voorbeeld Logan:

Dacia Logan​

MCV TCe 90 Bi-Fuel Laureate | Airco | Parkeersensoren | Navigatie | LED Dagrijverlichting | Cruise Control​

€10.450

41e5588e-68a1-4521-a7fd-23236b799f7b.jpg

Kia Ceed Sportswagon. Dat is het broertje van de Hyundai i30. Op dit moment is-ie alleen een stuk goedkoper (-4000 euro op een nieuwe auto), geen idee of dat voor occasions ook opgaat. Maar zou me niet verbazen. Niet in de laatste plaats omdat-ie (in Nederland) aanzienlijk beter verkoopt dan de Hyundai.

Ik rij 'm momenteel zelf, prima ding. Kofferbak is zo'n 625 liters, dat is zo'n beetje het grootste wat je kunt krijgen in dit segment maar ook daarboven. De vloer is verdeeld in allemaal vakjes waar je allerlei losse zooi kwijt kunt. Bij mijn -recente- auto ziten er ook nog vakjes tussen wielkast en achterbumper, dat heeft de auto op de foto's volgens mij niet.

De kinderwagen (Nuna ivvi) gaat er probleemloos in, onderstel links, reiswieg ernaast. Dan hou je nog aardig plek over. Je zou er ook wat onder kunnen leggen, dan klik je bagageruimte-afdekking uit de houder, die je vervolgens netjes kwijt kunt in het vak vooraan bij de bumper.

De beenruimte op de achterbank is matig. Wij gebruiken een isofix base, als de maxicosi erop zit moet de passagiersstoel best ver naar voren. Als daar iemand moet zitten met lange benen kan dat bezwaarlijk zijn.

Hier mijn review mocht je geïnteresseerd zijn. Hieronder een willekeurig exemplaar binnen je budget dat ik vond. Zeker in dit vuilniszakkengrijs voldoet-ie uitstekend aan het criterium 'sexloos' lijkt me.

120613969

120613987

@V70man : Dank voor de tip, was zelf niet op een Dacia gekomen, is Dacia alleen goedkoop in aanschaf of ook in onderhoud?
@DeeTwee : Ik weet niet waarom de Kia Ceed niet eerder bij mij is opgekomen, lijkt me ook een zeer reële optie. Dank!
@Kalman2 : Zie geen aanbod jonger dan 2015 (hoeft niet perse een probleem te zijn) en heb het idee dat het net wat zuiniger kan, desondanks veel positieve verhalen gehoord wat betreft betrouwbaarheid van Honda's. Misschien toch nog maar eens goed bekijken...

@V70man : Dank voor de tip, was zelf niet op een Dacia gekomen, is Dacia alleen goedkoop in aanschaf of ook in onderhoud?

Het is beproefde en eenvoudige Renault techniek. Met andere woorden: er kan weinig aan stuk buiten regulier onderhoud. Ik gok dat je daarmee het voordeligst rondrijdt.

Het is beproefde en eenvoudige Renault techniek. Met andere woorden: er kan weinig aan stuk buiten regulier onderhoud. Ik gok dat je daarmee het voordeligst rondrijdt.
Qua kosten is dit inderdaad een heel goede keuze, helemaal op LPG. Rijcomfort houdt niet echt over. Heb zelf een tijdje een Sandero uit 2014 met dezelfde motorisering als deze Logan gehad (de Logan is eigenlijk een uitgerekte stationversie van de Sandero. Mijn zoon rijdt er nu in en er staat 180.000km op de teller. Geen bijzonder grote kosten aan gehad, maar je merkt nu wel dat de auto ouder wordt en dat is sneller dan bij bijvoorbeeld de Prius die ik eerst reed. Maar het is nog steeds prima no-nonsense vervoer van A naar B. Qua veiligheidsvoorzieningen zit hij niet heel ruim in zijn jasje.

De Dacia MCV zou niet mijn keuze zijn als veiligheid hoog op de prioriteit lijst staat. Voor kosten wel, relatief licht en LPG is goedkoop rijden.

