Advies gezinsauto +/-10k

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag,

Ik zie door de bomen het bos niet meer, te meer ik zelf totaal geen verstand heb van auto's.

Momenteel rijden we een Peugeot 207SW uit 2008, de auto hebben we nu 2 jaar en is 1-en-al ellende, elke keer wel iets.
In februari nog een grote beurt gehad (+/- €800,- en nu weer een storing mbt de ventilatie/airco. Kortom die auto moet eruit en we willen een andere/jongere.

Wensen:
Geschikt voor gezin (2 kids, 2jr en 0jr) dus bij voorkeur een station of SUV model.
BJ vanaf 2014
Max. 10k (uitloop naar 12k)
Max. 130.000km (of is dit totaal niet van belang?)
Geen Franse troep

Zelf twijfel ik aan een Kia Ceed (slechte ervaring van vrienden) of Kia Sportage (maar dan moet ik naar 2012 of 2013)

Ik hoor graag of jullie goede/betrouwbare auto's weten in dit segment.
Alvast hartelijk dank!

De Kia Ceed van de 2e generatie is een prima keuze. De eerste generatie ceed is nog uit het tussen tijdperk dat Kia van Budgetmerk naar volwaardig merk ging.

Snap je redenering Frans troep, maar binnen jouw Budget is er ook veel goed spul uit Frankrijk te vinden, maar idd ook een hoop troep. Nog meer zorgen kun je beter maken met je budget over de Volkswagen groep.

Ipv een station of een suv kun je ook kijken naar een liftback of een MPV, een liftback is vaak iets kleiner dan een station, maar wel goedkoper omdat ze minder gewild zijn, een mpv is vaak helemaal veel ruimte voor je budget.

IPV naar een ceed kun je ook kijken naar een cruze. Bij de Cruze verdient de 6 bak wel aandacht, maar je beschikt wel over een zuiniger en snellere turbo blok

cruze volgens mij staat deze al even te koop, dus misschien nog onderhandelings mogelijkheden, sowieso vragen of de 6 bak in orde is of in orde gemaakt kan worden.

Wel in gedachten houden dat de cruze wel veel afschrijft , belangrijk dat je minimaal 5 jaar mee vooruit wil.

0-72160c2f-13e2-4e09-8a6d-2c0337e7eebf.jpg

De Kia Ceed vanaf 2012 staat gewoon bekend als een goede auto, net als broer de Hyundai I30. Beide auto's zijn zeker aanraders in deze klasse. Die zou ik zeker op het lijstje zetten.

De Peugeot 207 staat inderdaad niet bekend om zijn kwaliteit, om nu gelijk alle Franse auto's af te schrijven lijkt mij niet heel handig. De opvolgers bijvoorbeeld de 208 en 2008 zijn een stuk beter, zeker als je er een kiest uit de latere bouwjaren.

Renault heeft in deze bouwjaren over het algemeen goede auto's gebouwd, kies alleen liever geen 1.2 TCe motor, die kende verschillende kinderziektes. De Renault Clio estate en Megane estate zijn verder prima auto's die veel waar voor het geld bieden. Bij de Clio nam ik het faceliftmodel die in de loop van 2016 kwam, die zijn mooier afgewerkt en er zijn hoogwaardiger materialen gebruikt.

Ook een aanrader is de Opel Astra van de laatste generatie vanaf 2016, alleen is het budget dan te laag.

Als je voor dit geld een Auris kan vinden dan heb je de betrouwbaarste station die er is. Je betaalt wel iets meer voor een Toyota dan voor een ander merk.

Een andere goede auto, die vergelijkbaar is met je 207SW, is de Renault Clio Estate. Ja, het is Frans, maar het is geen troep. Sterker nog, het zijn ontzettend betrouwbare auto's. Zoals hierboven terecht gezegd wordt moet je de 1.2TCe dan overslaan. De 0.9Tce benzine en 1.5dCi diesel zijn allebei heel betrouwbaar.

Bij voorkeur zoek je een facelift/fase 2 model, die hebben een iets mooier interieur.
Een stap groter kan ook nog, een Renault Megane, bij voorkeur met 1.6 16V benzinemotor. Ook die staan als erg betrouwbaar te boek. Ook hier geldt weer dat je de 1.2TCe moet laten staan.

