Advies: Inruilen of oprijden?

Qondar

Net ingestapt
Goedemiddag,

Momenteel rijdt mijn vriendin in een Peugeot 107, handgeschakeld, benzine, 2013, 91.000 KM-stand. Zij heeft de auto nieuw gekocht in 2013. Voorheen reed zij +/- 13.000 KM per jaar, maar door nieuw werk in woonplaats zakt dat naar max. 4.000 KM per jaar. Verwachting is dus volgend jaar rond deze tijd +/- 95.000 KM-stand. Verder zijn er tot op heden geen mankementen aan de auto en is hij altijd dealer onderhouden (groot+klein).

De vraag is nu wat verstandig is qua het moment van inruilen van de auto. Momenteel hebben wij geen kinderen, maar de wens is er wel (als het gegund is binnen 2 jaar). Verder rij ik nu in een VW Polo 2019, t/m 7-2023. Deze is, mocht er een kind komen groot genoeg voor die periode.

Mocht de auto ingeruild worden, dan moet je denken aan een A/B-segment auto à la Kia Picanto/Ford Fiesta.

De noodzaak is er niet echt om de auto in te ruilen, maar mede met bovenstaande in het hoofd en om nog enigszins wat waarde uit de auto te halen. Wat is dan het beste moment om in te ruilen? Nu inruilen (ong. €3500/4000), om zo ook wat grotere uitgaven qua onderhouds-/reparatiekosten vanaf 100.000 KM? te ontwijken of op te rijden de komende jaren tot de auto bijna niets meer waard is met alle kosten van dien?

Alvast bedankt.

Uiteraard gewoon doorrijden. Perfecte auto om er desnoods nog 10 jaar lang als 2e auto bij te houden.

Met zulke kleine afstanden zou ik lekker doorrijden. Kleine auto is kleine kosten. Op je nieuwe/nieuwe 2ehands auto ga je ook afschrijving pakking die waarschijnlijk veel hoger is dan de onderhoudskosten van de 107. Daarnaast blijft de staat van de auto die je koopt (mits 2ehands) een gok terwijl je nu weet wat je aan je auto hebt die keurig onderhouden is. Verder afschrijving van de 107 zou ik me niet druk om maken. Het zijn gewilde auto's dus dit zal in verhouding minimaal zijn.

Dit is echt een topauto om aan te houden. Schrijft weinig meer af en zo goedkoop kan je niet rijden. En met 4k per jaar is ie over een jaar of 5 ook nog zeker 2 a 2,5k waard.

Hangt er van af of het 3 deurs is of een 5 deurs en of die wel of geen airco heeft en of dat je niet per ongeluk een semi automaat hebt en wat je daar n.a.v. vind. Ik vind dat het a-segment niet loont om in te rijden, omdat er genoeg auto's uit het b-segment zijn die maar 1 categorie zwaarder zijn in de wegenbelasting. Een Mitsubishi colt 1.3 is zoveel meer auto qua ruimte en prestaties dat ik geen reden zie om niet over te stappen op een b-segmenter. De colt is echt een pakezel en 1 van de grootste in het segment. Een fiesta is nog weer meer in de wegenbelasting.

Gewoon houden. Je weet wat je hebt en de auto volstaat prima als tweede karretje. Pas na nummer drie mag je je achter de oren gaan krabben;-)

Afgaande op jouw informatie kan ik geen argument vinden om de 107 in te ruilen, lekker door blijven rijden dus.

Auto encyclopedie zei:
Hangt er van af of het 3 deurs is of een 5 deurs en of die wel of geen airco heeft en of dat je niet per ongeluk een semi automaat hebt en wat je daar n.a.v. vind. Ik vind dat het a-segment niet loont om in te rijden, omdat er genoeg auto's uit het b-segment zijn die maar 1 categorie zwaarder zijn in de wegenbelasting. Een Mitsubishi colt 1.3 is zoveel meer auto qua ruimte en prestaties dat ik geen reden zie om niet over te stappen op een b-segmenter. De colt is echt een pakezel en 1 van de grootste in het segment. Een fiesta is nog weer meer in de wegenbelasting.

Hoezo loont niet? Goedkoper in MRB, lager verbruik, lagere verzekeringspremie, lagere onderhoudskosten; apart bekeken allemaal relatief kleine bedragen, maar opgeteld aan het eind van het jaar toch een paar honderd euro.

Zo'n 107 (of C1/Aygo) is echt een perfect karretje voor korte stukjes. Ik zou 'm ook lekker houden.

Gewoon doorrijden. Inruilen kost je altijd geld, daar kun je een hoop van repareren, mocht dat nodig zijn. Als het een driedeurs is kan het onhandig zijn als er een kindje achterin moet, maar daar zou ik me nu geen zorgen over maken. 4.000km lijkt me prima te doen in een A-segmenter, daar hoef je echt niet groter (lees duurder) voor te gaan rijden, wat AutoEncyclopedie ook beweert.

