Advies nodig voor een zuinige diesel

A

Anoniem

Guest
Gelang de belachelijke dure benzineprijzen in ons naïeve landje, ben ik genoodzaakt een zeer zuinige diesel te gaan rijden. Ik ben een korte persoon, comfort enz. boeien mij niet.

Wat zoek ik dan? Ik weet het niet, ik ben nu een beetje aan het rond kijken en weet niet eigenlijk wat er nu zeer zuinig rijdt?

Ik zal voornamelijk 80% snelweg kilometers rijden dit is ongeveer 200 km per dag doordeweeks. Dus een auto die niet op 4000 toeren zit als ik 90 rij zou fijn zijn.

Enige adviezen van de beste specialisten op Autoweek?

Handgeschakeld liefst, budget 3500,- EUR en wegenbelasting onder de 350,- per kwartaal.
 
Hier een soortgelijk topic:

"Belachelijk zuinige diesel auto gezocht"

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6027344
 
Als het een 3 deurs mag zijn een twingo van de 2e generatie en als het perse een 5 deurs moet zijn een clio van de 3e generatie. Beide 1.5 dci

ps de clio 3e generatie is er ook als 3 deurs en als station , daarnaast is er ook nog een mpv das de modus die is er ook nog als verlengde uitvoering.
 
Twingo 2 dci. Goedkoper rijden kan niet.

Let wel ff op dat je een versie hebt met in hoogte verstelbare stoel.
 
De Twingo 2 1.5 DCI lijkt mij dan ook de meest voor de hand liggende keus, het rijdt ook goed voor een A segment auto.
 
Clio op LPG G3:

Ruim onder budget, redelijke kilometerstand om er nog 2 jaar fiks wat bij te rijden. Ziet er wel goed gebruikt uit van binnen, op de foto's. Kán wel netjes gemaakt worden natuurlijk, maar check de kilometerstand ff dubbel, zou ik zeggen.

0-3c4338f3-3c9e-4d89-ad84-38c7866117f2.jpg


https://www.autoweek.nl/occasions/renault/clio/51351619/1-2-16v-authentique-basis/

€ 93,00 wegenbelasting per kwartaal, provincie Utrecht.

LPG prijs momenteel (advies): € 1,10 per liter (oef..:()
Diesel: € 1,75 per liter.

https://www.unitedconsumers.com/tanken/#

Verbruik Clio: 1 op 14 (conservatief gerekend) op LPG en de vergelijkbare 1.5 DCI zal 1 op 21 kilometer doen:
60.000 duizend kilometer rijden:

Brandstofkosten:
€ 4.714,28 voor LPG
€ 4.999,99 voor diesel.

Wel, in de wetenschap dat je voor de diesel per kwartaal altijd meer houderschapsbelasting kwijt bent.. verzekering zal ongeveer om het even liggen (zonder casco uiteraard) en dat er op sommige plekken LPG tot wel 25 cent korting per liter getankt kan worden (korting op diesel is meestal een cent of 15 als ik zo de prijsborden bekijk) dan denk ik dat rijden op autogas misschien voordeliger blijkt te zijn.. Iets dat je eigenlijk altijd achteraf pas weet, als je al die woon-werk kilometers erop hebt zitten en de kosten van onderhoud en reparaties zijn meegenomen.

Tja, bij 90 km/h denk ik dat zo'n Clio op LPG rond de 3 duizend toeren maakt. Niet te hard dus.
Ja, je zal om de werkdag ff moeten tanken.. maar wellicht heeft de lokale leverancier een leuk spaarprogramma? :T
 
So what?
Wordt nogal eens gedaan , een auto met weinig km importeren en dan op LPG zetten.
Ik zou best wel vertrouwen in de km stand hebben.
Een 1.2 uit die jaren is geen trekpaard, maar voor de rest kan je niet echt veel goedkoper rijden, met name de belasting is nogal wat lager.
 
Auto encyclopedie zei:
De clio op gas is wel import volgend het autoweek rapport.

Daar heb ik ff niet opgelet. Dank. (y)

Extra alert op een kloppende historie dan zijn. Of het verhaal van de vorige gebruikers achterhalen. Auto wordt in de grensregio aangeboden, kan best een verhuisimport betreffen?
 
Terug
Bovenaan