Advies volgende auto!

A

Anoniem

Guest
Hoi allen!

Ik ben inmiddels aan het kijken naar een nieuw auto. Alleen heb ik weinig verstand van auto’s waar je op moet letten en wat eventuele kwaaltjes zijn bij de auto.

Ik heb de auto voornamelijk nodig voor woon/werk en rij ongeveer 12.000KM op jaar basis. En heb een budget tot 7000€ hierin zou ik graag een 5 deurs (benzine) auto willen met airco, cruise control, aux en/of bluetooth.

Na een tijdje kijken op marktplaats en andere aanbieders merk ik wel dat ik een lichte voorkeur heb voor onderstaande auto’s.
- BMW 1 serie (bouwjaar 2008-2009 &maximaal 130.000KM)
- Volkswagen polo/golf (bouwjaar 2010+ & maximaal 150.00KM)
- Fiat punto (bouwjaar 2010+ & maximaal 130.000KM)

Mijn grootste voorkeur heeft de BMW dit doordat ik het een mooie wagen vind met redelijk wat power. Alleen hoor ik weinig goede verhalen over de 1 serie.. hij zou regelmatig olie lekken en veel kosten in de onderhoud.

Volkswagen vind ik redelijk prijzig en hebben relatief veel kilometers vergeleken met de bmw’s en de fiat punto’s.

Ik ben erg benieuwd wat jullie advies en eventuele suggesties.

De Punto is de beste keuze van je rijtje. De polo en golf kampen met TSI probleem. En BMW is altijd een risico als je hem niet bij een betrouwbaar adres koopt. Met €7.000 euro zit je in een 1 serie wereld waar je veel risico loopt.

Bij fiat zijn mensen wisselend over de multiair motoren.

De BMW lekt niet zozeer olie, maar kan wel olie verbruiken. De Valvetronic motoren van die generatie hebben ook een redelijk zwakke koppakking en de distributieketting is ook een puntje van aandacht. Ohja de vanos unit is ook een zwak punt. Wel is het de best rijdende auto uit het rijtje.

In geval van Punto best voor de 1.4 T-jet gaan, stuk fijnere motor dan de MultiAir. Polo zou ik zelf ook niet aan beginnen :)

De Fiat Punto lijkt mij duidelijk de beste optie, neem er wel een met 4 cilinder motor.
De Polo en Golf kennen uit deze jaren relatief veel motorproblemen, en scoorden zeer matig op betrouwbaarheid, helaas zie je dat niet aan de zeer pittige prijzen.
De BMW is populair, en hierdoor erg duur. Zadelsnuiver heeft al uitgelegd wat de zwakke punten zijn.

Voor € 7.000 zou je ook kunnen kijken naar de Renault Clio (4 of 3), of de Mégane 3, dit zijn goede auto's die veel waar voor het geld bieden.

Bedankt voor jullie reacties!

En zoals een Fiat Bravo? mij lijkt dit niet veel te verschillen met de punto of heb ik dit fout? :)
zie bijvoorbeeld deze auto

Dat is een motor zonder turbo. In een B segment auto zoals de Punto is dat nog wel te doen. Een Bravo is een klasse groter en dan houdt het niet over.

Ik weet niet wat je nu gewend bent aan vermogen?

De Fiat Bravo is een goede auto, alleen de versnellingsbak is niet geweldig.
Controleer dus goed of die geen bijgeluiden maakt.
Deze Bravo staat niet op de orginele velgen en banden en is zeker geen Sport, maar gewoon een normale uitvoering met 90 pk. Ik weet niet of dit exemplaar een hele goede keus is.

Een echte Sport is geleverd met T Jet 150 pk motor en 1.9 JTD, in het interieur heb je sportstoelen met rode of blauwe stukken er in. En heeft een vrij hard sportonderstel.

Er is ook nog een Edizione Sport geleverd met het zelfde sportinterieur met 120 pk T Jet motor en normaal soepeler onderstel. Die vind ik zelf erg leuk.

Wat AK2 ook zegt, een leuk Bravo maar dan wel met turbo en niet zoals jezelf liet zien zonder.
Bravo Sport
fiat-bravo-1-4-16v-sport-clima-cruise.jpg

In een lekker fris kleurtje
Bravo Edizione Sport
fiat-bravo-1-4-t-jet-edizione-sport-1-4-t-jet-edizione-sport.jpg

Of zijn sportievere neef de Giulietta
AR Giulietta
alfa-romeo-giulietta-1-4-t-distinctive-1-4-t-distinctive.jpg

Je hebt ook nog een Lancia maar die vind ik persoonlijk niet mooi, is wel heel ruim

Ik denk dat ik komende tijd even een proefritje ga maken in de Bravo (Met turbo ;))
Is het eventueel nuttig om de bravo te chippen?

Zelf heb ik gereden met een Fiat Bravo T Jet 120 pk benzine motor, en een
1.9 150 pk Multijet diesel. Deze motoren vond ik prima bij de Fiat Bravo passen, en de auto goede prestaties geven. In mijn ogen is chippen gewoon overbodig, en zonde van het geld. Ik heb geen moment gedacht dat de auto te weinig vermogen had.

Kabouterkoning zei:
Ik denk dat ik komende tijd even een proefritje ga maken in de Bravo (Met turbo ;))
Is het eventueel nuttig om de bravo te chippen?
Wanneer is iets nuttig, 120 of zelfs 150 pk is genoeg, er staat nu weer een review van iemand met een Audi S1 die van 231pk naar 332pk getuned is.

ak2 zei:
1.9 150 pk Multijet diesel. Deze motoren vond ik prima bij de Fiat Bravo passen, en de auto goede prestaties geven. In mijn ogen is chippen gewoon overbodig, en zonde van het geld. Ik heb geen moment gedacht dat de auto te weinig vermogen had.

Als ik online kijk naar het blue & me systeem zie ik regelmatig langskomen dat het niet mogelijk is om via deze manier spotify te beluisteren. Klopt dit?

Kabouterkoning zei:
ak2 zei:

Als ik online kijk naar het blue & me systeem zie ik regelmatig langskomen dat het niet mogelijk is om via deze manier spotify te beluisteren. Klopt dit?
Ja dat klopt, maar dat heb je bijna bij alle auto's die binnen jou budget vallen.

Terug
Bovenaan