Advies gewenst: C180CDI W204 7g-tronic - koppelomvormer kapot uit het niets (vinden ze in Zwitserland)

A

Anoniem

Guest
Beste forumleden en technici,

Sinds augustus rijd ik een sept-2011 W204 C180CDI 7g-tronic met 170k km. Omdat het mijn eerste Mercedes is, heb ik weinig ervaring met hun automaten. Echter rijd ik al ruim 12 jaar in auto's met een automaat. Ik heb een idee en ervaring van wat ik mag verwachten van zo'n stukje techniek.

De auto gebruik ik veel voor woon-werkverkeer, 150km/dag. Ik rij vrijwel overal waar ik kan op de cruise-controle. Eén van de meest briljante eigenschappen van de C-klasse is dat hij erg hard afremt op de cruise-controle.

Ik ben naar Zwitserland op vakantie geweest vorige week. Berg op, berg af, auto vol bagage en drie personen erin. Ook op de cruise-controle. Ook hier remde de auto netjes op de cruise-controle en versnelde even mooi. Versnellen en remmen, stadsverkeer en snelweg de automaat doet het als een zonnetje. Even iemand inhalen is instantané-versnelling om vervolgens weer rustig verder te rijden. De rust aan boord is geweldig.

Nu de case:
Afgelopen vrijdag gaat de injector van cilinder 1 stuk. Vervelend maar dat kan. De motor liep op drie pitten en ik hoor de een sissend geluid. Dit komt overeen met het feit dat de injector constant in de "open-stand" staat.
Dus naar de plaatselijke garage.
De auto aan de computer gehangen en jawel: de injector is stuk. Een refurbish was er niet dus er moest een nieuwe in, kosten €1091. Auw!

Zaterdagochtend kon ik de auto ophalen en bij aankomst: vervelend meneer maar de auto heeft nog een probleem: de koppelomvormer is defect. ineens.
kosten €2800!

Nu mijn vraag:
Gelet op het rijgedrag van de auto, cruise-controle, rijdt als een zonnetje, geen vreemde trillingen in de aandrijving, schokken of slippen.

Wordt ik hier nu getild of zou er echt wat aan de hand zijn met de koppelomvormer waarbij het ding van dag op nacht defect is?

Dank voor jullie reactie.

Groet,
Neel78
 
Geen idee eigenlijk.. Het lijkt mij niet plausibel indien je zelf geen problemen met het schakelen hebt ondervonden.
Staat de auto daar nog en ben jij terug in NL?
 
Laat eerst de olie van de automaat maar vervangen en neem hem mee. Rijdt ie dan nog goed.......ben je er niks armer of slechter op geworden en weet je waar het probleem was.

Automaten met koppelomvormer kunnen te heet worden, dan komt er vervuiling in de olie die op hun beurt de koppelomvormer afremt.
Dat kan resulteren in een slecht schakelende auto. Laat je de kaas niet van het brood eten, vervangen is een klein halfuurtje werk. Blijf erbij en neem de auto mee. Rijdt die niet goed. Dan kun je bedenken wat je wilt.....anders even de bak op handgeschakeld houden in de bergen. En dan in NL kun je weer rijden zoals je gewend bent.
 
Heb je de bergversnellingen wel gebruikt? Mocht je de bergversnellingen niet gebruikt hebben dan is het helaas je eigen schuld dat de koppelomvormer versleten/defect is.
 
Tja, misschien heeft de dealer wel de olietemperatuur van de bak over een x aantal kilometers uitgelezen en was die te hoog.. waardoor de conclusie nu is dat de bakolie te heet geweest is en dat van invloed op de werking van de koppelomvormer kan zijn..
 
Mocht je dit probleem in de toekomst willen voorkomen dan is het plaatsen van een oliekoeler noodzakelijk.
 
Ik zou hem ook gewoon ophalen en proberen of je iets merkt van de koppelomvormer. Zo niet, zou ik er gewoon mee doorrijden.

Verder selecteren moderne automaten doorgaans zelf de bergversnelling, dus verkeerd bedienen op dat punt kan zeer waarschijnlijk niet. En een extra oliekoeler is echt niet nodig voor 1 vakantieritje over de openbare weg in Zwitserland.

Mocht er wel iets met de koppelomvormer zijn, dan zou ik een garantieclaim indienen bij de dealer die de auto verkocht heeft.
 
Neel78 zei:
Ik ben naar Zwitserland op vakantie geweest vorige week. Berg op, berg af, auto vol bagage en drie personen erin. Ook op de cruise-controle.

Berg op, berg af op de cruise control? :confused: Ik weet niet hoe hoog die bergen waren, maar bij een beetje helling doe ik dit zelf nooit. In de bergen beter ook de versnelling handmatig vast zetten in een bepaalde versnelling i.p.v. 'm op de Drive laten staan.
 
Neel78 zei:
Zaterdagochtend kon ik de auto ophalen en bij aankomst: vervelend meneer maar de auto heeft nog een probleem: de koppelomvormer is defect. ineens.
kosten €2800!

En waarop is die diagnose gebaseerd?

Rijdt de auto niet meer? Of hebben ze bij het uitlezen iets lelijks gevonden?

Als het "alleen" bij uitlezen is geconstateerd, maar er zijn geen defecten aanwezig die je als gebruiker kan merken, wat is dan de prognose dat je het als gebruiker wel gaat merken?
Als dit bij uitlezen is geconstateerd, had dat niet al eerder aan het licht moeten komen bij onderhoud door jouw gararage?

