Advies over lease: Seat Ibiza met opties of Volkwagen Polo met minder opties?

A

Anoniem

Guest
Hallo iedereen!

Onlangs met succes mijn Renault Clio mogen verkopen op een nette prijs. Inmiddels twee dagen autoloos, voelt apart maar tegelijkertijd ook een grote opluchting.
Vond het behoorlijk zonde om mijn eigen auto van 8.000 euro stil te zien staan.

Nu heb ik van onze directeur begrepen dat ik voor het werk een leaseauto mag kiezen omdat ik deze nodig voor mijn nieuwe functie.
Ik moet 1 tot 2x per maand naar Hamburg rijden. Dit is iets minder dan 4 uur zolang er geen file is. Comfort is dus wel een must en het liefst een snelle/krachtige motor zodat
ik ook sportief kan rijden op de Autobahn.

De leaseauto mag ik ook prive gebruiken maar dit kost mij natuurlijk wel bijtelling.
Ik had al even gekeken online en gespeeld met de configurator en merkte al gauw dat ik bij Seat véél meer krijg dan bij Volkswagen... Skoda hetzelfde verhaal, maar Skoda vind ik een beetje lullig bij iemand van 25 jaar oud. Weet niet waarom maar trekt mij niet echt.

Ik zit erg te twijfelen maar mijn gevoel neigt naar een Seat Ibiza FR met 115PK en alle opties behalve het dakraam (extra kosten van ong 800 euro).
Al met al een kleine 27.000 EURO.
Bij een Polo zou ik de standaardmotor van 95PK kiezen met betere audio, mooiere interieur en LED lampen maar dan zit ik al rond de 28/29.000 euro en dan heb ik nog niet eens alle opties aangevinkt...

Na 4 jaar of 120.000 km mag ik een andere leaseauto kiezen, Ik moet 22% bijtelling betalen en een kleine bijdrage, nog niet over uit wat de 'kleine bijdrage' inhoudt.

Als ik van mijn eigen geld een auto moest kiezen was ik misschien wel voor een Polo gegaan aangezien die een stuk populairder is dan een Ibiza in Nederland dus heb je logischerwijs minder grote afschrijving dan bij een Ibiza. Aangezien mijn werkgever het voertuig least voor mij hoef ik mij niet druk te maken over onderhoud, afschrijving en restwaarde.

Ik hoor graag jullie advies, ik wil graag een vlotte voertuig met comfort en opties, alleen wil ik niet meer dan 300 euro p/m kwijt zijn aan de lease, doordeweeks moet ik gewoon op mijn fiets naar kantoor :LOL::cry:

Bedankt alvast voor alle input :)

Gr. TheDriver050

Heel eerlijk gezegd vind ik de Ibiza sympathieker dan de Polo, maar kwalitatief zullen ze niet voor elkaar onder doen. De keuze is aan jou.

Zelf zou ik voor de Seat gaan, omdat ik dat gewoon de leukere auto vind om te zien. Maar los daarvan, in mijn ervaring is een soepelere en krachtigere motor iets waar je altijd profijt van hebt, terwijl heel veel opties slechts af en toe leuk zijn. Op mijn Focus heb ik allerlei zaken die ik gewoon niet had hoeven bestellen, en dat ik ga vermoedelijk bij een volgende dan ook gewoon niet meer doen. Echter de extra pk's en souplesse tov mijn vorige auto, dat zijn blijvertjes.

Dus mocht er eventueel geschrapt moeten worden op de offerte, onthoud dan dat je die extra pk'tjes altijd kunt gebruiken, terwijl bijvoorbeeld zoiets als LED verlichting eigenlijk alleen echt van meerwaarde is als je op slecht of niet verlichte wegen rijdt. Beter audiosysteem ook hartstikke leuk, maar check wel ff of daar niet een subwoofer bij komt die bagageruimte opsnoept (staat niet per se vermeld in de brochure dat dat zo is), en of de standaard audio niet ook al prima voldoet. And so on.

Maar zoals altijd: Ga proefrijden. Misschien heeft die Polo wel veel betere stoelen, bijvoorbeeld.

Thanks, dat zijn goede tips!
Sowieso zijn de auto's van tegenwoordig al erg compleet en rijk aan uitrusting.
Voor zo ver ik weet zit de Dr.Dre subwoofer in de bagageband comparitment (onder de mat).
Daarnaast zal ik ze beiden sowieso proefrijden, maar de Ibiza heeft een sportonderstel en ligt wat lager dan de Polo.

Als er geschrapt moet worden zal ik sowieso een goedkopere lak kleur doen (wit, 250 euro of rood, gratis unilak) dan mettalic (600 euro).
Velgen (700 euro) en misschien keyless weghalen, maar ik moet over 2 week maar even kijken wanneer het systeem live is wat ik onder de streep maandelijks moet betalen maar 115 PK en FR trekt mij sowieso al meer dan 95 PK en een Polo die in elke straat staat (betekent niet dat een Polo minder mooi vind dan een ibiza :) )

Ga ook eens proefrijden met het sportonderstel.