De Dacia MCV heeft niet eens gordelspanners (een soort explosief wat je gordel aanrukt bij een aanrijding, zodat er geen vangstoot is in de gordel en meer ruimte om te deacceleren). Dat was 20 jaar geleden al praktisch standaard. Dacia Sandero heeft het overigens wel, dus uiterlijk zegt niet over de inhoud.

Apart dat de Opel Astra nog niet genoemd is, voldoet ook prima aan alle eisen, voor volledig budget zelfs exemplaren uit 2019 of nog nieuwer. Voor zeg 14-15k prima exemplaren uit 2018 bijvoorbeeld. Erg veel aanbod ook.

Als je nauwelijks om auto's geeft en geen zin hebt in gezeik: met je eerste zelf gevonden optie zit je goed. Oké, zo'n Auris is ook niet perfect - matig infotainment, krakende voorwielophanging - maar daarmee heb je de uitdagingen ook wel ongeveer gehad.

Het grote nadeel van de Auris is wel dat je voor het zelfde geld een oudere auto koopt.
Deze heeft wel al een flinke ervaring, maar ik zou hem zo kopen als ik opzoek was naar een auto.
Toyota Corolla Station
Stuk modernere auto zuinig en uiterste betrouwbaar.

Als je uit een V70 komt dan gaan de dacia's opel's kia's behoorlijk tegenvallen ook als ze uit een recenter bouwjaar zijn . Je gaat gewoon een paar segmenten terug . Is een V70 op benzine geen optie ? je vermeld geen jaarkilometrage .

Je wilt ruimte = V70 ( dus echte praktische ruimte en geen bagageliter gesjoemel en aflopende daklijnen )
Je wilt veiligheid = V70 , veel meer auto ( energie absorbsie ) om je heen dan plastic dacia .
Wat is goedkoop onderhoud ? nieuwere autos's schrijven nog 250€ p maand af een oudere V70 minder dus kan je bij onderhouds kosten optellen .
Zuinig is heel erg afhankelijk van jou specifieke gebruik , een 1.0 turbo rijd ook 1 op 10 in stadsrondjes dus wat is jullie stads/snelweg % van alle ritten ?

Welke truucjes zijn er uitgehaald met die diesel ? heb je bijvoorbeeld al eens 2 flesjes dieselreiniger en volle tank hvo100 of V-power diesel erin gegooid ? Deze leegrijden en dan nog eens testen. Deze testen hebben hele wisselende uitkomsten en zou de auto op basis van 1 meting niet wegdoen . Garagisten kunnen dat ook niet met zekerheid zeggen en hebben zelf baat bij de roetfilter klus dus zou m niet gelijk afschrijven .

Leuke vraag!
- Liefst zo zuinig mogelijk in verbruik
Hoeveel kilometer ga je ermee rijden per jaar?
Als je 10.000km per jaar rijdt en een auto hebt die 2L/100km zuiniger is dan bespaar je zo'n 360 euro op jaarbasis. Rij je dus niet zoveel dan is de besparing vrij beperkt.

- Alle zaken zoals uitstraling, opties, seksappeal zijn ondergeschikt aan het hierboven genoemde.
Wat zijn de eisen mbt comfort, rijgedrag en verfijning? Waarom heb je destijds voor een Volvo V70 gekozen? Dat is een auto die een beetje tussen het D en E segment valt. Een Toyota Auris, Hyundai i30 en Skoda Octavia zijn C-segmenters die minder comfortabel en verfijnd zullen aanvoelen dan een V70.

Nu was ik met mijn beste onderzoek gekomen op de volgende auto's:

- Toyota Auris Touring Sport Hybrid
- Hyundai I30 Wagon
- Skoda Octavia Combi
De Auris is een uitstekende keuze want sekslozer kan het bijna niet, betrouwbaarder ook niet en bovendien is ie zuinig. De kofferbak is ruim maar de achterbank is niet zo heel ruim dus een kinderstoeltje zal minder makkelijk passen. De Octavia is nog ruimer en ook behoorlijk betrouwbaar maar niet zo onverwoestbaar als een Toyota. Met de Hyundai zit je ook goed.

