Advies nodig voor aankoop GTI ivm APK

Thomas 2330775

Net ingestapt
Beste mensen,

Momenteel heb ik een "Golf GTI 2.0 MK7 (2013) 220pk DSG" gevonden en ben ik in onderhandeling met de verkoper.

Nu is er een ding waar ik mij zorgen om maak, het volgende is bij de golf verricht:

- K&N sportluchtfilter gemonteerd
- DVX+ divertervalve gemonteerd
- Golf 7.5 einddemper gemonteerd
- Middendemper delete (donker DSG geluid)

De laatste keer dat de golf APK gekeurd was, is in 2020. Hierna heeft de nieuwe eigenaar de bovengenoemde onderdelen veranderd en staat de volgende APK keuring in 2022. Nu maak ik mij zorgen of dit wel goed komt met de APK i.v.m. het geluid en uitstoot. Weet iemand of ik hiermee in de problemen kan komen en waar ik op moet letten bij de aankoop?

Ik wil zelf de golf nog laten chippen met Stage 1 + Pops and bangs, in hoevere is hier nog marge voor wat betreft het geluid en uitstoot bij politie en apk?

Ik zou me meer zorgen maken over de DSG en de TSI motor dan ook de aanpassingen. Heb je al eens gezocht op die twee termen?

Zou me om hele andere dingen meer zorgen maken maar goed.

Wat mij opvalt zijn de data van APK die je noemt, lijkt niet te kloppen

Bouwjaar 2013 + 4 jaar = 1e APK in 2017 + 2 jaar is 2019 + 2 jaar = 2021 + 1 jaar = 2022.

Klopt dus iets niet echt dat jij aangeeft dat APK in 2020 was en de volgende pas in 2022.

Ik zie al een mooi waslijstje aan grijs gebied aanpassingen waar de keurmeesters niet echt blij van worden, en als koper zou ik me ook sterk af gaan vragen hoe de auto gebruikt/misbruikt is... dit zijn over het algemeen wel de aanpassingen die bij de bandentrappers populair zijn.

Maar kies gewoon voor de gemakkelijkste weg: stel als voorwaarde bij de koop eerst een aankoopkeuring + nieuwe APK bij de VW-dealer of RDW.
Is het resultaat goed dan neem jij de keuringskosten en koop je die auto, wordt het een afkeur dan gaat de koop niet door en neemt de verkoper de keuringskosten. (of de kosten voor de reparaties die nodig zijn voor een nieuwe APK)
En als de verkoper daar niet akkoord mee durft te gaan dan heb je al een goede reden om aardig wantrouwend te gaan worden en met een grote boog om die auto heen te lopen.

Total Loss zei:

Bouwjaar 2013 + 4 jaar = 1e APK in 2017 + 2 jaar is 2019 + 2 jaar = 2021 + 1 jaar = 2022.

Klopt dus iets niet echt dat jij aangeeft dat APK in 2020 was en de volgende pas in 2022.

Misschien importje geweest uit een land met andere apk-regels?

Yep, ik zie het al, vermoed dat het deze is?

https://www.autotrack.nl/a/volkswagen-golf-benzine-2013-50730084?_ga=GA1.2.346816898.1591120700

Importje inderdaad, dan heb je toch 3 van de 4 te pakken ( TSI + DSG + Import ) je mist alleen Apeldoorn of Jet Cars om het kwartet compleet te maken.

Wow, enorm bedankt voor de reacties!

Het is in princiepe een zeer betrouwebare auto op het eerste oog:

- NAP geregistreerd
- Geen import
- Onderhoudsboekje met alle stempels (dealer onderhouden)
- Alle facturen aanwezig
- 2 eigenaren maar gehad

Hierdoor heb ik wel vertrouwen in de auto, alleen de aanpassingen maakte mij zorgen ivm de apk, maar zo te zien maak ik mij zorgen om niks :r

Total Loss zei:

Ben nu idd al 3x aan het rekenen en je hebt helemaal gelijk. Maar volgens kentekencheck was zijn laatste apk keuring in 2020 en staat de volgende pas voor 2022. Wellicht had vorige eignenaar apk eerder laten keuren ofzo?

Total Loss zei:

https://www.autotrack.nl/a/volkswagen-golf-benzine-2013-50730084?_ga=GA1.2.346816898.1591120700

Importje inderdaad, dan heb je toch 3 van de 4 te pakken ( TSI + DSG + Import ) je mist alleen Apeldoorn of Jet Cars om het kwartet compleet te maken.

