Advies gevraagd voor Volkswagen Passat

Jorrit

Net ingestapt
Na 5 jaar heb ik onlangs afscheid genomen van mijn Toyota Celica uit 95. Wat een lekkere wagen, ik heb er met plezier in gereden. Die heb ik op advies van dit forum gekocht, dus ik hoop nu wederom goed advies te krijgen :)

Ik zoek een mooie 'directeurenbak'. Nu ik het bedrijfsleven in ga zoek ik een wat grotere vierdeurs auto met wat pit erin. Echter mag die ook weer niet te zwaar zijn. Ik zoek iets met ongeveer 130 tot 150 pk, gewicht tot max 1349 kilo en iets wat betrouwbaar is. Luxe opties hoeft van mij niet, zelfs airco vind ik niet nodig. Budget is maximaal 3000 euro.

Mijn oog is gevallen op een Ford Focus Rally Edition uit 2006. Ik hoor er alleen maar goede dingen over en als ik goed zoek kan ik wel wat vinden met een redelijke kilometerstand en een goede prijs.

Nu krijg ik ook een leuke deal aangeboden, namelijk een Volkswagen Passat 2.0 FSI Comfort met ongeveer 120.000 op de teller. Zit wel iets boven het maximale gewicht, maar dat neem ik maar voor lief. Het ligt ook iets boven mijn budget, maar omdat het van iemand is die ik ken kan ik het voor een vriendenprijs overnemen. Over het blok hoor ik echter wel slechte dingen. Dat ze snel kapotgaan door slechte rubbers/pakkingen(?) in de motor. Heeft iemand daar ervaring mee? De auto lijkt me echt heel mooi, maar ik wil er natuurlijk geen problemen mee krijgen over een tijdje.

Of is de Ford de betere keuze? Of heeft iemand misschien nog tips voor wat anders? Ik ben geen fan van Italiaanse, Engelse of Franse auto's. Het mag ook een kleinere auto zijn, zolang er maar een beetje vaart in zit.

Alvast bedankt!

als je een koopje zoek, moet je het in de Koreaanse d-segment hoek zoeken.

Kia Magnetis https://www.autowereld.nl/kia/magentis/2-0-cvvt-x-ecutive-airco-apk-25-01-2022-2xsleutels-topstaat-34801294/details.html

0-ee9fcd59-833a-4f8f-b828-23687e49af1c.jpg

hier nog 1 bij een vakgarage https://www.autowereld.nl/kia/magentis/2-0-cvvt-x-ecutive-uitvoering-climate-control-trekhaak-1e-eigenaar-wij-zijn-gewoon-geop-34026192/details.html

of een Chevrolet Epica https://www.autowereld.nl/chevrolet/epica/2-0i-class-limited-edition-34765532/details.html

4.jpg

hyundai Sonata https://www.autotrack.nl/a/hyundai-sonata-benzine-2005-49046365

0-e2520afd-7431-4438-905f-ee4f3a2d62f5.jpg

De Ford Focus 2 was technisch een goede auto, ze zijn echter wel gevoelig voor roest, controleer ze hier dus goed op.

De 2.0 FSI motor in de VW Passat kent toch behoorlijk wat zwakke punten, die heb je denk ik inmiddels al gevonden.
De auto was verder geen hoogvlieger op betrouwbaarheid.

In de prijsklasse tot € 3.000 is het ook wel opletten, misschien is deze VW Passat gewoon in goede staat, en zeker te overwegen. De auto heeft gezien de leeftijd een lage kilometerstand.

De voorstellen van Auto encyclopedie zijn goed. De Kia Magentis, Chevrolet Epica, en Hyundai Sonata zijn vergeten auto's. Hierdoor koop je ze voor weinig geld, en de techniek was betrouwbaar. Iets kleiner maar ook een goede keus is de Chevrolet Nubira.

Door Franse, Italiaanse en Engelse auto's uit te sluiten beperk je wel enorm de keus. In deze prijsklasse staan veel interessante opties te koop, en merken als bijvoorbeeld Renault, Peugeot en Fiat zijn meestal goed behandeld tegen roest.

Ach, als die Passat al een tijd mee gaat en gewoon z'n reguliere onderhoud heeft gehad dan zullen de zwakke punten ook niet meer opeens naar boven komen zou ik zeggen.
Zo'n Focus 2.0 Rally Edition lijkt me ook wel een fijne auto. Ik heb hetzelfde blok in m'n Fiesta.

