Advies gezinsauto C of D segment, benzine, <12000 euro

A

Anoniem

Guest
Beste forummers,

Ik kon in andere topics niet vinden wat ik zoek dus ik leg mijn vraag hier voor:

Welke occassion is geschikt en wat zijn jullie ervaringen qua rijgedrag, ruimte, onderhouds en verbruikskosten?

We hebben de volgende eisen:
Veilige auto
Station (erg ruime suv kan ook?)
Benzine of hybride
Ruimte voor 2 zitjes achterin terwijl voorstoelen ook veel beenruimte hebben
2 of 3 isofix achter
Gordijnairbags achter
Liefst ook gordelspanners en spankrachtbegrenzers achter
Zuinig is fijn
Goedkoop in onderhoud is ook mooi
Betrouwbare auto
Verder: Airco en climate control bij voorkeur met zones voor en achter, cruise control, goed audio geluid is ook niet verkeerd. Auto moet niet te stug geveerd zijn maar we willen nog wel voelen hoe we rijden, is een kwestie van smaak en uitproberen.

Bouwjaar ongeveer vanaf 2009
Km stand max 2 ton afhankelijk van model auto en prijs ruimte veiligheid verhouding, we zoeken sws een goed onderhouden exemplaar.

Motor: verbruik is belangrijk maar we willen wel veilig en dus vlot kunnen optrekken op de linkerbaan, ook.op de autobahn. Als jullie ervaring hebben welke motoren problemen hebben en welke niet zeg t gerust!

Budget max 12000 euro, 8000 mag ook

Waar we zelf op uitkwamen:
Toyota avensis
Toyota auris ts hybride is helaas iets te klein en stug geveerd naar onze smaak.
Prius heeft te kleine kofferruimte denken we.
Skoda superb station (erg ruim) of octavia
Vw passat (duur!)
Hyundai i40 (gevoelig voor roest en in t midden mag geen zitje?). I30 aan de kleine kant? Ervaringen?
Volvo v70 (duur in onderhoud). V50 mooi maar dan is een ford focus goedkoper.
Ford focus of mondeo?

Subaru forester vinden we ook mooi, heeft minder ruimte dan passat en van model vanaf 2008 vinden we euroncap test.

Franse autos weten we weinig van, nooit fan van geweest maar staan we evt wel voor open. VAG heeft t bij mij beetje verpest met diesel schandaal.

Welke auto's hebbem we over t hoofd gezien en wat zijn jullie ervaringen?

als eerst skoda is ook een onderdeel van VAG

Een Prius is een liftback familie van de hatchback , komt neer op een station die schuin afloopt.

Verder zal ik ook nog bij Honda kijken als ik jullie was. hier een occasion video van de Civic, niet gelijk wegklikken de station wordt ook even kort benoemd. Het design moet je aanspreken , maar wat een ruimte heeft die.

honda civic occastion video

goedkoop zijn ze niet

civic occasion

0-f4d28254-2936-4452-bde5-f249cbc1cb9b.jpg

Natuurlijk mag een foto van de magicseats niet ontbreken

0-84d8ee00-a985-465c-914c-0fb22bc7cda3.jpg

Peugeot 308 2e generatie zijn erg ruim! Ook redelijk goedkoop in de aanschaf en zijn comfortabel geveerd. Vermijd de 1.6thp motoren, die zijn erg slecht. De 1.2PureTech is de beste motor als je een benzine wil.

Zijn standaard uitgevoerd met climate controle, nadeel is dat de bediening ervan middels het multimediascherm moet.

De Ford Focus en Renault Megane kan ook, zijn allebei wel iets kleiner als de 308.

Een V50 is overigens nog veel kleiner.

Dat de i40 last heeft van roest is nieuw voor mij

en in jou geval zal ik me juist zorgen maken over de benzine motoren van VW, met jouw budget kun je beter met een grote boog om vw heen. Google op 1.4 tsi of 1.8 tsi en de ellende vliegt je om de oren.

Bij Peugeot en Citroen ook idd op passen voor de thp blokken

Renault is verder weinig mis mee, de 1.2 verdient aandacht , maar die zit ook in producten van Nissan en die verdienen daardoor ook dezelfde aandacht.

