Advies over goedkope/zuinige auto.

A

Anoniem

Guest
Ik ga binnenkort weer studeren en heb besloten om mijn Seat Leon 1.8 20vt verkopen. Ik zou graag nog enige luxe willen, niet al te klein. 1/15 zou fijn zijn! Mijn kennis over auto's is erg beperkt. Vandaar dat ik t hier probeer. Het budget wat ik heb is 5000€.

Djorn 5887620 zei:
Ik ga binnenkort weer studeren en heb besloten om mijn Seat Leon 1.8 20vt verkopen. Ik zou graag nog enige luxe willen, niet al te klein. 1/15 zou fijn zijn! Mijn kennis over auto's is erg beperkt. Vandaar dat ik t hier probeer. Het budget wat ik heb is 5000€.

Voor een student is een seat leon 1.8 bijzonder luxe lijkt me. Mankeert er wat aan behalve het verbruik dat je wilt veranderen? Het probleem is dat je nu weet wat je hebt aan je auto. Bij een tweedehands auto weetje maar nooit wat voor gebreken er kunnen zijn! Verder, wat betekent niet al te klein? Is een mitsibushi colt te klein? Wil je liever een sedan zelfs? Geef ons meer info :)

Zijn kleinere broertje?
Ibiza
seat-ibiza-sc-1-4-spirit.jpg

Renault Clio:
Clio
renault-clio-1-2-tce-collection-1-2-tce-collection.jpg

Toyota Yaris
toyota-yaris-1-0-12v-vvt-i-69pk-3d-cool.jpg

Daihatsu Sirion
daihatsu-sirion-1-3-sport.jpg

Ford Fiesta
ford-fiesta-1-25-trend-airco.jpg

Hyundai I20
hyundai-i20-1-2i-business-edition-zeer-sportieve-i-20-met-navi-leer-lm.jpg

Kia Rio
large_1554531603981.JPG

Dit zijn allemaal voorbeelden.
Maar zoals wel vaker, meer informatie zou wel makkelijk zijn, moeten er veel mensen mee of rij je altijd alleen? Hoeveel portieren? Ga je veel kilometers maken?

Ik zal er vrijwel nooit met 5 mensen in zitten, ik ga doordeweeks met de trein naar school straks. Word dus vrijwel alleen in de stad mee gereden. Ik heb al gekeken naar een Ibiza, maar weet niet goed of ik nou voor de 1.2 / 1.2 TSI of 1.4 moet gaan.
M'n Seat begint steeds meer gebreken te vertonen en heeft ondertussen al 210k gelopen.
Ik laat in elk geval altijd een aankoopkeuring doen!

Als je de grootste/meeste afstanden met de trein doet zou ik lekker voor een klein betrouwbaar ding gaan die je ook niets kost in wegenbelasting en verzekering. Heb je al aan het Citybug trio gedacht? (Aygo, C1 & 107 drieling) beetje truttig misschien maar doet wat 't moet doen, laat je nooit in de steek en als je er niet teveel kilometers bijrijdt krijg je er ook nog een prima bedrag voor terug.

Zadelsnuiver zei:
Als je de grootste/meeste afstanden met de trein doet zou ik lekker voor een klein betrouwbaar ding gaan die je ook niets kost in wegenbelasting en verzekering. Heb je al aan het Citybug trio gedacht? (Aygo, C1 & 107 drieling) beetje truttig misschien maar doet wat 't moet doen, laat je nooit in de steek en als je er niet teveel kilometers bijrijdt krijg je er ook nog een prima bedrag voor terug.
Nou zijn dat niet de beste auto's op de markt, maar ik heb daar wel aan gedacht, maar hij wou niet te klein.

Djorn 5887620 zei:

Ik zou heel hard rekenen of je wel moet inruilen. Is die Leon zo duur? Even €5k spenderen is bepaald geen koopje.

In het A segment lijken mij erg goede opties de Renault Twingo 2 en Fiat Panda 1.2, die hebben relatief veel ruimte, wegen weinig, en hebben solide en degelijk en volwassen 4 cilinder motoren en betrouwbare techniek. In het B segment de Fiat Grande Punto/ Punto Evo, Renault Clio 3, Mitsubishi Colt, ze bieden gewoon veel auto voor het geld.

Succes met kiezen.

De smart forfour is leuke b-segmenter,neem wel de 1.3 of 1.5

Sirion 2e generatie is ook goed wederom 1.3 (1.5 is zwaarder in wegenbelasting

De Colt is net als de smart , alleen is die met 1.5 in combinatie 5 Deurs duurder in wegenbelasting. De Colt heeft wel een irritante a-stijl, die belemmert ontzettend verkeer van rechts en links.

Bij de smart en Colt de automaat laten staan.

Alle 3 hebben een distributie ketting die een auto leven mee gaat.

Bij andere merken is er minder of geen keuze tot 950 kg en 4 cylinder motoren in het b-segment.

Dus ga je voor handbak dan de forfour en wil je automaat dan de sirion

De Aygo, C1, 107 1e generatie waren jaren geleden erg gewild, maar das inmiddels wel over gewaaid , dus dat prima bedrag er voor terug zal ook tegen vallen. 4 cylinder b-segmenters tot 950 kg is een betere investering dan kun je buiten de Nederlandse grenzen ook nog mee komen en het zijn langlopers je ziet ze vaak te koop met meer dan 2 ton op de teller te koop. (Zie link dat het hoge km vreters zij)

https://www.gaspedaal.nl/smart/forfour/benzine?cmin=1200&srt=pr-a

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/115dfa3e-2a15-4e9f-be8c-37b5ea0ef64e/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

Excuses voor de rode bekleding

(y)

Ik vind die juist gaver, die uitvoering kan dat rood wel hebben. Maar goed, blijft een smaakdingetje, de hele auto eigenlijk wel trouwens.

Djorn 5887620 zei:
Ik zal er vrijwel nooit met 5 mensen in zitten, ik ga doordeweeks met de trein naar school straks. Word dus vrijwel alleen in de stad mee gereden.

Ik weet dat dit een auto forum is, maar uhm... fiets? In de stad ben ik er gewoon sneller mee, want ik plemp hem overal voor de deur neer.

RaceChinees zei:
Djorn 5887620 zei:
Ik zal er vrijwel nooit met 5 mensen in zitten, ik ga doordeweeks met de trein naar school straks. Word dus vrijwel alleen in de stad mee gereden.

Ik weet dat dit een auto forum is, maar uhm... fiets? In de stad ben ik er gewoon sneller mee, want ik plemp hem overal voor de deur neer.

Hier ook zo een, ben autogek, maar ga in de stad of vlak bij even buiten de stad, altijd per fiets. Het moet echt heel slecht zijn (hevige regenbuien of zo) wil ik de auto pakken.
Moet vanmiddag op bezoek in het ziekenhuis hier 14 km vandaan en pak lekker de fiets (in principe).

RaceChinees zei:
Djorn 5887620 zei:

a025.gif
Zie mijn avatar.

Terug
Bovenaan