Nu hebben automaten de nare eigenschappen dat ze inderdaad zonder duidelijke aanwijzingen plotseling kapot kunnnen gaan. En als dat ding al op het punt stond kapot te gaan (door overbelasting, oude olie oid) en dat gebeurt precies in de werkplaats is dat wel toevallig, maar het "hoeft" niet een gevolg te zijn van dat ze daar iets fouts deden.

Foutmeldingen, slecht schakelen of verbrande vieze olie kunnen voortekenen zijn, maar dat hoeft niet altijd.

Verder blijft het speculeren als je niet meer info hebt. Laat die garage eerst maar eens met een heel duidelijke motivatie komen.
 
Eén van de meest briljante eigenschappen van de C-klasse is dat hij erg hard afremt op de cruise-controle.

Ik ben naar Zwitserland op vakantie geweest vorige week. Berg op, berg af, auto vol bagage en drie personen erin. Ook op de cruise-controle. Ook hier remde de auto netjes op de cruise-controle en versnelde even mooi.

Dat is anders niet echt bevorderlijk voor een automaat.
 
R-W zei:
Eén van de meest briljante eigenschappen van de C-klasse is dat hij erg hard afremt op de cruise-controle.

Ik ben naar Zwitserland op vakantie geweest vorige week. Berg op, berg af, auto vol bagage en drie personen erin. Ook op de cruise-controle. Ook hier remde de auto netjes op de cruise-controle en versnelde even mooi.

Dat is anders niet echt bevorderlijk voor een automaat.

precies, met een beetje gevoel doe je zoiets niet, zeker niet met auto vol bagage en drie personen erin o_O
 
Leg dat eens uit.. want op zich stuurt de cruise control toch gewoon de gasklep aan en in die zin niks anders dan de rechtervoet, toch?

Dan zou je kunnen zeggen dat cruise control voor o.a. een Zwitserse (berg)gebruiker een nutteloze optie of tegenwoordig standaard voorziening is bij een automatisch geschakelde auto?
 
Durashift zei:
Leg dat eens uit.. want op zich stuurt de cruise control toch gewoon de gasklep aan en in die zin niks anders dan de rechtervoet, toch?

Topicstarter heeft het o.a. over erg hard afremmen op de cruise-control. Heuvelaf met gewoon gas los leidt doorgaans niet tot erg hard afremmen. Daarnaast, heuvelop de cruise control erop houden in de hoop dat de snelheid behouden blijft, lijkt me ook niet bevorderlijk voor de techniek. Op veel heuvels en in bergen moet je gewoon terugschakelen en kijken wat de auto kan trekken i.p.v. gedachteloos de cruise-control erop houden in een hoge(re) versnelling.
 
Zeker bij Mercedes mag je verwachten dat een functie als cruise control volledig doorontwikkeld is en aangepast op de techniek. Alz zij het niet kunnen, wie dan wel?

Wat betreft extra oliekoeler. Dat lijkt me vooral aktueel bij het trekken van aanhangwagens. En dan nog zou dat duidelijk moeten worden uit een zeer beperkt laadvermogen of trekgewicht zonder oliekoeler.

Nee, laat die dealer eerst maar eens komen met een fatsoenlijke motivatie en diagnose. Mocht het inderdaad kapot zijn, dan zou ik als eerste contact opnemen met de verkoper van je Mercedes en in tweede instantie de dealer waar deze in onderhoud is (als deze niet hetzelfde zijn).

Toch, met 170.000 km op de teller zal je al snel bot vangen, al zou je bij Mercedes wellicht nog een kans maken als de wagen altijd netjes is onderhouden en door jouw met garantie aangschaft.
 
Ik lees hier een aantal reacties van mensen die blijkbaar niet weten dat een automaat op de cruise-control gewoon op- en terugschakelt om zo een optimaal toerental/trekkracht te ontwikkelen. Dus terugschakelen bij bergop omdat anders het toerental teveel terugloopt, dat doet de automaat wel voor je. Ook terugschakelen bergaf omdat anders de snelheid teveel oploopt, dat doet de automaat zelf.
 
Phaeton W12 zei:
Durashift zei:
Leg dat eens uit.. want op zich stuurt de cruise control toch gewoon de gasklep aan en in die zin niks anders dan de rechtervoet, toch?

Topicstarter heeft het o.a. over erg hard afremmen op de cruise-control. Heuvelaf met gewoon gas los leidt doorgaans niet tot erg hard afremmen. Daarnaast, heuvelop de cruise control erop houden in de hoop dat de snelheid behouden blijft, lijkt me ook niet bevorderlijk voor de techniek. Op veel heuvels en in bergen moet je gewoon terugschakelen en kijken wat de auto kan trekken i.p.v. gedachteloos de cruise-control erop houden in een hoge(re) versnelling.

Het is een automaat. Die schakelt bergop zelf terug naar de ideale versnelling, ook met ingeschakelde cruise control. Wat Durashift zegt, of je nou zelf gas geeft of de computer dit laat doen, daar is toch geen verschil tussen?

Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat als blijkt dat de automaat bij een bepaalde ingestelde snelheid maar op en neer blijft schakelen, je deze beter even in de lagere versnelling vast kan zetten.
 