Je zou ook kunnen kijken naar deze stations (uit het D-segment) die iets meer comfort en verfijning bieden:

Toyota Avensis
De Avensis is een maatje groter en een segment hoger dan de Auris. Dat merk je aan het prettigere rijgedrag en meer verfijning. Het zal meer in de buurt komen van je V70. Helaas is ie nooit als hybride geleverd dus qua zuinigheid verslaat ie de Auris niet en is ie net zo zuinig als bijna elke andere auto in dit lijstje. Betrouwbaarheid is super, bovendien krijg je 10 jaar garantie (tot 200.000km) als je 'm netjes bij de dealer voor onderhoud brengt.
Dit exemplaar is van 2018 en heeft minder dan 100.000km gedaan en past precies binnen budget: https://www.autotrack.nl/a/toyota-avensis-benzine-2018-53865934

Mazda 6
Ook een D-segment stationwagen die ook nog eens leuk stuurt. Vergeleken met de Avensis een leukere auto om te rijden en iets lichter dus ietsje goedkoper in de wegenbelasting. Betrouwbaarheid is erg goed maar je krijgt geen 10 jaar garantie.
Deze is uit 2015 met 122.000km en is net boven budget: https://www.autotrack.nl/a/mazda-6-benzine-2015-53780469

Opel Insignia
De Insignia vanaf 2017 is een hele fijne ruime auto en net wat moderner dan de Avensis en Mazda 6. Betrouwbaarheid is gewoon goed. Met de Insignia heb je een behoorlijk moderne auto voor relatief weinig geld.
Deze uit 2017 (114.000km) is wellicht niet geschikt want deze ziet er eigenlijk behoorlijk stoer uit maar de prijs is netjes en hij staat bij een Opel dealer: https://www.autotrack.nl/a/opel-insignia-benzine-2017-53929643

Laatst bewerkt:
ik hou de tussen"tijden" van de roetfilter regeneratie netjes bij, vroeger was dat sowieso 1250km gedurende jaren, bij dit km interval standaard regeneratie ook als de sensoren het nog niet nodig achten. Nu heb ik +240000km en de tussentijd was al geslonken naar een goeie 1000km, dus afname van de kwaliteit van de roetfilter. Ik heb er een flesje ingegooid om de roetfilter te reinigen en wonderwel had dit duidelijk merkbaar resultaat, plots interval weer naar 1250km ... ben benieuwd wanneer dat terug gaat zakken.
Dus, tank vol, gooi er gelijk 2 van die flesjes in en mogelijk goedkoop resultaat.

Ik stond precies voor hetzelfde vraagstuk. Een neutrale familiewagen met echt precies de bovenstaande shortlist. Uiteindelijk is het een Ford F-150 XLT Crewcab geworden met een extra zitplaats in het midden voor. De Dodge RAM, Chevy Silverado en Toyota Tundra zien er in de basis al veel te stoer uit, maar zijn wel net zo praktisch. De Ranger, Tacoma en Colorado zijn eigenlijk te klein als je kinderen hebt. De F-150 ziet er neutraal uit, zeker de basis edities. Ik heb vele auto's proefgereden, waaronder vele stationswagens. Een keer voor de grap een pickup gereden en ik was direct overtuigd. Uiteindelijk bleek de F-150 met tonneau cover de meest praktische familie- en boodschappenauto en ook het zuinigst van de grote pickups met 1:10-1:12 (stad/snelweg). De kinderen hebben veel ruimte, het is een veilige auto en je kunt de kinderwagen en boodschappen snel inladen, zelfs met tonneau. Ook is het inladen van boodschappen veel makkelijker omdat de truckbed op een goede hoogte zit t.o.v. je winkelwagen. Zakelijk heb ik een zuinige Corolla hybride, vergelijkbaar met de Auris hybride en hoewel een fijne reisauto kom je echt ruimte en vooral laadgemak tekort als je kinderen hebt. Ik heb binnen de 500 km een keer de Corolla gebruikt voor de kinderen, maar dat viel echt vies tegen. Wil je geen tonneau dan kun je een Leer overwegen. Dan kun je de kinderwagen er gewoon inschuiven zonder hem op te klappen.

