advies gezocht snelle 2de auto max 10.000 euro

Tommy 8382164

Startmotor
hallo allemaal

helaas heeft mijn eerste auto (ford fiesta) mij nu al zo veel hoofdpijn gegeven aangezien alle problemen deze auto mij heeft gegeven hierdoor heb ik besloten om zachtjes aan voor iets anders te gaan kijken. Iets wat meer betrouwbaar is en dan bedoel ik niet na een aantal maanden na aanschaf al een lekke koppakking tot zelfs bijna een hele motorrevisie te hebben gehad net zoals bij mijn fiesta

ik rijd gemmideld 30.000 km per jaar dit is 2500 km per maand ook wil ik het liefst een benzine alleen door de prijzen weet ik niet of dit nog verstandig gaat zijn? alleen is elektrisch ook geen optie ook wil ik graag een goed geluid als dit mogelijk is

waar ben ik naar opzoek?
ik ben opzoek naar een snelle auto maximaal 7 seconden naar 100 8 is ook nog te overwegen.
het liefste een Hatchback aangezien ik hier nog best veel spullen in mee kan nemen een coupe vind ik ook mooi sedan is ook nog te doen maar ligt eraan wat voor model.
cabrios,stations,etc mogen van het lijstje af deze zijn of te groot voor mij of vind ik niks.
bij een hatchback of coupe moeten er 2/3 deuren zijn 5 vind ik niet mooi bij een sedan is 5 natuurlijk wel de optie die ik zoek
ook wil ik graag een sportig interieur hiermee bedoel ik kuipstoelen en sport stuur sleepers zoals een c30 vind ik wel leuk maar niet sportief genoeg!

ik vind het belangrijk dat ik ongeveer 500 euro per maand kwijt ben aan verzekering. wegenbelasting, benzine en onderhoudskosten het mag iets meer zijn maar dit ligt eraan of ik het waard vind voor de auto

ik heb al een aantal autos bekeken waaronder:
audi s3 8p dit is mijn realistische droomauto alleen aangezien ik de maandlasten niet weet weet ik niet of dit al mogelijk gaat zijn ook de Qautro aandrijving lijkt mij geweldig aangezien je hierdoor amper wheelspin hebt en ook beter op de weg ligt.

golf 5 gti ik heb via via gehoord dat de maandlasten van deze auto dichtbij de maandlasten van een s3 zijn echter weet ik niet of dit waar is?

audi a3 8p eventueel een optie als de a3 een betere optie is als de golf kwa kosten hier praat ik over het 2,0 tfsi blok met 200 pk dezelfde als in de gti

alfa romeo brera met het 3,6 blok alleen lijkt mij deze in maandlasten boven mijn budget door het zware blok?

mercedes E klasse C klasse of eventueel S klasse mijn droomauto is een E55 Amg alleen heb ik geen idee of je met een simpelere E, C of S klasse een beetje het zelfde gevoel kan krijgen kwa luxe en snelheid van een E55 en of deze in mijn budget passen kwa maandlasten?

VW polo GTI 9n3 ook leuk alleen denk ik dat dit iets te kleine autos zijn en te veel op mijn fiesta gaat lijken kwa vermogen en 0-100 snelheid?

ik heb nog veel meer auto's bekeken alleen dit zijn degene die ik mooi vond en zo 123 redelijk snel kon vinden dat deze snel zijn en ook omdat vaak de maandlasten moeilijk te berekenen zijn zonder enige ervaring met de auto zelf vraag ik om advies

het budget is eventueel ook te verhogen naar 13000 als ik voor deze prijs iets heel betrouwbaars zou kunnen krijgen.

ik hoor het graag

MVG
Tommy

Tommy 8382164 zei:
...

ik vind het belangrijk dat ik ongeveer 500 euro per maand kwijt ben aan verzekering. wegenbelasting, benzine en onderhoudskosten het mag iets meer zijn maar dit ligt eraan of ik het waard vind voor de auto

...

Tommy

Even kijken, bij 30.000 km per jaar en benzine:

Verzekering, ik ga alvast vrij laag zitten, 60 euro per maand
Wegenbelasting ca. 45 euro per maand
Benzine uitgaande van verbruik 1:14 (wat voor auto's die in 8 sec naar 100km/h waarschijnlijk al veel te zuinig is) en benzineprijs 1,75/l: 312,50 euro per maand