Bij Opel moet je oppassen voor de beruchte 6 bakken , en dat is jammer want die zit vaak gekoppeld aan hun 1.4 turbo blok.

als we toch bij Honda zijn is de 6 persoons Fr-v ook nog een optie. kun je 4 mensen en lange voorwerpen tegelijk vervoeren.

honda Fr-v

0-137c70cb-3627-4c4a-a370-cf5ec608bb20.jpg

0-f693da0e-5ad8-4539-920d-93da8f78ca78.jpg

Als de interieurruimte belangrijk is, dan zou voor mij de Civic Tourer afvallen. Kofferbak is heel groot, maar voor lange mensen vind ik hem voorin echt krap. Om die reden bij mij ooit afgevallen. Stoelen staan ook erg hoog en hebben korte zittingen waardoor lange mensen niet lekker zitten.

Beenruimte achterin vind ik bij een 308 SW ook niet geweldig. Als het je puur om de interieurruimte gaat, dan zou een Skoda Octavia of Superb perfect zijn. Zelf vond ik de Mazda 6 Sportbreak ook absoluut ruim genoeg. Ietsje minder ruim als een Passat, maar voldoende zit- en bagageruimte. Auto is van binnen ook lekker breed. Beste is om zelf te gaan passen en meten en te rijden. 1280 kilo op de weegschaal, dus de lasten van een auto uit een lager segment en de lusten van een auto uit het D-segment.

H 9209585 zei:
Beste forummers,

Ik kon in andere topics niet vinden wat ik zoek dus ik leg mijn vraag hier voor:

Welke occassion is geschikt en wat zijn jullie ervaringen qua rijgedrag, ruimte, onderhouds en verbruikskosten?

We hebben de volgende eisen:
Veilige auto
Station (erg ruime suv kan ook?)
Benzine of hybride
Ruimte voor 2 zitjes achterin terwijl voorstoelen ook veel beenruimte hebben
2 of 3 isofix achter
Gordijnairbags achter
Liefst ook gordelspanners en spankrachtbegrenzers achter
Zuinig is fijn
Goedkoop in onderhoud is ook mooi
Betrouwbare auto
Verder: Airco en climate control bij voorkeur met zones voor en achter, cruise control, goed audio geluid is ook niet verkeerd. Auto moet niet te stug geveerd zijn maar we willen nog wel voelen hoe we rijden, is een kwestie van smaak en uitproberen.

Bouwjaar ongeveer vanaf 2009
Km stand max 2 ton afhankelijk van model auto en prijs ruimte veiligheid verhouding, we zoeken sws een goed onderhouden exemplaar.

Motor: verbruik is belangrijk maar we willen wel veilig en dus vlot kunnen optrekken op de linkerbaan, ook.op de autobahn. Als jullie ervaring hebben welke motoren problemen hebben en welke niet zeg t gerust!

Budget max 12000 euro, 8000 mag ook

Waar we zelf op uitkwamen:
Toyota avensis
Toyota auris ts hybride is helaas iets te klein en stug geveerd naar onze smaak.
Prius heeft te kleine kofferruimte denken we.
Skoda superb station (erg ruim) of octavia
Vw passat (duur!)
Hyundai i40 (gevoelig voor roest en in t midden mag geen zitje?). I30 aan de kleine kant? Ervaringen?
Volvo v70 (duur in onderhoud). V50 mooi maar dan is een ford focus goedkoper.
Ford focus of mondeo?

Subaru forester vinden we ook mooi, heeft minder ruimte dan passat en van model vanaf 2008 vinden we euroncap test.

Franse autos weten we weinig van, nooit fan van geweest maar staan we evt wel voor open. VAG heeft t bij mij beetje verpest met diesel schandaal.

Welke auto's hebben we over t hoofd gezien en wat zijn jullie ervaringen?

Met dit budget zou ik ook aanraden om naar de Kia Ceed vanaf 2012 te kijken, dit is het broertje van de Hyundai I30. Beide auto's staan erg goed aangeschreven, en zijn van goede kwaliteit.

Als je iets meer geld uitgeeft dan kun je ook kijken naar de Renault Mégane 4 vanaf 2016, dit is een goede en moderne auto.

De Ford Mondeo en Focus zijn ook prima opties.

Een concurent van de Avensis was toen de Renault Laguna 3, er staat een vergelijkende occasiontest van op Autoweek.
Die heb ik 9 jaar gehad, en was een hele goede auto, zowel de Laguna als Avensis zijn niet heel zuinig met brandstof, maar dat zijn de meeste grote D segment auto's niet.

