Advies occasion aanschaf max €10.000

Marijn Hoorn

Startmotor
Beste forumleden,

Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe auto (max. €10.000). Ik zit op dit moment nog helemaal in de begin fase van het zoeken, en het heeft ook geen haast. Nu vind ik het wel interessant en leuk om o.a. via dit forum wat advies te vragen en te lezen naar ervaring en deskundigheid.

Mijn huidige auto is een Volkswagen Polo uit 2008, wat een prima begin auto is/was. Bij aanschaf (06-2021) 125.000 km op de teller met nu (06-2023) 165.000 km. Meeste van de kilometers zit ik alleen in de auto. Ik ben woonachtig in het noorden en voor het werk rij ik 60 km per dag via 80 en 100 wegen. Op de één of andere manier vind ik het altijd leuk om met een zo laag mogelijk brandstofgebruik ergens te komen, meestal rond de 5.6l/100 km. Maar er bestaat natuurlijk ook haast in het leven..

Waar ik erg van kan genieten in een auto is:
- Cruise control (!)
- Climate control
- Bluetooth optie
- 5 deurs
- Iets groter dan de oude VW Polo (b segment of c segment)
- Zuinig in verbruik en lage onderhoudskosten (zoals de meeste zoekende denk ik)

Verder maakt het mij niet uit in wat voor een auto ik rij (niet merk gebonden), maar als ik dan toch een auto mag uitstellen is dat de Fiat Panda. Zomervakanties gaan de laatste 2 jaar richting midden/zuid Italië. Ik kan altijd wel genieten van een stukje rijden, dus ietwat comfort is wel een pré

Wat is jullie advies?

Laatst bewerkt:
eigenlijk voldoet elke C-segmenter wel. Qua prijs vind ik die niet veel schelen met B-segmenters, maar je hebt wel wat meer ruimte en comfort. Binnen jouw budget vind je ook de kleine turbomotortjes. Prima blokjes die zuinig zijn en weinig toeren draaien op de snelweg. Maar de allereerste exemplaren zijn wat gevoeliger qua techniek. Sowieso is goed onderhoud een pré en moet altijd de juiste olie gebruikt zijn. Let ook op of de distributieriem vervangen moet worden (Ford 1.0 Ecoboost bijvoorbeeld na 10 jaar/240.000km en dat is een grote en dure klus). Als ie een ketting heeft is dat ook niet heilig. Die gaan ook geen autoleven mee en vervangen is duurder.
Voor een wat nieuwere Toyota hybride is je budget net iets aan de lage kant.
Ben je Italië fan, dan zou je naar een Alfa Romeo Giulietta kunnen kijken bijvoorbeeld. Maar ook auto's als een Kia Ceed of Opel Astra voldoen prima.

Opel Astra
Het model vanaf 2016 is een hele fijne en betrouwbare auto. Als 1.0 niet snel maar vlot genoeg en zuinig. Met je budget heb je wel vaak wat hogere kilometerstanden. Gezien het recente bouwjaar en hoe fijn de auto is zou ik zeggen dat dit de beste value-for-money is.

Mazda 3
Deze generatie van de Mazda 3 past nét niet in je budget, maar toch wellicht de moeite waard want het zijn hele fijn sturende auto's die zuinig en betrouwbaar zijn.

Lexus CT200h
Als je écht zuinig wil rijden dan kun je niet om een hybride heen en de Lexus CT 200h is dan de meest fijne met dit budget. Ze zijn ook gewild want iedereen weet dat ze onwijs betrouwbar en zuinig zijn dus relatief prijzig. Let op dat de onderhoudsinterval 15.000km is; als je dus 20.000km per jaar rijdt dan moet je iets sneller dan een jaar naar de dealer voor onderhoud.

Honda CR-Z
Dit is geen 5-deurs, maar als je toch vrijwel altijd alleen rijdt is dit misschien toch het overwegen waard? Zuinig want hybride, een fijn rijgedrag en betrouwbaar van Honda.

Bedankt voor je uitgebreide feedback @Rroelll !
Ik heb eens wat meer informatie opgezocht over de Astra en de Mazda 3, lijken beide hele fijne auto's. Ik ga deze in toekomst zeker meenemen in de zoektocht. Is het in beide gevallen beter om een nieuwere auto te zoeken met meer kilometers dan een ouder model opzoeken met minder kilometers?
Ook ga ik eens meer informatie opzoeken over de hybride modellen. Ik had niet bedacht dat dit binnen mijn budget zou passen!

