• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Advies Occasion C-segment Stationwagon

ErPee7

Startmotor
Wat zouden jullie adviseren als C-segment stationwagon occasion van minstens bj. 2018, max 50.000 km op de teller en rond de € 20.000?
Ik heb zelf wel al een eerste mening over een aantal modellen, maar verneem graag inhoudelijk advies!

Peugeot 308 SW: sinds de facelift 2018 een mooie verschijning, vind alleen de achterzijde nogal bollig/rond eruit zien en had naar mijn idee iets strakker mogen ogen.

Volkswagen Golf Variant: niet echt bijzonder en uit het oog springend. Binnenzijde ook erg veel plastic, verder degelijk.

Kia Ceed SW: vind deze het mooist in GT-line uitvoering, want LED verlichting en sportieve velgen. Andere uitrustingen hebben alleen maar suffe 16 inch velgen.

Opel Astra Sports Tourer: vind ik alleen mooi met zwarte sierlijsten/accenten en sportieve velgen. Chromen sierlijsten/accenten laten de auto graag vergelijken met een begrafenisauto (wordt ook benoemd in reviews online, dus deze mening blijkt ook algemeen gedeeld te worden).

Toyota Auris Touring Sports: vind deze inmiddels suf en oubollig voor deze tijd.

Toyota Corolla Touring Sports: erg mooie auto, maar nog erg prijzig.

Hyundai I30 Wagon: mooi maar niet bijzonder, redelijk recht toe, recht aan. Óók qua afmetingen redelijk aan de kleine kant.

Ford Focus Wagon: vooral in ST-line erg strakke, mooie wagen. In andere uitvoeringen erg zakelijk uiterlijk.

Renault Megane: front erg mooi, achterzijde mooi al vind ik de achterlichten het net niet. Dan vind ik die van de Talisman beter gelukt.

Gewoon proefritten maken in je 'favorieten', je zult toch zelf moeten ervaren hoe de auto's aanvoelen, los van het uiterlijk. Voor een ieder verschillend.

Het mooiste is denk ik dat je voor een vers model gaat, maar dan shop je wellicht weer aan de onderkant van de markt. Het prijsverschil. Is het grootst bij een oud en nieuw model hyundai en of Kia. Het is maar net waar je prioriteiten liggen

De 308 is een fijne auto, maar niet iedereen kan wennen aan het kleine stuur. Ik vind het zelf heerlijk.
Zeker eens goed proberen dus.

Als je de 308 niet mooi vind van achteren zou ik de Golf ook niet overwegen. Persoonlijk vind ik dat de saaiste keuze.

Voor de Kia kun je natuurlijk zelf een mooi setje velgen kopen in 17 of 18 inch. Zou voor mij geen dealbreker zijn als de rest van de auto je wel aanstaat.

De Opel en de Auris wordt ik allebei niet warm van.
De Corolla vind ik wel geslaagd, maar vind sommige dingen in het interieur bij Toyota wel erg jaren 90 zoals de deurhendels en de bedieningsknoppen voor de ramen.

De Hyundai ken ik niet zo goed.

Focus vind ik een mooie auto.

De Mégane vind ik van buiten prachtig, maar interieur heb je met groot en klein scherm. Vind het dashboard met het kleine scherm nogal kaal door de grote platte vlakken. Met groot scherm zie je ze alleen weinig.

Toevallig heb ik laatst de 308 als leenauto meegekregen tijdens het onderhoud van mn huidige auto. Het verbaasde me dat ik eigenlijk geen merkwaardig verschil merkte van 'dat kleine stuurtje'. Dus dat zou voor mij geen probleem zijn!

Wat je over de Corolla zegt kan ik me ook wel in vinden. Het interieur lijkt nog niet echt mee te gaan met de tijd.

Bij de Megane zou mn voorkeur ook uit gaan naar het grote scherm. Zowel om de reden die jij noemt, als het gemak dat je gewoon meer scherm hebt om te kunnen bedienen etc. Lees wel negatieve ervaringen over de kwaliteit en snelheid van dat infotainmentsysteem van Renault.

