Advies occasion tot 15.000

A

Anoniem

Guest
Mijn huidige Daewoo Lanos uit '98 is toe aan vervanging. Sinds 2015 er prima mee gereden, maar nu mag er wel een mooie occasion in de plaats komen.
De Daewoo heeft bij bijna nooit in de steek gelaten, behalve vorige winter dat hij niet startte. Verder kwam de vorst ook aan de binnenkant van de ruiten. Tijd voor vervanging!
Het aanbod is enorm en mijn kennis is minimaal. Uiteraard kijk ik naar uiterlijk, maar qua motorinhoud zegt het mij niets.

Wensen:
B-klasse
Prijsklasse: tot € 15.000
Bouwjaar: vanaf 2017
5 deurs
Ik zal voornamelijk alleen in de auto zitten. In het weekend hooguit 3 volwassenen met voetballen of familie. Misschien ook met het oog op de toekomst met gezinsuitbreiding.
Ruimere bagageruimte is mooi meegenomen
90 pk lijkt mij het minimum.
Aantal kilometers op de teller: liefst onder de 70.000.
Navigatiesysteem, cruisecontrol, lederen stuur zijn een pré.
Vooruitverwarming zou fijn zijn, maar geen pré.
Betrouwbaar en veilig!
Auto zal zeker 10 jaar gereden worden

Kilometers
Woon-werk is 15 kilometer enkele reis op vooral 80 km-wegen
Op zondag een rit van 35 km enkele reis op 80 km-wegen.

Wat ben ik zelf al tegengekomen?
Ford Fiesta 2018
Kia Rio 2018
Hyundai i20 2017
Mazda 2 2017

Aanvullende vragen:
- Bij het zoeken stuitte ik op AutoHero. Op papier hebben ze schappelijke prijzen, maar hoe zit het met service? Het is volgens mij geen garage, maar eerder een in- en verkoopbedrijf.
- Klopt de 7 jaar garantie van Kia of wat voor adders zitten er onder het gras?
- Mis ik nog auto's die aan de wensen voldoen? Zijn er auto's die vele malen minder of juist beter zijn dan de rest?

Mazda is vaak duurder dan de rest qua aanschaf, omdat het kwalitatief goed zit.

Wil je ruim zitten met je voetbalvrienden, dan is de suzuki baleno een aanrader, die is ook gunstiger geprijsd dan de je andere opties.

De laatste generatie Swift is ook mooi, maar. Duurder en. Minder ruim dan de baleno

Voor 7.000 euro heb je ook wel auto's die 10 jaar mee kunnen. Of koop je over 5 jaar een elektrische auto

Of koop je nu een plug inn hybride

Auto encyclopedie zei:
Mazda is vaak duurder dan de rest qua aanschaf, omdat het kwalitatief goed zit.

Wil je ruim zitten met je voetbalvrienden, dan is de suzuki baleno een aanrader, die is ook gunstiger geprijsd dan de je andere opties.

De laatste generatie Swift is ook mooi, maar. Duurder en. Minder ruim dan de baleno

Voor 7.000 euro heb je ook wel auto's die 10 jaar mee kunnen. Of koop je over 5 jaar een elektrische auto

Of koop je nu een plug inn hybride

Aan een Baleno niet gedacht en deze ook niet vaak tegengekomen. Is dat wel een B-klasse, want oogt een stuk ruimer? Het oogt een stuk degelijker, maar er zit verder wel aan het noodzakelijke op. Ik zie ook dat het qua gewicht een lichtere auto is. Kan iemand mij vertellen hoe de rij-eigenschappen zijn?

Wat betreft de Mazda: fijn dat je daar een goede mening over hebt. Mocht die duurder zijn, dan wordt er qua onderhoud ( waarschijnlijk ) weer bespaard.
Toevallig ook rij ervaring in een van de genoemde auto's?