Het klinkt leuk, en het is ook leuk als je over een dijkweggetje wil scheuren. niet dat een Polo/Ibiza nu echt sportieve rakkers zijn maar het sportonderstel geeft zeker wel iets meer gevoel met wat er onder je gebeurd.

Maar het heeft ook zeker nadelen; namelijk comfort. Ik ken de Ibiza met sportonderstel niet, maar er zijn veel auto's, zeker in dit segment, waarbij het sportonderstel op den duur gaat irriteren. Zeker als je meer kilometers gaat rijden over de snelweg.

Daarnaast kan ik mij zomaar voorstellen dat een Polo bijvoorbeeld betere geluidsisolatie heeft dan een Ibiza. Bij de vorige Ibiza was dat verschil namelijk zeer duidelijk aanwezig en kon je aan alles merken dat het goedkoop moest zijn. Zowel qua geluid tijdens rijden, comfort, afwerking en andere zaken.

Ik vind de Ibiza veel leuker om te zien, maar als je echt redelijk wat er mee gaat rijden misschien toch wel de polo

(overigens zou ik eerder voor de nieuwe corsa of Clio 5 gaan. Voor 25K heb je zelf al de de clio met het luxelabel initiale paris met vrijwel alle denkbare opties, alles led, verwarmbare stoelen stuur, Bose audi, grote navi, achteruitrijcamera, blind spot warning, Keyless, elektrische ramen rondom, leden bekleding met hele fraaie uitgebreid verstelbare stoelen. Voor 28.000 heb je zelfs 140PK en automaat in initiale paris uitvoering en ben je nog steeds iets goedkoper uit dan de 95PK handgeschakelde 'kale' polo die je hebt geconfigureerd.)

Ford heeft ook zo'n luxe label: vignale, welke op de fiesta te verkrijgen is. Zal denk ik vergelijkbaar zijn als de clio qua uitrusting, luxe en comfort

Ik zou voor de Ibiza gaan. Maar een collega van mij rijdt exact zo'n Ibiza en had hiervoor een Polo. Hij wil graag weer terug naar een Polo.

Apart verhaal. Je "krijgt" nu dus een leaseauto maar je mag er niet mee naar de zaak omdat er daar geen parkeerplaatsen zijn. Dus puntje bij paaltje ga jij een hoop betalen aan bijtelling voor die paar x dat jij prive met de auto een rondje om de kerk doet. De rest van de tijd staat de auto stil op 1 of 2 ritjes richting Hamburg na. Weet je zeker dat dit een goede deal is?

Total Loss zei:
Apart verhaal. Je "krijgt" nu dus een leaseauto maar je mag er niet mee naar de zaak omdat er daar geen parkeerplaatsen zijn. Dus puntje bij paaltje ga jij een hoop betalen aan bijtelling voor die paar x dat jij prive met de auto een rondje om de kerk doet. De rest van de tijd staat de auto stil op 1 of 2 ritjes richting Hamburg na. Weet je zeker dat dit een goede deal is?
Zat ik ook aan te denken. Mogelijk is zelf een auto aanschaffen en de zakelijke kilometers laten uitbetalen dan wel interessanter. Maar goed: je eigen auto staat dan ook stil op die momenten, dus verzekering e.d. lopen dan ook gewoon door. Valt en staat een beetje met de hoeveelheid privégebruik van de auto denk ik. Je kan natuurlijk ook overwegen om die leaseauto alleen zakelijk te gebruiken, dan heb je geen bijtelling.

De VW Polo en Seat Ibiza delen heel veel techniek. Bij Seat krijg je 20 pk meer vermogen, en meer uitrusting voor je geld, dat zou dan zeker mijn keus zijn.

Voor minder geld kun je ook een zeer luxe nieuwe Renault Clio 5 kiezen met 140
( hybride) of 131 pk 4 cilinder motor en fijne automaat. Ik heb zelf een luxe 130 TCe R.S. line, daar kan zeker een 3 cilinder Polo met 95 pk of een Ibiza met 3 cilinder en 115 pk niet aan tippen.

Intersante andere opties zijn de nieuwe Peugeot 208 en de Opel Corsa die veel techniek delen, of de nieuwe Toyota Yaris.

Ga ook gewoon wat proefritten maken.

Ja beetje jammer inderdaad.. Heeft ermee te maken dat het kantoor in het centrum zit en andere collega's die buiten de stad wonen voorrang hebben met parkeerplekken, zijn er slechts een aantal. Voor mij is het slechts 10 minuten fietsen, maar inderdaad dacht zelf ook dat het onvoordelig is, maar daarnaast een splinternieuwe wagen die ik ook 24/7 prive kan pakken is wel een heel prettig idee, althans dat denk ik.

