Advies gevraagd: Zuinig en betrouwbaar tweedehands auto met ISOFIX

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een goede tweedehands auto en kan jullie hulp goed gebruiken! Mijn wensen zijn redelijk specifiek, dus ik hoop dat jullie tips hebben waarmee ik goed voorbereid op pad kan.

• Budget: €1900 - €3.300 (eventueel max. 3700 als ik echt iets goeds vind).
  • Gebruik: Ik zoek een auto die minimaal 18 maanden betrouwbaar mee kan, daarna overweeg ik weer een leaseauto van de zaak.
  • Wensen:
    • Bouwjaar 2010 of nieuwer
    • ISOFIX voor kinderzitjes (twee kinderen).
    • Bij voorkeur zuinig in brandstofverbruik, gezien mijn rijstijl en budget.
    • Modellen zoals een Volkswagen Polo (vanaf 2011) of een Seat of Ford Fiesta (2012-2014) spreken me aan, maar ik sta open voor andere opties.
Ik begrijp dat mijn budget wat krap is, zeker gezien de recente tweedehands markt, maar ik ben actief aan het zoeken (bijvoorbeeld ook in groepen met auto's tot €5.000). Daarom zou ik graag wat tips willen ontvangen over:

1. Welke auto's zijn binnen mijn budget een goede keuze?
  2. Waar moet ik op letten bij een bezichtiging of proefrit? Denk bijvoorbeeld aan onderhoudsgeschiedenis, APK-status, en technische controlepunten.
  3. Hoe kan ik slim onderhandelen met een verkoper zonder onredelijk te lijken, maar toch een goede deal te krijgen?
Ik zoek echt een auto die geen grote verrassingen heeft qua kosten en me een betrouwbare periode kan bieden. Als je een goede ervaring hebt met een specifiek model, of tips over waar ik op moet letten (vooral voor de Polo, Fiesta, Seat of vergelijkbare auto's), dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor jullie hulp en tijd!

Ik zou iets Aziatisch kiezen als een Daihatsu Sirion ofzo. Je budget is wel vrij krap overigens. Ik zou wellicht de ondergrens op bouwjaar laten vallen.

Ik zou iets Aziatisch kiezen als een Daihatsu Sirion ofzo. Je budget is wel vrij krap overigens. Ik zou wellicht de ondergrens op bouwjaar laten vallen.
En als ik er 4k van maak?
Hou ook wel een beetje van luxe, maar heb niet echt veel keus denk ik.

Ik ga het even opzoeken Dhatsu Sirion hmm

Gezien het budget blijft het natuurlijk toch vaak een gok
Maar check allereerst eens op Finnik hoeveel eigenaars de auto heeft gehad, spreek een nieuwe APK af, kijk of er 4 gelijke A-merk banden onder zitten, ingevuld onderhoudsboekje en of de auto er gewoon redelijk netjes uitziet.
Dat zegt natuurlijk ook al veel over de vorige eigenaar.
Kijk ook niet naar de km stand, maar meer naar de algehele staat van de auto

Voorbeelden?
Nissan Note
Hyundai i20
Renault Clio
Skoda Fabia
Eigenlijk de meeste B-segmenters wel.

Maar met 2 kinderen zou ik toch eerder voor een C-segmenter kiezen. Die zijn qua aanschaf vaak even duur en op wegenbelasting en verbruik scheelt het niet heel veel
Een Kia Cee'd of Ford Focus zou zeker mijn voorkeur hebben !

Gezien het budget blijft het natuurlijk toch vaak een gok
Maar check allereerst eens op Finnik hoeveel eigenaars de auto heeft gehad, spreek een nieuwe APK af, kijk of er 4 gelijke A-merk banden onder zitten, ingevuld onderhoudsboekje en of de auto er gewoon redelijk netjes uitziet.
Dat zegt natuurlijk ook al veel over de vorige eigenaar.
Kijk ook niet naar de km stand, maar meer naar de algehele staat van de auto

Voorbeelden?
Nissan Note
Hyundai i20
Renault Clio
Skoda Fabia
Eigenlijk de meeste B-segmenters wel.