@speedtouch Mooi formaat auto! Daar past zeker wel wat in. Hier ga ik ook meer informatie over opzoeken. Lijkt allereerst een fijne upgrade t.o.v. de oude VW polo. Ik lees ook dat Renault over het algemeen lage onderhoudskosten heeft. Weet jij toevallig meer over de 0.9 TCe motor?

De Alfa Giulietta is een erg leuke en goede keus, of kijk ook eens naar Lancia Delta. Beide auto's zijn betrouwbaar, en bieden veel auto voor het geld.

De Renault Clio is ook geleverd als Estate, de 0,9 TCe staat bekend als een betrouwbare motor.
De facelift kwam in 2016, de faceliftuitvoering is mooier afgewerkt en heeft minder windgeruis.

Ik zou me niet al teveel focussen op de kilometerstand, belangrijker is dat de auto goed en regelmatig onderhouden is, en dat er netjes mee om is gegaan. Ik kies zelf liever voor nieuwer en meer kilometers, van veel korte stukjes slijt een auto hard.
En auto veroudert ook gewoon door niet te rijden, en invloed van het weer.

Op dit moment gaat mijn keuze uit naar de Opel Astra K (vanaf 2015) en de renault clio estate (vanaf loop 2016/2017) met een 0,9 TCe. Beide betrouwbaar en mooi formaat. Hier wil ik dan ook wel het liefst een aantal jaar in rijden.
Van beide maar even een proefrit in maken, en de tijd zal het leren..
Straks eerst nog op vakantie met de oude Polo! En dan tegen het einde van het jaar / begin volgend jaar actiever op zoek naar een nieuwe auto.

Het moment is daar. De zoekopdracht is inmiddels een maandje hervat en ben een Renault Clio estate tegengekomen. Gisteren een proefrit gemaakt en alles was erg solide. De auto heeft geen tot nauwelijks gebruikssporen van binnen en buiten. Het autobedrijf vertelde dat de auto in handen was van een lease maatschappij. Moet ik in dit geval nog ergens naar vragen of dingen extra checken? Het lijkt een mooie, en goed onderhouden auto voor een leuke prijs.

Regel wel een onderhoudsbeurt bij aankoop, de laatste is alweer 2 jaar en zo'n 27dkm geleden als ik het goed zie.
Ex-lease is inderdaad vaak tijdens de looptijd goed onderhouden, maar heeft vaak de laatste onderhoudsbeurt net voor het inleveren niet meer gehad (auto is 6 jaar van een 'fleetowner' geweest, dit is volgens mij iets anders dan een leasemaatschappij, hoewel ik het verschil niet exact weet). Let ook op de staat van de bandjes. Want de meeste leasemaatschappijen gaan niet net voordat een auto ingeleverd wordt nog 4 nieuwe bandjes erop leggen. Dus als die wat kaal zijn, dan zou ik daarover onderhandelen: een onderhoudsbeurt en nieuwe bandjes. Kijk verder zelf ook even in het onderhoudsboekje. Informeer eventueel zelf bij de dealer waar de auto in onderhoud is geweest of je onderhoudsfacturen mag inzien. Dan heb je de extra checks die je zelf kan doen wel gedaan, naar mijn mening.

Het bedrijf zelf waar je koopt geeft op zich ook wel vertrouwen. Is aangesloten bij een keten (Vakgarage). Daar kan je pech hebben, maar die proberen je meestal zeker geen 'rommel' te verkopen.

Het moment is daar. De zoekopdracht is inmiddels een maandje hervat en ben een Renault Clio estate tegengekomen. Gisteren een proefrit gemaakt en alles was erg solide. De auto heeft geen tot nauwelijks gebruikssporen van binnen en buiten. Het autobedrijf vertelde dat de auto in handen was van een lease maatschappij. Moet ik in dit geval nog ergens naar vragen of dingen extra checken? Het lijkt een mooie, en goed onderhouden auto voor een leuke prijs.

Deze Renault Clio Estate (faceliftuitvoering) in Intens uitvoering is inderdaad een hele mooie auto. In 2019 kwam het nieuwe model maar die kosten ook meer.

Veel succes met de proefritten.