Voor dit budget zijn heel veel auto's mogelijk.
Er zijn er ook al veel genoemd.
Kijk dan ook naar de Opel Astra, Renault Megane, en Ford Focus ( nieuwe model).

Eigenlijk voldoet een Dacia Jogger op lpg erg goed aan de wensen, alleen vind je die nog niet binnen het budget.

Ik Nederland heb je niks aan een Ford F-150, veel te groot en breed, er zijn genoeg middenklassers die net zoveel ruimte beiden.

Ik Nederland heb je niks aan een Ford F-150, veel te groot en breed, er zijn genoeg middenklassers die net zoveel ruimte beiden.
Iets vergelijkbaars qua binnenruimte is de S klasse of een 7-serie lang. En dan heb je nog niet zo veel laadruimte. Ik vind de laadruimte van een moderne stationwagen voor kinderwagen + weekboodschappen te beperkt. Als je in een binnenstad woont zou je een Ranger kunnen overwegen, maar dan zit je wel met maximaal 4 en de binnenruimte is wat beperkt.

Iets vergelijkbaars qua binnenruimte is de S klasse of een 7-serie lang. En dan heb je nog niet zo veel laadruimte. Ik vind de laadruimte van een moderne stationwagen voor kinderwagen + weekboodschappen te beperkt. Als je in een binnenstad woont zou je een Ranger kunnen overwegen, maar dan zit je wel met maximaal 4 en de binnenruimte is wat beperkt.
TS hikt tegen de hoge kosten van zijn V70 aan. Ik lees nergens dat hij een grijs kenteken kan voeren. Zo'n ding is dan voor TS dan niet interessant, nog afgezien van het feit of je gezien wilt worden in zo'n ding.

Wat een onzin, een c-segment station is meer dan ruim genoeg. Prima dat jij een F150 koot, maar dit is niet iets waar TS iets aan heeft.

TS hikt tegen de hoge kosten van zijn V70 aan. Ik lees nergens dat hij een grijs kenteken kan voeren. Zo'n ding is dan voor TS dan niet interessant, nog afgezien van het feit of je gezien wilt worden in zo'n ding.
Onze F-150 hebben wij prive en niet op grijs kenteken. Mijn Corolla heb ik zakelijk zonder bijtelling. We hebben een tijdje prive geen auto gehad maar met de kinderen was dat niet altijd even handig. Ik had precies dezelfde shortlist als TS en ik heb behoorlijk wat stationwagens proefgereden, maar door een grapje van een vriend hebben we een Dodge RAM proefgereden. Dat beviel echter zo goed, dat ik daarna serieus ben gaan zoeken naar een pickup. De F-150 is het geworden omdat die er neutraal uit ziet en je trekt weinig bekijks. Het is een normale grote gezinswagen. Ik geef slechts de tip om er naar te kijken, omdat er een wereld van comfort voor je open gaat. Zeker met kinderen. Het is zeker het overwegen waard.

Omdat je zegt "gezin in uitbreiding" wilde ik je even wijzen op hoe veel impact de indeling van een auto achterin heeft op het comfort van de kinderen. Vooral dat stations met een bank achterin meestal totaal niet zijn ontwikkeld voor het vervoeren van drie kinderen in zitjes op de achterbank. De (kleine) MPVs met drie losse stoelen zijn daar gewoon veel beter voor. Dat is ook de primaire reden dat wij op zoek zijn om onze Ford Focus Wagon (2004) in te ruilen voor iets ruimers. Nu staan de C-Max en de Toyota [Corolla] Verso bovenaan het lijstje. De Citroën C4 Picasso, Renault Scenic en Peugeot .... zijn ook ruim genoeg, maar ik vrees dat ze bij het bouwen van die auto's al weten dat iedereen toch denkt dat ze onbetrouwbaar zijn en niet eens hun best meer doen. Van de Ford, Citroen en Renault zijn ook nog "Grand" versies, die dragen misschien wel bij aan de seksloosheid, als dat echt belangrijk voor je is. ;-) Ik neem aan dat er een Dacia tegenhanger is van de Scenic, die kan je met jouw budget waarschijnlijk bijna nieuw kopen.

