Advies gezinsauto (oprijden/inruilen?)

gast 3238634

Net ingestapt
Ik rijd nu in een KIA Ceed SW uit 2008 met 220.000 kilometer op de klok. De auto heeft wat problemen, o.a. incidenteel (een keer of 10 per jaar) niet in één keer willen starten en een "tjielp/krekel" geluid dat verdwijnt als de koppeling wordt ingedrukt. We (gezin: mijn vrouw, ik en zoontje van 3) rijden ongeveer 8.000 kilometer per jaar (99% korte ritjes in een straal van 10 kilometer rondom huis, 2x per jaar wat langer ritje naar het vliegveld).

Nu vraag ik mij af wat wijsheid is: ik wil vooral dat een auto betrouwbaar is. Doordat hij incidenteel niet start maak ik mij daar soms een beetje zorgen om en denk ik erover om iets nieuws te kopen. Anderzijds rijden we dusdanig weinig dat ik veel geld in een andere auto steken een beetje zonde vind.

Wat zouden jullie doen? Mijn huidige auto volledig oprijden? Of toch naar iets anders gaan kijken? En wat dan? (Qua budget wil ik dan max tot ongeveer 8k gaan, meer geld uitgeven vind ik zonde ivm laag jaarkilometrage)

Veel dank voor het meedenken!

Laatst bewerkt:
Als kleiner rijden ook een optie is, zal ik voor een andere auto gaan. De zogenaamde mpv modellen in het b-segment , die hebben vaak een verschuifbare achterbank en soms ook nog in delen. Als je voor een japanner gaat dan bespaar je gelijk in verbruik en wegenbelasting, kia en hyundai staan niet bekend dat ze heel zuinig zijn

Wijsheid is vaak achteraf. En als je strandt met de auto is het veelal dichtbij ;) Gezien je rijgedrag, veel hele korte stukjes, neigt het naar wat meer (preventief) onderhoud. Jaarlijks olie verversen en wat vaker de bougies vervangen. (Zijn deze auto's wel gevoelig voor). Gezien de kilometerstand kan een niet goed inspuitende injector ook het starten bemoeilijken. (Een keer flesje injectorreiniger in de tank gooien) en even een stuk "stevig" doorrijden met 130 km/u. Als'ie verder bevalt is een investering van € 500,- (beurtje + bougies) wel te doen, lijkt mij.

Kennis van me had dat issue ook met starten, bij een Ceed van 2007/2008. Schijnt een issue met de sleutel of startonderbreker te zijn.

Gewoon doorrijden. Ik heb niet het idee dat je de hoffelijke hartchirurg bent die echt echt moet kunnen vertrouwen op de auto. Hou gewoon een scenario in je hoofd: 1. ANWB bellen, 2. taxi/buurman/familie bellen, 3. Greenwheel auto pakken. De gemiste tandarts afspraak kost minder dan een nieuwe bolide.

Verder heb ik ook het idee dat als je inruilt voor een e-bakfiets en je je twee keer per jaar door een Rolls laat ophalen voor het vliegveld je nog steeds geld overhoudt.

Heb je dat starten al aangekaart bij een goede garage? Probeer eens een nieuwe garage, er is niks leukers voor een garagist en monteur jou te bewijzen dat ze het wel vinden en je als nieuwe klant te verwelkomen, misschien dat ze daardoor een stapje harder zoeken.

Wat is je zorg als 99% van je ritten binnen 10km is? (Behalve dat je motor dus nooit warm wordt..) Als het ding een keer niet start kun je in 99% van de riten op de fiets…

Voor €8k koop je tegenwoordig niet zo gek veel meer als het een beetje jong of courant is, maar je zou er een Honda Jazz van 2014/2015 van kunnen kopen. Superbetrouwbaar, zuinig, klein en licht maar ruim en praktisch interieur.

Beste optie: doorrijden totdat er een reparatie aan komt die je het het geld niet meer waard vindt. En een paar mooie Batavussen erbij, of een mooie bakfiets ofzo. En een kosteloos Greenwheels-abonnement achter de hand.

Lekker de fiets pakken en de auto voor ritten >10km enkele reis!