Bedankt voor de reacties! De banden zagen er nog goed uit, maar zal het extra checken. Het autobedrijf werkt met 2 aflever pakketten; 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak + klein onderhoud en nieuwe apk voor €495. En de andere is met 12 maanden bovag garantie + kleine beurt en nieuwe apk voor €895. Wat is hierin jullie advies?

Budget hou ik graag op 10k/11k. Een voordeel is dat ik deze auto garage ken. Het ligt ook op een kwartier rijden van mijn woonplaats. Dus ken ook mensen die daar een auto hebben gekocht en in onderhoud hebben.

Wij rijden nu bijna 5 jaar een Clio met 0.9 tce. Fijn rijdende auto en heeft in deze jaren geen problemen gekend dus op basis van onze ervaring kan ik deze prima aanraden.

Enige wat je wel eens hoort is dat de distributie ketting vervangen moet worden. Meestal bij hoge km standen maar ook soms al rond de 100000. Zorg dat je hiervoor goed luistert of de motor direct na de koude start niet ratelt.

Tijdig onderhoud helpt om deze langer mee te laten gaan. Wij doen jaarlijks een beurt met nieuwe olie ipv de te lange 2 jaar termijn.

Bedankt voor de reacties! De banden zagen er nog goed uit, maar zal het extra checken. Het autobedrijf werkt met 2 aflever pakketten; 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak + klein onderhoud en nieuwe apk voor €495. En de andere is met 12 maanden bovag garantie + kleine beurt en nieuwe apk voor €895. Wat is hierin jullie advies?

Budget hou ik graag op 10k/11k. Een voordeel is dat ik deze auto garage ken. Het ligt ook op een kwartier rijden van mijn woonplaats. Dus ken ook mensen die daar een auto hebben gekocht en in onderhoud hebben.
Bekende garage is zeker een pre! Intens is een mooie uitvoering. Mijn zwager heeft deze ook en vooral de led verlichting is fijn en ziet er moderner uit.

De onze is een wat meer standaard Limited maar die voldoet voor ons ook goed.

Met die info over de garage en alles wat ik tot nu toe teruglees qua je eigen enthousiasme voor deze auto en de feedback van andere forummers, zou ik deze auto gewoon 'doen'.

Ik zou wel 1 van de 2 afleverpakketten kiezen met de kleine beurt en APK (niet de 'zo meenemen' optie). Of je 400 euro meer wil betalen voor 9 maanden extra garantie is een gevoelskwestie. De een zal zeggen doen. De ander zal zeggen niet doen (je hebt dan zelf 400 euro achter de hand mocht er iets opdoen, mocht er niets opdoen spaar je die 400 euro uit, doet er iets op dat meer dan 400 euro gaat kosten en onder garantie had gevallen, dan heb je pech).

De banden zagen er nog goed uit, maar zal het extra checken.
Als de banden van de foto eronder zitten dan zijn dat winterbanden (Goodyear Ultragrip is een winterband) dus dan moet je sowieso een andere set banden. Het hele jaar rijden op winterbanden is onveilig.
Als de garage nieuwe banden monteert, spreek dan af dat ze er dan ook een fatsoenlijk merk onder zetten (Michelin, Goodyear, Continental, Hankook, Bridgestone) en geen goedkope maar onveilige budget banden.

Het autobedrijf werkt met 2 aflever pakketten; 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak + klein onderhoud en nieuwe apk voor €495. En de andere is met 12 maanden bovag garantie + kleine beurt en nieuwe apk voor €895. Wat is hierin jullie advies?
Op een gebruikte auto heb je wettelijk 12 maanden garantie, al is dat minder uitgebreid dan wat zo'n garantie pakket vaak biedt. Ik vind het persoonlijk erg flauw als een garage dat soort kleine pakketen verkoopt - wettelijk gezien heb je toch al die 12 maanden.
Wellicht is een rechtsbijstandverzekering voldoende?

Ik zie dat de auto is verkocht. @Marijn Hoorn: ben jij de gelukkige koper? Of is er iemand anders mee weg?

@Rudyke Klopt! Ik kan 'm a.s. maandag ophalen. Helaas met winterbanden, maar dan haal ik even een setje zomerbanden en wissel ik dat mooi af.
Bedankt voor jullie adviezen en meedenken. Ik zal volgende week nog even een "1e week ervaring" achter laten.

Terug
Bovenaan