Advies over vermogen gevraagd: 75 PK of 100 PK ?

frank 7590349

Startmotor
Beste forumleden:

Ik wil een Opel Corsa F uit 2020 of 2021 aanschaffen.
Deze komen in 75 PK of 100 PK.
Mijn vraag: welk voordeel heeft een 100 PK qua rijgedrag en plezier? Trekt dit dan sneller op, accelereert dit sneller?
De auto krijgt geen trekhaak dus voor een aanhanger hoef ik het niet te doen.

Hij is sneller, zuiniger op de snelweg en stiller door een extra versnelling. Hij is alleen 110 kilo zwaarder. Maar ik zou voor de 100pk versie gaan, rijdt zoveel fijner.

De 100pk versie heeft een turbo, en die zorgt vooral voor veel extra koppel. Daardoor voelt de 100 pk versie een stuk vlotter aan. Maar ik weet niet of dat alleen voldoende is, om de 75 pk versie bij voorbaat af te schrijven.Gewoon even met beide versies test rijden en uitproberen. Qua verbruik verwacht ik geen noemenswaardig verschil tussen de 75 en 100 pk versie, bij gelijke rijstijl.

Laatst bewerkt:
Het grootste verschil is dat het koppel bijna twee keer zo hoog is. En door de turbo hebben ze waarschijnlijk de overbrengingsverhoudingen aangepast waardoor ie op snelheid minder toeren draait. Ik ervaar dat als veel comfortabeler.

Het grootste verschil is dat het koppel bijna twee keer zo hoog is. En door de turbo hebben ze waarschijnlijk de overbrengingsverhoudingen aangepast waardoor ie op snelheid minder toeren draait. Ik ervaar dat als veel comfortabeler.
Ze hebben er een 6-bak aangehangen ipv de 5 met de instapper.

Heb je een doorsnee rijstijl is de 75 pk ruim voldoende. Wil je steeds de snelste zijn de andere.

Ben je beginnend bestuurder zou ik sowieso verstandig zijn en de 75 pk versie nemen. Scheelt ook flink in de verzkering.

Het is heel persoonlijk. Ik heb auto's gehad met honderden pk's maar ook een Fiesta met 70pk zonder turbo. Meer dan zat vermogen voor dagelijks verkeer.

Hij is sneller, zuiniger op de snelweg en stiller door een extra versnelling. Hij is alleen 110 kilo zwaarder. Maar ik zou voor de 100pk versie gaan, rijdt zoveel fijner.

Dit dus is wat ik zelf ook zo ervaar.

Met iets meer motorvermogen haal je vaak ook net wat soepeler in. Ik ervaar dat als veiliger. Je hebt nog wat over, als je een achteropkomer net even verkeerd hebt ingeschat bij een inhaalactie. Met kleine motoriseringen, is dat wat minder. Je trapt wel op dat gaspedaal, maar er gebeurt 'niks'.

Als je ergens in de buurt met beide motoriseringen kan rijden, kan je zelf ervaren wat jij prettig vindt. Maar ik ben ook team 100pk.

Puur financieel nog even wat zaken op een rij:

- verbruik zal vergelijkbaar zijn (de 100pk is op papier iets zuiniger)
- wegenbelasting kost de 100pk versie je per jaar ± 100 euro meer
- verzekering (18 jaar, woonachtig in Amsterdam, 0 schadevrije jaren, meer dan 40.000km per jaar)
WA:
75pk ± 161 euro p/mnd (Allianz Direct)
100pk ± 159 euro p/mnd (Allianz Direct)
WA-Casco:
75pk ± 241 euro p/mnd (Allianz Direct)
100pk ± 251 euro p/mnd (Allianz Direct)

Het blijven flinke bedragen om je te verzekeren, maar het eerder genoemde aanzienlijke verschil vind ik nog te overzien (120 euro op jaarbasis extra). De premies om uberhaupt te verzekeren zelf, die zijn wel fors. Maar ik ben dan, denk ik, ook uitgegaan van zo ongeveer de meest ongunstige uitgangspunten voor een eventuele verzekering. Dus dat kan nog iets meevallen als jouw situatie anders is. Dat kan jezelf ook berekenen (bv Pricewise).

Maar dit heeft natuurlijk niks met vermogen te maken ;)

Dit dus is wat ik zelf ook zo ervaar.

Met iets meer motorvermogen haal je vaak ook net wat soepeler in. Ik ervaar dat als veiliger. Je hebt nog wat over, als je een achteropkomer net even verkeerd hebt ingeschat bij een inhaalactie. Met kleine motoriseringen, is dat wat minder. Je trapt wel op dat gaspedaal, maar er gebeurt 'niks'.

Als je ergens in de buurt met beide motoriseringen kan rijden, kan je zelf ervaren wat jij prettig vindt. Maar ik ben ook team 100pk.
Het is niet het vermogen dat het verschil maakt, maar het koppel en vooral ook het toerenbereik waarbij een groter koppel beschikbaar is.
Zelf twee (in afmetingen en gewicht) zeer vergelijkbare B-segmenters gehad, de één met 110pk zonder turbo en de ander met 85pk mét turbo, maar de 85pk reed veel prettiger omdat ongeveer hetzelfde koppel over een véél breder toerenbereik beschikbaar is. Later die 85pk trouwens laten tunen naar 100pk en een duidelijk hoger koppel, en die 10pk die die nog minder had dan de turboloze nóóit gemist maar die koppelkromme maakte 'm helemaal vele malen prettiger (en zuiniger) dan die turboloze.

Dus de 100pk Corsa is zowel qua zuinigheid als qua souplesse en 'driveability' zonder meer de betere keus.

Voor mijn berekening van de verzekering had ik er 2 geselecteerd. Die waren nagenoeg even duur:

Met turbo (100pk) € 10.750:

Zonder turbo (75 pk) € 10.900

Die met turbo heeft wel wat meer gelopen. En ik heb me verder niet echt verdiept in de uitrusting. Maar het verschil in prijs lijkt mee te vallen. Of verwaarloosbaar.

Laatst bewerkt:
Turbo is een witte niet bij de dealer. Geen 1 op 1 vergelijk. Als je wit niet erg vindt en de historie klopt dan zou ik wel voor de turbo gaan.

Of is dit een drama PSA puretech blok?

100pk op dit gewicht is ook geen "gevaarlijk" vermogen voor een startende rijder, wel? En een zesde versnelling is ook wel prettig op de snelweg. En het extra koppel is ook prettig. Turbo is wel weer een extra onderdeel dat kapot kan, maar zolang het een betrouwbaar blok is, zou ik de auto daarvoor niet laten staan.
Of dit het laatste GM blok is, of al PSA. Volgens mij dat laatste.

Beste reageerders, allemaal bedankt voor jullie reacties; daar heb ik wat aan! Ik ga op zoek naar een 100pk, dat is me wel duidelijk geworden na al de reacties.

Terug
Bovenaan