Advies m.b.t. cabriolet geschikt voor LPG. Max 10k exclusief LPG installatie. (30+ duizend km per jaar)

Zwitsal

Startmotor
Goedenavond Autoweek gebruikers.

Voor mijn werk rijd ik circa 32.000km per jaar, waarvan 90% snelweg. Daarnaast nog de nodige privé KM's uiteraard. (stadsverkeer)
Om dit dagelijks vervoer wat meer frivoliteit te geven ben ik benieuwd of er 'leuke' cabriolets te koop zijn welke geschikt zijn voor LPG.
Momenteel rijd ik een Volvo C30 1.8 op LPG met 200k km op de teller. Prima, maar ik mis het open rijden wat ik vroeger veel heb gedaan. LPG is wat mij betreft een must. ;)

Puur op basis van budget en wensen (max 10k exclusief LPG installatie, <100k km, airco) wordt het een lastige zoektocht, maar voor nu is dat ook even de fun.

Denk dat ik al snel uitkom bij modellen als Focus CC/Megane CC?

Betrouwbaarheid en betaalbaar onderhoud is uiteraard belangrijk. Verbruik van circa 1:10 of beter op de snelweg wordt gewaardeerd.

Hoor graag de reacties en meningen!

Laatst bewerkt:
de zes cilinders van bmw tot ze directe injectie kregen gaan goed op lpg.
De vier cilinder kompressor van mercedes ook heel goed op lpg.
Opel hangt af van de motorcode De z18xe wel.
De eerste generatie directe injectie motoren zou ik op lpg overslaan ook al kunnen die op lpg.

Renault motoren (net als Peugeot Citroën) doen het goed op LPG (1.6 1.8 2.0)
Bij VW de oude 1.6 8V 102 pk
Opel heeft een serie af-fabriek 1.4 turbo op LPG

Met je wensen ga je sowieso niks vinden, minder dan 100dkm staan er alleen een paar Amerikanen te koop uit de jaren 60 en of je daar nou zoveel mee wilt rijden. Ik zou persoonlijk een cabrio voor erbij kopen en dan lekker doorrijden met je C30. Er zitten best wel wat nadelen aan een cabrio en dat is niet erg maar ik denk dat je je daar met 35/40dkm per jaar toch te veel aan gaat ergeren.

Als betaalbaar onderhoud belangrijk is dan zou ik niet snel een oude BMW of Audi kiezen, waar de motoren ( op de 6 cilinder na) geen goede reputatie van hebben.

Ik zou deze vraag ook eens voorleggen aan een lpg inbouwer.
Kijk ook welke merken LPG nog ondersteunen, Renault en Opel doen dat nog.

De Lancia Flavia vind ik ook wel leuk, geen idee hoe goed deze motor op lpg loopt. Wel wordt er in Italië relatief veel op lpg gereden.

Een cabrio heeft relatief weinig kofferbak ruimte.
Gastank erbij is niet echt practisch.
Verder zijn het dure installaties wat jaren duurt voordat je door de break-even bent.
Wil je jaren rijden in een cabrio?

Ik zie die opties: een auto van 2007 waar aan het nodige aan onderhoud aan zit, duizenden euros voor de LPG en jaren mee door rijden.
Ben je echt gegarandeerd veel geld aan het besparen of is het meer emotie: wat tank ik toch goedkoop?

In dit scenario zou je een iets praktischer bmw 3 cabrio kunnen nemen, 2009 van vóór de turbomotoren, weinig kilometers.

Een MX5 ND rijdt trouwens makkelijk 1:18 en kost een kratje bier aan wegenbelasting per maand. Onderhoud is ook niet spannend.
Bovendien zijn deze behoorlijk waardevast: dit zijn type funauto 's die mensen over 20 jaar nog willen hebben naast hun EV.
Kun je goedkoper rijden dan dit? Amper en sowieso met veel gedoe en risico.

Goede adviezen, dank!

