Advies nodig: huidig Colt houden of vervangen?

A

Anoniem

Guest
Ik rij momenteel in een Colt 1.3 uit eind 2008 met bijna 192.000 km op de teller.

De auto heeft altijd altijd bij de dealer zijn beurten gehad en afgelopen jaar nog een grote beurt en 4 banden/accuvan nog geen 2 jaar oud met Apk tot eind mei 2021.

Nu merk ik dat de koppeling langzaam op zijn einde is en ook de remschijven+blokken zijn aan vervanging toe.
Een flinke kostenpost van rond de 1000 euro.

De auto heeft rondom kleine schade en de nodige krassen dus ik verwacht er bij inruil/verkoop niet heel veel meer voor te krijgen.
Verder rijdt de auto overigens nog probleemloos en heeft mij nooit in de steek gelaten.

Nu twijfel ik om de reparatie te laten uitvoeren en er nog uiterlijk een tweetal jaren mee door te rijden of nu toch een andere te kopen. Ik ben wel ergens bang dat gezien zijn leeftijd en km stand er straks mogelijk nog meer onverwachte kosten komen.
En anders te kijken voor een andere auto uit het B segment, Fiesta/208/Punto/Corsa te kopen voor ca 8-9000 euro.

Benieuwd of jullie mij kunnen helpen om een keuze te maken!

barman56 zei:
En anders te kijken voor een andere auto uit het B segment, Fiesta/208/Punto/Corsa te kopen voor ca 8-9000 euro.

Benieuwd of jullie mij kunnen helpen om een keuze te maken!
Als het geld hebt, zou ik zeker een nieuwere auto kopen i.p.v. investeren in de oude auto. Maar aan de andere kant: goedkoper dan in die Colt ga je niet rijden, dus wellicht kun je weer jaren vooruit nadat je die reparaties hebt uitgevoerd.

Al kan het ook zo zijn, dat je volgende jaar weer € 1000 aan onderhoud/reparaties hebt. Maar wat ik uit je betoog begrijp: je hebt nog nooit onverwachte reparatiekosten aan de auto gehad. Behalve de accu dan. Want onderhoud hoort er gewoon bij, ongeacht de leeftijd.

Gewoon rationeel denkend, dan moet je gewoon lekker doorrijden met de Colt
Ik ben echter geen rationeel denkend mens en kan me ook voorstellen dat het gewoon weleens fijn is om een nieuwe auto aan te schaffen (ik al 35x)

Als de colt verder nog bevalt, en ook voldoet voor waar je hem voor gebruikt: wellicht een goed idee eens bij wat goed aangeschreven kleinere (dorps)garages een offerte op te vragen? En wellicht kun je via via nog aan wat goede monteurs komen die sleutelen in de avonduren :) Dit kan zeker voor fors minder namelijk, bij een oudere auto is het meestal voordeliger om niet meer naar de dealer te gaan. Waar dealer onderhouden bij een jonge auto bij verkoop nog wat toe kan voegen is dat hier zeker niet meer aan de orde.

En voor de remmen (en wellicht koppeling ook): zoek even via google de onderdelen op. Ik heb vaak bij dit bedrijf onderdelen gekocht: https://bogijn.nl/
Altijd scherpe prijs en zeer correct. Dan moet je natuurlijk op voorhand een garage of monteur vinden die ze erop wilt zetten. Voor remmen weet ik dat de marge in de handel belachelijk hoog is, die gaan serieus rustig 2 tot 3x over de kop. Ik heb nu een fijne dorpsgarage waar ik als ik wil altijd zelf de onderdelen aan mag leveren, dan rekenen ze 10% extra uurloon omdat ze normaal ook een klein percentage op de onderdelen pakken. En heb ik een verkeerd onderdeel dan is dat uiteraard mijn probleem. Maar die garagist van mij gaf ook al aan dat de tussenhandel die hen bevoorraad een enorme machtspositie heeft en onder het mom "maar we kunnen een paar keer per dag uitleveren" dus hoge prijzen vragen, heb zelf mee in de computer mogen kijken voor de inkoopprijs van de remmen, was bijna een factor 3 hoger dan op de vele onderdelen sites waar gewoon particulieren kunnen bestellen.

Dus met een beetje geregel kun je op dit soort dingen echt heel veel besparen, scheelde bij mij gewoon 1000 euro destijds op alle remmerij op mijn Volvo vervangen.