Ik heb ook voor de grap gekeken naar de Clio en Ford en zie dat die ook echt super interessant zijn qua prijs en opties!
Alleen moet ik even vragen of we ook andere merken mogen kiezen, onze vaste partner levert namelijk uitsluitend VAG-auto's.

Ik ben van plan om met de lease ook vaker weekendjes weg te gaan en meer kilometers te maken dan met mijn eigen auto (die ik inmiddels heb verkocht).

Mijn werkgever heeft meerdere kantoren waaronder 1 buiten de stad wat 45 minuten rijden is, dus als ik daarheen moet, is het wel heel prettig om niet elke keer afhankelijk te zijn van andere collega's. Misschien is het onvoordelig voor mij (want je zit er wel 4 jaar lang aanvast) maar ik geloof ook dat je moet genieten in je leven.

Als dat betekent dat ik voor 250/300 euro per maand overal heen kan gaan en staan waar ik wil, zonder zorgen, zonder rekening te houden met anderen vind ik dat wel een grote meerwaarde!

Maar elk advies dat gegeven wordt, waardeer ik en neem ik mee bij mijn beslissing (y):D:D

Van deze twee zou ik zeker voor de Ibiza gaan, collega heeft een zeer gave rode FR uitvoering met echt alles erop en eraan erg gaaf.
Maar zou ook zeker verder kijken dan alleen VAG mocht dit de werkgever toelaten.

Een alternatief dat ikzelf kan aanraden is een 208 deze heb ik laatst ruim een week tot mijn beschikking gehad en wat een gave bak.
Helaas zit ik zelf met kids dus is deze voor mijzelf veels te klein anders had ik hem direct besteld.

Super gaaf 3D dashboard en echt van alles voorzien (als lease kun je een lekkere dikke Blue Lease uitvoering pakken)

Als dat betekent dat ik voor 250/300 euro per maand overal heen kan gaan en staan waar ik wil, zonder zorgen, zonder rekening te houden met anderen vind ik dat wel een grote meerwaarde!

Dat begrijp ik best maar toen je eigen auto stil stond en je geld koste was het wel te duur en wilde je er graag vanaf, terwijl dat wat kosten betreft echt wel veel minder dan die 250/300 Euro per maand was die je nu noemt! Vandaar mijn verbazing.

Total Loss zei:

Dat begrijp ik best maar toen je eigen auto stil stond en je geld koste was het wel te duur en wilde je er graag vanaf, terwijl dat wat kosten betreft echt wel veel minder dan die 250/300 Euro per maand was die je nu noemt! Vandaar mijn verbazing.

Jaa je hebt een goed punt! Niet overna gedacht maar wat mij vooral dwarszat met mijn 'eigen' auto die inmiddels verkocht was, was dat er 8.000 euro stilstond en straks staat er veel meer op de parkeerplaats, maar dan is het niet 'mijn' investering en dan zou ik de auto ook gebruiken voor boodschappen, sportschool en voornamelijk lange afstanden.
Met mijn prive voertuig was ik best zuinig qua brandstof en afstanden. Dit kwam ook voornamelijk omdat ik wist dat onderhoud eraan kwam van 400 euro (remschijven, oliewissel, bougies etc).

Denk dat als ik met de fiets naar kantoor ga mijn vriendin ook de auto kan pakken om bijvoorbeeld haar familie te bezoeken en naar werk (ze werkt op verschillende locaties).
Op die manier kan zij er ook een beetje van profiteren.
Misschien ben ik té positief en gooi ik gewoon 12.000 euro (48 x 250 EUR) weg aan iets wat niet van mij is/of zal worden maarja benzine, verzekering, belasting en onderhoud zijn ook een dure grap.

Heb je een mobiliteitsbudget of krijg je die auto gewoon als extraatje? Als in neem je hem niet levert het je dan niks extra's op? Want een auto die je af en toe rijdt voor je werk is zonde geld, helemaal als je daardoor nog een stuk van je inkomen moet inleveren aan bijtelling of gemiste inkomsten door leasekosten. Als je waar voor je geld wilt is Ford of Renault beter dan Volkswagen of Seat zoals anderen terecht melden. Als je 30-40k per jaar rijdt is een auto van de zaak fijn, maar als je in de stad woont zoals je zegt en meestal stilstaat dan kun je het beter niet doen.

Dat is inderdaad wel een lastige keuze, m.n. of je die 250/300 euro per maand "eruit" gaat rijden.

Heb je wel gecheckt of jouw werkgever geen zogenaamde inleverboete kent bij een vrijwillig vertrek? In dat geval namelijk ook zeker iets om mee te nemen in je overwegingen.

Vraag je baas eens naar het mobiliteitsbudget, laat hem dit uitkeren en bestel dan zelf een leuke auto, al dan niet met een private financial lease zodat de auto na een paar jaar ook van jou is. Scheelt jou bijtelling en hem gezeik met zn autopark.

Terug
Bovenaan