Auto encyclopedie zei:
oh ja wel grote kans dat ze zwaarder zijn dan wat jij zoekt, maar niet in de gelegenheid om uit te zoeken hoe zwaar ze zijn.

Dank je voor de tips! Ik ga er naar kijken. De hoek Kia/Hyundai heb ik tot nu toe eigenlijk overgeslagen in m'n zoektocht.

ak2 zei:
De Ford Focus 2 was technisch een goede auto, ze zijn echter wel gevoelig voor roest, controleer ze hier dus goed op.

De 2.0 FSI motor in de VW Passat kent toch behoorlijk wat zwakke punten, die heb je denk ik inmiddels al gevonden.
De auto was verder geen hoogvlieger op betrouwbaarheid.

In de prijsklasse tot € 3.000 is het ook wel opletten, misschien is deze VW Passat gewoon in goede staat, en zeker te overwegen. De auto heeft gezien de leeftijd een lage kilometerstand.

De voorstellen van Auto encyclopedie zijn goed. De Kia Magentis, Chevrolet Epica, en Hyundai Sonata zijn vergeten auto's. Hierdoor koop je ze voor weinig geld, en de techniek was betrouwbaar. Iets kleiner maar ook een goede keus is de Chevrolet Nubira.

Door Franse, Italiaanse en Engelse auto's uit te sluiten beperk je wel enorm de keus. In deze prijsklasse staan veel interessante opties te koop, en merken als bijvoorbeeld Renault, Peugeot en Fiat zijn meestal goed behandeld tegen roest.

De Volkswagen is van een vriend van m'n moeder. Het is een keurige, wat oudere man. Ik ga er vanuit dat het onderhoud altijd netjes gebeurd is. Ik denk dat de auto nog in goede staat is, maar ik laat sowieso altijd even een vriend met kennis meekijken.

Wat zou een goede Peugeot zijn? De 407 vind ik er gaaf uitzien. Bij Franse, Engelse en Italiaanse auto's heb ik een slecht gevoel omdat je er vaak slechte verhalen over hoort. Elektronica die uitvalt en dergelijke. Maar misschien slaan die verhalen natuurlijk nergens op. Ik laat me graag overhalen

Qua onderhoud hoef je niet te gokken natuurlijk, dat hoort gewoon netjes allemaal gedocumenteerd in het onderhoudsboekje te staan. Geen boekje of slecht ingevuld boekje is een goede reden om deze Passat snel te vergeten. Grote stapels bonnen en rekeningen zijn altijd nog beter.
Van welk jaar is de Passat, wat kost een vergelijkbaar exemplaar? Is hij in de kleur en uitvoering helemaal zoals jij hem zelf het liefste zou willen hebben?

Zadelsnuiver zei:
Qua onderhoud hoef je niet te gokken natuurlijk, dat hoort gewoon netjes allemaal gedocumenteerd in het onderhoudsboekje te staan. Geen boekje of slecht ingevuld boekje is een goede reden om deze Passat snel te vergeten. Grote stapels bonnen en rekeningen zijn altijd nog beter.
Van welk jaar is de Passat, wat kost een vergelijkbaar exemplaar? Is hij in de kleur en uitvoering helemaal zoals jij hem zelf het liefste zou willen hebben?

Ik ga het even navragen qua onderhoud!

De Passat komt uit 2007 en heeft ongeveer 120K op de teller. Een vergelijkbaar exemplaar kost 5500 euro als ik op Marktplaats kijk, ik kan deze voor 3000 kopen. De kleur en uitvoering vind ik mooi/leuk.

De Peugeot 407 is een plezierige en comfortabele auto om te rijden, en de roestpreventie is goed, de binnruimte valt voor een auto uit deze klasse wel tegen.
Ik heb zelf gereden met een 1.6 HDI en een 2.0 HDI automaat.

De benzine motoren en 2.0 HDI waren goed, helaas was de elektronica wel wat minder, belangrijk is dat je een zo jong mogelijk exemplaar koopt, die zijn beter. Zijn voorganger de 406 was een stuk beter. Kijk naar aantoonbaar goed onderhouden exemplaren van de 407. De 407 scoorde vaak laag in de betrouwbaarheidsstatistieken

Ik zou zelf eerder kijken naar een Renault Laguna 3 vanaf 2007, zijn voorganger de Laguna 2 was heel modern maar kende erg veel kinderziektes. Pas in 2005 waren bij de facelift ( fase 2) de problemen opgelost, en was de auto van gemiddelde kwaliteit. Je koopt de Laguna 2 fase 2voor erg weinig, dus is gewoon zeker te overwegen.