Wil je dus gewoon graag zo voordelig mogelijk blijven rijden dan kun je waarschijnlijk nog wel wat jaartjes met de Colt door, maar zoek dan een wat geschikter adres voor het onderhoud zou ik zeggen. Heb je ook wel zin in wat nieuws en is het niet erg dat dat nu extra geld kost, ja dan zet eens wat opties op een rijtje :)

Tijd voor iets nieuws, maar de ruimte van een colt ga je niet terug vinden in een corsa, 208,ffiesta of Punto.

Kwalitatief en voor de zelfde binnenruimte kun je beter voor een trezia /verso s of Honda jazz gaan

Meestal is de voordeligste optie doorrijden.

Als je zin in wat anders hebt een Fiesta, 208, Punto, Clio of Rio 3 zijn in mijn ogen goede opties.

Als de auto niet per se weg hoeft, zou ik op meerdere plekken informeren naar de kosten van o.a. de koppeling, er zijn kleine garages die dat misschien relatief goedkoop doen (Quickfit?).
Als je echt aan iets anders toe bent, dan zou ik inderdaad gaan voor een van de genoemde auto's.

Iets te duur maar nog best 'nieuw':
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-208-benzine-2017-49773486

Bij mijn eigen garage waren de kosten nog duurder, ik heb via mijngarage wat offertes opgevraagd en een tweetal zaten rond de 1000.

Een goed idee om mogelijk zelf de onderdelen te kopen!

Wat is volgens jullie dan wel een schappelijke prijs alles incl. om het te laten doen? Als iemand nog een goede aanbeveling heeft van een garage (omgeving Utrecht) hoor ik het graag. Ben ook best bereid om wat verder te rijden als dit flink scheelt in de prijs.

Daarmee wordt het wel aantrekkelijker om nog wat langer in de betrouwbare Colt te blijven rijden..

De kosten voor de koppeling ben je toch kwijt, want een potentiële koper zal ook merken dat deze vervangen moet worden.
Dan zal er vast nog meer aan mankeren, denken ze dan, dus krijg je er niks meer voor.
Een goede Colt uit 2008 is nog tussen de 2000 a 3000 euro waard.
Als je niet bespaard op onderhoud, dan zou je er nog wel 10 jaar mee kunnen rijden.
Ik ben wel benieuwd hoeveel je hebt begroot voor het onderhoud.
500 euro per jaar is wel minimaal, denk ik.
Het ene jaar ben je misschien maar 200 euro kwijt, maar het volgende misschien wel 800

Het goedkoopste is een auto voor een scherpe prijs kopen en binnen een jaar weer verkopen voor minimaal hetzelfde bedrag, zonder geld aan onderhoud uit te geven.
Als je beetje kijk hebt op de automarkt, een vlotte babbel en de auto goed kunt adverteren, dan is dat zeker mogelijk.

barman56 zei:
(..) Als iemand nog een goede aanbeveling heeft van een garage (omgeving Utrecht) hoor ik het graag. (..).

https://www.spijkerauto.nl/

https://www.hpautoservice.nl/werkplaats/

Niet de prijspakkers, wel goed onderhoud, naar mijn ervaring (uit een wat verder verleden, dat wel).

Als de koppelijk 'er aan zit te komen'.. dan kan je er ook nog ff voor gaan sparen. ;)
Rustig aan doen, niet te veel gas geven, dat bespaart de slip.

Rationeel gezien is 8k uitgeven om 1k te besparen natuurlijk een beetje krom, maar als je gewoon toe bent aan iets anders hoef je niet altijd rationeel te denken al ik weet zeker dat doorrijden met de Colt financieel gezien de verstandige keuze is. Toch heeft een nieuwere auto ook weer meerwaarde; veiliger, betere techniek, wellicht iets meer vermogen of fijne opties/gadgets die je nu misschien niet hebt. De Punto en Corsa zou ik zelf niet kiezen, ik vind ze niet fijn rijden. De Fiesta heb ik veel goede dingen over gehoord, de 208 heeft naar mijn idee het mooiste interieur. Ik zou zeker ook naar de Clio vanaf 2012 kijken.

Remmen moet je natuurlijk altijd laten maken, die moeten goed zijn, net als je banden. Wat betreft de koppeling; ik heb ooit een Kia Rio gekocht voor € 600 waarvan ik de koppeling verdacht vond. Toen niets aan gedaan en vier jaar en ongeveer 50.000km mee gereden als tweede auto, met dezelfde koppeling. Auto weer verkocht voor € 250. Je moet dat natuurlijk wel willen en als je koppeling echt op is is ie ook op, maar als je nog gewoon kunt optrekken en mee in het verkeer zou je zo maar 2 jaar kunnen door kunnen. Kun je in de tussentijd sparen voor een andere auto.
Maar Ik kan me ook levendig voorstellen dat je wat anders wil.

Terug
Bovenaan