De getoonde Fiesta, Rio, I20 of 2 zijn gewoon prima keuzes. De Mazda 2 is volgens mij kleiner dan zijn concurenten. Voor de ruimte moet je die niet kiezen.

Kia geeft 7 jaar garantie tot maximaal 150.000 km.

Een goed en betrouwbaar alternatief is de Renault Clio 4 fase 2 vanaf 2016 die ook als interessante estate is geleverd, iets boven de € 15.000 vind je ook al de Clio 5 vanaf 2019 met 100 pk, dit is een comfortabele en zeer moderne auto.

Een Suzuki Baleno is qua ruimte zeker een B segment. Niet zwaar. Rijeigenschappen moet je ondervinden tijdens een proefrit.
Ik zou wel voor een met Boosterjet motor gaan

Ik heb het meer gezien, dat online bestellen concept. Ik weet het niet, als je ziet wat er soms misgaat bij webwinkels dan zou je hier even €15k aftikken? Je wordt toch helemaal gek als ze dan mailen uw auto komt over 3 dagen en dan niets.... of 'oeps dikke kras erop' etc

ak2 zei:
De getoonde Fiesta, Rio, I20 of 2 zijn gewoon prima keuzes. De Mazda 2 is volgens mij kleiner dan zijn concurenten. Voor de ruimte moet je die niet kiezen.

Kia geeft 7 jaar garantie tot maximaal 150.000 km.

Een goed en betrouwbaar alternatief is de Renault Clio 4 fase 2 vanaf 2016 die ook als interessante estate is geleverd, iets boven de € 15.000 vind je ook al de Clio 5 vanaf 2019 met 100 pk, dit is een comfortabele en zeer moderne auto.
Vreesde al dat de Mazda 2 een ( stukje ) kleiner is al de eerder genoemde. Daardoor oogt de Mazda mijn inziens dus ook sportiever.
Op het oog is de Clio niet mijn favoriet, maar zal de Clio meenemen als ik ga rondkijken.
Zit er veel verschil eigenlijk tussen de Fiesta, Rio, i20 en Clio qua rij-eigenschappen, ruimte, opties?

haarr zei:
Een Suzuki Baleno is qua ruimte zeker een B segment. Niet zwaar. Rijeigenschappen moet je ondervinden tijdens een proefrit.
Ik zou wel voor een met Boosterjet motor gaan
Toevallig staat er ook een Baleno bij dezelfde garage als de Fiesta.

V0RQ zei:
Ik heb het meer gezien, dat online bestellen concept. Ik weet het niet, als je ziet wat er soms misgaat bij webwinkels dan zou je hier even €15k aftikken? Je wordt toch helemaal gek als ze dan mailen uw auto komt over 3 dagen en dan niets.... of 'oeps dikke kras erop' etc

Precies dat. Daarom ben ik benieuwd of iemand er ervaringen mee heeft of mensen kent die er ervaringen mee hebben. Het gaat om veel geld, dus moet er niet aan denken dat er iets mis gaat. Liever wil ik het kopen bij een garage/dealer.

De Ford Fiesta en Kia Rio kwamen in 2017 op de markt en zijn dus nog heel modern.

De Hyundai I20 kwam in 2014 op de markt en de Mazda 2 in 2015 en zijn al wat ouder.
Kia en Hyundai zijn het zelfde concern en delen veel techniek.

Kijk in welke auto je lekker in zit, en naar de ruimte. Vergelijk ze gewoon eerst in de showroom, en maak een proefrit met de auto's die je het meeste aanspreekt.

V0RQ zei:

Je bent bij een online-aankoop als consument een stuk beter beschermd dan bij een reguliere aankoop.
Verder zou ik eens kijken wat er zoal aan hybrides/elektrisch te krijgen is, je rijdt weinig en wil een hele lange tijd vooruit. Misschien is iets als een Zoe dan wel iets voor je?