Cruise control in de bergen, met bochten, lijkt mij niet echt handig. Vaak ook filerijden met 50-80 kmu. Bij mijn automaat gebruikte ik de stand met handmatig schakelen bijna nooit. Behalve in de bergen, want dan remt de auto niet of nauwelijks af als je weer een stukje naar beneden gaat. Dus terugschakelen om oververhitting van de remmen te voorkomen.
 
@Meeuw

Dat hebben ze bij Audi bij de nieuwere generaties Multitronic's dan toch beter aangepakt. In mijn ervaring laat de automaat het toerental geleidelijk oplopen bij het heuvel af rijden, om extra op de motor te kunnen remmen. Geremd wordt er pas als het verschil tussen de werkelijke snelheid en de ingestelde snelheid te groot wordt. Werkt prima.
 
TYN zei:
Phaeton W12 zei:
Durashift zei:
Leg dat eens uit.. want op zich stuurt de cruise control toch gewoon de gasklep aan en in die zin niks anders dan de rechtervoet, toch?

Topicstarter heeft het o.a. over erg hard afremmen op de cruise-control. Heuvelaf met gewoon gas los leidt doorgaans niet tot erg hard afremmen. Daarnaast, heuvelop de cruise control erop houden in de hoop dat de snelheid behouden blijft, lijkt me ook niet bevorderlijk voor de techniek. Op veel heuvels en in bergen moet je gewoon terugschakelen en kijken wat de auto kan trekken i.p.v. gedachteloos de cruise-control erop houden in een hoge(re) versnelling.

Het is een automaat. Die schakelt bergop zelf terug naar de ideale versnelling, ook met ingeschakelde cruise control.

Ik zou er niet op vertrouwen en neem liever zelf het heft in handen door terug te schakelen met de manuele functie van de automaat. Toen ik mijn A8 net had en door de Zwitserse bergen reed in de Drive, schakelde de automaat bergop absoluut niet tijdig terug. Pas op het laatste moment was er een terugschakelactie met een keiharde klap die door de aandrijflijn ging. Na twee keer was ik wel genezen en sindsdien schakel ik in de bergen altijd handmatig (om over het niet gebruiken van de cruisecontrol maar te zwijgen). Met de automaat was verder niets mis, die schakelde 130.000 km lang als een zonnetje.
 
Dat is dan ook een automaat die in de basis uit halverwege jaren '90 stamt. Mij lijkt het dat de nieuwe generatie automaten, en zeker de alom gelauwerde 7G-tronic van Mercedes, daar wat beter mee omgaat.
 
Automaten en bergen, mn bergafwaarts, is niet zo'n geweldige combi. Meeste automaten hebben de neiging om zo comfortabel mogelijk te zijn en zo snel mogelijk naar zo'n laag mogelijk toerental te gaan. Da's in de bergen en ook bij het trekken van aanhangers niet de beste optie.
 
TYN zei:
@Meeuw

Dat hebben ze bij Audi bij de nieuwere generaties Multitronic's dan toch beter aangepakt. In mijn ervaring laat de automaat het toerental geleidelijk oplopen bij het heuvel af rijden, om extra op de motor te kunnen remmen. Geremd wordt er pas als het verschil tussen de werkelijke snelheid en de ingestelde snelheid te groot wordt. Werkt prima.

Maar dan ga je uit van cruise control en dat vind ik dus juist niet handig in de bergen.

Mijn ervaring betreft overigen een MT van 2004 (A4 cabrio).
 
Tommy82 zei:
Verder selecteren moderne automaten doorgaans zelf de bergversnelling, dus verkeerd bedienen op dat punt kan zeer waarschijnlijk niet.
Een automaat heeft doorgaans geen korte eerste versnelling, de koppelomvormer zorgt er immers wel voor dat de auto prettig van z'n plek komt. Het wegrijden op een berg gaat dankzij de koppelomvormer dan ook heel gemakkelijk. Het rijden echter op steile hellingen gecombineerd met de relatief lange versnellingen kan ervoor zorgen dat de koppelomvormer regelmatig moet bijspringen. Het is heel goed mogelijk dat je hier zelf niet of nauwelijks wat van merkt maar zodra dit gebeurt wordt er warmte geproduceerd en die moet weg kunnen. Door de bergversnelling te gebruiken blijft de auto in één vaste versnelling rijden bij een hoger toerental, hierdoor is er voldoende trekkracht en zal de koppelomvormer ook niet meer bijspringen. Door het hogere toerental wordt er ook veel meer olie rondgepompt en de warmteontwikkeling met de bergversnelling is (veel) minder waardoor de versnellingsbak een stuk minder warm wordt.

In zo goed als alle handleidingen van autofabrikanten lees je hoe je moet rijden met een automaat in de bergen. In combinatie met een aanhanger is een extra oliekoeler vaak verplicht of wordt deze aangeraden. In Amerika verkopen ze bijvoorbeeld vaak een towing package welke bestaat uit trekhaak, oliekoeler voor de automaat en TSP (Trailer Stability Program).
 
