advies over het kopen van een occasion met + 5000 km per maand

A

Anoniem

Guest
Goede dag,

Ik heb op dit moment een leuke peugeot 107, lekker zuinig en handig met parkeren in kleine vakken, maar ik maak zo'n +5000 km per maand en dit maakt mijn auto na 1,5 jaar bijna op.
ik ben dus druk opzoek naar een zuinige occasion.
Mijn interesses wekte op een elektrische auto, maar hiermee kan ik niet bepaald veel km rijden zonder op te laden..
Een auto met benzine wil ik niet meer aangezien de bezine prijzen de laatste maanden alleen maar aan het stijgen zijn.. en mij dit dus zo'n €500,- per maand kost.
Ik heb totaal geen ervaring met auto's en ben zeer benieuwd naar jullie suggesties.
Diesel of LPG , of toch Elektisch?
Zelf wil ik max 6000 euro uitgeven voor een occasion met max 90.000 op de teller.

60.000 km/jaar met eigen vervoer?
Eerlijk gezegd, ik zou me vragen beginnen stellen bij mijn huidige leefwereld.
Wat mij betreft komt geen enkele wagen voor zo'n afstanden via eigen vervoer in aanmerking.

Krijg je geen onkostenvergoeding als ik vragen mag?
Ietsje te duur, maar wel een hele fijne motor:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/207/44270761

Met dit budget is elektrisch geen optie. Je komt dan uit op diesel of LPG. Goede opties zijn dan de Renault Clio 1.5 DCI, de Citroen DS3 1.6HDI, of een Renault Megane 3 1.6 16V op het voordelige lpg of met 1.5 DCI.

Hier een paar voorbeelden waar je wel een paar jaar verder mee kunt:

https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/punto/44340587
0-f52d40c2-2e98-491d-9e80-e0517ccb63ec.jpg

https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/punto/44236264
0-9ff08610-2dac-4ea4-b69b-7e479e29fe70.jpg

https://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c3/44332317
0-36202701-29fc-49f7-b79a-3176e2e0e773.jpg

Met zulke kilometers is de keuze beperkt tussen diesel of een auto met niet al te veel kilometers kopen en daar lpg in laten zetten.
Een Volvo is in het laatste geval de meest logische keus.