AutoHero is het platform waarop wijkopenautos.nl de "mooie" auto's verhandelen richting de particuliere eindverbruiker. De echte rotzooi wordt doorgeschoven naar handelaren die bij hen aangesloten zijn. In het verleden handelstechnisch ook wel eens wat bij ze gekocht, het is bij hen echt een kwestie van geluk hebben dat de auto inderdaad is zoals hij beschreven is, de technische kennis en aftersales zijn werkelijk om te janken. Google voor de gein eens op " Auto1 ". dat is het moederbedrijf...

Als jij veel. Op 80 km wegen zit dan is de prius plug in de ideale auto. Zie video

https://youtu.be/B_ySRO43kzM

Video baleno

https://youtu.be/t8IcH7zK5No

En nog 2

https://youtu.be/VpaISmPUBCM
https://youtu.be/cHzKXBgnNh8

Mazda 2 video

https://youtu.be/w1-gyK-mf_k

DaewooLanos zei:
Ik zal voornamelijk alleen in de auto zitten. In het weekend hooguit 3 volwassenen met voetballen of familie. Misschien ook met het oog op de toekomst met gezinsuitbreiding.
Ruimere bagageruimte is mooi meegenomen

De Fiesta is een hele fijne wagen en zou mijn keuze zijn. Echter... niet zo ruim op de achterbank en in de kofferbak. Voor hetzelfde geld behoort een Seat Ibiza ook tot de mogelijkheden. Lijkt mij dan toch wat praktischer.

Voorbeeldje: Seat Ibiza

Met jouw budget heel wat mogelijkheden:
bijv:
https://www.autotrack.nl/a/volkswagen-polo-benzine-2019-50252644

R W xxx zei:
V0RQ zei:

Je bent bij een online-aankoop als consument een stuk beter beschermd dan bij een reguliere aankoop.
Verder zou ik eens kijken wat er zoal aan hybrides/elektrisch te krijgen is, je rijdt weinig en wil een hele lange tijd vooruit. Misschien is iets als een Zoe dan wel iets voor je?
Het is een kwestie van smaak, maar de Zoe vind ik geen mooie auto. Zal wel heel praktisch zijn door hybride/elektrisch, maar de Zoe heeft niet mijn voorkeur. Daarnaast denk ik dat het boven mijn budget gaat. Deze heb ik al iets naar boven bijgesteld, om een nieuwe auto te vinden.

Auto encyclopedie zei:
Als jij veel. Op 80 km wegen zit dan is de prius plug in de ideale auto. Zie video

https://youtu.be/B_ySRO43kzM

Video baleno

https://youtu.be/t8IcH7zK5No

En nog 2

https://youtu.be/VpaISmPUBCM
https://youtu.be/cHzKXBgnNh8

Mazda 2 video

https://youtu.be/w1-gyK-mf_k
Door de filmpjes twijfel ik over de Baleno. Wel veel ruimte, maar het rijgedrag is dus niet ideaal. Verder is de kofferruimte in de Mazda 2 ( ondanks het rijgedrag ) toch wel een probleem. Dan liever wat meer ruimte.

Timmetje VW zei:
AutoHero is het platform waarop wijkopenautos.nl de "mooie" auto's verhandelen richting de particuliere eindverbruiker. De echte rotzooi wordt doorgeschoven naar handelaren die bij hen aangesloten zijn. In het verleden handelstechnisch ook wel eens wat bij ze gekocht, het is bij hen echt een kwestie van geluk hebben dat de auto inderdaad is zoals hij beschreven is, de technische kennis en aftersales zijn werkelijk om te janken. Google voor de gein eens op " Auto1 ". dat is het moederbedrijf...

Dan ga ik bij deze niet voor een auto van AutoHero. Ik had al twijfels, aangezien de aftersales en kennis niet goed is.