Beetje nuance; niet alle ritten binnen 10 km wil/kan/moet je vervangen door een fiets, snappen we hier wel toch :p

Maar ik sluit mij verder aan bij wat er al is gezegd; ik zou doorrijden, eventueel met een "kleine" investering in de auto. Goede tip van @Vorq, kijk naar een andere garage.

@Barri, is het bij jouw kennis toen ook opgelost?

Fietsen doen wij uit principe niet. Doorrijden lijkt mij inderdaad ook de beste optie, de dagwaarde van de KIA is laag, dus afschrijven doet hij niet meer.

Toch denk ik er nog wel eens over om bijvoorbeeld een wat oudere Avensis of Laguna (III) te kopen. Maar goed, daar zal voor dit budget vast ook wat aan mankeren?

Laatst bewerkt:
Principiële bezwaren tegen fietsen.. OK, die kende ik nog niet maar staat iedereen vrij natuurlijk.

Je wilt investeren in een (nog) oudere auto omdat je twijfel aan een jongere Koreaan? Daar zit geen logica in en is niet aan te raden; bij de KIA weet je in ieder geval wat je hebt met hier en daar een aandachtspuntje. Het wordt anders als je meer ruimte nodig hebt, want je oppert een oudere grotere auto? Ik heb zelf heel goede ervaringen met een Accord Tourer (2006), maar besef dat je naar bijna 20 jaar oude auto’s gaat shoppen met vaak al xx eigenaren… 1 grote gok dus.

Bij startproblemen denk ik aan injectoren. Zeker omdat je veel korte ritjes maakt, zou ik het volgende doen: 1. af en toe (1x per week of 2 weken) een lange rit maken waar het toerental gedurende 20 minuten of zo hoger is dan 3.000; 2. Forte injectiereiniger een aantal keer gebruiken (echt Forte, geen ander merk)l 3. elke 15.000 of tenminste elk jaar een onderhoudsbeurt met nieuwe olie. Dat zou ik eerst doen, en voorlopig geen andere auto kopen.

Fietsen doen wij uit principe niet. Doorrijden lijkt mij inderdaad ook de beste optie, de dagwaarde van de KIA is inmiddels minder dan die van mijn telefoon, dus afschrijven doet hij niet meer.

Toch denk ik er nog wel eens over om bijvoorbeeld een wat oudere Avensis of Laguna (III) te kopen. Maar goed, daar zal voor dit budget vast ook wat aan mankeren?
Eigenlijk betaal je dan gewoon de winst voor de handelaar. Jouw Kia wordt ook weer een beetje opgeleukt en voor X duizend meer verkocht.

Ik begrijp je helemaal hoor je auto mankeert wat, je wil dat oplossen, is die oude auto dat nog wel waard etc etc. Het blijft echter een feit dat het voor jullie zo'n A naar B object is dat je voor €10k misschien iets meer comfort en betrouwbaarheid hebt, maar het is nog steeds A naar B. (en zo kan je dat ook uitleggen voor een auto van €30k of €60k). Als iemand voor €500-1000 dat startprobleem en nog wat mankementjes kan oplossen ben je waarschijnlijk veel beter af. Als alles gaat loshangen, roesten, hardnekkige prijzige kwaaltjes, lelijk, versleten etc etc dan zou ik ook naar iets anders kijken.

Denk serieus eens na over dat fietsen, zeker met zo'n kleintje is het een prachtig voorbeeld en goed voor iedereen en je portemonnee. Ik vind het zo jammer dat ik zelf een paar jaren als een soort lease-zombie fietsloos door het leven ging en nog jammerder vind ik die ouders die dan kinderen op school zo afzetten (gevaarlijk, zeer druk doodlopend pleintje, ongezonde benzinedampen, ongezond voor het niet bewegen). Ik hoop altijd maar dat ouders een zeer goede, zwaarwegende of praktische reden hebben, maar ik vrees het ergste. (De school smeekt namelijk 100m verderop te parkeren)

Oja en als je echt heel veel korte ritjes maakt probeer dan wel dingen te combineren als het even lukt. Dus oud papier, boodschappen, tanken en een winkel op één warme motor. Dan blijft de olie schoner (water en benzine verdampt uit hete olie) en alles spoelt lekker door en de slijtage van een hitte cyclus is altijd stevig voor veel onderdelen.

