Advies over importauto

A

Anoniem

Guest
Hallo iedereen!

In de zoektocht naar een nieuwe auto is m'n oog gevallen op een Suzuki Swift Sport. Momenteel heb ik een VW Passat, maar deze vind ik te duur in verbruik en wegenbelasting. Ik rijd de laatste tijd voornamelijk alleen in de stad, zo'n 2 liter motor is dan net iets te dorstig.

Nu zag ik toevallig een Suzuki Swift Sport. Alles ziet er goed uit. Zo heeft het autobedrijf goede reviews, ziet de auto er keurig uit et cetera. Alleen, de auto is geïmporteerd! Zo te zien vorig jaar.

Is het verstandig om zo'n auto te kopen? Het valt me op dat specifiek dit model veel geïmporteerd wordt. Ik zie dat de BPM 428 euro euro was, is dat een indicatie van betrouwbaarheid? Ik heb begrepen dat te lage BPM-bedragen een teken zijn van schadebakken.

Uiteraard ga ik goed naar de auto kijken en neem ik een vriend mee die enigszins verstand heeft van auto's. Maar ik hoop ook op voorhand nuttige info van dit forum te krijgen :) Is deze auto zo op het eerste oog betrouwbaar? Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? Alvast bedankt!

Overigens, als er nog aanraders zijn voor andere auto's ben ik zeker geïnteresseerd. Mijn budget ligt tussen de 4K-5K. Ik zoek iets sportief (rond de 100-125 PK), betrouwbaar en niet te duur in wegenbelasting.

Ik heb vorig jaar ook een vers geïmporteerde auto gekocht, het vraagt gewoon een iets scherper oog. Wat ik bij deze bijzonder vind is dat de handelaar 'm niet zelf heeft geïmporteerd, maar hij is ingeruild. Waarom importeert iemand zo'n auto en ruilt 'm niet lang daarna weer in?

Lage BPM zegt weinig, de auto's is 13 jaar oud dus sowieso weinig bpm.
Maar wat maakt dat deze auto er uitspringt in vergelijking met de rest?

Barri zei:
Wat ik bij deze bijzonder vind is dat de handelaar 'm niet zelf heeft geïmporteerd, maar hij is ingeruild. Waarom importeert iemand zo'n auto en ruilt 'm niet lang daarna weer in?
Of de handelaar lölt maar wat uit z'n nek; om vertrouwen te wekken.
Z'n taalgebruik wekt bij mij in ieder geval geen vertrouwen, net als dat het woord garantie nergens voorkomt...

Hij handelt volgens mij in import auto's, dus verkregen na inruil is in dit geval niet heel geloofwaardig.

Bedankt voor de reacties!

@Frits79: wat er voor mij tussenuit springt zijn de reviews, de kwaliteit van foto's en het 'verhaal'. Ik zie ook dat er onderhoudsboekjes bij zitten, die ga ik voor of na de proefrit goed bestuderen. Zo te zien importeert hij auto's uit Japan, maar verkoopt hij ook andere importauto's. Deze komt zo te zien uit Duitsland.

@Barri: goede vraag! Vond het ook apart, na 1 jaar alweer wegdoen. Ik zal het bij hem navragen, morgen ga ik langs voor een proefrit.

@Carfanatic: hoe bedoel je? Zo te zien is er een ingevuld onderhoudsboekje.

Ik zie dit onderhoudsboekje juist helemaal niet als een voordeel.
Ik zie alleen stempels in 2015, dan pas weer in 2018 en dan pas in 2021 bij 90k en daarna dus al 40.000 kilometer al niet meer.
En dan moet je maar geloven dat die vermelde kilometerstanden die slechts 1x in de 3 jaar vermeld zijn wel kloppen.

APK goedgekeurd op: 10-02-2023 om 12:13
Aandachtspunt 1
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm

Minimaal 2 banden zijn al aan vervanging toe en bij een import moet je ook maar afwachten of de kilometerstand klopt.
Als je kijkt naar auto's in het buitenland, dan zie je dat deze vaak duurder zijn i.p.v. goedkoper, dan in Nederland.
Terwijl import auto's altijd goedkoper worden aangeboden, dan vergelijkbare Nederlandse auto's.
Je kunt je afvragen waar de winst dan vandaan moet komen.

Wat is er mis met import auto’s? In Duitsland rijden ze volgens mij ook auto’s en onderhouden ze die, volgens mij zelfs beter dan hier in NL. Mensen kicken op een NAP logo bij de advertentie terwijl dat niks zegt over het onderhoud.

Je moet gewoon kijken of het onderhoud klopt zoals bij elke auto en kijken of je via de dealer of oude eigenaar meer info kan krijgen of gebruik Carvertical. En wat betreft de bpm, import auto’s waar je een lage bpm ziet wilt niet zeggen dat het een schadebak was. Er bestaat zoiets als een taxatie rapport. Met een beetje legaal gesjoemel door de taxateur kom je heel snel tot een zeer laag bpm bedrag. Ik heb zelf zovaak een auto in Duitsland gekocht en door middel van een taxatie rapport hele lage bpm bedragen betaald. Bijvoorbeeld een Seat Leon 5F voor 10k terwijl die hier rond de 15k was, een Peugeot 108 met schade en alles erop qua opties voor 5,5k en na reparatie, bpm etc kwam ik op 7,5k terwijl die hier rond de 10k was. En laatst een Mercedes CLA Amg Line uit 2020 voor 32k incl btw terwijl die hier gaan voor 40k+ in dezelfde uitvoering en opties.