Maar met 2 kinderen zou ik toch eerder voor een C-segmenter kiezen. Die zijn qua aanschaf vaak even duur en op wegenbelasting en verbruik scheelt het niet heel veel
Een Kia Cee'd of Ford Focus zou zeker mijn voorkeur hebben !
Dank u wel ik ga het onderzoeken

Waarom pas over 18 maanden een nieuwe lease auto?
Hyundai I20
0-ab5b44cea3e3e4de4f5c1eebb870a95c.jpg

Renault Clio estate
0-274b61b46dafc22c948a6651203e5f05.jpg

Duidelijk, want het is eigenlijk zonde dat je voor zo'n korte tijd een auto moet kopen.
Maar wat vind je van de 2 voorstellen

Duidelijk, want het is eigenlijk zonde dat je voor zo'n korte tijd een auto moet kopen.
Maar wat vind je van de 2 voorstellen
Ik ben nog wel aan het rondkijken, want ik wil wel een hatchback
En dacht meer aan de kleur zwart, zilver, grijs niet echt opvallend.

Ben nu meer aan het jagen op de polo,seat,ford fiesta 2010+ met logische NAP en goede banden en APK.

Qua bedrag kan het wel goed komen waar een wil is is een weg.

Bouwjaar zou ik niet als leidsnoer nemen. Kilometers en geschiedenis is beter. Goede banden zijn inderdaad ook super belangrijk erg onderschat belang vaak. Ik raad aan dicht in de buurt te kijken. Misschien hyundai meenemen?
Ook goede ervaring met Renault Megane 1,6 16v handbak. Motor en aandrijflijn zijn goed onderstel ook en heel praktisch en heel ruim. 1:16 reed ik doorgaans. Foeilelijk maar who cares?

Suzuki misschien? Naast NAP zou ik toch ook wel even naar de NCAP rating kijken.

Rond 2010 is ISOFIX volgens mij altijd aanwezig.

Goed onderhandelen kan je als je veel opties hebt. Ik zou dus helemaal niet voorselecteren op allerlei modellen, imago en betrouwbaarheid (binnen marges) maar gewoon eens kijken met welke wagen kan je 18 maanden** van A naar B met je kinderen. Dat maakt je onderhandelingspositie al veel beter dan wanneer je een zoektocht begint naar grijze Hyundai van 2011 met facelift en navi.

** Reken ook eens door als je de vlucht naar voren neemt: geen auto die je na 18 maanden weer inruilt (want duur) maar een leuke fijne wagen die je nog 5-10 jaar kan rijden versus die 18maanden auto en je leasebak. Afhankelijk van je mobiliteitsbudget en leaseregeling en het zakelijk gebruik kan je de '18 maanden auto' ook nog inzetten zodat je geen privé kilometers maakt met de leasebak.

Zoeken in de vergeten hoek als de fiat sedici, maar wees je wel bewust dat als je hem kort hebt , deze manier ook tegen kan werken.

De meeste B segment auto's voldoen wel, in deze prijsklasse zou ik gewoon eens kijken wat betrouwbare garages in de buurt hebben staan. En minder selecteren op kleur, of model.

Voor de betrouwbaarheid en kosten is het belangrijk dat er goed voor de auto gezorgd is. Je kijkt immers naar oude auto's.

De Renault Clio en Hyundai I20 zijn goede sugesties, net als de Nissan Note (of broer Renault Modus.)

De VW Polo en Seat Ibiza waren jaren lang de minst betrouwbare auto's in hun klasse, en zijn relatief duur, het zijn zeker niet de beste keuzes in deze prijsklasse.

Ik heb een Fiesta uit 2010 gehad en dat was een fijne en probleemloze auto. Als je geïnteresseerd bent in de aandachtspunten, heb ik die voor je.

Wel houdt het qua ruimte niet over met een kinderstoel, dat was ook de reden voor mij om hem in te ruilen. Maar daar zullen meer B-segment auto's last van hebben.

Ik heb een Fiesta uit 2010 gehad en dat was een fijne en probleemloze auto. Als je geïnteresseerd bent in de aandachtspunten, heb ik die voor je.

Wel houdt het qua ruimte niet over met een kinderstoel, dat was ook de reden voor mij om hem in te ruilen. Maar daar zullen meer B-segment auto's last van hebben.
Aah wat jammer, ik zoek wel echt naar wat ruimte ja

Aah wat jammer, ik zoek wel echt naar wat ruimte ja
Misschien bij Ford kijken naar een maatje groter en wellicht net even wat ouder, met nog een degelijk blok van voor het turbotijd. Zoals ook bij ons mensen weleens wordt gezegd, leeftijd is maar een getal. Het gaat erom hoe je je voelt en hoe er met je is omgegaan. Deze 2 wat grotere Ford opties vind ikzelf wel aardig:

Ja ze zullen wat duurder zijn in MRB, misschien ook wat meer benzine verbruiken en wat duurder zijn in verzekering dan een Fiesta, maar je krijgt er dan ook heel wat meer auto voor terug. Daar zou ikzelf wel wat meer geld per maand voor over hebben. Maar ik kan uiteraard niet in jouw portemonnee kijken. Wat je daaruit kan of wil missen voor een auto.