Verder zie ik de Seat Ibiza voorbij komen. Met wat voor auto kan ik deze vergelijken, want in het filmpje van Auto encyclopedie komt deze in vergelijking met de Fiesta als beste uit de bus. Ik ben benieuwd naar de ervaringen, want de buitenkant vind ik er gelikt uitzien. Alleen de middenconsole vind ik wat ouderwetser dan de rest. Dat is weer jammer..
Uiteraard ook ANWB: Dubbeltest Fiesta - Ibiza en Autoweek: Dubbeltest Fiesta - Ibiza gekeken.

Ik zou zeker met het oog op de toekomst voor een maatje groter gaan , iets meer comfort en bagage ruimte terwijl de maandelijkse kosten te vewaarlozen zijn , ook voor 15k heb je dan auto’s met je wensen onderstaande is maar een voorbeeld.

15352124_1.jpg

Nissan Pulsar

Bedankt voor de update.

Als je ook naar nieuwe auto's kijkt dan, kijk dan ook naar de nieuwe Renault Clio.
Ik heb zelf nu 3 maanden een Clio V 130 TCe R.S. Line met 7 traps EDC automaat en kan niet anders zeggen dat het een erg fijne auto is.
De auto is met deze 4 cilinder Mercedes/ Renault erg stil, zeer luxueus, en opvallend comfortabel. De afwerking en gebruikte materialen zijn erg goed, voor de klasse heeft de auto een grote kofferbak, en heeft een zeer goed onderstel. De auto wordt nu ook geleverd als interessante hybride en op het voordelige lpg.

In de vergelijkende test van de ANWB wordt nog de oude Clio 4 getest, deze is echter onvergelijkbaar met de Clio 5, de Clio 5 lijkt uiterlijk op de Clio 4 maar is een hele andere auto. De stappen zijn heel groot.

De nieuwe Toyota Yaris is ook een hele goede optie maar is wel duidelijk kleiner dan de Renault Clio.

ak2 zei:
Bedankt voor de update.

Als je ook naar nieuwe auto's kijkt dan, kijk dan ook naar de nieuwe Renault Clio.
Ik heb zelf nu 3 maanden een Clio V 130 TCe R.S. Line met 7 traps EDC automaat en kan niet anders zeggen dat het een erg fijne auto is.
De auto is met deze 4 cilinder Mercedes/ Renault erg stil, zeer luxueus, en opvallend comfortabel. De afwerking en gebruikte materialen zijn erg goed, voor de klasse heeft de auto een grote kofferbak, en heeft een zeer goed onderstel. De auto wordt nu ook geleverd als interessante hybride en op het voordelige lpg.

In de vergelijkende test van de ANWB wordt nog de oude Clio 4 getest, deze is echter onvergelijkbaar met de Clio 5, de Clio 5 lijkt uiterlijk op de Clio 4 maar is een hele andere auto. De stappen zijn heel groot.

De nieuwe Toyota Yaris is ook een hele goede optie maar is wel duidelijk kleiner dan de Renault Clio.

De Renault Clio 5 pakt precies aan wat ik niet mooi vond aan de oudere Clio, namelijk het dashboard. In de 5 oogt dit heel strak! Phoe wat een mooie bak zeg.
Qua uiterlijk snap ik de keuze ipv een 4, maar kan je jouw keuze verder toelichting tezamen met jouw ervaringen? Rijgedrag, verbruik, zicht rondom etc.
Ik zie dat de auto uit 2019 komt en vrees daardoor dat deze boven mijn budget komt? Ik kom onderstaande ( demo? ) tegen voor 18k.
Renault Clio 2019

Gemiddeld is het verbruik van mijn Clio rond de 1 op 18, het rijgedrag is uitstekend,
je hebt echt niet in de gaten dat je in een B segment auto rijdt. De auto rijdt heel stabiel en comfortabel. De stoelen zitten erg goed, samen met de hoogteverstelling en het axiaal in te stellen stuurwiel kun je altijd een goede zit krijgen.

Het uitzicht naar voren is goed, het uitzicht naar achteren wat minder door de kleine achterruit en grote C stijlen, gelukkig heeft mijn auto prima camera's rondom en sensoren. En ook goede en grote spiegels.