Mc1 - zei:
Tommy82 zei:
Verder selecteren moderne automaten doorgaans zelf de bergversnelling, dus verkeerd bedienen op dat punt kan zeer waarschijnlijk niet.
Een automaat heeft doorgaans geen korte eerste versnelling, de koppelomvormer zorgt er immers wel voor dat de auto prettig van z'n plek komt. Het wegrijden op een berg gaat dankzij de koppelomvormer dan ook heel gemakkelijk. Het rijden echter op steile hellingen gecombineerd met de relatief lange versnellingen kan ervoor zorgen dat de koppelomvormer regelmatig moet bijspringen. Het is heel goed mogelijk dat je hier zelf niet of nauwelijks wat van merkt maar zodra dit gebeurt wordt er warmte geproduceerd en die moet weg kunnen. Door de bergversnelling te gebruiken blijft de auto in één vaste versnelling rijden bij een hoger toerental, hierdoor is er voldoende trekkracht en zal de koppelomvormer ook niet meer bijspringen. Door het hogere toerental wordt er ook veel meer olie rondgepompt en de warmteontwikkeling met de bergversnelling is (veel) minder waardoor de versnellingsbak een stuk minder warm wordt.

Gewoon nieuwsgierigheid: Hebben automaten in personenauto's geen hellingsmeters oid waarmee ze bergen zouden kunnen 'herkennen'? Ik weet dat dit bij vrachtauto-automaten gebruikelijk is, waardoor de automaat weet in welke versnelling hij moet wegtrekken, en dus ook hij in de bergen rijdt.
 
Heb je geen pechhulp van MB, verzekering of ANWB? Die kunnen misschien even een mannetje zoeken voor second opinion. Anders kan je ook zelf even voor 100 euro een mannetje optrommelen die hem oplaadt en ernaar wil kijken. Onder het mom van 'mijn verzekering dekt alleen garage XYZ'      Als de auto nog rijdt dan kan je helemaal simpel ergens anders navragen.

Alle verhalen hierboven over handmatig schakelen lijken me niet van toepassing, een Benz uit 2011 heeft een dozijn sensoren (bochten, helling, acceleratie) die meehelpen de juiste versnelling te kiezen. Bergversnellingen etc dat is allemaal van 15 jaar geleden en ouder.
 
Cruise control in de bergen? Dan neem ik aan dat je gewoon de snel/auto wegen in de bergen bedoeld? Op kleine berg weggetjes met elke 100 m een bocht lijkt mij dat niet prettig rijden. Mijn ervaring is wel dat een cruise control ook in de bergen zorgt voor lagere toeren dan eigenlijk gewenst.

Tianmen-Mountain-Road-Hunan-China.jpg



als het erg steil is, zet ik de automaat meestal toch ook even vast. Anders eigenlijk nooit. Een automaat is daar gewoon voor gemaakt.



maar garantie? een automaat met (bijna) 200k kan weleens problemen geven, met wat prijziger reparaties. Zeker als deze niet altijd handig is gebruikt of onderhouden. (bak olie wel eens vervangen in die 170k>?)
 
Om je een idee te geven:

Als ik in NL op de snelweg naar mijn werk rijd, 75km enkele reis, dan doe ik dat vrijwel uitsluitend op de cruisecontrol. Als ik van 100km/h naar 130km/h will versnellen dan kan de automaat dat per 10km. Ook het vertragen werkt zo. Als ik van de snelweg afkom met 100km/h en ik stel de snelheid in op 60km/h dan remt de auto zo hard af dat ie zelfs de remlichten aanzet. Ik weet niet hoe de auto dit doet, maar het werkt perfect voor mijn "oude-lullen-rijstijl".

Ik schreef wel berg op, maar de weg naar Zwitserland kent weinig echte scherpe en langdurige klimmen. Alleen de berg voor Genève is lastig. Die heb ik vorig jaar in een Honda Civic Hybrid gereden. Die auto vindt dat absoluut niet leuk. Terug naar de rechterbaan en netjes 90km/h rijden, want harder wild het niet.
 
De auto is een ex-leaseauto die van Mercedes-Benz Nederland afkomstig is. Daar heeft de auto altijd de onderhoudsbeurten tijdig gehad, wat gecontroleerd is bij aankoop. De gehele onderhoudshistorie zit niet meer in de auto maar in de systemen bij Mercedes-Benz.
Dat werd ook opgemerkt in Zwitserland
 
Om beter te begrijpen welke symptomen ik opgemerkt kan hebben in relatie tot de falende koppelomvormer ben
ik gaan bellen met verschillende Mercedes-Benz Garages in Nederland.

Aan ieder van hen heb ik de vraag gesteld welke symptomen er zouden moeten zijn, of het defect bij het type van
mijn auto vaak voorkomt en hoe waarschijnlijk het is dat de diagnose correct is.

Van de 4 Mercedes-Benz Garages, technisch onderhoudsspecialisten, die ik heb gesproken achtte zij
onafhankelijk van elkaar dat:

1. de aandrijflijn, zonder het vertonen van de symptomen, geen defect zal hebben aan de koppelomvormer.
2. het niet voor de hand ligt dat een koppelomvormer van de ene op de andere dag defect is.
3. dat het falen van de koppelomvormer bij dit type auto een zeldzaamheid is met de kilometerstand van 170000.
4. dat de gestelde diagnose, op afstand, een vreemde is.

Voor de aanschaf van de auto heb ik aankoopmakelaar in de hand genomen die de auto heeft onderzocht. Ook
deze persoon heb ik gevraagd of hij zich enige symptomen kon herinneren van een falende koppelomvormer. Dat
kan hij niet, anders had hij mij geadviseerd een andere auto te nemen.
Daarnaast acht hij de kans zeer gering dat de koppelomvormer met het gebruik zoals ik dat doe voor woon-
werkverkeer en vakanties, niet defect kan raken in de periode 21-8-2015 tot 24-10-2015 en 8000 kilometer.
 