Wat is er precies mis met DSG en TSI ? In princiepe is dit wat ik zoek, moet ik ergens op letten? DSG olie en filter is volgens verkoper ververst

Thomas 2330775 zei:
Total Loss zei:

Ben nu idd al 3x aan het rekenen en je hebt helemaal gelijk. Maar volgens kentekencheck was zijn laatste apk keuring in 2020 en staat de volgende pas voor 2022. Wellicht had vorige eignenaar apk eerder laten keuren ofzo?

Geen idee, vandaar mijn vraag. Moest ook eerlijk gezegd eerst even precies de regels nakijken hoe het ook alweer zat.
Daarna dus mijn rekensom. Na de opmerking van D Elzinga dacht ik dat het inderdaad dan een import moest zijn.
Nu je aangeeft dat het om een origineel Nederlandse uitvoering gaat kan het toch alleen nog zijn dat er een jaar te vroeg een APK gedaan is.
Tenzij iemand anders nog een andere verklaring zou kunnen hebben.

Thomas 2330775 zei:
Total Loss zei:

Wat is er precies mis met DSG en TSI ? In princiepe is dit wat ik zoek, moet ik ergens op letten? DSG olie en filter is volgens verkoper ververst

Internet staat vol met de problemen omtrent TSI en DSG, lijkt me onmogelijk dat je dat gemist hebt. Of er met deze 2.0 TSI ook echt veel mis is weet ik eigenlijk niet zeker, zou je specifiek op moeten zoeken of daar bekende problemen mee zijn. DSG uit 2013 is op zeker wel een mogelijk duur probleemgeval ( al zijn ook daar verschillen, 6-traps, 7-traps en nat en droog ) In ieder geval heel erg goed uitzoeken en indien nodig een flinke smak met geld achter de hand houden voor reparatie/revisie.

Total Loss zei:
Thomas 2330775 zei:
Total Loss zei:

Internet staat vol met de problemen omtrent TSI en DSG, lijkt me onmogelijk dat je dat gemist hebt. Of er met deze 2.0 TSI ook echt veel mis is weet ik eigenlijk niet zeker, zou je specifiek op moeten zoeken of daar bekende problemen mee zijn. DSG uit 2013 is op zeker wel een mogelijk duur probleemgeval ( al zijn ook daar verschillen, 6-traps, 7-traps en nat en droog ) In ieder geval heel erg goed uitzoeken en indien nodig een flinke smak met geld achter de hand houden voor reparatie/revisie.

Ik moet eerlijk toegeven, dat ik hier nog niks van af wist.
Ben nu ook aan het zoeken naar problemen maar kan niks specifieks vinden voor de GTI 2.0 2013 problemen en anders is het ook de enige manier om tijdens de proefrit erachter te komen neem ik aan? Het is overigens een 6 traps

https://www.google.com/search?q=problemen+2.0+TSI&rlz=1C1SQJL_nlNL863NL863&oq=problemen+2.0+TSI+&aqs=chrome..69i57j0j0i22i30l6.7393j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

De grootste motor van de familie is ook relatief betrouwbaar. Eigenlijk kent de 2.0 niet zoveel problemen, behalve dan het hoge olieverbruik, kapotte zuigers en een zwakke distributieketting. De 2.0 TSI wordt vaak geleverd met een DSG- bak, waar dan weer wat vaker problemen mee zijn.

Weet nu niet of die 1e zin sarcastisch bedoeld is ( na het lezen van de 2e zin )

Maar welk exemplaar is het dan? Origineel Nederlandse GTI's uit de periode lijken een beetje een speld in de hooiberg...

Het is een import die in 2018 naar Nederland is gekomen, en inmiddels in 3 jaar tijd 3 particuliere eigenaren heeft gehad. De huidige eigenaar heeft de auto nog maar 3 maanden in bezit.

Eigenlijk staan er al heel veel seinen op rood. Het lijkt mij een zeer onverstandige koop, de andere aandachtspunten zijn al genoemd.

De aanpassingen kunnen misschien wel door de APK komen, maar je loopt wel kans op een bekeuring omdat de auto nu al te veel geluid produceert,
en dat je de auto terug moet laten brengen binnen de tolerantie.

@AK2 Die ik gepost heb was het volgens topicstarter niet. Gaat om een origineel Nederlandse versie ( alleen de APK data's zijn dan wellicht nog wat vreemd )

Jullie kijken naar de verkeerde auto, de auto die ik koop is:

- NAP geregistreerd
- Geen import, origineel uit NL 2013 (volgens google vanaf dit jaar prima te doen qua problemen)
- Onderhoudsboekje met alle stempels (dealer onderhouden)
- Alle facturen aanwezig
- 2 eigenaren maar gehad

Veel dank voor alle informatie! Mijn hoofdvraag ivm de apk is opgelost. Voor de rest zal ik het tijdens de proefrit moeten zien, ik zal goed letten op de DSG. De rest is nou eenmaal het risico wat je neemt bij zo n type auto neem ik aan. Een diesel of handschakelaar zie ik niet zitten :p

Ps, auto is blijkbaar gekocht uit garage, waardoor er gelijk een nieuwe APK op gezet is in 2020 (en eigenaar is idd precies die datum nieuwe eigenaar geworden) Dit verklaart het APK geval I guess

Zal deze wel zijn: GTI op marktplaats. (kenteken op finnik)

$_86.JPG

Total Loss zei:

Als je niet goed begrijpt hoe het werkt, dan moet je misschien niet dit soort gedachtenkronkels posten?
Wat een onzin...

