Advies leaseauto

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag,

Graag zou ik jullie meningen/ideeën horen vwb een leaseauto.

Onze huidige auto begint te veel te mankeren (Peugeot 207 SW uit 2008 met 135.000km) Elke keer kleine dingen maar de kosten over 2019 zijn toch al met al behoorlijk opgelopen dus ik wil van deze auto af en ben aan het rondkijken wat het verstandigst is.
Ik weet dat een 2de hand voor 10-15k natuurlijk de beste optie is maar dat is helaas financieel niet haalbaar.
Vandaar daar ik nu de optie's voor lease aan het bekijken ben en ik ben benieuwd hoe jullie erover denken en welke modellen jullie aanraden.

Hier een kort overzicht.
Gezin van 4, (2 volw. + 2 kinderen - 2jr en baby van 2mnd).
2 kleine hondjes
Ongeveer 14-15.000 km per jaar.
Max. budget voor lease +/- €375 p/m.
Voorkeur voor SUV modellen (of weer station maar liever niet) (Crossland? EcoSport? Qashqai (te duur)? ander opties?)

Alvast bedankt voor goede tips en adviezen!

Private lease gok ik?

Ik vrees dat je voor 300 á 350eu per maand en 15.000km per jaar niet de modellen kunt leasen die je opnoemt.
Eerste hit op Google LINK. Allemaal o.b.v. 10.000km en 60 maanden, 15.000km per jaar wordt dus nog iets duurder (afhankelijk van de looptijd).

klopt, private lease.
Wellicht dat ik dan meer budget vrij moet maken haha, 375,- moet ook wel lukken.
Ik zal de tekst aanpassen

Tja, over de voor/nadelen én meningen m.b.t. private lease staat het forum en de rest van het internet volgeschreven. Ga daar eens naar opzoek.

Samenvattend: heb je het er maandelijks voor over en kun je dit verantwoord missen elke maand (denk aan bijv. aangaan/veranderen hypotheek etc), zoek dan lekker een auto uit die het beste aan jullie wens voldoet. Die beslissing is voor iedereen anders.
Het zijn allemaal nieuwe auto's, echt slechte auto's worden niet meer gemaakt en als er wel grote ellende is qua dure reparaties is dat voor rekening van de leasemaatschappij. (kost je waarschijnlijk wel tijd en frustratie in zo'n geval).

Jaa die voor- en nadelen heb ik uitgebreid onderzocht. Zo uitgebreid dat het er niet meer duidelijker op wordt hahaha.
De huidige Peugeot 207 SW kost me nu ook ruim 300 per maand, eerder 350 zelfs, dus financieel zal het niet veel voor elkaar onder doen.

En een nieuwe auto, als die een paar tientjes meer kost, is dat niet heel erg.
We zijn net verhuisd dus hypotheek problemen gaat het nu niet opleveren :)

Al met al zal het dus niet veel schelen en is ieder Merk/variant wel te doen. Puur kwestie van smaak dan? en wat aan onze wensen voldoet.

De splinternieuwe Nissan Juke 2 met 117 pk staat bij ANWB private lease in de aanbieding, en is in mijn ogen heel voordelig. Je kunt ook natuurlijk gewoon naar broer de nieuwe Renault Captur 2 kijken, het private lease bedrag valt bij diverse aanbieders ook erg mee.

Ik heb afgelopen weekend nog in de nieuwe Captur gezeten, de auto is ruim voor deze klasse.

Klopt inderdaad.
Bij de consumentenbond nu zelfs als actie dat leasen voor 2 jaar gelijk is aan leasen voor 5 jaar.
Interessante optie om te kijken of leasen ook echt wat is voor ons.

Opel Crossland staat me ook wel aan, Captur ben ik (nog) niet bekend mee. Zal waarschijnlijk kiezen worden tussen de Crossland of Juke. Of wellicht toch terugvallen op de Clio Estate..

Apart dat je Peugeot uit 2008, met slechts 135.000 km te veel gaat mankeren. Zulke gekkigheid overkomt je niet met een Japanner uit dit jaartal en km's stand.

Leasen is natuurlijk altijd duurder.

Rene 8687738 zei:
Jaa die voor- en nadelen heb ik uitgebreid onderzocht. Zo uitgebreid dat het er niet meer duidelijker op wordt hahaha.
De huidige Peugeot 207 SW kost me nu ook ruim 300 per maand, eerder 350 zelfs, dus financieel zal het niet veel voor elkaar onder doen.

Al met al zal het dus niet veel schelen en is ieder Merk/variant wel te doen. Puur kwestie van smaak dan? en wat aan onze wensen voldoet.

Vergeet niet dat bij het leasebedrag nog de brandstofkosten komen, dan kost leasen een stuk meer dan een paar tientjes per maand extra.

Althans, ik kan me niet voorstellen dat het bedrag van 350 euro per maand voor je Peugeot 207 exclusief brandstof is.

Ik zal wel ouderwets denken maar als ik dit
Ik weet dat een 2de hand voor 10-15k natuurlijk de beste optie is maar dat is helaas financieel niet haalbaar.
lees en dan combineer met
Wellicht dat ik dan meer budget vrij moet maken haha, 375,- moet ook wel lukken.
dan denk ik dat je een auto leasen eigenlijk niet kan ( of moet willen ) betalen. Want anders had je die centen ook wel bij elkaar kunnen sparen, tenzij deze dip in je spaargeld tijdelijk is vanwege de aankoop van het huis uiteraard. 60 maanden lang een auto leasen a 375 per maand is namelijk bij elkaar al Euro 22.500. Dan is die 10-15k die je niet kan betalen opeens een koopje.

Er wordt door TS gezegd dat ze dat geld nu ook maandelijks kwijt zijn aan reparatiekosten van de Peugeot dus of hij dat geld nu steekt in een moegestreden Peugeot of in een nieuwe leaseauto is om het even. Het enige verschil is dat als de Peug het wel een keer een maand probleemloos doet je dat geld niet kwijt bent.

Misschien is dit een handige site?

Voor als het wel een station mag worden is zelfs een (grotere) Focus bereikbaar.

Er wordt door TS gezegd dat ze dat geld nu ook maandelijks kwijt zijn aan reparatiekosten van de Peugeot

Dat staat er niet, verder zie ik nog wel meer verschillen maar goed we zijn hier niet vanwege de financiële situatie of keuzes van TS maar vanwege de auto's dus zal er verder over ophouden. ;)

Total Loss zei:
Er wordt door TS gezegd dat ze dat geld nu ook maandelijks kwijt zijn aan reparatiekosten van de Peugeot

Dat staat er niet, verder zie ik nog wel meer verschillen maar goed we zijn hier niet vanwege de financiële situatie of keuzes van TS maar vanwege de auto's dus zal er verder over ophouden. ;)

Rene 8687738 zei:

Beter lezen voor je conclusies trekt, ook de posts ervoor en erna.
Nogmaals quoten wat er al staat is nutteloos, ik lees namelijk wel altijd alles goed door voor ik reageer. ;)

Lijkt me duidelijk dat die
ruim 300 per maand, eerder 350 zelfs
" alle kosten zijn per maand aan de huidige auto ( dus verzekering, wegenbelasting, brandstof, reparatie, etc. ) Of denk je echt dat er mensen die jaar in jaar uit dik 4.000 Euro per jaar betalen aan reparaties aan een Peugeot ?

Brandstof betaal je ook zelf bij private lease.

Verzekering pm 15
Wegenbelasting pm 50

Blijft er 235 tot 285 per maand aan kosten over. Een Peugeot van dat bouwjaar met bijna 3.000 Euro reparatiekosten op jaarbasis is geen unicum.

*afschrijving vergeet ik nog. Een 4 jaar oudere met 2 ton aan kilometers staat voor 1.000 Euro minder te koop, betekent een afschrijving van 21 Euro per maand.

Brandstof betaal je ook zelf bij private lease.

Verzekering 15
Wegenbelasting 50

Blijft er 235 a 285 per maand over aan kosten.

Peugeot is ook zonder brandstof, die heb ik bewust niet meegerekend omdat je brandstofkosten altijd hebt.
Peugeot heeft met dit jaar 2850 gekost aan reparaties en vorig jaar 2600. Vandaar dat ik deze kwijt wil.

Sparen tot de 15k is natuurlijk een optie maar de Peugeot kost me nu zo veel dat er weinig te sparen overblijft. Dan praat je over +/- 3 jaar. En dan moet de Peugeot niet nóg meer fratsen gaan vertonen.

Wat IdeJ zegt is precies waar ik momenteel mee zit.. óf blijven aantobben met de Peugeot of voor een klein beetje meer per maand een auto leasen. (Optie 3, sparen, gaat me nu te lang duren met het oog op de, vermoedelijk nog te komen, kosten aan de Peugeot.)

Doordat er zo veel verschillende modellen van dezelfde auto's zijn werd het me allemaal wat onduidelijk.
Verwachting nu is dat we een proefit gaan maken in sowieso de Opel Crossland, Nissan Juke en Renault Clio Estate. (In volgorde van persoonlijke voorkeur op dit moment)
Maar misschien kom ik nog wel een verrassende andere optie tegen..

Rene 8687738 zei:
Wat IdeJ zegt is precies waar ik momenteel mee zit.. óf blijven aantobben met de Peugeot of voor een klein beetje meer per maand een auto leasen. (Optie 3, sparen, gaat me nu te lang duren met het oog op de, vermoedelijk nog te komen, kosten aan de Peugeot.)

Ik heb zelf een autobedrijf. Uit ervaring weet ik dat Peugeots van die bouwjaren en die kilometerstanden verre van onderhoudsvrij zijn. Het risico op mankementen bij oudere auto's is natuurlijk groter, zoals eerder gezegd door iemand anders geldt probleemloos rijden met oudere auto's eigenlijk alleen voor Japanners.

Als je het geld hebt liggen voor een andere auto is kopen te allen tijde goedkoper dan private lease / financieren. Private lease is eigenlijk een verkapte vorm van financieren. In deze situatie lijkt mij private lease de meest voordehandliggende keuze.

Op de vergelijkingssite die ik stuurde kwam ik met jouw wensen ook nog een Kia Stonic tegen voor net iets boven de 300 Euro per maand. Qua formaat vergelijkbaar met een Crossland en ik vind zelf het model wat frisser. In het lijstje van 3 wat je stuurde zou voor mij de Juke op 1 staan, direct gevolgd door de Clio. Een Crossland is ook een prima auto maar in mijn ogen wat meer voor de doelgroep 65+ en niet echt passend bij een gezin met kinderen...

Succes met je overweging!

Dank voor de uitleg, voorbeelden etc.
Stonic had ik inderdaad ook gezien maar heeft wel flink minder bagageruimte t.o.v. Crossland en Juke... uiterlijk wel fris.
Clio Estate heeft natuurlijk de meeste bagageruimte maar ben zelf nooit zo'n fan geweest van stationwagons, puur uiterlijk.

Juke is de vrouw niet echt dol op qua uiterlijk.
Vermoed dat het Deutsche Gründlichkeit wordt 😉 maar we zullen van het weekend maar eens op pad gaan 😀

Nogmaals bedankt!

Peugeot heeft met dit jaar 2850 gekost aan reparaties en vorig jaar 2600. Vandaar dat ik deze kwijt wil.

Ow wow wat een walgelijke bedragen zeg.

Ik rijd zelf in een nog veel ouder barrel ( Opel Astra F uit 1997 ) en die heeft me sinds aankoop in Augustus 2013 tot nu toe in totaal bij elkaar +/- 700 Euro gekost aan reparaties en APK ( ik doe geen onderhoud ). Afgelopen APK was ik 19 Euro kwijt voor alleen afmelden ( bij de officiële Opel-dealer notabele ). Heb dus wellicht een heel erg verkeerd referentiekader omtrent kosten aan oudere auto's.

Rene 8687738 zei:
Dank voor de uitleg, voorbeelden etc.
Stonic had ik inderdaad ook gezien maar heeft wel flink minder bagageruimte t.o.v. Crossland en Juke... uiterlijk wel fris.
Clio Estate heeft natuurlijk de meeste bagageruimte maar ben zelf nooit zo'n fan geweest van stationwagons, puur uiterlijk.

Juke is de vrouw niet echt dol op qua uiterlijk.
Vermoed dat het Deutsche Gründlichkeit wordt 😉 maar we zullen van het weekend maar eens op pad gaan 😀

Nogmaals bedankt!

Ga inderdaad wat auto's bekijken en eventueel proberen. De Opel Crossland X wordt gebouwd in Spanje en onderstel en veel techniek is van PSA, heel Duits is die zeker niet maar is verder wel een goede auto. (Deutsche Grundlichkeit is iets waar ik niet zo maar van uit zou gaan)

Vergelijk de auto dan bijvoorbeeld met de Juke, Captur, etc dit zijn ook interessante auto's en naar alle waarschijnlijkheid goede en betrouwbare auto's.

Overigens zijn de reparatiekosten aan je Peugeot extreem hoog, we hebben 2 oudere Franse auto's, die aanzienlijk meer hebben gereden, maar niet duur zijn in onderhoud. Eigenlijk is er in al die jaren weinig aan gesleuteld.

Die bedragen die je hebt uitgegeven zijn echt bizar! Elke auto kun je een keer een jaar pech hebben (elk merk / model) maar dit is wel hoog voor zo'n relatief jonge auto. Die franse auto van mij is in die 12 jaar amper wat aan reparaties geweest, 1x eigenlijk pas onlangs, verder alleen wat onderhoud elk jaar.

ik zou vooral kijken waar je de beste deal mee kunt sluiten. Captur is net 'fris' op de markt. Clio Estate word lastig aangezien de productie gestopt is (en niet meer terug komt) en er slechts enkele voorraadmodellen nog her en der bij dealers staan.. Crossland X, Juke, allemaal prima auto.s

Ik zou vooral kijken waar je de beste deal mee kunt sluiten (voorwaarden, en bedrag per maand). Zeker die grote maatschappijen hebben vaak wel een goede aanbieding lopen

Het is geen SUV maar is een Skoda Scala nog een optie? Ruime auto en valt binnen je budget. Maar ook een Skoda Fabia COmbi kan je voor jou budget leasen.

Ja ik ben 4000 euro kwijt geweest over 130.000 km nu. Maar de auto had wat achterstallig onderhoud en ik had er ook 1000 minder aan kunnen uitgeven als ik geen nieuwe wielen en een complete onderstelrevisie had gewild.

Overigens die 207SW heeft mijn oma ook....ik vind het nu al eng hoeveel olie die gebruikt met pas 70.000 km op de teller en nieuw aangeschaft door mijn opa en oma in 2009. De dealer vind het overigens allemaal wel vrij normaal.

Als je vanuit VAG groep wilt, inderdaad kiezen voor Skoda of Seat. Niet naar Volkswagen/Audi lopen, i.m.o. eigenlijk veel te duur voor wat je terugkrijgt, zeker in vergelijking met de "mindere" merken die daardoor echt geen minder merk zijn. Op veel punten vind ik ze eigenlijk beter.

Skoda Yeti misschien leuk als aanschaf prive? Als je een 1.8 pakt heb je best een redelijk zuinig, mooi betrouwbaar blok. Weet niet of ik me zou wagen aan een 1.2 of 1.4 TSi....en een 2.0 of 1.6 TDi is niet voor jou gebruik geschikt.

Anders Clio idd, heerlijke auto! (y)

Nico GTR zei:
Overigens die 207SW heeft mijn oma ook....ik vind het nu al eng hoeveel olie die gebruikt met pas 70.000 km op de teller en nieuw aangeschaft door mijn opa en oma in 2009. De dealer vind het overigens allemaal wel vrij normaal.

Toevallig een 1.4 VTi of 1.6 VTi? Dat zijn beruchte motoren. De 1.4's staan bovendien bekend om kans op kantelende zuigers.

IdeJ zei:
Nico GTR zei:

Toevallig een 1.4 VTi of 1.6 VTi? Dat zijn beruchte motoren. De 1.4's staan bovendien bekend om kans op kantelende zuigers.

Ja de 1.6 VTi met 120 pk....ik vrees al voor de distributieketting. Maar komt goed, dagje sleutelen en dan is oma ook blij. Althans als die nog zover komt natuurlijk. Hij rjid gelukkig niet veel per jaar. Als het 6000 km is heeft ze erg veel gereden. :D

Jan 7171015 zei:
Niet dus. Leasen is soms zelfs goedkoper. Ik ga nu voor 199 euro/mnd een elektrische citygo leasen. Die is zelf aangeschaft echt niet goedkoper!!

zeebra zei:
Jan 7171015 zei:
Niet dus. Leasen is soms zelfs goedkoper. Ik ga nu voor 199 euro/mnd een elektrische citygo leasen. Die is zelf aangeschaft echt niet goedkoper!!

Dat kun jij nog helemaal niet weten want jij weet niet wat de restwaarde van die citygo is over 4 jaar.

Bobslee zei:
zeebra zei:
Jan 7171015 zei:

Dat kun jij nog helemaal niet weten want jij weet niet wat de restwaarde van die citygo is over 4 jaar.
Daar kun je echt wel een inschatting op maken. Het is niet alleen afschrijving maar ook onderhoud en verzekering. Dan is €199 per maand een koopje.

Onderhoud is bij een EV sowieso al praktisch voor niks (Opel geeft bijv 6 jaar gratis onderhoud, dat zegt wel iets)

Ik denk dat ze hoog inzetten op de restwaarde van de VAG elektrische 3-ling, anders bieden ze die niet zo goedkoop aan met PL.

Overigens het argument hier ergens boven van "Je hebt het geld niet gespaard dus kan je lease niet betalen" slaat ook kant noch wal.

Er zijn genoeg situaties denkbaar dat je geen spaargeld hebt maar het maandelijkse bedrag makkelijk kan ophoesten.

Alex 7049405 zei:
Overigens het argument hier ergens boven van "Je hebt het geld niet gespaard dus kan je lease niet betalen" slaat ook kant noch wal.

Er zijn genoeg situaties denkbaar dat je geen spaargeld hebt maar het maandelijkse bedrag makkelijk kan ophoesten.
Mijn nicht leased nu een auto, al haar geld ging ieder jaar op aan het apk gereed maken van haar oude auto en nu heeft ze private lease en gaat daar geld naar toe. Sparen kon ze een beetje maar niet genoeg om een fatsoenlijke auto voor terug te kunnen kopen.

Terug
Bovenaan