De auto remt gewoon af met de remmen. Zoals die je onder het rempedaal hebt zitten ;)

Is vrij makkelijk te doen nu alles by wire is.
 
Maar nu ben ik nog steeds erg benieuwd waarop die garage baseert dat de koppelomvormer stuk is. Want daar vertel je niks over.

- Rijdt de auto niet meer?
- Zijn er enge storingscodes geconstateed bij het uitlezen?
- iets anders?

Zonder die informatie kan ik er geen zinnig woord over zeggen.

Persoonlijk zou ik een duidelijke foutomschrijving willen hebben en DAT overleggen met mijn "thuisgarage" en dan beslissen    wat er moet gebeuren.

- wellicht kan je de fout gewoon negeren
- of kun je er in elk geval mee thuis komen
- misschien moet de auto ter plekke gerepareerd worden OF    naar huis getransporteerd worden.

Verder vraag je je wellicht af of er een oorzakelijk verband zou kunnen zijn met de reparatie of behandeling in de werkplaats. Maar dat zal zo'n garage wellicht ook niet direct toegeven.

Je zou toch zeggen dat een Zwiterse Mercedes dealer dit niet zomaar uit zijn duim zuigt. Je kan natuurlijk altijd een second opninion in kunnen schakelen.
 
Ik snap het ook niet helemaal . Auto in Zwitserland en TS in Nederland? TS kan niet aangeven of dat de auto wel of niet kan rijden?

Mijn idee is toch een beetje van de auto rijdt, dus naar Nederland, of de auto rijdt niet en je laat hem repareren.
 
@ Neel78

Ik denk dat u opgelicht wordt, de koppelomvormer voor de 180 CDI is gebouwd om veel meer te incasseren dan de motor in zijn mars heeft en een koppelomvormer zoals de garages in Nederland al zeiden gaan niet van de één op de andere dag stuk. Sterker nog, je kan met een versleten koppelomvormer (wanneer de eerste symptonen zich voordoen) gewoon (blijven) rijden.

Wat je zou moeten merken tijdens het rijden is een variërend toerental bij dezelfde snelheid bijvoorbeeld.

Daarnaast over uw injectors, als er één kapot is, dan kan dat geen 1000 euro kosten. Wij hebben thuis lang Mercedes diesels gereden en we hebben eens één injector moeten laten vervangen na 300.000 km op de auto gezet te hebben, kosten waren 340,- euro inclusief arbeid bij MB dealer (2 jaar terug).

Dus, ik denk dat er meer aan de hand is, ok in Zwitserland kunnen ze meer geld rekenen vanwege hogere arbeidskosten etc., maar het kan niet ineens vrijwel 3 keer duurder zijn dan hier.

Succes!
 
J-M zei:
Daarnaast over uw injectors, als er één kapot is, dan kan dat geen 1000 euro kosten. Wij hebben thuis lang Mercedes diesels gereden en we hebben eens één injector moeten laten vervangen na 300.000 km op de auto gezet te hebben, kosten waren 340,- euro inclusief arbeid bij MB dealer (2 jaar terug).

Dus, ik denk dat er meer aan de hand is, ok in Zwitserland kunnen ze meer geld rekenen vanwege hogere arbeidskosten etc., maar het kan niet ineens vrijwel 3 keer duurder zijn dan hier.

Mwah, mijn ervaring - zakelijk - is dat alles toch wel snel minimaal 2x zo duur is. Juist als er arbeidsuren inzitten.
 
J-M zei:
@ Neel78

Ik denk dat u opgelicht wordt,

ik denk? Om een dealer van oplichting te beschuldigen moet je toch wel even wat meer bewijd hebben dan wat onderbuik gevoelens.

Een officiële MB dealer gaat echt niet zomaar een koppel omvormer vervangen, dan is er echt wel wat aan de hand.
 
Gullwing zei:
...
ik denk? Om een dealer van oplichting te beschuldigen moet je toch wel even wat meer bewijd hebben dan wat onderbuik gevoelens.

Een officiële MB dealer gaat echt niet zomaar een koppel omvormer vervangen, dan is er echt wel wat aan de hand.

Je hoopt dat een officiele dealer dat niet doet, maar als de financiele nood hoog is en je kan een passant van ver iets aansmeren is dat een beter idee dan de lokale bakker oplichten.
 
@ Gullwing

Ook officiële MB dealers zijn niet altijd even schoon, net zoals onafhankelijke garages dat ook niet altijd zijn. Er zit zelfs binnen de Nederlandse grenzen een groot verschil tussen MB dealers kan ik u uit ervaring vertellen.

Zeker als het komt op de juiste diagnose stellen en niet zomaar klakkeloos onderdelen vervangen.

Mercedes is een sterk merk met een goede reputatie en controleert ook stevig op haar dealernetwerk welke haar naam moge dragen, maar zoals overal kan er een rotte appel tussen zitten. Dit heb ik ook eens, compleet onverwacht, bij een MB dealer in Nederland meegemaakt. Zeker sinds bepaalde dealers steeds meer op de zakelijke markt gefocust zijn waar ze denken zomaar alles te kunnen factureren.