Dan zit je al op 417,50 euro excl onderhoud (en vergeet ook nog eens afschrijving niet! je moet ooit ook weer een andere auto).
Voor onderhoud blijft dan 82,50 x 12 = 990 euro per jaar over.
Dit is al vrij krap! Je rijdt een bandenset op in ca. 2 jaar, je kijkt met jouw autokeuzes van je lijstje ook niet naar de meest betrouwbare auto's die er zijn.
Buiten standaard onderhoud mag je dan weinig defecten hebben wil je hier niet fors overheen gaan.
Je zult nu vooral nog in de probleemjaren van VAG terecht komen met het budget (in ieder geval 2008-2015 afhankelijk van model) met T(F)SI, dat zijn motoren met veel voorkomende dure problemen waar je compleet op kan leeglopen. Als je een betrouwbare auto zoekt, kijk dan ook eens naar bijvoorbeeld een Renault Clio/Megane of Toyota Auris/Lexus CT200h, maar dat is op papier vast niet snel genoeg.

AnnoNu zei:
Tommy 8382164 zei:
...

...

Tommy

Even kijken, bij 30.000 km per jaar en benzine:

Verzekering, ik ga alvast vrij laag zitten, 60 euro per maand
Wegenbelasting ca. 45 euro per maand
Benzine uitgaande van verbruik 1:14 (wat voor auto's die in 8 sec naar 100km/h waarschijnlijk al veel te zuinig is) en benzineprijs 1,75/l: 312,50 euro per maand

Dan zit je al op 417,50 euro excl onderhoud (en vergeet ook nog eens afschrijving niet! je moet ooit ook weer een andere auto).
Voor onderhoud blijft dan 82,50 x 12 = 990 euro per jaar over.
Dit is al vrij krap! Je rijdt een bandenset op in ca. 2 jaar, je kijkt met jouw autokeuzes van je lijstje ook niet naar de meest betrouwbare auto's die er zijn.
Buiten standaard onderhoud mag je dan weinig defecten hebben wil je hier niet fors overheen gaan.
Je zult nu vooral nog in de probleemjaren van VAG terecht komen met het budget (in ieder geval 2008-2015 afhankelijk van model) met T(F)SI, dat zijn motoren met veel voorkomende dure problemen waar je compleet op kan leeglopen. Als je een betrouwbare auto zoekt, kijk dan ook eens naar bijvoorbeeld een Renault Clio/Megane of Toyota Auris/Lexus CT200h, maar dat is op papier vast niet snel genoeg.

hoi ik heb het net even herberkend 40000 is het totaal van de auto waardbij mijn vader meer als de helft heeft gereden mijn werk is maar 5km van mijn huis vandaan dus zelf rij ik ongeveer 15-20.000 km per jaar 20.000 uitgaand dat ik met mij eigen auto op vakantie zou gaan ook werk ik sinds kort bij een volkswagen bedrijf nu krijg ik nog niet veel uurloon waardoor mijn maandlasten nu ook nog niet heel hoog kunnen zijn alleen word de uurloon over de maanden beter heb ik van collega's gehoord
hierdoor is 750 euro per maand of 1000 euro per maand ook haalbaar maar meer als dit gaat het niet worden aangezien ik anders geen geld meer heb om over 1-2 jaar op me zelf te gaan wonen
ook is het zachtjes aan de keuze om iets anders te kopen het hoeft voor mij niet volgende maand te zijn alleen is 750-1000 euro per maand meer aantrekelijk dan 2000-4000 per maand wat ik bij mijn fiesta nu al heb betaald

ik hoop dat dit meer informatie geeft en met de helft aan kms denk ik dat de maandlasten ook erg omlaag zouden gaan?
ik ben helaas nu wel nog maar 18 alleen door mijn nieuwe baan ben ik wel meer gaan verdienen ook word ik tegen de tijd dat ik een auder auto wil gaan kopen 4-6 maanden 19 dan heb ik al een schade vrij jaar opgebouwd en ik zag al dat die schild in de verzekering

helaas zit ik voor de vezekering voor een s3 nog wel op 80-120 euro per maand alleen mijn fiesta kost me nu ook 80 euro per maand

Groet Tommy

Als het werk maar 5 km van huis is dan zou ik dat op de meeste dagen op de fiets doen. Zulke ritjes zijn voor een auto zeer slecht, de motor wordt niet warm, hierdoor rijd je nog veel onzuiniger (1:10 zal al lastig zijn met een flinke motor voor die korte ritjes) en het risico op (dure) reparaties is ook een stuk groter want meer slijtage en vervuiling. Je kunt beter dagelijks ritten van 100 km snelweg hebben dan korte stukjes van 5 km, een auto wordt daar niet beter van doordat deze niet goed warm kan rijden. Als je wekelijks met de auto langere ritten maakt dan blaas je de boel wel weer schoon, maar ik betwijfel of je bij dit gebruik van een auto heel veel voordeel zal hebben op onderhoudskosten, zeker bij de al voor vervuiling gevoelige T(F)SI's.