Ook de Ford Focus met 1.0 ecoboost is een goede auto.

Auto's die je met dit budget gaat vinden maar beter kan laten staan zijn de Opel Astra J, VW Golf Variant en de eerste generatie Peugeot 308. De 2e generatie 308 is beter, maar met jouw budget kom je bij de eerste bouwjaren uit en die hadden wel wat kleine issues. Ik snap het overigens wel als je nu geen Peugeot meer wil.
De Ceed en i30 kun je overwegen, maar in die bouwjaren zijn het nog wel een beetje 'budget' auto's. Later zijn deze pas beter geworden.

Zie hier relatief vaak dat de Opel Astra J word afgeraden en ik vind dat onterecht.

Ik heb er zelf ook 1 , een 1.4 turbo 140pk en het is geen racemonster maar rijd wel ontzettend lekker , mocht je voor zo een gaan zoek er een met de AGR stoelen (standaard op de sport geloof ik ) die zitten echt uitmuntend.

Er zijn ook wat minpunten zoals het koelsysteem , de meeste leidingen zijn gemaakt van zwak plastic wat bros kan worden met lekkage als gevolg , en ga je een eventuele proefrit maken zorg dan dat je hem hoort bij een koude start , een ratel betekent dat je distributie ketting op gerekt is ,(1.4 turbo )en er gaan nogal wat horror verhalen rond over de versnellingsbak (m32) , rij eens in een wat hogere versnelling en zet de radio eens uit , je mag dan de bak geen bijgeluiden horen maken , volgens mij is dit bij de iets latere bouwjaren wel opgelost , de mijne is uit 2011 en heeft iets van 150k gelopen en maakt ook nog geen bijgeluiden.

Maakt de auto geen gekke geluiden of andere dingen zou ik hem wel durven te kopen want ik vind het gewoon echt hele fijne auto’s

Verbaast mij dat ts de 207 nog heeft, uiteindelijk destijds niks meer van terug gehoord

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5915960,5916033#msg-5916033

NVE87 zei:
Zie hier relatief vaak dat de Opel Astra J word afgeraden en ik vind dat onterecht.

Ik heb er zelf ook 1 , een 1.4 turbo 140pk en het is geen racemonster maar rijd wel ontzettend lekker , mocht je voor zo een gaan zoek er een met de AGR stoelen (standaard op de sport geloof ik ) die zitten echt uitmuntend.

Er zijn ook wat minpunten zoals het koelsysteem , de meeste leidingen zijn gemaakt van zwak plastic wat bros kan worden met lekkage als gevolg , en ga je een eventuele proefrit maken zorg dan dat je hem hoort bij een koude start , een ratel betekent dat je distributie ketting op gerekt is ,(1.4 turbo )en er gaan nogal wat horror verhalen rond over de versnellingsbak (m32) , rij eens in een wat hogere versnelling en zet de radio eens uit , je mag dan de bak geen bijgeluiden horen maken , volgens mij is dit bij de iets latere bouwjaren wel opgelost , de mijne is uit 2011 en heeft iets van 150k gelopen en maakt ook nog geen bijgeluiden.

Maakt de auto geen gekke geluiden of andere dingen zou ik hem wel durven te kopen want ik vind het gewoon echt hele fijne auto’s

Ik heb zelf een Astra J gehad, lees mijn review er eens over.

Ik zit ook in een Astra J facebookgroep en daar lees ik ook niets dan ellende over die wagens.
De enige motoren die ok zijn zijn de 1.4 en 1.6 (beide atmosferisch) alleen door het hoge gewicht van de wagen zijn die blokken aardig onderbemeten.
En de 2.0 cdti gaat ook goed. Verder niks dan ellende met koelvloeistoflekkages, olielekkages en de M32 bak.
Ja, hij rijdt wel fijn. Maar dat deed de 207 van TS waarschijnlijk ook.

Imo valt het allemaal wel mee met de ellende van de Astra J , daarnaast is het budget van TS dusdanig hoog dat er ook 1 van de wat latere bouwjaren gevonden kan worden en ik geloof dat vanaf 2014 de versnellingsbak beter was , ik rijd er nu al ruim 3 jaar plezierig in rond en ik merk vooral dat ik m meer waardeer als ik even in een andere auto gezeten heb , dan met ik pas weer hoe fijn de auto rijd.