Daar jaag je trouwe particuliere klanten mee de deur uit.

Ik rij lang genoeg een Benz om een goede inschatting te hebben van wat iets kost om te laten vervangen/repareren.

Maar, genoeg over mij, we zijn hier om Neel78 te helpen!
 
Lid van de WW met Europadekking? Zo ja, informeer eens of ze dat ding terug willen brengen en laat je vaste garage hier er naar kijken. Stuk makkelijker en duidelijker dan alles op afstand te moeten regelen. (En als je dan toch met de ANWB bezig bent, vraag eens naar een rijopleiding...) Is dat niet mogelijk en jij vindt dat die automaat niet anders is dan anders, neem je hem toch weer mee? Spoelen is sowieso een goed plan, kost je rond de €300,- en het is zomaar mogelijk dat evt klachten dan ook verdwenen zijn.
 
Bedankt, allemaal voor de vele reacties.

Hieronder een e-mail die ik stuurde naar het Customer Assistance Centre van Mercedes-Benz, waar vanaf het begin een case loopt.

Met referte aan de case van mijn auto    wens ik u het volgende mee te geven.

Ik eis vandaag voor 14:00 uur een antwoord te hebben van het CAC.

Ik heb alle vertrouwen verloren in mevrouw Hediger en de garage van mevrouw Hediger en ik betwist de diagnose die haar garage gesteld heeft.

Ik eis dat de auto niet door garage Hediger wordt gerepareerd.
Ik eis dat de auto gerepatriëerd wordt naar Nederland en wordt afgevelerd, op een door mij te specificeren locatie, bij Mercedes-Benz.
Ik betaal geen cent meer aan garage Hediger.
Ik verwacht de volledige kosten van de huurauto CHF1600 (€1471)

Graag verneem ik u:
- hoe de auto in Nederland komt (bij een door mij te specificeren Mercedes-Benz Garage)
- wanneer ik de auto kan verwachten
- welke eventuele kosten daarbij voor mijn rekening zijn
- wat er gebeuren gaat met de reeds door mij betaalde kosten van CHF1600 voor de huurauto

Mijn gemaakte kosten:
- €1091 injector, (een nieuwe waar een gereviseerde binnen één werkdag leverbaar zou zijn. Is mij niet aangeboden en ik moest het vooraf betalen)
- CHF 1600, voor de huurauto (dit hadden twee contracten moeten zijn van CHF420 -huur- en CHF 1180 -borg- waarbij ik volgens Hediger de borg terug zou krijgen als ik de auto bij haar zou laten repareren. Chantage dus!)

Kosten die mij in het verschiet liggen
- CHF3000/ €2758 voor de reparatie van de mogelijk defecte koppelomvormer indien gerepareerd bij Hediger (wat *niet* gaat gebeuren wat mij betreft. Een koppelomvormer in Nederland kost €780 tegen de €1958 (CHF2130) bij Hediger,

Rekeninghoudend met:
-    de handelswijze van mevrouw Hediger.
- De wijze waarop zij mij onder druk zet. Dan is het onderdeel niet verkrijgbaar, dan weer wel. Dan moet ik snel beslissen, want voordat je het weet is het weer niet beschikbaar (schrijven 29-10-2015 ROGAM Rotterdam was direct te bestellen 12 koppelomvormers en 41 gereviseerde injectoren vanuit het centrale magazijn van Mercedes-Benz in Zwitserland!)
- Haar inconsisente werkwijze en haar vertragende tactieken.
- de wijze waarop zij zichzelf tegenspreekt
- het feit dat ik niet heb kunnen en/ of mogen controleren of de auto nog functioneerde. Ik mocht er immers niet meer mee rijden!
-    de impact op mijn dagelijkse leven van het niet beschikken over mijn auto. Ik moet nu immers meer kosten maken om op mijn werk te komen en bij klanten door Nederland (Amsterdam, Rotterdam, Haarlem, Den Haag, Doorn, Veendam)
- het feit dat ik op geen enkele manier heb gemerkt dat de koppelomvormer falende was
- het feit dat 6 Merces-Benz onderhoudsspecialisten het een erg onwaarschijnlijke situatie vinden
- het feit dat de aankoopmakelaar van de auto, de kans zeer gering acht, dat een auto tijdens taxatie op 10 augustus '15 probleemloos werkte en 8000km later, niet van de ene dag op de andere totaal defect is waardoor rijden niet meer mogelijk zou zijn.




De C-klasse in kwestie rijdt ik sinds augustus van dit jaar. De motor en transmissie werken perfect. Het versnellen en vertragen, veelal met de cruise-controle is één van de meest prettige eigenschappen van deze auto. Het gaat zonder trillingen, vloeiend en nog altijd hetzelfde als tijdens de testrit die ik gedaan heb toen ik de auto kocht vergezeld met de aankoopmakelaar. Ik had zoveel vertrouwen in de auto dat de herfstvakantie naar Zwitserland een vanzelfsprekendheid was. Mijn oom en tante vertrouwde hun kinderen toe om met mij mee te rijden in de Mercedes de gehele 985km!

Donderdag 22 oktober '15
Mijn oom en tante en mijzelf hebben donderdag 22 oktober '15 een gezellig dagje Crans-Montana gehad en een fijne lunch te Golf Club de Sierre. Om daar te komen hebben we gereden van Sonard naar Crans-Montana. Van de berg naar beneden, netjes op de cruise-control. De Mercedes heeft ons in alle rust en souvereiniteit naar onze bestemming gebracht én ook weer naar het chalet.
Niets heeft ons een indicatie gegeven dat er een mankement zou zijn met de motor, versnellingsbak en / of de koppelomvormer.