Voor mij is het geen eis, maar als je drie isofixzitjes wil kunnen monteren, heeft ADAC een lijst: https://www.adac.de/rund-ums-fahrze...kindersitzberater/drei-kindersitze-rueckbank/.

ADAC heeft ook zeer interessante "pannenstatistik" met de relatieve frequentie van pech bij verschillende automerken en modellen. Erg nuttig om te weten of je bepaalde modellen of bouwjaren moet vermijden. https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/unfall-schaden-panne/adac-pannenstatistik/

Onze F-150 hebben wij prive en niet op grijs kenteken. Mijn Corolla heb ik zakelijk zonder bijtelling. We hebben een tijdje prive geen auto gehad maar met de kinderen was dat niet altijd even handig. Ik had precies dezelfde shortlist als TS en ik heb behoorlijk wat stationwagens proefgereden, maar door een grapje van een vriend hebben we een Dodge RAM proefgereden. Dat beviel echter zo goed, dat ik daarna serieus ben gaan zoeken naar een pickup. De F-150 is het geworden omdat die er neutraal uit ziet en je trekt weinig bekijks. Het is een normale grote gezinswagen. Ik geef slechts de tip om er naar te kijken, omdat er een wereld van comfort voor je open gaat. Zeker met kinderen. Het is zeker het overwegen waard.
Lijkt me machtig fijn rijden en heerlijk ruim. Altijd die bekrompenheid dat het te groot zou zijn voor Nederland. Menig post of koeriersbusje is net, zo niet langer en komt in alle woonwijken. Ik heb een forse camper en heb ik Nederland nog nooit gedacht, dat kan niet, want te groot. Geniet er lekker van, er rijden al genoeg kleine 10 in dozijn auto's rond.

Lijkt me machtig fijn rijden en heerlijk ruim. Altijd die bekrompenheid dat het te groot zou zijn voor Nederland. Menig post of koeriersbusje is net, zo niet langer en komt in alle woonwijken. Ik heb een forse camper en heb ik Nederland nog nooit gedacht, dat kan niet, want te groot. Geniet er lekker van, er rijden al genoeg kleine 10 in dozijn auto's rond.
Dat heeft niks met bekrompenheid te maken, maar het is gewoon een feit. Je kan hem nergens normaal in een parkeervak zetten, die zijn te klein, parkeergarage kan je ook niet in. Gebruik jij je camper ook als dagelijkse auto?

Wauw, leuk om te zien dat er binnen een paar dagen zoveel reacties zijn! Waarvoor dank..
@3lT6 : Precies de 'truucjes' die je beschrijft hebben ze bij de garage gedaan, hielp niets. Daarna hebben ze de uitlaat gedemonteerd en ingespoten met een soort schuim? (vergeef me de details) Hierna viel de meting zelfs hoger uit... Toen heb ik zelf voorgesteld er even een weekje veel km. mee te rijden in de hoop dat alles "los" is gekomen en we alsnog onder de 1mil per. x duiken. Maar ik ga er vanuit dat ik a.s. donderdag te horen krijg dat het toch niet gelukt is. En dan wil ik snel kunnen schakelen.

Kosten zijn nu per maand:
- Wegenbelasting 140,-
- Verzekering (WA) 72,-
- Diesel 150,-

We rijden tussen de 15 en 20.000 km. per jaar.

Ben afgelopen weekend gaan test zitten/rijden in de CEED, I30, Octavia, Dacia en Auris Hybrid.
Ik moet zeggen dat we toch wel een beetje geschrokken waren van de Dacia, hij voldeed exact aan de titel van het topic maar ben bang dat we moeten concluderen dat ook wij niet volledig kunnen ontsnappen aan onze 'lifestyle inflatie'.

Dat gezegd hebben vond ik de overige auto's echt super meevallen qua ruimte van de achterbank t/m kofferbak.