Bij de Renault Laguna 3 wilde Renault geen enkel risico lopen, de auto was meer evolutie dan revolutie, de auto was hierdoor heel betrouwbaar, en een van de betere auto's van zijn tijd. Zeker in de prijsklasse van 3 tot 5K is al redelijk wat te vinden, ik zou dus wel het budget wat ophogen. Zelf heb ik er 9 jaar een gehad, en had er eigenlijk nooit wat mee. De Laguna 3 uit 2007 was de eerste auto van de nieuwe generatie Renault's, die veel betrouwbaarder waren.

Omdat je de eigenaar kent zou ik ook even kijken naar de Passat 2.0 FSI van 2007.

ak2 zei:
De Peugeot 407 is een plezierige en comfortabele auto om te rijden, en de roestpreventie is goed, de binnruimte valt voor een auto uit deze klasse wel tegen.
Ik heb zelf gereden met een 1.6 HDI en een 2.0 HDI automaat.

De benzine motoren en 2.0 HDI waren goed, helaas was de elektronica wel wat minder, belangrijk is dat je een zo jong mogelijk exemplaar koopt, die zijn beter. Zijn voorganger de 406 was een stuk beter. Kijk naar aantoonbaar goed onderhouden exemplaren van de 407. De 407 scoorde vaak laag in de betrouwbaarheidsstatistieken

Ik zou zelf eerder kijken naar een Renault Laguna 3 vanaf 2007, zijn voorganger de Laguna 2 was heel modern maar kende erg veel kinderziektes. Pas in 2005 waren bij de facelift ( fase 2) de problemen opgelost, en was de auto van gemiddelde kwaliteit. Je koopt de Laguna 2 fase 2voor erg weinig, dus is gewoon zeker te overwegen.

Bij de Renault Laguna 3 wilde Renault geen enkel risico lopen, de auto was meer evolutie dan revolutie, de auto was hierdoor heel betrouwbaar, en een van de betere auto's van zijn tijd. Zeker in de prijsklasse van 3 tot 5K is al redelijk wat te vinden, ik zou dus wel het budget wat ophogen. Zelf heb ik er 9 jaar een gehad, en had er eigenlijk nooit wat mee. De Laguna 3 uit 2007 was de eerste auto van de nieuwe generatie Renault's, die veel betrouwbaarder waren.

Omdat je de eigenaar kent zou ik ook even kijken naar de Passat 2.0 FSI van 2007.

Bedankt, ik ga er naar kijken! Die Laguna ziet er eigenlijk ook wel mooi uit. Misschien moet ik die vooroordelen over Franse auto's vergeten. In het ergste geval moet ik even doorsparen, maar binnenkort verwacht ik ook wat financiële meevallers.

Ik neem aan dat je het over deze auto hebt toch?

$_86.JPG

onderhuis is het ook voor een groot deel japanse techniek. Afhankelijk van type zit er vaak een japanse motor in in het geval van benzinemotoren. Bovendien; door de vorige laguna die ze eigenlijk te vroeg op de markt hadden gebracht (vol kinderziektes) wilde ze niet weer die fout maken en hebben ze deze generatie Laguna nog naar japan gestuurd (Nissan) om daar nog de hele auto door te lichten, wat uiteindelijk zijn vruchten heeft afgeworpen, want het blijken gewoon prima doordachte auto's te zijn.

Als Toyota zo beviel zou ik zeker ook een Avensis overwegen.
De Honda Accord en Lexus IS200 zijn ook goede keuzes.
Wel oudere Japanners op roest controleren.

Pauli zei:
Als Toyota zo beviel zou ik zeker ook een Avensis overwegen.
De Honda Accord en Lexus IS200 zijn ook goede keuzes.
Wel oudere Japanners op roest controleren.

Thanks voor de tips! Ik kan helaas geen Accord of Is200 vinden met een redelijke kilometerstand. Een Avensis is te overwegen, ik ga even kijken of daar wat leuks tussen zit. Morgen heb ik de proefrit in de Passat.

Terug
Bovenaan