Mondeo kan ik aanraden, hebben we hier ook. Een BA7 Tournier. Weliswaar een 2.0 diesel. De auto is bij 110K gekocht en staat nu op 210K. Buiten wat onderhoud geen onvoorziene kosten.

VW 1.4: Zorg dat ie bij aflevering een nieuwe distributieset krijgt, dan heb je geen problemen meer. Wel ook de olieaanzuigtrechter laten vervangen, die slibt graag dicht, en dan is het einde blok. Dat hebben we bij de Eos hier laatst dan ook allemaal laten vervangen. Voor de rest is het een prettig blok. Maakt graag toeren (iit de Opel 1.4, die is lui), en is erg zuinig. Bij de Eos halen we gemiddeld 1 op 15,5, en dat bij een auto van 1400kg.

Waarom geen MPV?
Enorm ruim en je hoeft ook minder te bukken om je koters los of vast te maken.
Voorbeelden:
Grand Scenic,Picasso,Zafira,C-max,Espace,Chrysler Voyager,etc.

Pauli zei:
Waarom geen MPV?
Enorm ruim en je hoeft ook minder te bukken om je koters los of vast te maken.
Voorbeelden:
Grand Scenic,Picasso,Zafira,C-max,Espace,Chrysler Voyager,etc.

Zo denk ik er over en lekker droog staan, tijdens het laden en lossen. Want regenen doet het hier.

Of zo'n pakezel personenuitvoering van een bestel auto. Partner, berling, Kangoo

Bedankt voor jullie adviezen! Een MPV willen we niet, nog echt niet aan toe.

We gaan nu eerst op zoek naar een mooie avensis, proefritje maken. Ik houdt jullie op de hoogte! Nog iets waar we in het bijzonder op moeten letten?

Edit:
Oja auto encyclopedie, ik zit op mn telefoon dus op alles apart reageren is veel typwerk. Maar werk jij voor honda? Aandelen? Of gewoon tevreden honda rijder? Dank voor je suggesties! Waardeer ik zeker. En uiteraard is skoda VAG, zover waren we.

Laguna 3 is ook een goede optie, maar wel weinig aanbod van zie ik. Ik denk dat een Toyota meer waardevast is? De neus is nu al wat gedateerd. Maar das ondergeschikt belang. De euroncap van verschillende jaren is lastig vergelijken maar de side pole test op t filpmje ziet er niet goed uit, denk ik.

Als de civic korte zittingen heeft dan valt die af. Hangt ook wel af van de verstelbaarheid en hoek van de zitting met grond en rug.

Mazda 6 lijkt me ook een prima optie. Ik las of hier ergens of op autozine over roest bij mazda 6 en hyundai i40. Klopt dat niet?

Ford mondeo lijkt ook een goede optie.

Verder zijn hyundai i30, kia ceed en renault megane echte c segmenters toch? Stiekem zit ik misschien liever een d segment. Hoewel minder km en jongere autos met lagere bpm wel verstandiger is. We zijn er nog niet over uit....

Ik lees in de openingspost een opmerking over de kofferruimte van de Prius. Zeker niet zo ruim als de meeste stations, maar naar mijn praktijkervaringen met 3 kinderen wel ruim genoeg voor een jong gezin. Vooral de ruimte op de achterbank is met opgroeiende kinderen niet te onderschatten en die is bij de Prius ruim voldoende. Een Avensis, Laguna of Mondeo lijken mij ook geschikte auto's, rijden waarschijnlijk ook beter dan een Prius maar wel beduidend duurder in de vaste lasten.

In welk opzicht rijdt de prius minder goed dan de stations die je noemt? Net zo weinig comfortabel geveerd als de auris hybride? Zou dat komen door gewicht vh accupakket?

Een hybride met bijkomende lage onderhoudskosten spreekt ons wel aan. De prius lijkt volgens de euroncap ook redelijk qua veiligheid. T uiterlijk kunnen we ons prima overheen zetten.

We moeten dan toch ook een keer zelf de kofferruimte gaan bekijken van een prius.