Vrijdag 23 oktober '15
Afgelopen vrijdag hebben mijn oom en tante en mijzelf vanaf Sonard, door de bergen gereden naar de Grande Dixence Dam. Dit was een ritje van 31 kilometer welke we vrijwel volledig over de bergwegen hebben gereden. De Mercedes gaf geen krimp, stotterde niet, rattelde niet, vertoonde geen onvoorspelbaar gedrag en reed zoals je dat van een Mercedes-Benz mag verwachten: zijde zacht in alle rust comfort en stilte.
Dat diezelfde vrijdag een injector faalt is vervelend. Met behulp van uw organisatie is de auto per trailer naar het garagebedrijf van mevouw Hediger gebracht.
Aldaar werd de auto aan de diagnostische apparatuur gekoppeld en werd er inderdaad vastgesteld dat de injector van cilinder 1 defect was.
Helaas was er die dag geen gereviseerd model aanwezig alleen maar nieuwe. Omdat ik de volgende dag naar huis wilde, in Nederland, met mijn neefje en nichtje incluis bagage, werd alles uit de kast getrokken om dat mogelijk te maken.
De monteur ging zelfs op z'n vrije zaterdagochtend langskomen om de injector te vervangen.
Ik zag mijzelf genoodzaakt de nieuwe injector ter plekke te betalen, nog voordat de werkzaamheden waren uitgevoerd: €1091.

Zaterdag 24 oktober '15
Vol vertrouwen in de deskundigheid van de officële Mercedes-Benz-garage gingen mijn oom en ik de auto ophalen zoals ons beloofd is.
Echter kort voor mijn aankomst werd ik nogmaals onplezierig verrast met de mededeling dat er nog een defect was.
Bij aankomst bleek het de koppelomvormer te zijn. De reparatiekosten werden nog eens verhoogd met met grofweg €2850.
Op basis van eerdere ervaringen van mevrouw Hediger werd mij verteld dat het zeer onwaarschijnlijk zou zijn dat de auto binnen 3 werkdagen gerepareerd kon worden. De levertijd van het betreffende onderdeel was voorgaande keren ongeveer 1,5 maand!
Mevrouw Hediger heeft op dat moment geprobeerd mij werderom vooraf te laten betalen voor de uit te voeren werkzaamheden, zonder dat ik zou weten wanneer de auto gereed zou kunnen zijn.

Uiteindelijk ben ik die dag, samen met mijn oom, naar Hertz Sion gebracht door een medewerker van de garage.
Er is mijn oom en mijzelf duidelijk gemaakt dat de huurauto bedoeld was voor ons om naar huis te rijden. De huur van de auto betrof CHF420 en de borg CHF1180. Mij werd verzocht de auto in Rotterdam in te leveren.

Bij aankomst bij Hertz Rotterdam (vestiging Weena), bleek Hertz Sion één contract te hebben gemaakt van CHF1600 wat ten laste is gebracht van mijn creditcard.
Na inlevering van de huurauto werd ik weer onplezierig verrast omdat ik de borg niet kon terugkrijgen. Hertz had geen voucher gekregen. Ik neem aan dat de communicatie tussen mevrouw Hediger, 24h-Service en Hertz Sion niet heeft gewerkt zoals dat normaliter gebeurt.

Maandag 26 oktober '15
In de ochtend van maandag 26 oktober kreeg ik per e-mail van mevrouw Hediger, zonder tussenkomst van het CAC, te horen dat het betreffende onderdeel ineens wel leverbaas was voor woensdag. Veel korter dan de eerdere ervaringen die zij, naar eigen zeggen heeft gehad.
Tegen extra kosten voor mij á CHF3000. Daar zou van afgaan de kosten die ik reeds had betaald. Naar de woorden van mevrouw Hediger " injector allready paid is    deducted on this chf 3000.-"

Bij navraag bleek dat mevrouw Hediger bedoelde te zeggen dat het CHF3000 bovenop de €1091 zou zijn.
Opnieuw werd ik onplezierig verrast.

Toen ik nogmaals vroeg naar de te verwachte kosten kwam het erop neer dat de totale kosten CHF4150 begroeg en minus de CHF1142 die ik reeds had betaald voor de injector. Wederom CHF3000.

De kosten voor de huurauto, de huur, CHF420, zouden volgens mevrouw Hediger worden betaald door Mercedes-Benz. Echter blijkt op dit moment dat het geen CHF420 huur betrof en borg, maar huur van de auto er retourkosten van CHF1180 voor mijn rekening.
Opnieuw werd ik onplezierig verrast!

Dinsdag 27 oktober    '15
Per e-mail heb ik contact gehad met mevrouw Hediger. Mijn zorg om mijn auto, de reparatiekosten, de huurautokosten en alle overige kosten hebben een grote impact op mijn dagelijkse leven en mijn gezondheid!

Om meer zekerheid te krijgen stel ik mevrouw Hediger 3 condities:
1. de auto wordt gemaakt met MB nieuwe onderdelen voor maximaal CHF3000
2. de volledige kosten van de huurauto á CHF1600 worden ten laste gebracht van mijn creditcard
3. de repatriëring wordt verzorgd door MB naar Nederland op een door mij te kiezen locatie en wel binnen 1 week.