Doorrijden !
Een 107 is een prima auto voor 4000 km per jaar, bovendien weet je nu wat je hebt.
AutoEncyclopedie kan wel zeggen een Colt of B-segmenter, maar je moet weer investeren in een andere auto en wie weet wat voor een achterstallige ellende je dan op je hals haalt.

TYN zei:
Auto encyclopedie zei:

Hoezo loont niet? Goedkoper in MRB, lager verbruik, lagere verzekeringspremie, lagere onderhoudskosten; apart bekeken allemaal relatief kleine bedragen, maar opgeteld aan het eind van het jaar toch een paar honderd euro.

Zo'n 107 (of C1/Aygo) is echt een perfect karretje voor korte stukjes. Ik zou 'm ook lekker houden.

Waarom zou je zelf dat extra niet gunnen, met een kindje op de arm al helemaal, dat is dan heel lastig met auto inpakken tassen kinderwagen, de vriendin van t.s zal daar ook wel eens alleen voor staan. En de Colt heeft ook nog een achterklep waar je recht onder kan staan bij regen. Ik zie wel eens mensen zonder kind al een 107 inpakken en dat gaat al moeizaam. En de 1.3 is een langloper, staan er genoeg te koop met meer dan 250.000 km op de teller

Houden en doorrijden tot jullie echt iets groters nodig hebben en dan nog, 107 houden en Polo eruit in 2023 en daar iets groters voor terugkopen evt.

@TYN, omdat adviseren toch een dingetje blijft. ;)

Auto encyclopedie zei:
Waarom zou je zelf dat extra niet gunnen, met een kindje op de arm al helemaal, dat is dan heel lastig met auto inpakken tassen kinderwagen, de vriendin van t.s zal daar ook wel eens alleen voor staan. En de Colt heeft ook nog een achterklep waar je recht onder kan staan bij regen. Ik zie wel eens mensen zonder kind al een 107 inpakken en dat gaat al moeizaam. En de 1.3 is een langloper, staan er genoeg te koop met meer dan 250.000 km op de teller

De C1/107/Aygo drieling is vanuit die redenatie net zo'n "langloper". Even snel op marktplaats gekeken, staan er ruim 55 te koop met meer dan 250 dkm op de klok, met uitschieters tot wel 350 dkm!

Gewoon doorrijden met die 107 dus en zoals RW al schreef tzt de Polo vervangen voor iets groters (y)

@auto encyclopedie heeft volgens mij aandelen van Mitsubishi. En als hij opgelet heeft zou hij weten dat er een 2de auto is, namelijk een b segmenter vw polo. De 107 is een prima karretje om erbij te houden. Zelf nieuw gekocht, dus je weet precies wat er allemaal mee gebeurt is.

Zadelsnuiver zei:
Auto encyclopedie zei:

De C1/107/Aygo drieling is vanuit die redenatie net zo'n "langloper". Even snel op marktplaats gekeken, staan er ruim 55 te koop met meer dan 250 dkm op de klok, met uitschieters tot wel 350 dkm!

Gewoon doorrijden met die 107 dus en zoals RW al schreef tzt de Polo vervangen voor iets groters (y)

De polo is er nog tot 2023, vermoed dat het om een lease auto gaat. Dus duurt nog wel ff

MR PMG zei:
@auto encyclopedie heeft volgens mij aandelen van Mitsubishi. En als hij opgelet heeft zou hij weten dat er een 2de auto is, namelijk een b segmenter vw polo. De 107 is een prima karretje om erbij te houden. Zelf nieuw gekocht, dus je weet precies wat er allemaal mee gebeurt is.

Geen aandelen gewoon oog voor wat goed is,gewoon een fris exemplaar bij een dealer en je kan er jaren tegen aan.

Ja, een fris exemplaar hebben ze. Ik snap echt niet waarom je zoiets zou gaan inruilen voor iets anders bij dit jaarkilometrage. Of het moet een fiets zijn ;)

Gewoon verder rijden, ik kan zelf geen reden bedenken om de auto nu in te ruilen. De auto is prima geschikt om nog jaren als 2e auto te gebruiken.

Nieuw gekocht en uit 2013 en er wordt nog maar 4000 per jaar mee gereden? Rationeel gezien zeg ik: houden! Tenzij je gewoon iets anders wilt. Maar goedkoper kun je niet rijden, denk ik.

Ik zie geen reden om te verkopen. Inruilen kost altijd een bak met geld.

Duidelijk zo haha.
De auto houden we nog even aan, tot het moment dat het echt nodig is. Tegen die tijd kijken we wel weer wat gewenst is qua grootte en segment. Bedankt allemaal!

Qondar zei:
Duidelijk zo haha.
De auto houden we nog even aan, tot het moment dat het echt nodig is. Tegen die tijd kijken we wel weer wat gewenst is qua grootte en segment. Bedankt allemaal!

Veel veilige en fijne kilometers dan nog maar in de 107 en mocht je tzt nog hulp nodig hebben qua keuze dan zien we jullie "dan inmiddels met zijn 3-en) hier wel weer verschijnen

Terug
Bovenaan