Simpel voorbeeld (mijn eigen auto, maar soortgelijke voorbeelden gelden voor een groot deel van het origineel in Nederland geleverde wagenpark):

Auto (benzine) van oktober 2017. APK datum is daarmee in oktober 2021. Ik heb 'm gekocht in maart 2021, de verkopende dealer / garage zet daar een verse APK op, de nieuwe APK datum gaat naar maart 2023.

Maar volgens jou "klopt er dan iets niet".

De dsg bak is wel een dingetje. De 2.0 TSI is volgens mij minder problematisch.

De 1.4 TSI van rond 2013 heeft de meeste problemen.

Denk dat hij heel goed weet hoe het werkt. Dat is niet normaal nee, en dus alle redenen om even uit te zoeken hoe het zit. En daar kan dus best een logische verklaring achter zitten en is dus echt wel iets om even goed uit te zoeken.

TSI motoren hebben niet al te beste reputatie als het gaat om kwaliteit, DSG bakken ook niet. Dit zijn ook geen auto's die door omaatjes zijn bereden. Dus zou wel wat geld achter de hand houden voor onvoorziene uitgaven. En niet gelijk chippen, zou eerst even de auto aanvoelen, half jaartje mee rijden, technisch in orde maken. Wie weet vind je het vermogen al voldoende (is standaard natuurlijk geen stakker) en heb je de behoefte niet om hem nog te chippen en de techniek nog meer te belasten.

pops-and-bangs zijn die kinderachtige kunstsmatige scheetjes die de auto laat?

Ik zou alles gewoon lekker origineel laten, zo is de golf eigenlijk het leukst, misschien een miltek uitlaat of iets voor wat mooier geluid en verder gewoon tip-top op orde houden. Behoud hij zijn waarde ook het meest

Gewoon kopen en € 15k achter de hand houden om eventuele problemen aan motor of DSG op te lossen.

Persoonlijk zou ik zo'n auto niet particulier kopen, of er een goede aankoop keuring op los laten,
het hoeft uiteraard niet, maar (met elke auto) kunnen er zo dure gebreken boven komen drijven.

MikeM zei:
Total Loss zei:

Als je niet goed begrijpt hoe het werkt, dan moet je misschien niet dit soort gedachtenkronkels posten?
Wat een onzin...

Simpel voorbeeld (mijn eigen auto, maar soortgelijke voorbeelden gelden voor een groot deel van het origineel in Nederland geleverde wagenpark):

Auto (benzine) van oktober 2017. APK datum is daarmee in oktober 2021. Ik heb 'm gekocht in maart 2021, de verkopende dealer / garage zet daar een verse APK op, de nieuwe APK datum gaat naar maart 2023.

Heb je je eigen post wel terug gelezen voor je op bericht posten klikte? Voortaan echt even doen voor je dit soort onzin post richting een ander. Of je kan zelf niet zo goed tellen, snapt mijn punt niet of je begrijpt zelf helemaal niks van het systeem. Ik deed niks meer of minder dan vraagtekens bij de data zetten na de regels opgezocht te hebben. Kom dan uit bij een compleet ander jaartal, waarom zou je een ( kalender ) jaar te vroeg een APK laten doen? Jouw voorbeeld gaat over een paar maanden en de bijbehorende jaartallen komen nog steeds overeen zoals beschreven in de regels ( 4 +2 + 2 jaar ) In het voorbeeld van topicstarter zou het in geval van een te vroege APK zijn geweest 2013 + 3 jaar = 2016 + 2 jaar + 2 jaar = 2020 en dan zou er daarna volgens de regels weer gewoon per jaar APK nodig zijn, dus al per 2021 en niet pas in Augustus 2022. Dus misschien zelf even een paar toontjes lager zingen ( en sowieso kappen met azijn drinken tijdens het ontbijt ) (y)

Total Loss zei:
MikeM zei:
Total Loss zei:

Wat een onzin...