Na dit geval komt mevrouw Hediger opnieuw met nieuwe bedragen:
1. de reparatie is CHF3000 +/- 10%
2. de CHF1600 is alleen een reservering (blocked). Hertz Sion zou mijn creditcard belasten met +/- CHF1015. Mevrouw Hediger: " and that the invoice will be detailed as requested and that they will transfert it to us".
3. na reparatie bij mevrouw Hediger wordt door hun de repatriëring verzorgd maar duurt dat 2 á 4 weken!

Vervolgens word ik gebeld door u, Suzanne Egdom. U verzoekt mij niet meer rechtstreeks contact te hebben met mevrouw Hediger. Dit verzoek leg ik ook neer bij mevrouw Hediger!

U geeft mij aan dat er inconsistenties zijn in het handelen van mevrouw Hediger ten aanzien van de normale werkwijze van uw organisatie in dergelijke situaties.
Zo heeft mevrouw Hediger niet bij MB aangemeld dat de koppelomvormer defect zou zijn.

Vervolgens word ik later op de dag door mevrouw Hediger verrast met een proformafactuur dit niet overeenkomt met haar eerdere kostenramingen. Zo spreekt de proformafactuur over een totaal te betalen bedrag van CHF4153.70.
De kosten van de injector, welke in mindering zouden worden gebracht, zijn nergens terug te vinden. Ook bestaat de proformafactuur uit twee pagina's met op beide pagina's dezelfde informatie.

Opnieuw werd ik onplezierig verrast!

Mijn stressniveau is op dit moment zo hoog dat ik niet meer normaal kan eten en in de nachten wakker lig van de op mij afkomende kosten zonder daar ook maar enige zekerheid over te kunnen hebben.

Woendag 28 oktober '15
Om beter te begrijpen welke symptomen ik opgemerkt kan hebben in relatie tot de falende koppelomvormer ben ik gaan bellen met verschillende Mercedes-Benz Garages in Nederland.
Aan ieder van hen heb ik de vraag gesteld welke symptomen er zouden moeten zijn, of het defect bij het type van mijn auto vaak voorkomt en hoe waarschijnlijk het is dat de diagnose correct is.
Van de 4 Mercedes-Benz Garages, technisch onderhoudsspecialisten, die ik heb gesproken achtte zij onafhankelijk van elkaar dat:
1. de aandrijflijn, zonder het vertonen van de symptomen, geen defect zal hebben aan de koppelomvormer. De auto wel een foutcode kan hebben die een indicatie geeft van een mogelijk probleem met de koppelomvormer maar dat zonder een visuele inspectie waarbij de versnellingsbak opengemaakt moet worden niet met 100% zekerheid is vast te stellen dat het onderdeel daadwerkelijk defect is.
2. het niet voor de hand ligt dat een koppelomvormer van de ene op de andere dag defect is.
3. dat het falen van de koppelomvormer bij dit type auto een zeldzaamheid is met de kilometerstand van 170000.
4. dat de gestelde diagnose een vreemde is.

Voor de aanschaf van de auto heb ik aankoopmakelaar in de hand genomen die de auto heeft onderzocht. Ook deze persoon heb ik gevraagd of hij zich enige symptomen kon herinneren van een falende koppelomvormer.   
als de koppelomvormer al stuk is, zou je dat van tevoren moeten merken. Slecht/schokkerig overschakelen en bonkende geluiden zijn symptomen. Verder gaat zo'n koppelomvormer zelden 'zomaar' stuk, zeker niet bij 170.000km
Daarnaast acht hij de kans zeer gering dat de koppelomvormer met het gebruik zoals ik dat doe voor woon-werkverkeer en vakanties, niet defect kan raken in de periode 21-8-2015 tot 24-10-2015 en 8000 kilometer.
 
ik eis, ik eis, ik, ik, ik. veel bijzaken, komt allemaal wat rommelig over. zo schrijf je toch geen formele brief/mail?
 
Zo, wat een mail zeg. Lijkt wel een klein kind dat zijn zin niet krijgt en dat 'probeert' op te schrijven. 'Ik vindt' maakt je ook niet geloofwaardiger, net als de rest van de kromme zinnen en slechte grammatica. Ik zou nog even tot tien tellen (of in dit geval misschien wat meer dan tien) voordat ik hem zou opsturen...
 
ook een eerlijke opmerking

ik zit ook erg in mijn emotie.

Bedankt voor de feedback.
 
Veel geblaat maar weinig wol imho.
Enneh, niet lullig bedoeld, hoe had je dit gedaan als het gewoon in NL was gebeurd? Automaat is een duur stukje techniek als het stuk gaat en Merc is ook niet het meest goedkope merk.
Mijn stressniveau is op dit moment zo hoog dat ik niet meer normaal kan eten en in de nachten wakker lig van de op mij afkomende kosten zonder daar ook maar enige zekerheid over te kunnen hebben.
 
Wat ik niet begrijp is dat je de auto na reparatie van de injector achterlaat.    Waarom niet meenemen en aldaar advies inwinnen.    Als het ding verder als een zonnetje rijdt...ik ben er misschien wat simpel in.
 
ik mocht er niet meer in rijden! Want ik zou NL niet meer halen.
 
Terug
Bovenaan