Advies: Nieuwe tweedehands auto

Roy 6105999

Net ingestapt
Hallo,
Ik rij momenteel een 15 jaar oude Volkswagen Jetta die ik ergens komende maanden wil vervangen. Ik ben nog altijd tevreden over deze auto (pas 135.000 op de teller) en met name over de ruimte zoals de kofferbak (mijn racefiets en MTB kan er bv in zonder de bank plat te gooien) maar hij is wel dusdanig verouderd dat er waarschijnlijk vroeg of laat iets aan kapot gaat. Nu ben ik op zoek naar een soortgelijke middenklasse station en wil graag wat advies welke type/model/uitvoering wellicht geschikt is. Met name hybride rijden kan wellicht interessant zijn in mijn situatie maar ook prijzig.
- Ik rij ongeveer 15,000 km per jaar: 1 keer per week 250 km woon werk (Brabant - Leiden), voor de rest alleen lokale korte ritjes en (wintersport)vakantie richting Frankrijk/Italie.
- Met twee kinderen, vakanties e.d. minimaal middenklasse qua formaat (eg golf variant, Skoda Octavia, Opel Astra enz).
- Benzine (automaat) heeft de voorkeur; (plug-in) hybride is ook een optie aangezien ik ruimte heb om op mijn oprit te laden icm zonnepanelen. Dit laatste is misschien aantrekkelijk voor de lokale ritjes die dan elektrisch kunnen. Motor moet ook instaat zijn om een middelgrote caravan te trekken (>130 pk?).
- Qua budget wil ik maximaal 25,000 euro besteden (exclusief inruil)
- Geen voorkeur voor merken, persoonlijk vind ik Volkswagen wel mooi maar zit ik niet aan vast. Voorkeur zou een wat nieuwere auto zijn met weinig km's die dus weer minimaal 10 jaar ofzo meekan (bouwjaar 2018-2021).
Ik zat op dit moment vooral te kijken naar de Golf variant of de Skoda Octavia. Maar hoor graag eventuele alternatieven en eventueel welke uitvoering. Zowel de variant als de Octavia hebben net een mooi nieuw model uit, maar dat is uiteraard ook terug te zien in de prijs en beperkte aanbod....

-

Als je tevreden bent, gewoon lekker verder rijden in de Jetta.

Er kan vroeg of laat iets aan kapot gaan, maar dat is bij modernere auto's niet anders. Sterker nog, er zit veel meer op wat kapot kan, en dingen zijn veel meer op de grens gebouwd, om aan bepaalde eisen te voldoen.
Er zijn een hoop oude auto's die veel betrouwbaarder zijn als bepaalde moderne auto's. Al heb je bij oudere auto's natuurlijk last van slijtage, maar met 135K op de teller, zou de Jetta ook helemaal niet versleten moeten zijn.

Ik zou gewoon lekker doorrijden.

Zolang de Jetta het goed doet, zou ik gewoon door rijden. De auto heeft nog maar weinig gereden.

In 2018, 2019 waren de Golf en Octavia al wel erg oude auto's vergeleken met de concurentie, dat zie je alleen niet aan de prijzen.

Goede en voordeliger alternatieven zijn de Renault Megane TCe 140 of TCE 160, met erg fijne en zuinige 1330 CC 4 cilinder Mercedes Renault motor, er is ook een hele fijne E Tech plug in hybride, alleen is die wel wat duurder. De motor is een zeer degelijke 1.6 met indirecte inspuiting, Atkinson principe, zonder turbo. De auto rijdt in principe elektrisch, de motor springt bij als dit nodig is.

De nieuwe Ford Focus die in 2018 op de markt kwam is gewoon een zeer competente auto, en ook een aanrader.

De Opel Astra vanaf 2016 is ook een goede keus, en niet duur.

De nieuwe Kia Ceed kwam in september 2018 op de markt en is ook een aanrader, gewoon een erg goede auto.

Eigenlijk zijn de verschillen in het C segment niet erg groot, de keuze is enorm, en de kwaliteit verschilt niet veel.

Dank voor de reactie.
Ik zie inderdaad dat zowel de Octavia als Golf Variant recent een update heeft gekregen die de auto een stuk mooier maakt, maar het tweedehands aanbod is zeer beperkt (alleen enkele met zeer lage km stand en dus vrijwel gelijk aan nieuwprijs).
Wat betreft kofferbak ruimte: Enig idee waarom dit flink minder is bij de Ce'ed, Megane, Astra en Focus tov de golf variant en 508? Qua maten zijn ze namelijk niet erg verschillend?
En wat betreft plugin hybrides? Zou dat in mijn situatie zoals in mijn eerste post aangegeven interessant zijn? Onder de 30k zijn er Octavia's enkele te vinden...

Kijk gewoon of de kofferruimte groot genoeg is, sommige fabrikanten sjoemelen enorm met de opgaves/ hebben hun eigen interpretatie, omdat ze weten dat mensen hier naar kijken. Volkswagen had de meest eigen interpretatie. Bij een recent onderzoek van de ADAC scheelde dat bij sommige modellen honderden liters.

Bij voldoende zonnepanelen op het dak is een plug in hybride te overwegen. Nadeel van dit soort auto's dat ze vaak zwaar, relatief complex en vrij duur zijn, en als de fiscale voordelen verdwijnen zijn ze duurder in de motorrijtuigenbelasting, en zullen waarschijnlijk harder afschrijven. Reparaties kunnen ook duurder zijn.

Betaal er niet teveel voor.

Met uitzondering van de caravan had ik een soortgelijke wensenlijst.
We hebben een MG ZS EV voor alle dagelijkse ritten binnen korte afstanden.
Voor de vakanties en grotere afstanden wilden we i.v.m. ruimte, kinderen of een keer fietsen een grotere auto met meer opbergruimte.

Het is een Kia Ceed SW van vorig jaar geworden. Ruim binnen budget, veruit de grootste kofferbak (gigantisch groot), nog 6 jaar garantie en van mooi interieur en wat gemakken voorzien.
Ook in onderhoud schijnt ie niet duur te zijn.
Renault Megane stond ook op het lijstje, maar na 2 proefritten met onbalans en een automaat die niet fijn was afgesteld viel dit model af.
Mazda 6 was ook een interessante optie, maar qua leeftijd en veelal import vond ik dat de risico's niet waard en kom ik ze moeilijker kwijt over een paar jaar mocht het toch niet bevallen of we iets anders willen.

Ik zit ook wel eens naar een PHEV te kijken, maar die zijn een klap zwaarder wat, naar mijn mening, weer een groot deel van het voordeel teniet doet.

Wat is precies het nadeel van zwaarder? Belasting?
De Kia is idd een mooie auto en PHEV optie van 5-70km. Zie alleen dat tweedehands aanbod nog zeer beperkt is (alleen vrijwel nieuwe auto's).
Ik heb ook nog niet bekeken welke kosten ik moet maken voor thuislaadpaal en zonnepanelen. CV, koken e.d. is allemaal gas dus heel veel besparen kan ik denk ik niet. Zonnepanelen moeten dan grotendeels door besparing op benzine zichzelf terugverdienen.

Terug
Bovenaan