Ford Focus Wagon 1.6-16V Futura | 3.995 | augustus 2008 | 164.256 km | MRB ± EUR 626,- p/jr

0-1f9ce5e23dcf43464a953dc2adeaeac0.jpg

Auto is 16 jaar in bezit geweest van 1 vorige eigenaar. Afgelopen jaren wel wat dingetjes gehad bij de APK, maar dat is steeds opgelost. Wordt verkocht met een verse APK waar inmiddels wel zo'n 90 dagen vanaf zijn gesnoept. Want zolang staat de auto inmiddels bij aanbieder te koop. Banden lijken o.b.v. laatste APK een aandachtspunt.

Meer info:

Of anders het ruimtelijke MPV alternatief van de Focus, de C-Max:

Ford C-Max 1.8-16V Titanium | 3.940 | juli 2009 | 168.628 km | MRB ± EUR 725,- p/jr

ford-c-max-1-8-16v-titanium-ecc-navigatie-cruise-control-all-in-prijs-inruil-mogelijk.jpg

Auto heeft 3 particuliere eigenaren gehad die er respectievelijk ±6, ± 4 en ± 5 jaar mee hebben gereden. Geen hele gekke dingen bij de APK keuringen. En krijgt volgens adverententie een verse APK bij aflevering.

Meer info:

Ik denk vooral als je wat meer ruimte zoekt dat dit prima alternatieven zijn voor een Fiesta (of Polo, of Ibiza).

Dit zijn zo maar 2 voorbeelden, er is uiteraard meer aanbod, ik heb gezocht met deze zoekcriteria:

Had ik ook meegenomen in mijn lijstje, maar die kwamen er maar een stuk of 5 mee naar voren, waarvan 3 voor de export danwel met schade. En altijd de 1.0 ecoboost. Wel jonger qua bouwjaar (2014). Ik vind het zelf maar een suffe auto, maar dat is smaak en dus persoonlijk. Deze vind ik dan nog wel redelijk aardig om te zien, vanwege de kleur (maar heeft een lelijke kras over zowat de hele rechter zijkant, weet niet of je dat wat uitmaakt):

ford-b-max-1-0-ecoboost-titanium-nav-clima-bj-2014-nap.jpg

De 2 die zo op het eerste gezicht 'gewoon' netjes zijn, betreft 2 zwarte exemplaren, waarvan dit er eentje is:

ford-b-max-1-0-ecoboost-titanium-1-0-ecoboost-titanium-apk-nap-inruil-mogelijk.jpg

De B-max is qua wegenbelasting net zo duur als de Focus die ik eerder voorstelde (EUR 626 per jaar)

Zo'n Focus II kan inderdaad een prima keuze zijn. Ik rij er nu bijna 8 jaar in en met inmiddels 3 kinderen is de ruimte nog steeds te doen. Hij rijdt erg prettig: wegligging is beter dan alles wat ik in vergelijkbare prijsklasse kon vinden en ook beter dan menig nieuwere auto. De 1.6 is natuurlijk niet echt een dikke motor maar door de korte versnellingen, komt ie nog best aardig mee. Ook dankzij relatief lage gewicht. Vanaf uitvoering Futura zitten ze ook meer dan prima in de spullen voor een auto van die leeftijd.

Qua betrouwbaarheid zijn er wel wat typische dingen en die hebben we inmiddels allemaal wel afgevinkt. Niet schokkend voor (bij ons) inmiddels een 19 jarige auto met 250k op de teller maar ook niet echt feilloos:

1) soldering in dashboard laten bij veel eerdere focussen na x jaar los. Opsturen en laten fixen kost ~250 euro maar is inmiddels misschien al gebeurt bij iets dat je nu koopt.
2) bij de 1.6 loopt er regenwater op de cilinderkop dat in kuiltje bij de bougies blijft blijft staan. Als de boel echt lang onder water staat, kunnen bougies daar last van hebben en de motor gaan pruttelen met 'misfiring' error. Easy fix: droogmaken, nieuwe bougies en bougiekabels en het rijdt wel weer maar wel in de gaten blijven houden. Als de bougies echt vast rotten in de kop en er niet meer uit willen, is het probleem groter. Er is een fix met een kap van Volvo maar die maakt de boel ook niet geheel waterdicht is mijn ervaring.
3) Onderstel is goed qua rijden maar dat vergt wel wat. Ik heb de voor-veren en draagarmen al een keer moeten vervangen.
4) Sommigen hebben toch wel wat last van roest bij de wielkasten voor. Dat is geen dragend deel dus geen APK afkeur maar ziet wel lelijk uit. Aandachtpuntje bij aankoop maar snel te zien.