Ik snap de kritiek van velen dan ook niet op het kleine stuur. Waarschijnlijk hebben de meesten het alleen op een foto gezien want het went inderdaad heel snel.
Je hebt het over trage infotainment van Renault.
Nu was dat bij de 308 ook niet echt een sterk punt.
Mijne is van 2014 en dat systeem is best traag.
Heb hem recent omgebouwd naar dat van een 2018 model. Dat is echt een enorme verbetering in snelheid en functionaliteit.
Je leest ook vaak kritiek over de bediening van de verwarming via het scherm.
Ik rijd de auto nu bijna 15 maanden en heb dit nog nooit als storend ervaren. Zolang je de uitvoering hebt met automatische airco stel je die toch maar zelden bij is mijn ervaring.
En als je dat wilt is er vanuit ieder scherm een knop bovenin om naar een versimpeld menu te gaan om de temperatuur in te stellen.
Even de voorruit ontwasemen gaat wel met een fysieke knop.

Als het budgettair lukt, voor de Corolla TS gaan (en ja, ik ben misschien bevooroordeeld maar lees mn review eens). Modernste auto van het lijstje, ruim, standaard alle moderne veiligheidssystemen, rijdt heel erg goed (top onderstel met rondom onafhankelijke wielophanging), zuinig (zowel de 1.2 turbo als de 1.8 hybride).

Dat van dat interieur: heb je al daadwerkelijk in de autos van je lijstje gezeten? Interieur is misschien niet flashy maar kwalitatief weer zeer goed, prettige stoelen ook. Ik vond de 308 heel mooi clean op fotos, in het echt vond iknhet heel erg tegenvallen. Gokf die iedereen roemt om interieur? Ik had een tijdje een GTD 2018 te leen, het viel me tegen, zo bijzonder fantastisch is het allang niet meer.

Mijn 2e keuze zoh de Focus zijn.

Rp 3130772 zei:
Peugeot 308 SW: sinds de facelift 2018 een mooie verschijning, vind alleen de achterzijde nogal bollig/rond eruit zien en had naar mijn idee iets strakker mogen ogen.
Volkswagen Golf Variant: niet echt bijzonder en uit het oog springend. Binnenzijde ook erg veel plastic, verder degelijk.
Kia Ceed SW: vind deze het mooist in GT-line uitvoering, want LED verlichting en sportieve velgen. Andere uitrustingen hebben alleen maar suffe 16 inch velgen.
Opel Astra Sports Tourer:
Toyota Auris Touring Sports: vind deze inmiddels suf en oubollig voor deze tijd.
Toyota Corolla Touring Sports: erg mooie auto, maar nog erg prijzig.
Hyundai I30 Wagon: mooi maar niet bijzonder, redelijk recht toe, recht aan. Óók qua afmetingen redelijk aan de kleine kant.
Ford Focus Wagon: vooral in ST-line erg strakke, mooie wagen. In andere uitvoeringen erg zakelijk uiterlijk.
Renault Megane: front erg mooi, achterzijde mooi al vind ik de achterlichten het net niet. Dan vind ik die van de Talisman beter gelukt.

De Peugeot 308 heb ik gereden is een fijne auto die zeker na de facelift veel auto voor het geld biedt.

De Golf vind ik relatief duur voor wat je krijgt, voor de rest heeft de auto weinig minpunten, het model is al wel wat ouder.

De Kia Ceed en Hyundai I 30 zijn gewoon goede en betrouwbare auto's. Bij Kia heb je 7 jaar garantie en bij Hyundai 5.

De Auris is een goede en zuinige auto, en de hybride heeft altijd een automaat, nadeel is de geringe beenruimte op de achterbank.
De Corolla is denk ik nog te duur.

Bij de Focus kom je met dit budget nog bij het oude model vanaf 2010 uit, ik zou dan doorsparen voor het nieuwe model.

De Opel Astra vanaf 2016 is gewoon een goede en moderne auto die veel waar voor het geld biedt.