Ik gun je de auto die jij wilt kopen, maar met slechts 5 km woon/werkverkeer zou ik het wel weten, met de fiets, zoals AnnoNu het al stelt.
Jammer dat je met de Fiesta zo'n pech had, kan gebeuren. Is de auto nu OK, dan zou ik lekker door blijven rijden en dus sparen.

Hoi hoi Tommy,

Mooie droomauto's op je lijst. Ik heb wel wat suggesties voor je. Ik zeg niet dat je deze moet kopen, maar dat het wel varianten zijn die je kan overwegen!

Kia Pro Ceed 204pk:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/kia/m1720280442-kia-pro-cee-d-1-6-gt-204pk-navi-camera-clima-cruise-led.html?previousPage=lr

golf 6 gti:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1723669526-volkswagen-golf-2-0-gti-ori-nl-xenon-led-5-drs-bearlock.html?previousPage=lr

Renault clio RS:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m1727137329-renault-clio-2-0-renault-sport-rijklaarprijs-bj-2009.html?previousPage=lr

Corsa OPC Nürnburgring:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1722253636-opel-corsa-1-6-16v-turbo-opc-nurnburgring-edition.html?previousPage=lr

Mijn keuze zou vallen op deze audi A3:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/audi/m1721994452-audi-a3-sportback-1-8-tfsi-200-pk-s-tronic-air-ride-luchtv.html?previousPage=lr

Ik meende dat de 1.8TFSI helemaal niet zoeen verkeerd motorblok is namelijk. Hier moet je zelf het een en ander maar over opzoeken, de meningen zijn verdeeld ik vind het een bommetje. Automaat, stoer, snel en relatief zuinig als je je rechtervoet in bedwang houdt...

Oude, snelle auto's zijn in de praktijk wel riskanter om te kopen.

De auto's die op je lijstje zijn potentieel risicovolle auto's waar je enorm op leeg kan lopen. Je komt met dit budget ook in de VAG periode terecht waar veel dure motorproblemen waren. Deze motoren zijn ook gevoelig voor vervuiling en olie verbruik. De vraag is ook of ze de opgegeven prestaties nog halen.
Veel korte stukjes zijn slecht voor de techniek, en zorgen voor meer vervuiling.

Volgens mij is snelheid ook beleving, hoe kleiner en lichter de auto is hoe meer je de snelheid voelt.
Zelf vind de Renault Twingo RS met 133 pk een erg leuke auto met een degelijke atmosferische 1.6 16V motor. Je kunt ook een gewone Clio 3 1.6 16V of 1.2 TCe kopen die minder snel zijn, goedkoper, maar ook leuk zijn om te rijden, of natuurlijk de duurdere RS.

Of kijk eens naar een Fiat Grande Punto of Alfa Mito, dit zijn erg leuke en snelle auto's met de bekende 4 cilinder 1.4 T Jet of latere Multiair motoren. Ik heb zelf gereden in een Fiat Grande Punto T Jet met 120 pk, dit is een erg leuke en snelle auto om te rijden, en niet duur. De T Jet 1.4 is een degelijke motor.
Bij de Multair motoren is het belangrijk om op de tijd de olie te verversen, en vooral met de juiste olie.

Peter 3012011 zei:
Ik meende dat de 1.8TFSI helemaal niet zoeen verkeerd motorblok is namelijk. Hier moet je zelf het een en ander maar over opzoeken, de meningen zijn verdeeld ik vind het een bommetje. Automaat, stoer, snel en relatief zuinig als je je rechtervoet in bedwang houdt...

Dat klopt pas vanaf 2014

Als een snelle Mercedes sedan je droomauto is, zou ik gaan sparen voor een goeie. Warrig verhaal verder, alles is te duur enzo. En je Fiesta is kapoet, maar je rijdt 30.000 per jaar? Kijk eens naar wat verstandigere auto's eerst.

Erg warrig verhaal inderdaad.
Waarom is die 0-100 tijd zo belangrijk?
Ik rijd ruim 30.000 per jaar, maar vooraan staan bij een stoplicht waarbij je ook ineens naar de 100 kan rijden komt maar zelden voor.
En alles went. M'n auto voelde na het chippen veel vlotter, maar maanden verder en daar dus volledig aan gewend voelt hij helemaal niet zo snel meer.

1000 euro per maand willen uitgeven aan een auto terwijl je nog thuis woont en ooit op jezelf wilt lijkt me ook niet handig.
En houd je er ook rekening mee dat verzekeraars meestal veel premie vragen voor jongelui met dikke auto's.