Je kan trouwens ook eens gaan rekenen aan een oude EV. Geen MRB (voor nu), zo'n Leaf die nog maar weinig range heeft of juist een Zoe met huurbatterij voor erg weinig kilometers.

Als je zo weinig rijdt zou je kunnen overwegen om bv Shell V-power te tanken. Is wat duurder, maar beter voor je motor. En met de kilometers die je rijdt sta je toch niet iedere week bij de pomp. Baadt het niet, schaadt het niet.

Doorrijden is denk ik het meest verstandige. Maar wat vind je van een Honda Insight?
Honda
honda-insight-1-3-elegance-1-3-elegance.jpg

99% korte ritjes in een straal van rond de 10km, hier wordt geen enkele auto blij van. De beste oplossing is al meerdere malen voorbij gekomen; de fiets. Met de komst van de elektrische fiets zijn er genoeg oplossingen om ook kinderen te vervoeren. Ja, het is de eerste weken even wennen, maar even later weet je niet beter. De Kia kun je dan altijd nog gebruiken als het even niet anders kan of echt slecht weer is.

Je kunt voor E 8000 wel een ander brik kopen uit het C of D segment, maar voor dit bedrag moet je tegenwoordig ook maar afwachten wat je krijgt en met al die korte ritjes kun je wachten op snelle slijtage met bijbehorende mankementen.

Je zou voor dit bedrag nog een 108/C1 oid kunnen kopen, die zijn betrouwbaar en kosten je de kop niet qua onderhoud, maar dan moet je wel inleveren op ruimte.

Conclusie: als je een grotere auto wilt rijden met zoveel korte ritjes en je wilt niet meer kilometers op de fiets maken, zal het je hoe dan ook geld kosten en de nodige onzekerheid opleveren.

Je kan trouwens ook eens gaan rekenen aan een oude EV. Geen MRB (voor nu), zo'n Leaf die nog maar weinig range heeft of juist een Zoe met huurbatterij voor erg weinig kilometers.
Naast meer fietsen vind ik dit nog wel het beste idee.
Bij de Leaf zie je wel vaak dat de batterij kapot is, dat zou mij bij dat model een beetje tegen houden. Helaas is een Citigo of eGolf nog wat boven budget.

Naast meer fietsen vind ik dit nog wel het beste idee.
Bij de Leaf zie je wel vaak dat de batterij kapot is, dat zou mij bij dat model een beetje tegen houden. Helaas is een Citigo of eGolf nog wat boven budget.
Nou ik zeg dit ook met name voor de pioneers op dit gebied. Misschien word ik er zelf wel één. Een oude EV (met gare of altijd al kleine batterij) kan misschien nog tig jaar een range van 50km volhouden. Ik zou daar héél veel van mijn autogebruik mee kunnen afdoen.

Ik heb namelijk vernomen dat die degradatie afvlakt. Met weinig gebruik gaat dat misschien nog héél lang goed en zo niet: hopelijk is er een goede aftermarket/refurbished markt (tegen die tijd). Ik weet bijvoorbeeld van die i3-tjes dat die accu's in ik dacht 6 losse modules hebben. Wie weet kan je dan een oud beestje weer een flinkje boost geven door 2 of 3 van de slechtste modules te wisselen. (voor weinig want, tweedehands/imitatie)

Denk, met velen, dat doorrijden en investeren in levensduurverlengend onderhoud voor de Kia de meest rationele keuze is, gezien de kilometers die je maakt.

Ga je op pad met een budget van ± 8.000 euro en op zoek naar een stationwagon, met niet al veel kilometers en niet al te oud, dan kan je eigenlijk niet om de Renault Clio IV stationwagon en de Skoda Fabia Combi heen.

Zoiets bijvoorbeeld:

Of dit:

Maar er zijn uiteraard meer opties mogelijk.

Terug
Bovenaan