Bij de moderne Renault Megane (vanaf 2016) zou ik altijd 1330 CC Mercedes Renault motor kiezen vanaf 2018, dit is een hele fijne, krachtige, stille, en zuinige motor, vanaf half 2017 heb je dan ook het sterk verbeterde link 2 versie 3.3 multimediasysteem, die een stuk fijner en sneller werkt. Dit is ook een goede en moderne auto. De auto heeft een grote kofferbak. Je krijgt veel auto voor het geld.

De keus zal vooral afhangen van persoonlijke voorkeur.

Voor die 20k ( liefst net ietsies meer ) kan je zelfs al hele mooie exemplaren van de gefacelifte Astra vinden.
Dit is een hele mooie met luxe opties zoals o.a. Alcantara, LED-Matrix en "zo goed als nieuw".
Amper een jaar oud en zo te zien nog 3 jaar garantie APK

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Elegance

opel-astra-sports-tourer-1-2-elegance-110-pk-alcantara-bekleding-voorruitverwarming-bose-opc-line-interieur.jpg

opel-astra-sports-tourer-1-2-elegance-110-pk-alcantara-bekleding-voorruitverwarming-bose-opc-line-interieur.jpg

Edit : Garantie = APK

Bovenstaande Opel Astra, in die uitvoering (met LED-verlichting en spotieve velgen) en in die kleur, kan ik wel als enige bekoren. In het zwart en grijs (die je online het meest treft als aangeboden occasion) vind ik toch een beetje 13 in een dozijn.

Bij de Peugeot 308 vond ik het juist omgekeerd als het gaat om het interieur. Op de foto's vond ik het niet heel bijzonder opvallen, maar toen ik er eenmaal in reed vond ik het juist wel meevallen en een pluspunt.

Overigens vind ik de Kia Proceed ook echt mooi en exclusief, alleen geldt hetzelfde als bij de Corolla voor wat betreft de prijs. Sommige bedrijven bieden hem wel al aan vanaf 23.000 euro (bj. 2019, max 50.000 km op de teller). Daarbij twijfel ik of de lage, sportieve hoogte op termijn niet gaat irriteren bij het in- en uitstappen en jonge kinderen op de achterbank in zitjes helpen en gordeltjes omdoen. Dat zou ik dan goed moeten testen tijdens de proefrit, als ik voor dit model serieus zou gaan kijken.

Wat betreft de Megane zou het een behoorlijke pré zijn, als dan inderdaad middels het vernieuwde R-link systeem de trage snelheid ervan verholpen is.
Daarbij vind ik hedendaagse Renaults toch wel positief opvallen. De vernieuwde Kadjar (bj. 2019) vind ik er op vooruitgegaan en de Talisman blijft uiteraard naar mijn mening nog steeds erg mooi. Het design/gezicht wat op alle nieuwe Renaults ingevoerd wordt (Clio, Captur, Arkana), vind ik erg mooi. Bij VW bijvoorbeeld (Golf, Tiguan) heb ik dat dus op het moment totaal niet.

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/136282064/Android?s=447-50-205-28-1-1&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Wel iets over budget maar zo goed als nieuw.

haarr zei:
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/136282064/Android?s=447-50-205-28-1-1&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Wel iets over budget maar zo goed als nieuw.
Helaas geen station...

Los van dat het geen station is, uiteraard ook een erg mooie auto. En 7 jaar garantie van KIA. Echter wordt deze aangeboden door Vaartland, met een aanzienlijk lagere prijs t.o.v. de rest van de occasions van dit model. Dus ben bang dat het een importauto betreft en/of geen bekende historie. Heb eerder eens gebeld met een vestiging van Vaartland over een aangeboden occasion. Was uiteraard zo gunstig geprijsd dat die opviel in mijn zoektocht. Na te bellen, bleek dus inderdaad o.a. geen historie bekend. Oftewel wat haken en ogen waardoor die zo 'goedkoop' werd aangeboden, waardoor ik nu wat huiverig ben geworden voor de door hun aangeboden occasions. Hoeft verder niks in het algemeen te betekenen, uiteraard genoeg positieve reviews op internet te vinden. Echter is dit gewoon mijn ervaring waar ik nu rekening mee hou.

Terug
Bovenaan