@Rroelll:
We hebben de V70 niet gekozen maar 5 jaar geleden geërfd bij het overlijden van mijn schoonvader.
Inmiddels is de emotionele waarde zodanig gezakt dat we i.c.m. het roetfilter verhaal sowieso naar iets nieuws op zoek gaan. Of het nu gedwongen gaat zijn binnen komende weken of dat we een jaartje rustig kunnen zoeken bij een nieuwe APK.

Ik begrijp wat je zegt met het 2L/100km. verschil en ben ik dankbaar voor de mooie voorbeelden die je geeft.
Als ik het goed begrijp zijn jouw voorstellen vooral van belang mochten we toch meer waarde hechten aan ruimte en comfort.

@Keith 8962865 thx, voor de lijstjes. Ik was op mijn shortlist gekomen door soortgelijke (engelse) lijstjes.
Ik moet zeggen dat die C-Max die je voorstelt ook zeer interessant oogt...

Wat betreft de F-150 sta ik voor alle opties open maar denk ik niet dat de hoeveelheid km's die we maken de bijna 300,- wegenbelasting per maand gaan goedmaken...

Laatst bewerkt:
Wauw, leuk om te zien dat er binnen een paar dagen zoveel reacties zijn! Waarvoor dank..
Dank voor je reactie - we zijn hier altijd erg benieuwd naar hoe de zoektocht vervolgens gaat :)

Ben afgelopen weekend gaan test zitten/rijden in de CEED, I30, Octavia, Dacia en Auris Hybrid.
Ik moet zeggen dat we toch wel een beetje geschrokken waren van de Dacia, hij voldeed exact aan de titel van het topic maar ben bang dat we moeten concluderen dat ook wij niet volledig kunnen ontsnappen aan onze 'lifestyle inflatie'.

Dat gezegd hebben vond ik de overige auto's echt super meevallen qua ruimte van de achterbank t/m kofferbak.
Leuk om te horen! Dacia's zijn briljant maar na een V70 is het wel een hele flinke stap 'achteruit'.

@Rroelll:
We hebben de V70 niet gekozen maar 5 jaar geleden geërfd bij het overlijden van mijn schoonvader.
Inmiddels is de emotionele waarde zodanig gezakt dat we i.c.m. het roetfilter verhaal sowieso naar iets nieuws op zoek gaan. Of het nu gedwongen gaat zijn binnen komende weken of dat we een jaartje rustig kunnen zoeken bij een nieuwe APK.

Ik begrijp wat je zegt met het 2L/100km. verschil en ben ik dankbaar voor de mooie voorbeelden die je geeft.
Als ik het goed begrijp zijn jouw voorstellen vooral van belang mochten we toch meer waarde hechten aan ruimte en comfort.
Jep, de auto's die heb voorgesteld zijn vooral om wat dichter in de buurt te komen van het comfort en verfijning van de V70. De auto's die je zelf al op je lijstje had staan en die andere hebben voorgesteld (Auris, Octavia, Ceed, i30, Astra) zijn wat minder comfortabel en wat minder verfijnd maar voldoen ook aan je wensenlijstje en zullen vaak ietsje goedkoper zijn. Als je in de gelegenheid bent is het wel fijn om eens een proefritje te maken in een Avensis, Insignia of Mazda 6 - dan weet je meteen of je dat verschil in verfijning (tov een Auris, Octavia, Ceed, i30) waardeert of niet.

Dat heeft niks met bekrompenheid te maken, maar het is gewoon een feit. Je kan hem nergens normaal in een parkeervak zetten, die zijn te klein, parkeergarage kan je ook niet in. Gebruik jij je camper ook als dagelijkse auto?
Ik kan mij niet herinneren dat ik daar last van heb gehad. Wel ben ik een tijdje geleden stapvoets de ingang bereden van een garage terwijl ik uit het raam hing om te kijken of ik niet te hoog was. Maar ik heb geen uitgebouwde F-150 Raptor/Lariat/Platinum met verhoogde schokbrekers, ik heb gewoon een "seksloze" XLT met crewcab en shortbed. Die staat op de normale hoogte. De enige optie die ik heb is runningboards zodat de kinderen later makkelijk zelf kunnen instappen. Met het bedrag dat ik niet betaal aan bijtelling voor de Corolla betaal ik een groot deel van de kosten van de F-150. Maar onze F-150 rijdt niet zo veel, hooguit 5000 km per jaar.