Ik vind de Prius niet stug geveerd, eerder typisch Japans al merk ik wel een verschil in comfort tussen de 17" zomerbanden en 16" winterbanden. Wat ik bedoel met beter rijdende auto's is dat de meeste mensen vinden dat de Prius wat afstandelijk rijdt en niet iedereen kan de CVT automaat waarderen. Ik zou zeggen ga gewoon een keer proefrijden en kijk of het je bevalt (y)

Hier kun je toch wel met je gezinnetje in toeven, misschien is de prijs aan de hoge kant, maar wellicht heb je iets in te ruilen.
https://www.autotrack.nl/a/renault-clio-benzine-2016-49842777

speedtouch zei:
Hier kun je toch wel met je gezinnetje in toeven, misschien is de prijs aan de hoge kant, maar wellicht heb je iets in te ruilen.
Verkeerde link? Of reageer je in het verkeerde topic :)

H 9209585 zei:
Bedankt voor jullie adviezen! Een MPV willen we niet, nog echt niet aan toe.

We gaan nu eerst op zoek naar een mooie avensis, proefritje maken. Ik houdt jullie op de hoogte! Nog iets waar we in het bijzonder op moeten letten?

Laguna 3 is ook een goede optie, maar wel weinig aanbod van zie ik. Ik denk dat een Toyota meer waardevast is? De neus is nu al wat gedateerd. Maar das ondergeschikt belang. De euroncap van verschillende jaren is lastig vergelijken maar de side pole test op t filpmje ziet er niet goed uit, denk ik.

Als de civic korte zittingen heeft dan valt die af. Hangt ook wel af van de verstelbaarheid en hoek van de zitting met grond en rug.

Mazda 6 lijkt me ook een prima optie. Ik las of hier ergens of op autozine over roest bij mazda 6 en hyundai i40. Klopt dat niet?

Ford mondeo lijkt ook een goede optie.

Verder zijn hyundai i30, kia ceed en renault megane echte c segmenters toch? Stiekem zit ik misschien liever een d segment. Hoewel minder km en jongere autos met lagere bpm wel verstandiger is. We zijn er nog niet over uit....

In een prijsklasse van rond de 12 K lijkt mij de waardevastheid niet erg belangrijk. Niemand weet hoeveel een auto waard is over 5 jaar, vaak betaal je waardevastheid ook al bij de aanschaf. Marc Klaver heeft voor Autoweek een prima vergelijkende occasiontest gemaakt van de Avensis en de Laguna 3.

De Mazda 6 van de 1e en 2e generatie zijn inderdaad relatief gevoelig voor roest, maar zijn wel goede auto's. De Hyundai I40 is een prima auto, ik las dat over roest gevoeligheid hier ook voor het eerst.

Bobslee zei:
speedtouch zei:
Verkeerde link? Of reageer je in het verkeerde topic :)

Kan zomaar kloppen!

De toyota avensis waar we vandaag in proefreden werd t niet. Hij trok naar rechts, maakte een rammelend geluid links achter en heeft en irritant windgesuis bij raam bestuurder. Brandgaatje in bekleding is ook geen pluspunt. Reed verder wel prima, wel wat toeren nodig. Lekker ruime auto en stoelen prima.

Wat opviel, t kinderslot moet de bestuurder erafhalen, de achterdeuren kunnen niet van buiten worden geopend. Is dit normaal tegenwoordig? Erg veilig vind ik dat niet (wel tegen dieven voor tas op achterbank, niet voor iemand die de achterdeur wil openen na een ongeluk oid).

Op zoek naar een ander exemplaar, of andere auto. We koppelen terug.

Bij verschillende auto's kun je de autolock functie ( automatisch op slot) ook uitschakelen/ laten uitschakelen.
Je kunt bij deze functie wel gewoon uitstappen ook achterin.

Bij het kinderslot zijn de achterdeuren niet van binnen uit bedienen maar van buitenaf wel, je kunt dit bij veel auto's bedienen vanaf de bestuurderspositie, vroeger was dit een palletje in de achterdeuren.

Ik rijd al sinds enkele jaren naar volle tevredenheid een Opel Astra sportstourer .

Er zijn idd enkele punten om op te letten o.a het koelsysteem , de distributieketting ,en de versnellingsbak , die van mij heeft nu bijna 150 k gedraaid en nog geen last van bij geluiden .

Sommige noemen de 1.4 turbo lui , je moet m iig wel op toeren houden om echt het maximale er uit te halen , denk er is over na je budget is ruim genoeg om een lekker fris exemplaar er uit te pikken

We zijn eruit, een superfijne Toyota avensis gekocht! Lekker ruim, comfortabel, veilig en zuinig.

Terug
Bovenaan