advies over het kopen van een occasion met + 5000 km per maand

A

Anoniem

Guest
Goede dag,

Ik heb op dit moment een leuke peugeot 107, lekker zuinig en handig met parkeren in kleine vakken, maar ik maak zo'n +5000 km per maand en dit maakt mijn auto na 1,5 jaar bijna op.
ik ben dus druk opzoek naar een zuinige occasion.
Mijn interesses wekte op een elektrische auto, maar hiermee kan ik niet bepaald veel km rijden zonder op te laden..
Een auto met benzine wil ik niet meer aangezien de bezine prijzen de laatste maanden alleen maar aan het stijgen zijn.. en mij dit dus zo'n €500,- per maand kost.
Ik heb totaal geen ervaring met auto's en ben zeer benieuwd naar jullie suggesties.
Diesel of LPG , of toch Elektisch?
Zelf wil ik max 6000 euro uitgeven voor een occasion met max 90.000 op de teller.

60.000 km/jaar met eigen vervoer?
Eerlijk gezegd, ik zou me vragen beginnen stellen bij mijn huidige leefwereld.
Wat mij betreft komt geen enkele wagen voor zo'n afstanden via eigen vervoer in aanmerking.

Krijg je geen onkostenvergoeding als ik vragen mag?
Ietsje te duur, maar wel een hele fijne motor:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/207/44270761

Met dit budget is elektrisch geen optie. Je komt dan uit op diesel of LPG. Goede opties zijn dan de Renault Clio 1.5 DCI, de Citroen DS3 1.6HDI, of een Renault Megane 3 1.6 16V op het voordelige lpg of met 1.5 DCI.

Hier een paar voorbeelden waar je wel een paar jaar verder mee kunt:

https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/punto/44340587
0-f52d40c2-2e98-491d-9e80-e0517ccb63ec.jpg

https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/punto/44236264
0-9ff08610-2dac-4ea4-b69b-7e479e29fe70.jpg

https://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c3/44332317
0-36202701-29fc-49f7-b79a-3176e2e0e773.jpg

Met zulke kilometers is de keuze beperkt tussen diesel of een auto met niet al te veel kilometers kopen en daar lpg in laten zetten.
Een Volvo is in het laatste geval de meest logische keus.
In het geval van diesel zijn hierboven al enkele goede suggesties gedaan.
Daar zou ik nog aan toe willen voegen een auto met de 2.0 hdi motor van PSA; echte kilometervreters.
Deze motor heeft in diverse Peugeots en Citroëns gezeten.

Als de 107 genoeg auto is, zou je nog een Twingo II 1.5 dci kunnen overwegen, redelijk goedkoop in MRB en zuinig.

De 2.0 HDI van PSA zoals hierboven vermeld is zeker goed, maar ga dan als het kan voor de oudere 110 pk versie, niet kapot te krijgen die motor.

De 2.0 16V van PSA doet het ook erg goed op LPG overigens (y)

Verder ben ik het wel eens met British Racing Green, 250 km per dag (uitgaande van 20 werkdagen per maand) is wel echt veel om met een privéauto te doen, enkel de afschrijving zal al een flinke kostenpost zijn en dan al het extra onderhoud en slijtage.. knap dat je het in een 107 doet want ik moet er zelf niet aan denken om 4 uur per dag in een A-segmenter te zitten.

Als je deze kilometers maakt voor je woon-werk dan zou ik natuurlijk heel hard nadenken over A: het werk of B: je woonplaats. 5000/maand klinkt als fulltime in de auto zitten en kost je een vermogen..

Als je daar niet uitkomt dan zou ik zeker overwegen om een andere vorm van overnachten te verzinnen. 250km per dag uitsparen door in een hotelletje te gaan zitten komt financieel prima uit. Als je iets vind met een airbnb, vakantiehuisje, camping of desnoods in een semi-camperbusje slapen dan wordt het verhaal nog beter.

Als je deze kilometers maakt tijdens je werk dan gaat het natuurlijk helemaal mis. Dan moet je baas gewoon een auto en brandstof verzorgen.

V0RQ zei:
Als je deze kilometers maakt tijdens je werk dan gaat het natuurlijk helemaal mis. Dan moet je baas gewoon een auto en brandstof verzorgen.

Tenzij de baas bijvoorbeeld 40ct/km uitkeert en de auto je 25-30ct/km kost. Dan maak je er winst op

NoepZor zei:
V0RQ zei:

Tenzij de baas bijvoorbeeld 40ct/km uitkeert en de auto je 25-30ct/km kost. Dan maak je er winst op

Hoe onetisch is het dan om €100 te declareren voor 250km en dan een hotel voor €40 scoren én bijna een werkdag(!!) aan tijd over te hebben. Als je dan nog wat kan overwerken word je bijna slapend rijk.

Met zo'n kilometrage zou ik echt alternatieven gaan zoeken.

Maar als het niet anders kan zou ik hybride gaan rijden en op zoek gaan naar de best uitgeruste Toyota Prius die je kunt vinden en die vervolgens richting de 1 miljoen kilometer rijden. Relatief grote kans dat je ver gaat komen zonder hele grote problemen, er zijn al meerdere Prius-taxi's die meer dan een miljoen hebben gehaald zonder dure reparaties en nog steeds rond rijden. Dit zal je met een moderne diesel zeer waarschijnlijk niet halen (en waarschijnlijk niet eens de helft voordat de auto economisch total loss is vanwege het dure onderhoud, want er zal bij dit kilometrage geheid geregeld het één en ander vervangen moeten worden, roetfilter, EGR-klep, turbo en 2-massavliegwiel hebben geen eeuwig leven en het zijn allemaal dure grappen, 1000+ euro per stuk).

Terug
Bovenaan