Daarentegen rij ik nog steeds met de eerste koppeling, remschijven etc. en was de rest van het onderhoud redelijk normaal voor een auto met deze ervaring. Laatst wel de distributie laten doen (~550 euro) omdat het tijd was dus we rijden nog even door. De 1.8 en de 2.0 hebben een ketting (maar zijn weer wat dorstiger).

Zo'n Focus II kan inderdaad een prima keuze zijn. Ik rij er nu bijna 8 jaar in en met inmiddels 3 kinderen is de ruimte nog steeds te doen. Hij rijdt erg prettig: wegligging is beter dan alles wat ik in vergelijkbare prijsklasse kon vinden en ook beter dan menig nieuwere auto. De 1.6 is natuurlijk niet echt een dikke motor maar door de korte versnellingen, komt ie nog best aardig mee. Ook dankzij relatief lage gewicht. Vanaf uitvoering Futura zitten ze ook meer dan prima in de spullen voor een auto van die leeftijd.

Qua betrouwbaarheid zijn er wel wat typische dingen en die hebben we inmiddels allemaal wel afgevinkt. Niet schokkend voor (bij ons) inmiddels een 19 jarige auto met 250k op de teller maar ook niet echt feilloos:

1) soldering in dashboard laten bij veel eerdere focussen na x jaar los. Opsturen en laten fixen kost ~250 euro maar is inmiddels misschien al gebeurt bij iets dat je nu koopt.
2) bij de 1.6 loopt er regenwater op de cilinderkop dat in kuiltje bij de bougies blijft blijft staan. Als de boel echt lang onder water staat, kunnen bougies daar last van hebben en de motor gaan pruttelen met 'misfiring' error. Easy fix: droogmaken, nieuwe bougies en bougiekabels en het rijdt wel weer maar wel in de gaten blijven houden. Als de bougies echt vast rotten in de kop en er niet meer uit willen, is het probleem groter. Er is een fix met een kap van Volvo maar die maakt de boel ook niet geheel waterdicht is mijn ervaring.
3) Onderstel is goed qua rijden maar dat vergt wel wat. Ik heb de voor-veren en draagarmen al een keer moeten vervangen.
4) Sommigen hebben toch wel wat last van roest bij de wielkasten voor. Dat is geen dragend deel dus geen APK afkeur maar ziet wel lelijk uit. Aandachtpuntje bij aankoop maar snel te zien.

Daarentegen rij ik nog steeds met de eerste koppeling, remschijven etc. en was de rest van het onderhoud redelijk normaal voor een auto met deze ervaring. Laatst wel de distributie laten doen (~550 euro) omdat het tijd was dus we rijden nog even door. De 1.8 en de 2.0 hebben een ketting (maar zijn weer wat dorstiger).
Goede input lijkt me voor TS van een gebruiker met ruime ervaring met betreffende auto. Dank!

Auto encyclopedie, het helpt als je iets meer typt als één woord. Geef iets duidelijker aan wat je bedoelt en probeer dat ook te onderbouwen. Daarvoor is een forum. Een post van 100 woorden kost niet meer dan eentje van 1 woord.

Auto encyclopedie, het helpt als je iets meer typt als één woord. Geef iets duidelijker aan wat je bedoelt en probeer dat ook te onderbouwen. Daarvoor is een forum. Een post van 100 woorden kost niet meer dan eentje van 1 woord.
Dat is bewust,maar vragen, commentaar, aanvullingen zijn altijd welkom. Ervaringen dat je veel woorden typt en nooit weer wat hoort zijn natuurlijk geen uitzondering.

Ik zie de vraag voor Isofix vaak terugkomen, maar zelf gebruik ik altijd gewoon de gordels, omdat ik dat makelijker vind bij het installeren en verwijderen.
Er zijn stoelen, 4-6jr? waarbij je de 4 puntsgespen weghaalt en de gewone gordel gebruikt voor het (inmiddels grotere) kind. Je kan je afvragen hoeveel voordeel de isofix dan nog heeft. Heel eerlijk gezegd vind ik het hele isofix gebeuren wat slecht doordacht (tethers en footstands werden erbij geklust.) Je kan er vooral heerlijk op leeglopen met die reverse-360-swiffel-cocoons tot 9 jaar, om te beginnen passen ze alleen in maatje XC90/RangeRover.

Terug
Bovenaan