Advies occasion voor +-€6000,-

N 7775621

Net ingestapt
Beste forumleden,

Ik ben opzoek naar een nieuwe (Occasion), hierbij hoor ik graag jullie advies en meningen.

De auto wordt vooral gebruikt in het weekend en dan zijn het vaak langere stukken op de snelweg.
Het zou fijn zijn als er een trekhaak aan zit en als hij cruise control heeft.
Hij moet ook gunstig zijn in zijn brandstof verbruik... Het budget is ongeveer 6000 euro, en de Km stand het liefst nog onder de 160.000 KM.

Zelf dacht ik al aan een Seat Ibiza 1.2 TDI aangezien deze nu voor dat bedrag wel te krijgen zijn en ze gunstig liggen in het brandstof gebruik. Je betaald voor deze redelijk wat wegenbelasting maar ook dat valt me nog wel mee. Ik kom regelmatig in Duitsland met de auto en dat doet mij dan weer twijfelen vanwege de dieselmotor die erin ligt... Hoe denken jullie hierover en wat zijn eventueel andere alternatieven? De restwaarde van een diesel zit ik niet zo mee aangezien ze nu al voordelig te krijgen zijn maar het is de vraag of ik over 5 jaar nog overal mag komen...

Alvast bedankt!

Ik zou ik in jou geval geen diesel kopen en al helemaal geen 1.2TDI. Kijk eens naar een Ford Fiesta, Renault Clio 3 Alfa Romeo Mito.
Maar wat meer informatie zou wel makkelijk zijn, wat moet je er mee vervoeren en hoeveel mensen, wat voor auto zoek je? Station, Hatchback?

Als je met de concurentie hebt gereden dan wil je zeker geen 1.2 TDI of 1.4 TDI van de VAG groep meer. Ik vond ze zeer lawaaiig en hadden een zeer korte powerband, ze staan ook niet bekend als heel betrouwbaar. Na de dieselupdate gaat de dure EGR klep relatief vaak kapot. De Seat Ibiza heeft jaren lang onderaan in de betrouwbaarheidsstatistieken gestaan, dat zie je niet aan de 2e hands prijzen.

De 4 cilinder 1.5 DCI die in bijvoorbeeld de Renault Twingo en clio ligt vond ik veel fijner rijden, ook staat deze motor als betrouwbaar bekend.

Ook de 1.6 (E) HDI van de 2e generatie, die o.a. in de Peugeot 208, Citroen C3 (2) vanaf 2010, en de Citroen DS3 ligt is een erg fijne en betrouwbare motor. ( neem liever niet de 1e generatie, die is niet heel betrouwbaar).

Kijk wel even of je genoeg kilometers rijdt, het omslagpunt ligt bij een Twingo diesel op ongeveer 13.000 km bij de B segment modellen is dit meer.

Als je niet al te veel rijdt neem dan een benzine zoals de Renault Clio, Alfa Mito, Kia Rio 3, Ford Fiesta, Fiat ( Grande) Punto.

Bedankt voor de reactie's!

Ik heb verder niet veel wensen behalve die ik heb aangegeven. Meestal zit ik alleen in de auto en soms zit er nog een bijrijder langs me. Ik moet een fietsendrager kwijt kunnen vandaar de trekhaak, ik rij ongeveer 15.000 km per jaar. Dit zal denk ik niet goedkoper zijn met een diesel maar aangezien ze in aanschaf erg gunstig zijn viel mijn oog daar op.

it zal denk ik niet goedkoper zijn met een diesel maar aangezien ze in aanschaf erg gunstig zijn viel mijn oog daar op.

Maar waarom zijn ze in aanschaf zo goedkoop denk je? zeker de 1.2 TDI staan niet bekend als heel betrouwbaar, zijn ook niet prettig in vergelijking met de concurrentie, en de restwaarde is al helemaal nihil. Het verbruik wat ze theoretisch doen ga je ook bij lange na niet halen. Is genoeg over deze motor geschreven op internet.

Met jou kilometers zou ik gewoon een benzine kiezen, die moderne blokjes zijn ook zuinig, kunnen beter tegen wat minder kilometers, aanschaf is misschien iets hoger maar de restwaarde ook.

Als je weinig wensen hebt, koop dan een A segment auto, (Renault Twingo, KIA Picanto, Hyundai i10, , Fiat Panda, Aygo, etc. trekhaak kan er naderhand zo op gemonteerd worden als die er nog niet op zit wat goed genoeg is voor een fietsendrager en je rijd super goedkoop onder aan de streep.