Inmiddels ben ik bij de auto gaan kijken en is het 'em niet geworden. De bestuurdersstoel zat vol met brandgaten van sigaretten, waarvan de geur ook goed te ruiken was. Zonneklep ontbrak, middenconsole zat los, openluchtfilter zat zowat tegen het motorblok aan gemonteerd.

Goed dat je hem hebt laten staan.

Zelf importeren is prima. Al geïmporteerd in Nederland zou ik super kritisch zijn. Dat betekent voor mij geen grote schade, sluitend en controleerbare onderhoud historie. Geen after market meuk. En geen achterstallig onderhoud van betekenis.

Alleen de auto’s met een smetje of meer worden geïmporteerd. Daar is meer aan te verdienen.

Age 9731635 zei:
Wat is er mis met import auto’s? In Duitsland rijden ze volgens mij ook auto’s en onderhouden ze die, volgens mij zelfs beter dan hier in NL. Mensen kicken op een NAP logo bij de advertentie terwijl dat niks zegt over het onderhoud..

Het gaat er niet om wat er mis is, het gaat er om wat er mis mee kan zijn.
En in Duitsland is het aantal auto's met terug gedraaide tellers groot, compleet met valse onderhoudsboekjes.
Zat reportages op de Duitse TV gezien waar voorbeelden werden getoond; en waar ook mensen die dachten goede research gedaan te hebben slachtoffer waren.
Er is nu eenmaal veel geld te verdienen met teller-fraude, en in Duitsland is dat door het ontbreken van een NAP-systeem vrij eenvoudig.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Age 9731635 zei:
Wat is er mis met import auto’s? In Duitsland rijden ze volgens mij ook auto’s en onderhouden ze die, volgens mij zelfs beter dan hier in NL. Mensen kicken op een NAP logo bij de advertentie terwijl dat niks zegt over het onderhoud..

Het gaat er niet om wat er mis is, het gaat er om wat er mis mee kan zijn.
En in Duitsland is het aantal auto's met terug gedraaide tellers groot, compleet met valse onderhoudsboekjes.
Zat reportages op de Duitse TV gezien waar voorbeelden werden getoond; en waar ook mensen die dachten goede research gedaan te hebben slachtoffer waren.
Er is nu eenmaal veel geld te verdienen met teller-fraude, en in Duitsland is dat door het ontbreken van een NAP-systeem vrij eenvoudig.

Dat kan maar daarom moet je ook kijken waar je het koopt. Kopen bij een merkdealer of bekende handelaar is niks mis mee en zit weinig risico aan wat betreft teruggedraaide tellers. Van een zakelijke verkoper die zijn lease auto verkoopt ook niet. Iedereen weet dat de meeste teruggedraaide teller auto’s verkocht worden door buitenlandse handelaren, daar ben ik dan weer huiverig voor en zal bij zulke ook nooit een auto kopen.

Jorrit 4563103 zei:
Inmiddels ben ik bij de auto gaan kijken en is het 'em niet geworden. De bestuurdersstoel zat vol met brandgaten van sigaretten, waarvan de geur ook goed te ruiken was. Zonneklep ontbrak, middenconsole zat los, openluchtfilter zat zowat tegen het motorblok aan gemonteerd.
Ervaring rijker en een illusie armer :)

Wat is er mis met import auto’s? In Duitsland rijden ze volgens mij ook auto’s en onderhouden ze die, volgens mij zelfs beter dan hier in NL. Mensen kicken op een NAP logo bij de advertentie terwijl dat niks zegt over het onderhoud.

Er word gewoon heel veel gerommeld met kilometerstanden. Als het de duitse handelaar niet is dan is het de NL handelaar wel. + dat schadeauto's importeren op basis van dagwaarde heel lucratief is voor de handel. Hoe groter de klapper en hoe meer korting op de BPM bij import. Dan even oplappen en verkopen. Maar dat zie je met name bij veel duiste auto's waar van oorsprong veel BPM op zit in nederland. Zal voor deze swift niet gelden.

De BMW dealer hier zei jaren geleden al dat ze regelmatig mensen met ingevulde boekjes aan kwamen en vervolgens de desbetreffende duitse dealer belde en gelijk al zei dat met hun stempels ergens blanco boekjes worden afgetekend, zelfs met andere pennen zodat het net echt lijkt om de lage kilometerstanden de verantwoorden. Kregen wekelijks zulke telefoontjes. 1 telefoontje naar een BMW dealer had gelijk kunnen zien dat de auto veel hogere standen al had ten tijde van onderhoud bij de dealer, maar mensen doen dat vaak niet.

Maar bij deze swift is het gewoon de leeftijd wat de lage BPM veroorzaakt. Niets mis met Import maar het vraagt gewoon wel een wat meer kritische blik.

Terug
Bovenaan