Met de Auris raad ik aan om heel goed te kijken of kinderzitjes en kinderwagens makkelijk passen. Bij mij past het wel in de Corolla, maar dan moet ik de bestuurdersstoel iets naar voren zetten en dan zit ik zelf minder prettig. Ook passen de weekboodschappen niet volledig achterin als de kinderwagen erin zit en moet ik een groot deel op de vloer bij de achterbank leggen. Verder vind ik de Auris een enorm fijne rijdersauto (het was mijn vorige leaseauto, ook zonder bijtelling). Ik heb er in twee jaar tijd bijna 100.000 kilometers op gezet en ik heb mij geen moment geergerd aan de auto. Corolla hetzelfde. Een enorme fijne rijdersauto, maar met kinderen zou ik eerst een goede proefrit met alle kinderspullen doen. Zorg ervoor dat je alle kinderspullen bij je hebt en neem vooral daarvoor de tijd. De auto rijdt prima, daar hoef je niet zo veel mee te testen. Dit soort auto's gaat niet zo snel stuk en als er iets stuk gaat betaal je niet de hoofdprijs.

Bij seksloos denk ik meteen aan een Opel Crossland, een Captiva of een mokka van de eerste bouwjaren.

VW heeft zo wel wat saaie modellen: Golf 5,6 of 7 Variant, Golf plus, Jetta, Touran, etc

Of alle gewone modellen van Toyota. Misschien is de Prius SW wel wat?

Ik vind een Astra saaier dan een Golf ;)
Bij saai denk ik aan auto's als de Nissan Almera, diverse Hyundai's, dat soort spul.

Het 'seksloze' is natuurlijk geen doel op zich hè .
Het ging er met name om dat we weinig waarde hechte aan merknaam en looks.
Persoonlijk vind ik de skoda octavia echt een van de meest 13 in een dozijn auto's en de i30 wagon (2019) nog verassend mooi vind van voren.

Eerst nog even a.s. donderdag de apk van de Volvo afwachten...

Nou fantastisch nieuws... Hij is vandaag tegen onze, en die van de garage, verwachtingen in, alsnog door de keuring gekomen.
Dus we gaan mooi met opa's auto deze zomer naar Spanje en gaan tezijnertijds met alle opgedane adviezen kijken naar een nieuwe auto.

Dank allemaal

Fijn dat de V70 nog even mee kan!

Ik zou je adviseren om alsnog vrij binnenkort wat proefritjes te maken zodat je kunt bepalen welk model het moet worden wanneer de V70 dan écht weg moet. Als het dan zover is dan weet je in ieder geval wat je wil en kun je al je tijd en aandacht richten op het vinden op het beste exemplaar van dat ene model dat je wil.

Nou fantastisch nieuws... Hij is vandaag tegen onze, en die van de garage, verwachtingen in, alsnog door de keuring gekomen.
Dus we gaan mooi met opa's auto deze zomer naar Spanje en gaan tezijnertijds met alle opgedane adviezen kijken naar een nieuwe auto.

Dank allemaal
Top goed nieuws die middeltjes hebben toch wat goeds gedaan ! Het is van de zotte dat niemand kan voorspellen wat de ( wisselende ) uitkomst is en dan iets vaak maar klakkeloos vervangen word . Ook garage's hebben het vaak mis door te weinig ervaring . Er moet bijvoorbeeld ' warm 'gemeten worden omdat het roetfilter ' koud ' nog niet optimaal werkt , er komen dus auto's warm niet door de test en koud ineens wel . Schiet mij maar lek !

Wil je wel adviseren Premium diesel ( shell / bp / esso / total ) te tanken en 2 a 3x p jaar een flesje diesel reiniger in de tank toe te voegen en geen makro/tango troep ivm vervuiling in je injectoren = slechte verbranding = teveel roet . Met goed zoeken is dat slechts 1 a 2 cent duurder per liter .

Terug
Bovenaan