Heb je je eigen post wel terug gelezen voor je op bericht posten klikte? Voortaan echt even doen voor je dit soort onzin post richting een ander. Of je kan zelf niet zo goed tellen, snapt mijn punt niet of je begrijpt zelf helemaal niks van het systeem. Ik deed niks meer of minder dan vraagtekens bij de data zetten na de regels opgezocht te hebben. Kom dan uit bij een compleet ander jaartal, waarom zou je een ( kalender ) jaar te vroeg een APK laten doen? Jouw voorbeeld gaat over een paar maanden en de bijbehorende jaartallen komen nog steeds overeen zoals beschreven in de regels ( 4 +2 + 2 jaar ) In het voorbeeld van topicstarter zou het in geval van een te vroege APK zijn geweest 2013 + 3 jaar = 2016 + 2 jaar + 2 jaar = 2020 en dan zou er daarna volgens de regels weer gewoon per jaar APK nodig zijn, dus al per 2021 en niet pas in Augustus 2022. Dus misschien zelf even een paar toontjes lager zingen ( en sowieso kappen met azijn drinken tijdens het ontbijt ) (y)

Je begrijpt het blijkbaar echt niet, maar bent er wel van overtuigd dat je gelijk hebt. Bijzonder.

Als jij dat echt denkt leg het zelf dan even goed uit en verklaar die data dan eens! Had je meteen al moeten doen trouwens i.p.v. die loze opmerkingen maken. Als je denkt dat ik fout zit of je het niet met me eens ben kan je dat ook normaal zeggen en gewoon met een uitleg komen, daar heb je forums voor.

Ik snap de beredenering van Total Loss wel. Sterker, ik rekende exact op dezelfde wijze maar communiceerde dat niet hier. Natuurlijk kan er een plausibele reden zijn om de keuring een jaar te vervroegen (en in dit geval is die er ook). In mijn beleving dan ook geen rare gedachtegang van TL maar alleen een punt van aandacht voor de topic starter om na te vragen. Positief toch?

Er kan nog een andere reden zijn om de APK te vroeg te laten doen.
Bij de meeste merken is de APK bij een grote onderhoudsbeurt gratis, dus kun je beter bij zo'n beurt een APK laten doen als de auto bijvoorbeeld pas over een half jaar aan keuring toe is.
Dan zou je moeten betalen en bij de beurt kost het niets, dus bij de beurt laten doen.

@ScaniaV8 Dat kan zeker kloppen maar dat brengt de ( totale cumulatieve ) APK datum juist naar voren en niet naar achteren. De APK datum blijft volgens mij alleen staan indien je de auto maximaal 2 maanden te vroeg keurt ( oftewel je hebt dan 14 maanden een gekeurde auto )
Als ik naar de data kijk ( en nogmaals correct me if I'm wrong ) dan lijkt het me eerder dat er een APK te laat is gedaan ( of auto geschorst, telt dat ook? )

Als bouwjaar 2013 is en de 1e APK is na 4 jaar ( 2017 ) en je doet 2x een APK die 2 jaar geldig is kom je dus uit bij de jaren 2019 en 2021, daarna zouden de APK's weer jaarlijks plaats moeten vinden als ik zo de regels las.

Dus dan kan de opmerking van topicstarter ( laatste APK in 2020, volgende pas in 2022 ) toch alleen kloppen indien er voor die tijd ergens een hele tijd geen APK gedaan is?

2013-2016-2018-2020-2021-2022 ( APK te vroeg gedaan, dan kom je na 2020 al in de jaarlijkse cyclus )
2013-2017-2019-2021-2022-2023 ( APK precies op juiste moment gedaan, dan kom je niet uit bij laatste APK in 2020 )
2013-2018-2020-2022 ( APK te laat gedaan ( na 1e 4 jaar of na 1e 2 jaar cyclus kan ook ) Alleen hier kloppen die data van 2020 voor het laatst gekeurd en pas weer 2022 de volgende keuring.

Dus wederom mijn vraag, wie weet echt hoe het zit, ik pas puur de zwart/wit regels toe zoals vermeld op site van het RDW. ;)

Wel grappig dat de APK keuring een "dingetje" is.... Bij zo'n auto zou ik me nou net niet druk maken over de € 19,90 voor een APK-tje....

Ik kan er niet zoveel vreemds aan ontdekken.
Jongere auto's worden wel vaker verkocht met een nieuwe apk ook al is de apk nog lang niet verlopen, is vaak opgenomen in het afleverpakket.
De auto van m'n schoonouders kreeg bij aankoop ook een frisse apk mee ondanks dat er nog een 16 maanden geldige apk op zat.

Gewoon aankoopkeuring doen en vragen of ze de APK punten mee willen pakken (je zorgen om uitstoot en geluid aangeven). Probleem opgelost. Op zo'n bedrag stelt die 150,- ook niets voor en kan mogelijk een hoop ellende voorkomen.

Terug
Bovenaan