Ik heb in al jaren met grote d segment auto's gereden, maar was positief verrast hoe goed en volwassen de Clio rijdt. De 4 cilinder is wel stiller en een stuk krachtiger dan de 3 cilinder met 100 pk, die mij overigens niet tegen viel.

Succes met kiezen.

Het zoeken heeft even stil gelegen, maar vanmorgen even kort langs wat ( occasion ) dealers geweest. Ervaringen zijn op basis van het zien, proefritten waren niet mogelijk.

Ondanks het sportieve uiterlijk van de Mazda 2, wordt het deze toch niet. Simpelweg het gebrek aan opbergruimte.
De Clio viel mij van binnen nogal tegen. De dode hoek is compleet dicht ( bij de Fiesta is het nog een heel klein beetje open ). Verder vond ik het nogal donker in de auto.

Welke positieve auto's vielen mij op:
Kia Rio demo
Seat Ibiza demo
Ford Fiesta

Ik ben niet bekend met demo-auto's, maar dit is dus de promotie-auto, voor proefritten en personeel rijdt erin. Moet ik daarmee juist blij zijn of niet?
Bovenstaande auto's hebben qua uiterlijk zowel hun plus- als minpunten.

minpunten
Fiesta heeft de minste ruimte
Interieur van de Ibiza is wat saai

Heeft iemand ervaringen met bovenstaande auto's of een demo-auto?
De auto's zijn iets boven mijn budget, maar daar tegenover krijg ik wel een nieuwere auto.

Je rijdt nu in een Koreaan dus de Rio dan maar :D

Ik zal voor de Kia gaan met zijn 7 jaar /150.000 km garantie. Oogt ook het meeste vers, maar dat klopt niet want lopen alle 3 alweer vanaf 2017 mee

Ik had trouwens de Skoda rapid nog niet getipt die zit qua ruimte tussen de fabia en de scala(tevens zijn opvolger) wel voor de hatchback gaan en niet voor de liftback. De fabia is al ruim voor zijn segment (denk de ruimste hatchback in het b-segment) de rapid doet daar nog een schep boven op. De rapid is eigenlijk een c-segment auto voor een prijs en op het onderstel van en qua gewicht een b-segmenter.

Ik denk dat je met alle drie de opties een prima keuze maakt. De getoonde Ibiza vind ik wat kaal ogen met z'n wieldopjes. De Rio en de Fiesta vind ik sowieso ook wat leuker om te zien. Dus het zal afhangen van persoonlijke voorkeur. Na een proefrit weet je veel meer.

Inhakend op de topic-opener en misschien ook wel interessant:
[size=x-small]Hoe zit het met demo-modellen of modellen die bijna een jaar oud zijn met nihil aantal kilometers op de teller.
Zo kom ik de nieuwe Clio tegen van bouwjaar januari 2020 waarop al korting wordt gegeven, maar ook demo Kia Rio's van juni 2019.

-Is daarop nog meer korting mogelijk, aangezien de dealer/garage van het voertuig af moet vanwege ruimtegebrek?
-Is een demomodel met < 10.000 km op de teller verstandig om te kopen? Vaak zijn deze auto's rijker uitgerust.[/size]

In jouw geval is dat een uitstekend idee

Bij Fiat stonden er ook na twee jaar nog nieuwe geregistreerde Punto's bij dealers. Kan er nog meer van de prijs af? Ach, als je een prijs noemt kan de dealer daar altijd over besluiten. Hij kan direct z'n verlies nemen of wachten of iemand 'm toch nog voor meer wil kopen. Als ie er al lang staat is ie blijkbaar te hoog geprijsd. Niet geschoten is altijd mis.

De rapid is eigenlijk een c-segment auto voor een prijs en op het onderstel van en qua gewicht een b-segmenter.
De Rapid is een B-segmenter met het formaat van een C-segmenter ;)

Terug
Bovenaan