Advies gevraagd; zelf in Duitsland een exportkenteken regelen

bert kramer

Net ingestapt
Beste forumleden,

Afgelopen donderdag heb ik een koopcontract getekend bij een Duits autobedrijf van een VW Tiguan. Nu weet ik niet waar het verkeerd gegaan is in de communicatie maar nu blijkt dat de verkoper geen exportkenteken voor mij regelt. Nu moet ik dat dus zelf doen en heb ik geen idee waar ik terecht kan en hoe ik dat daar moet regelen.

Wie o wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen?

Mvg,
Bert

Ik heb zelf een auto vanuit Duitsland ingevoerd, een uitvoerkenteken kun je aanvragen bij de Kfz-Zulassungsbehörde/-Zulassungsstelle in de stad/regio waar je de auto gekocht hebt. Helaas moet je daar persoonlijk aanwezig zijn - maar het kan normaal gezien ook prima op de dag dat je de auto gaat halen.

Wat ik bij mijn aanvraag mee moest nemen: de kentekenpapieren, bewijs van een geldige Duitse APK, en bewijs van een verzekering voor uitvoerkenteken (hier heb ik die van mij besteld, goedkoopste die ik kon vinden). Daarna nog een paar tientjes afrekenen voor de tenaamstelling, de kentekenplaten laten maken en je kunt rijden.

Als je het allemaal niet zelf wil doen, kun je het ook laten doen (bijv. hier). Kost alleen wel meer.

Bij het RDW kun je simpel een eendagskenteken aanvragen. Makkelijkste is ook gelijk door te rijden naar RDW en direct te keuren en importen. Gaat makkelijk en vlotjes.
Wel even de juiste importpapoeren invullen van de belastingdienst

Het schijnt zekfs dat je officieel niet eens met een exportkenteken in NL mag rijden vanuit bv Duitsland of België.

Zoals de website van DAS al zegt: in NL rij je het beste op ééndagskenteken van RDW.

Blijven de originele platen er anders op? Ik zou lekker daarmee naar NL kachelen. Valt het minste op en de BPM boete krijg je echt niet meteen de eerste keer rauw op je dak. Wel allrisk verzekering regelen op chassisnr.

A Post001 zei:
...

Het schijnt zekfs dat je officieel niet eens met een exportkenteken in NL mag rijden vanuit bv Duitsland of België.

Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een boete kreeg omdat hij met een auto reed op export kenteken die hij in NL wilde invoeren. Je was toch al van plan om de BPM te voldoen, en dat is de basis van de boete. Bij de RDW keuring staan altijd tig auto's met exportkentekens.

Als je het netjes wilt doen, kun je nog een vrijstelling van 2 weken "aanvragen" https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/vrijstelling/vrijstellingen_bij_kort_gebruik_auto_of_motor_in_nederland

Als je dat laatste aanvraagt kan niemand moeilijk doen. Je kan dit gewoon online regelen als het kenteken bekend is. Eventueel kan je nog een eendagskenteken aanvragen voor de dag dat je de auto laat keuren bij het RDW.

V0RQ zei:
Blijven de originele platen er anders op? Ik zou lekker daarmee naar NL kachelen.
Probleem is dan dat je de auto in Duitsland nooit meer kunt uitschrijven. RDW neemt de kentekenpapieren in bij het op NL kenteken zetten... en diezelfde papieren heb je nodig om de auto in Duitsland van je naam te krijgen.

Dus idd wat Barri zegt - Ausfuhrkennzeichen.

Die duitse platen mag je inderdaad niet mee de grens over en er wordt wel degelijk streng op gecontroleerd. Boetes zijn zéér hoog. Eendagskenteken in NL regelen en juist aangeven bij de verkopende partij dat je zelf een kenteken regelt.

Terug
Bovenaan