De auto hoeft niet praktisch te zijn; daar hebben we nog een stationwagon voor. (+ geen kids)

Bij de wens van maximaal 15k zit de LPG installatie niet bij, die zou ik zelf laten monteren. (Ook bij de C30 gedaan, toen bij ~57k km) Maar, 15k + 3k aan LPG installatie en je zit inderdaad al bijna aan het bedrag van een MX-5 ND. (En dat is gewoon de perfecte auto in het plaatje)

"Verder zijn het dure installaties wat jaren duurt voordat je door de break-even bent."
Dat valt best mee, maar hangt natuurlijk af van de auto. De emotie is absoluut waar en mag niet onderschat worden; het genot van 2x per week 25 euro aftikken bij de pomp is 'onbetaalbaar'. Psychologisch voelt dat veel fijner omdat je de 3k van de installatie al relatief snel vergeten bent. :D

De ND is natuurlijk bijzonder omdat inderdaad 1:18 mogelijk is met veel snelweg. Het lage gewicht zorgt er daarnaast voor dat de wegenbelasting écht goedkoop is in vergelijking met een zware cabrio op LPG.

Simpel rekensommetje MB SLK 200K op LPG vs MX-5 ND per jaar aan brandstof en wegenbelasting;
32.000 / 1 op 18 = 1778L * 1,9 = 3378,- + 348,- wegenbelasting = 3726,-
32.000 / 1 op 10 = 3200L * 0,69 = 2208,- + 1268,- wegenbelasting = 3476,-

De MB is dan dus maar 286 euro per jaar goedkoper en dat verschil wordt simpelweg tenietgedaan door onderhoudskosten in vergelijking met een ND.

Als mijn budget 10K zou zijn exclusief de LPG installatie, zou de ND echter afvallen vanwege het grote verschil in aanschafprijs. Overigens vallen dan zo'n beetje alle opties af en zou ik eerder kijken naar een Megane CC of Focus CC met 1.6L motor zonder turbo o.i.d.

Laatst bewerkt:
Dan heb je er nog niet eens bij dat de ND een veel modernere auto is, met alle voor en of nadelen.

Ja, ik denk dat ik dit topic kan sluiten want deze keuze wordt simpel. ;)

Ik ga echter toch eens puzzelen met het budget naar 10k exclusief LPG installatie. Kijken of daar ook wat leuks mee te behalen valt. Een ND is zeker tof, maar rekt het reeds opgerekte budget nog wat verder en dat wordt nadenken... Zou de ND over een jaar of 2/3 nog wat goedkoper worden is de vraag. Misschien wel niet omdat het één van de laatste betaalbare benzine roadsters zal worden...

Toevallig geen zzp-ers? Want Youngtimer regeling. Je rekening gaat mank: de kosten/afschrijving van de lpg3 installatie zit er niet in.
Er zijn best wel wat leuke cabrio's te koop op LPG voor een aardige prijs:

Geen ondernemer helaas. ;)
Diesel nooit aan gedacht, maar rekensom;

32.000 / 1 op 20? = 1600L * 1,50? = 2400,-
Wegenbelasting (golf cabrio als voorbeeld) = 1856,-

Dat maakt totaal 4256,- waarmee hij toch wel een stuk duurder is dan de MX-5 bijvoorbeeld.

Inderdaad, diesel zou ook kunnen, wellicht niet veel aanbod maar toch.

Cascada Bi-Turbo
Oef, dat is een lekkere. Maar ik denk dat ik simpelweg met diesel niet uitkom kwa berekening met verbruik en wegenbelasting?

Denk dat ik mijn vraagstelling ook anders ga formuleren en budget bijstel naar circa 10k excl. LPG

Ben wel erg weg van de ND, maar zie mijzelf die pas kopen over ~3 jaar. Met een beetje rekenen is de oorspronkelijk beoogde 15k exclusief LPG wellicht nog wat te hoog gegrepen voor mij op dit moment.

LPG neemt inderdaad ruimte in. Maar bij bijvoorbeeld de Megane CC past er een behoorlijke tank op de plek van het reservewiel.