Ik zou gewoon een leuke B-segment auto kopen met +/- 100pk

Over de E klasse 55AMG; Nee, een 'mindere' variant gaat je absoluut niet diezelfde snelheidssensatie geven. Zo'n 55AMG heeft 476pk en 700nm koppel. Daarnaast voelt zo'n grote auto echt véél minder snel dan dat ie is. Echt lol beleven en het gevoel van een snelle auto vind je bij de kleinere auto's. Daarnaast is vermogensopbouw belangrijk. Voorbeeldje; een 206RC is op papier natuurlijk veel rapper dan een 206GTI. Echter door de vermogensopbouw van de GTI is de GTI met dagelijks gebruik minstens zo vlot en voelt ook net zo vlot. Dit omdat je bij de RC echt tot het vaatje moet gaan om het extra vermogen vrij te laten komen en de GTI onderin al lekker oppakt. Daarnaast; wat hierboven al wordt gesteld, snelheid went. Een auto die in 6 sec naar de 100 gaat imponeert mij niet meer. Voor mij is geluid en beleving echt belangrijker ook omdat je het volle vermogen (ik althans) zelden aanspreekt. Wil je een auto waar je lol mee gaat hebben dan zou ik juist in de klasse van de Fiesta gaan shoppen. Denk dat je met de jouwe echt gewoon pech gehad hebt want ze staan niet slecht bekend. Dit in tegenstelling van de VAG auto's die je allemaal noemt.

Ford Fiesta 1.6 ST2 | 182pk | Recaro | BOMVOL OPTIES | UNIEK
€ 10.500,00
https://link.marktplaats.nl/m1719023607?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

En wil je ellende voorkomen; doe een aankoopkeuring. Die 150,- die dat kost is vrijwel altijd een goede investering. Je voorkomt een hoop ellende ermee.

Enkele andere vlotte auto's;
Sedan; *Subaru Legacy 3.0R spec-B. Vlot, betrouwbaar maar zeldzaam en dus heel lastig te vinden. Awd, 6 cilinder boxermotor en ultieme sleeper. Met zo'n 245pk geen stakker.
*Volvo C30 T5 (5 cilinder geeft al beleving opzich. De sound is echt heel dik. Uitlaat links en rechts bij de T5 staat m goed. En relatief betrouwbaar ook.

*BMW 330CI E46, Motorisch sterk maar kent andere kwaaltjes. Veel aanbod en er staat veel prut te koop maar vast ook iets goeds.

Ouder type Audi S3 met de 1.8T (of de eerste Leon Cupra(R) of Golf IV GTI met ook de 1.8T blokken. Je rijdt misschien een wat oudere auto maar deze waren nog wel oer sterk. Er valt ook meer vermogen uit de motoren te halen en met jouw budget moet je (met name de Golf) wel leuke exemplaren kunnen vinden (tenzij de prijzen al gestegen zijn, recent niet meer gekeken naar deze modellen). Wat scheelt is dat ze niet hard meer afschrijven waardoor je maandelijkse lasten wat gunstiger uitvallen. Als je een Golf 1.8T 25th anniversary kan vinden zit je helemaal goed. Die zakken sowieso niet meer in prijs en hebben de 180pk motor.

Maar als je zoveel in jouw eigen auto hebt geïnvesteerd en deze nu goed is, is het niet een idee om een jaar door te rijden en de kosten daarmee te verdelen over een extra jaar?

Je bent 18, je woont nog thuis en je werkt op 5km afstand. Hoe leuk een auto ook is: ik zou sparen voor een eigen woning, dat is al lastig zat. En met een snelle auto op die leeftijd hou je echt geen geld over om te sparen. Als je 'm al kan verzekeren betaal je je namelijk helemaal scheel.
Toen ik 18 was reed ik een Golf 2 1.3, van op dat moment 19 jaar oud. Ik heb er veel plezier mee gehad. Het enige wat ik miste was een vijfde versnelling. Heb 'm destijds gekocht voor €500.

Een 18 jarige die een leuke auto wilt. Ga ervoor! De meeste jeugd interesseert het geen reet meer.

Toen ik 18 was ben ik ook voor een sportieve auto gegaan. Helemaal op leeggelopen.. maar of ik er spijt van heb gehad? Nee dat niet, leuke herinneringen aan overgehouden. Toch denk ik dat ik het anders zou doen als ik het kon overdoen. Mijn advies: Als je het graag wil, ga ervoor. Maar ga jezelf alsjeblieft niet voor de gek houden met dromen dat de kosten wel mee zullen vallen.
Qua auto zou ik zelf naar een Japanner zoeken, die staan qua betrouwbaarheid goed bekend en hebben zeker sportieve modellen.

Terug
Bovenaan