Wil je net wat meer auto dan in het B segment blijven, zoals Clio, Corsa, Punto, Fiesta, etc.

staar je in ieder geval niet blind op de lage aanschafprijs van de 1.2 TDI modellen

zomaar voorbeeldje met trekhaak, cruise control, en andere luxe

AsconaGT zei:
it zal denk ik niet goedkoper zijn met een diesel maar aangezien ze in aanschaf erg gunstig zijn viel mijn oog daar op.

Maar waarom zijn ze in aanschaf zo goedkoop denk je? zeker de 1.2 TDI staan niet bekend als heel betrouwbaar, zijn ook niet prettig in vergelijking met de concurrentie, en de restwaarde is al helemaal nihil. Het verbruik wat ze theoretisch doen ga je ook bij lange na niet halen. Is genoeg over deze motor geschreven op internet.

staar je in ieder geval niet blind op de lage aanschafprijs van de 1.2 TDI modellen

Dat is precies de reden waarom ik het hier vraag, omdat ik het niet weet... Ik heb zelf niet heel veel kennis van auto's en daarom vraag ik jullie mening. Een toyota Aygo heb ik ook al bekeken inderdaad. Erg goedkoop rijden maar het is ook wel heel weinig auto... Wel zeker ook een optie inderdaad

Niek 7775621 zei:
AsconaGT zei:

Dat is precies de reden waarom ik het hier vraag, omdat ik het niet weet... Ik heb zelf niet heel veel kennis van auto's en daarom vraag ik jullie mening. Een toyota Aygo heb ik ook al bekeken inderdaad. Erg goedkoop rijden maar het is ook wel heel weinig auto... Wel zeker ook een optie inderdaad

Een nieuwe Aygo is om te rijden best goed hoor! Zodra je de deur dichtslaat hoor je dat die goedkoop is. Maar verder....ik heb er net eentje uit Duitsland gehaald voor mijn vriendin en ook al zal ik er zelf nooit eentje willen. Ik vind hem goed rijden!

En hij is zuinig! Gekke ding deed op de terugweg gewoon 5,4 liter per 100 km, met een flink stuk 150 km/h.....

Maak eerst een lijstje met wat je belangrijk vind aan de auto.

Bij kleine auto's wordt heel veel samen gewerkt.

De Suzuki Splash en Opel Agila 2 zijn vrijwel identiek en komen uit de zelfde fabriek, dit zijn goede auto's.

De Fiat Panda 2 en Ford Ka 2 zijn uiterlijk verschillend maar de goede betrouwbare techniek is van Fiat, en ze komen uit de zelfde fabriek.

De Suzuki Alto en Nissan Pixo zijn technisch ook identiek en komen uit de zelfde fabriek.

De Toyota Aygo, Citroen C1 en Peugeot 107/108 zijn technisch volledig identiek en zijn dus even betrouwbaar. Ik vind ze zelf wel erg minimalistisch.

Autoblog en de ANWB geven goede aankoopadviezen en occasiontests. Koop ook gewoon een auto die je leuk vind.

Niek 7775621 zei:
Ik heb verder niet veel wensen behalve die ik heb aangegeven. Meestal zit ik alleen in de auto en soms zit er nog een bijrijder langs me. Ik moet een fietsendrager kwijt kunnen vandaar de trekhaak, ik rij ongeveer 15.000 km per jaar. Dit zal denk ik niet goedkoper zijn met een diesel maar aangezien ze in aanschaf erg gunstig zijn viel mijn oog daar op.

15.000 km/jaar lijkt me te weinig om voor een diesel te kiezen, je hebt daarbij ook nog de hogere MRB en in wat voor conditie verkeert de dieselauto die jij evt op het oog zou hebben? De rijstijl is medebepalend voor het brandstofverbruik. Met een auto uit het B segment rijd je tegenwoordig toch ook 1 op 17 of in de buurt daarvan?
Iets te duur:
1)https://www.autotrack.nl/tweedehands/mitsubishi/colt/44540853
2)https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/grand-modus/44920181
3)https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/206/43669899
4)https://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/astra/45526103

Niek 7775621 zei:

Je terugkoppeling is wat mager tot nu toe

Maar als je een vag product wil dan kun je beter voor de 1.9 TDI of 1.6 TDI gaan. Beide motoren zitten in bepaalde generaties van de polo, Ibiza of Fabia.

De 95 pk diesel die in de Colt en forfour is geleverd is er 1 van onbekend maakt onbemind.

Terug
Bovenaan