Heb trouwens net ook even op MP zitten spieken , maar als je het budget uit kan laten schieten tot 12000 wat TS aan geeft dan komt de Astra K al inzicht zoals onderstaande :

Astra K

NVE87 zei:
Imo valt het allemaal wel mee met de ellende van de Astra J , daarnaast is het budget van TS dusdanig hoog dat er ook 1 van de wat latere bouwjaren gevonden kan worden en ik geloof dat vanaf 2014 de versnellingsbak beter was , ik rijd er nu al ruim 3 jaar plezierig in rond en ik merk vooral dat ik m meer waardeer als ik even in een andere auto gezeten heb , dan met ik pas weer hoe fijn de auto rijd.

Heb trouwens net ook even op MP zitten spieken , maar als je het budget uit kan laten schieten tot 12000 wat TS aan geeft dan komt de Astra K al inzicht zoals onderstaande :

Astra K

Rond de facelift is er een mengelmoes aan bakken gemonteerd, zo kan het zijn dat een facelift nog steeds de oude M32 heeft.

Daarna is er gewoon weer een M32 gemonteerd, maar dan aangepast (een extra oliekanaal en andere lagers). Die gaan gewoon wat minder vaak kapot maar zijn nog steeds niet 100% betrouwbaar.

Astra J is een fijne auto maar net als de 207 van TS niet vrij van problemen en volgens mij zoekt TS iets wat niet stuk gaat. Daarom is een J geen goed avies. Een K is een goede auto maar buiten budget nog.

Wat ik niet lees bij de TS, hoeveel km er worden gemaakt. Wat toch ook wel de keuze voor benzine/LPG of diesel kan bepalen...

Maar zo een budget (ik had een budget van max 5k voor een gezinsauto) is er keuze zat. Ik zal geen slechte dingen over Peugeot zeggen, ik rijd jaren lang met veel tevredenheid in Peugeot, alleen wel altijd diesel.

Een leuke gezinsauto (eentje die ik zelf ook nog heb gehad) is een Seat Altea XL, daarvan zijn er zat te vinden voor dit budget.
Staar je niet blind op km-stand, let vooral op onderhoud en dat je niet te maken hebt met een auto die net aan een beurt toe is, of beter, een auto die er wel aan toe is, maar waar de prijs naar is... je kan dan zelf preventief onderhoud laten uitvoeren.

Ik heb nu ook een auto voor weinig aangeschaft, ik weet dat er wat dingen aan mankeren, maar daar was de prijs ook naar. Ik kan nu binnen mijn budget die zaken laten fixen (of zelf fixen) en dan weet ik zeker dat dit punt niet op korte termijn problemen gaat veroorzaken.
Dus mijn advies: let op je eisen en ga 2k onder je budget zoeken, vind een leuke auto en laat gelijk de auto goed nakijken mits je twijfelt.

Auto encyclopedie zei:
@patrick ik denk dat je geen antwoord gaat krijgen, TS heeft tot op heden nog niks van zich laten weten

En dat terwijl Rene zelfs meldingen in de mailbox krijgt...

Terence zei:
Auto encyclopedie zei:
@patrick ik denk dat je geen antwoord gaat krijgen, TS heeft tot op heden nog niks van zich laten weten

En dat terwijl Rene zelfs meldingen in de mailbox krijgt...

Excuus, ik krijg dus geen mails binnen en ben de laatste week onverhoopt nogal druk geweest.

Helaas wordt het nu uitstellen 😔, door de Coronacrisis ga ik helaas mijn baan verliezen en zien we het niet zitten om nu zo'n hap uit ons spaargeld te nemen.

Ik zal de adviezen zeker in gedachten houden en hopen dat we snel een nieuwe auto kunnen kopen.
Nu eerst focussen op een nieuwe baan vinden en daarna hoop ik voor de ceed of astra te kunnen gaan.

Nogmaals excuus voor de late reactie en ook hartelijk dank aan allen!

@ rene heftige gebeurtenis zeg.

Ontzettend veel succes met het vinden van een baan!

Gelukkig is er op auto gebied ook wel goed spul te koop voor een lager budget, dan je huidige budget.

Terug
Bovenaan