Ik denk dat je beter kan kijken naar een 4p of 2+2 cabrio ipv een roadster voor je gebruik.
ik rij 8+ jaar MX-5 en heb er letterlijk nog geen enkele gezien op LPG, zal wel een reden voor zijn zeker? Koffer is sowieso al erg klein.
Is een diesel cabrio ook een optie, een leuke BMW 120d of iets dergelijks? Mizériedes en Audi hadden back in the day ook compacte cabrio’s C220 /A4.

Een ND zou ik niet op LPG rijden ;) Die is maandelijks voordelig genoeg om benzine te rijden.

Diesel, zoals hierboven, is denk ik een vrij prijzige optie in vergelijking met LPG.

Out of the box: Chrysler Sebring (normaal formaat, ook met metalen klapdak en Amerikanen kunnen vaak goed tegen LPG)
Ja, tof, vooral het nieuwere model. (2007+) Wel erg zwaar en 6 cilinder waardoor de LPG berekening iets prijziger wordt. Zijn ook wel redelijk zeldzaam tweedehands met weinig km's.

Met de nieuwe doelstelling van max 10k exclusief LPG kom ik al snel op het volgende lijstje. Random voorbeelden van advertenties toegevoegd voor het idee.

- Opel Astra CC 1.6 ~2010 (niet erg betrouwbaar volgens mij) (https://www.autoscout24.nl/aanbod/o...=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share)
- Ford Focus CC 2.0 ~2009 (https://www.autoscout24.nl/aanbod/f...=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share)
- Volkswagen Eos 1.6 ~2007 (https://www.autoscout24.nl/aanbod/v...=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share)
- Megane CC 2.0 ~2009 (https://www.autoscout24.nl/aanbod/r...=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share)

Laatst bewerkt:
Een (oudere) Volvo C70? De meeste iets meer dan je wens gelopen en soms net over budget.

@Pietzoveel : misschien werkelijk onderbouw, dus aan het chassis tussen bumper en as? Zo zag ik het laatst nog bij een Voyager, volgens mij.

Edit: op de plaats van het reservewiel, bij deze Sebring:

720x540.webp

+1 voor de aanbieder dát hij/zij/het een foto van de LPG tank plaatst. Kom je niet vaak tegen bij LPG advertenties.

Edit 2: moét dit 'm niet gewoon zijn? Lage kilometerstand, die kan je de komende, ruime, twee jaar gerust naar de 2 ton aan kilometers sturen, denk ik. Mits de stilstandschade niet te groot is. Vebruik voldoet aan je wens. Interieur (stoelen) is wel minder, zo te zien. Wellicht stilstand i.c.m veel zonlicht dat het zo gescheurd is? Of is de kilometerstand tóch niet zo correct als dat de boekjes suggereren? Enfin, even wat uitzoekwerk.. maar je houdt een paar duizend euro in de zak waar je wel wat verbeteringen voor aan kan brengen, lijkt mij.

Laatst bewerkt:
@Pietzoveel : misschien werkelijk onderbouw, dus aan het chassis tussen bumper en as? Zo zag ik het laatst nog bij een Voyager, volgens mij.

Edit: op de plaats van het reservewiel, bij deze Sebring:

720x540.webp
Ik heb voor het eerst eens onder de mat in de kofferbak van de cabrio gekeken.... Er ligt een reservewiel, dus dit zou moeten kunnen! Waar op de foto de krik ligt zit bij mijn auto de pomp voor de hydraulische bediening van de kap.

Zo'n (oude) c70 is wel heel erg gaaf, vooral deze vind ik erg leuk;https://www.autotrack.nl/a/volvo-c70-benzine-2003-53898763

De gedeelde Sebring reeds op LPG is denk ik wel een buitenkansje. Hij ziet er wat 'vochtig' uit op de foto's, dus ik ben benieuwd hoe de werkelijke staat van de auto is. De prijs en uitstraling (en uitrusting) is helemaal perfect. Pluspunten ook voor de automaat, heerlijk. (Een MX-5 moet altijd een handbak zijn overigens... ;) )

Ik loop - al surfend hier na lange tijd - toevallig tegen dit topic aan en reageer maar even.

*KNIP*

Reclame maken is niet toegestaan.

Moderatie

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan