Advies kopen eerste auto max budget €5000

A

Anoniem

Guest
Hey allen,

Ik ben druk bezig om samen met mijn vriendin onze eerste auto te kopen met een budget van max €5000 euro.
We wonen en werken beide in de stad waar we wonen (hoewel dat nu vanuit huis is :)) dus hij zal voornamelijk gebruikt worden voor uitjes en boodschappen.
De ouders van mijn vriendin wonen in het buitenland en we zullen een paar keer per jaar van het hoge noorden naar Schiphol moeten rijden.

Wat zoek ik?:
Een niet al te grote auto die een beetje degelijk rijdt, zowel in de stad als op de snelweg. Niet per se voorkeur tussen 3 en 5 deurs, maar een kofferbak waar minimaal 2 koffers in passen zal erg worden gewaardeerd

Doel:
Voornamelijk de dagelijkse dingen, boodschappen,uitjes , naar het sporten en af en toe naar schiphol,
Als het kan zouden vakanties naar het buitenland (duitsland, frankrijk, oostenrijk etc) fijn zijn maar als dat er niet in zit neem ik daar vrede mee.

Wat mag het kosten?:
Het is onze eerst auto en € 5000 is het maximale wat we ervoor willen neerleggen. Daarnaast moeten ook kosten zoals motorrijtuigenbelasting (geen diesel dus) en brandstof niet extreem uit de hand lopen.

Mogelijke opties uit eigen onderzoek:
* Kia Picanto
* Volkswagen Up
* Hyundai i10
* Seat MII
* Skoda CityGo

Wensen?:
Ik zoek een prettige auto waarmee ik zoveel mogelijk probleemloos kan rijden. Daarnaast is airco een must en heb ik het liefste centrale deurvegrendeling.
Mooie extra zou een radio zijn met bluetooth maar ik ga ervan uit dat als die niet in de auto zit, deze later altijd nog kan worden aangeschaft.

Verder vroeg ik mij af waar ik op moet letten. Mijn vader zei dat ik de auto sowieso onder de 100.000 km moet hebben gereden, maar ik heb op dit forum al veel conflicterende meningen gevonden. Alle tips zijn welkom!

Alvast Bedankt,

Lars

Ik zou geen A-segmenter maar een B-segmenter kopen. Stukken praktischer, rijd beter op langere afstanden en zo heel veel duurder is het ook niet.

Enig idee van jaarlijks kilometrage?

Edit : Heb je voorbeelden van de auto's die je zelf voorsteld? Want budget lijkt me nogal erg krap eigenlijk.

Wat vind je van zoiets (voorbeeld iets te duur):
https://www.autotrack.nl/a/opel-agila-benzine-2012-50063041

Total Loss zei:
Ik zou geen A-segmenter maar een B-segmenter kopen. Stukken praktischer, rijd beter op langere afstanden en zo heel veel duurder is het ook niet.

Enig idee van jaarlijks kilometrage?

Edit : Heb je voorbeelden van de auto's die je zelf voorsteld? Want budget lijkt me nogal erg krap eigenlijk.

Ik heb afgelopen weken wat gekeken op autoscout en kwam dit soort bakkies tegen:
volkswagen up
hyuandai i10

De jaarlijkse kilometrage zal niet boven de 10.000 komen te liggen denk ik.

Heb je een voorbeeld voor een B-segmenter, om eerlijk te zijn weet ik niet wat daaronder valt.

Ik zou niet te veel naar je vader luisteren mbt de maximale km stand van 100.000 km, daarmee beperk je jezelf enorm.

Ik zou zelf denk ik voor zoiets gaan:

[size=x-large]Kia Rio - 1.2 CVVT |NA[/size]P
kia-rio-1-2-cvvt-nap-5deurs-2e-eigen.jpg

Geen bleutooth maar wel een usb en ipod aansluiting. Je zou ook nog kunnen kijken naar de technisch grotendeel gelijke Hyundai i20, Mazda 2, Suzuki Swift. Is toch wat meer auto dan een A-segmenter. Uit jouw lijstje zou ik voor de Kia Picanto gaan van de 2e generatie dat is de meest volwassen auto.

En nu komt er vast iemand die een Twingo II gaat adviseren...;)

speedtouch zei:
Wat vind je van zoiets (voorbeeld iets te duur):
https://www.autotrack.nl/a/opel-agila-benzine-2012-50063041

Deze is helaas net iets te duur!

SVF zei:
Ik zou niet te veel naar je vader luisteren mbt de maximale km stand van 100.000 km, daarmee beperk je jezelf enorm.

Ik zou zelf denk ik voor zoiets gaan:

[size=x-large]Kia Rio - 1.2 CVVT |NA[/size]P
kia-rio-1-2-cvvt-nap-5deurs-2e-eigen.jpg

Geen bleutooth maar wel een usb en ipod aansluiting. Je zou ook nog kunnen kijken naar de technisch grotendeel gelijke Hyundai i20, Mazda 2, Suzuki Swift. Is toch wat meer auto dan een A-segmenter. Uit jouw lijstje zou ik voor de Kia Picanto gaan van de 2e generatie dat is de meest volwassen auto.

En nu komt er vast iemand die een Twingo II gaat adviseren...;)

Bedankt! De Kia Rio ziet er best ok uit! zal daar eens naar kijken :)
Zal ook eens onderzoek doen naar de andere 3 autos die ja aanwijst!
De tip die ik daarnaast uit je bericht haal is geen twingo nemen :D

Lars 3274488 zei:
De tip die ik daarnaast uit je bericht haal is geen twingo nemen :D

Nou nee zo bedoel ik het niet echt. Er zijn hier nou eenmaal forumers met hun eigen voorkeuren en die in soortgelijke topics vaak met dezelfde adviezen komen. Niet mis mee hoor doe ik zelf ook!:) Ik ben meer van de Japans / Koreaanse auto's, anderen hebben meer met Frans of Duits.

Ik denk dat je ook nog wel een Colt of Smart Fourfour voorgeschoteld zult krijgen.:p

Edit: overigens is een Hundai i10 van de 2e generatie zoals die jij hebt gepost ook een uitstekende auto. Had niet verwacht dat die al binnen je budget zou vallen. Je zit echter wel aan de onderkant van de markt,

Het voorbeeld van Speedtouch was dan iets te duur, het idee was wel goed. Zou dan eventueel wel voor een 4-cilinder gaan. Opel Agila 1.2

Allebei de voorbeelden die je aandraagt bevallen me niet echt, de Up is echt kaler dan kaal, zit niet eens airco op zo te zien, bovendien ook een schamele 60 pk.

De I10 is een ingevoerde auto via een particulier, ook die zou ik niet kiezen.

Feit is dat de door jou opgegeven auto's, binnen budget, met relatief lage kilometerstand en sluitende historie amper te vinden zijn. Voer al je wensen, eisen, budget etc. in op de bekende auto zoeksites. Als je bij dit soort simpele veelverkochte auto's dan maar heel weinig hits hebt zit je waarschijnlijk aan de onderkant van de markt en dat wil je niet.

Zoek dus het liefst een model met heel veel aanbod en dus concurrentie onderling.

Overigens zit die Agila met 965 kg al in dezelfde belastingschaal als de door mij genoemde B-segmenters. Dat geldt ook voor de Hyundai i10 mkIi die zelfs al zwaarder is dan de eerste i20. Verzekering en benzinekosten zal niet heel veel meer zijn, het gebruiksgemak comfort en rijeigenschappen duidelijk wel.

Zelf vind ik het B segment vaak plezieriger rijden dan het A segment. De A segment auto's op je lijstje zijn populair dus relatief duur. De Up, Mii en Citigo kom je vaak tegen met maar 60 pk. Voor de rest zijn deze genoemde auto's een prima keus

Andere goede opties a segment:

De al genoemde Opel Agila B en identieke Suzuki Splash vind ik net als de Renault Twingo 2 ( heeft in de fase 2 een degelijke 75 pk 4 cilinder) leuke keuzes in deze klasse, ze zijn ook relatief groot en volwassennvoor deze klasse. Of kijk eens naar de Ford Ka 2, of Fiat Panda 3 met 1.2 4 cilinder.

B segment:

De keuze is reuze: voorbeelden Kia Rio, Ford Fiesta, Hyundai I20, Renault Clio etc. etc.

De kilometerstand zegt in de praktijk weinig over de staat, veel korte stukjes zijn erg slecht voor de mechaniek. Een auto die in korte tijd veel heeft gereden is vaak weinig gesleten.

Veel mensen zoeken op 100.000, dat betekent dat je er gewoon extra voor betaald. We hebben toen gekeken naar 2 vrijwel identieke auto's. De auto met 104.000 km was maar liefst € 1000 goedkoper dan de auto met 89.000 km en was ook nog technisch in betere staat. Het is niet meer zo dat een auto na 100.000 km versleten is. Even als voorbeeld de 1.2 Fire 4 cilinder motor die in de Fiat Panda ligt en Ford Ka 2 staat er om bekend vrij makkelijk meer dan 300.000 km mee te kunnen.

Total Loss zei:
Het voorbeeld van Speedtouch was dan iets te duur, het idee was wel goed. Zou dan eventueel wel voor een 4-cilinder gaan. Opel Agila 1.2

Allebei de voorbeelden die je aandraagt bevallen me niet echt, de Up is echt kaler dan kaal, zit niet eens airco op zo te zien, bovendien ook een schamele 60 pk.

De I10 is een ingevoerde auto via een particulier, ook die zou ik niet kiezen.

Feit is dat de door jou opgegeven auto's, binnen budget, met relatief lage kilometerstand en sluitende historie amper te vinden zijn. Voer al je wensen, eisen, budget etc. in op de bekende auto zoeksites. Als je bij dit soort simpele veelverkochte auto's dan maar heel weinig hits hebt zit je waarschijnlijk aan de onderkant van de markt en dat wil je niet.

Zoek dus het liefst een model met heel veel aanbod en dus concurrentie onderling.

Die dingen over de I10 en Up waren me nog niet eens opgevallen.
En je tweede tip is ook zeker genoteerd, dank!

SVF zei:
Overigens zit die Agila met 965 kg al in dezelfde belastingschaal als de door mij genoemde B-segmenters. Dat geldt ook voor de Hyundai i10 mkIi die zelfs al zwaarder is dan de eerste i20. Verzekering en benzinekosten zal niet heel veel meer zijn, het gebruiksgemak comfort en rijeigenschappen duidelijk wel.

Heb je misschien een voorbeeld van een aantal goede B-segmenters? Dan kan ik het in perspectief zetten :)

Leuke b segmenters:
Mitsubishi Colt 1.3 (3deurs ziet er sportiever uit dan de 5 deurs)
Daihatsu Sirion2 1.3
Hyundai i20
Suzuki Swift of Ignis
Mazda 2 (qua model heel mooi, motorisering relatief niet krachtig)

Lars 3274488 zei:
SVF zei:

Heb je misschien een voorbeeld van een aantal goede B-segmenters? Dan kan ik het in perspectief zetten :)

Nou de voorgestelde Kia Rio dus (heel klein beetje boven budget maar dat valt er vast wel af te onderhandelen)

[size=x-large]Hyundai i20 - 5 Drs met Climate control
[/size]

hyundai-i20-5-drs-met-climate-control.jpg

[size=x-large]Daihatsu Sirion 2 - 1.0-12V Style[/size]
daihatsu-sirion-2-1-0-12v-style-1-0-12v-style.jpg

[size=x-large]Suzuki Swift - 1.2 Sport-line 4x4 Nette auto[/size]
suzuki-swift-1-2-sport-line-4x4-nette-auto.jpg

[size=x-large]Mazda 2 - 2 1.3 S Limited edition[/size]
mazda-2-1-3-s-limited-edition.jpg

Mijn eerdere bericht mbt het gewicht van de Hyundai i10 klopt trouwens niet, die zit op 908 kg en das nog altijd lichter dan de i20 (met 1.2 motor, het voorbeeld hierboven is de zwaardere 1.4) maar wel even duur in de belasting. Ik was even in de war met een ander model

Lars de door jou gevonden opties zou ik niet doen.

De VW Up is van het eerste bouwjaar, dat zijn vaak niet de beste exemplaren, heel kaal, en heeft slechts een motor met 60 pk. Wat ik begreep van het Up forum is dat de versnellingsbakken van de Up (Mii en Citigo) niet van geweldige kwaliteit waren, er zijn relatief veel klachten over. Je kunt beter modeljaar 2015 of later hebben maar dan kom je niet uit met je budget.

De Hyundai I10 is een goede auto, alleen is dit een import, en bij een particulier.

Over het algemeen koop niet de exemplaren helemaal onder in de markt, maar met een goede onderhoudshistorie, en in nette staat. Zet anders het aantal kilometers wat hoger, of neem een ouder bouwjaar.

Lars 3274488 zei:
SVF zei:

Aangezien je wel eens koffers gaat vervoer tip ik idd de mitsubishi colt en de Smart forfour, deze hebben namelijk een verschuifbare achterbank.

Ik weet niet of jullie ook een kinderwens hebben, maar dan ga je spijt krijgen van een 3 deurs.

De 5 deurs colt is veel ruimer dan de 3 deurs

Zie video over de colt

https://youtu.be/V2jtQ9eSWgw

Deze staat bij een betrouwbaar adres in Meppel

colt 1.3

0-0f541826-8f4f-4933-a09c-cd426f4cc95f.jpg

de 1.1 schiet te kort en de 1.5 is zwaarder in de wegenbelasting. De 1.3 weegt nog geen 950 kg valt in de zelfde wegenbelasting categorie als de i10 die veel kleiner is. Bij de colt met een grote boog om de half automaat heen. Sowieso bij elk merk niet voor een half automaat gaan, een gewone automaat zal wel kunnen, maar die springen weer minder gunstig met brandstof om.

@svf ik denk dat de swift met zijn 4x4 een dure jongen is. Lars woont dan misschien in het Noorden , maar daar hebben ze ook gewoon asfalt.

Met lars zijn budget zal ik altijd voor een 1.3 Sirion gaan ipv de 1.0

de Mazda en en i20 verder prima

@ Lars ga langs bij een betrouwbaar adres ipv een handelaar , dan maar iets meer kilometers of iets ouder model.

ak2 zei:
Zelf vind ik het B segment vaak plezieriger rijden dan het A segment. De A segment auto's op je lijstje zijn populair dus relatief duur. De Up, Mii en Citigo kom je vaak tegen met maar 60 pk. Voor de rest zijn deze genoemde auto's een prima keus

Andere goede opties a segment:

De al genoemde Opel Agila B en identieke Suzuki Splash vind ik net als de Renault Twingo 2 ( heeft in de fase 2 een degelijke 75 pk 4 cilinder) leuke keuzes in deze klasse, ze zijn ook relatief groot en volwassennvoor deze klasse. Of kijk eens naar de Ford Ka 2, of Fiat Panda 3 met 1.2 4 cilinder.

B segment:

De keuze is reuze: voorbeelden Kia Rio, Ford Fiesta, Hyundai I20, Renault Clio etc. etc.

De kilometerstand zegt in de praktijk weinig over de staat, veel korte stukjes zijn erg slecht voor de mechaniek. Een auto die in korte tijd veel heeft gereden is vaak weinig gesleten.

Veel mensen zoeken op 100.000, dat betekent dat je er gewoon extra voor betaald. We hebben toen gekeken naar 2 vrijwel identieke auto's. De auto met 104.000 km was maar liefst € 1000 goedkoper dan de auto met 89.000 km en was ook nog technisch in betere staat. Het is niet meer zo dat een auto na 100.000 km versleten is. Even als voorbeeld de 1.2 Fire 4 cilinder motor die in de Fiat Panda ligt en Ford Ka 2 staat er om bekend vrij makkelijk meer dan 300.000 km mee te kunnen.

De Kia Rio en Hyuandai I20 zien er goed uit! De Ford is me net ietstjes te lomp haha.
Renault heb ik altijd mindere dingen over gehoord, is dat nog steeds zo of is de Clio nu wel goed?

Ik zal in mijn zoektocht het aantal kilometer wat hoger zetten! De voorbeelden die jij noemt lijken mij vrij duidelijk :)

@ Auto encyclopedie,

Die Swift is volgens de kentekencheck gewoon een voorwielaandrijver. Wel een import. Een auto met wat vraagtekens dus maar opzich lijkt het me best een leuke en nette auto.

Edit: staat ook nog in mijn woonplaats Enschede zie ik!

Renault heeft vanaf ongeveer 2005 afhankelijk van het model, over het algemeen best goede auto's gemaakt.

De eerste auto van de nieuwe ( betrouwbare) generatie Renault's was de Laguna 3 uit 2007, en daarna kwam de Twingo 2 uit 2007, deze auto's staan bekend als heel betrouwbaar.

De Clio 4 uit 2012 zit nog boven je budget maar stond goed aangeschreven.
De Clio 3 uit 2005 was een tussen model, maar is technisch een vrij eenvoudige auto.
De auto biedt veel comfort en uitrusting voor relatief weinig geld, de auto is van gemiddelde kwaliteit en gemiddeld betrouwbaar. Er zijn inderdaad betere auto's maar is in deze prijsklasse gewoon een prima keus.

Dank allen voor de reacties! Echt een heleboel informatie om mee vooruit te kunnen :)

Als laatste nog een paar vragen:

Bedoelen jullie met een erkend/betrouwbaar bedrijf een bedrijf dat RDW bekend is en gebruik maakt van de NAP?

en wat zijn jullie ervaring met auto zoals de Seat Ibiza?
Daar lijkt in ons budget ook redelijk wat in te vinden, of zit ik dan weer naar in het A-segment te kijken?

Lars 3274488 zei:
Dank allen voor de reacties! Echt een heleboel informatie om mee vooruit te kunnen :)

Als laatste nog een paar vragen:

Bedoelen jullie met een erkend/betrouwbaar bedrijf een bedrijf dat RDW bekend is en gebruik maakt van de NAP?

en wat zijn jullie ervaring met auto zoals de Seat Ibiza?
Daar lijkt in ons budget ook redelijk wat in te vinden, of zit ik dan weer naar in het A-segment te kijken?

Ik zou bij voorkeur naar een bij de BOVAG aangesloten bedrijf gaan.

Seat valt onder volkswagen, dat is kwalitatief niet het beste wat er is binnen jou budget.

Binnen jou budget heeft Renault een inhaalslag gemaakt. Peugeot en Citroën een stuk minder. Een goede Japanner uit het b-segment is er te vinden tot 950 kg. Een koraan iets zwaarder en iets minder zuinig. Met een a-segment met volle verpakking op vakantie ik wens je veel succes.

Kleine Dealers van Aziatische merken doen het qua services vaak goed.

De Up trio is kwalitatief geen sterke auto. Ik heb er 2 gehad en bakken met ellende mee gehad.

- Slechte (hakende versnellingsbak)
- Ratelende relais
- Vocht probleem (je moet met airco aan rijden ook in de winter)
- Ruitenwissers die uitvallen en dat is niet fijn tijdens een stortbui
- Binnenwerk van uitlaat die losliet
- Krakend onderstel
- Rammels in het interieur
- Een up houdt niet van drempels en daarom raak je bij elke drempel de grond (tenminste in Almere met vrij hoge drempels)

Mijn advies is koop een Jap of Koreaan. Ik zie de Aygo/C1/108 niet in je lijstje terug, bewust?

Met weinig km per jaar is een jonge auto met wat meer km (ivm budget) vaak de beste optie, ik vond deze auto, de Karl is erg modern en is voor een A segment auto een heel fijn rijdende auto. Auto is van 2016!

https://www.autotrack.nl/a/opel-karl-benzine-2016-48483002

Terug
Bovenaan