Advies gevraagd voor goedkope auto tot € 3.000,=

A

Anoniem

Guest
Ik meld mij maar eens op dit forum om eens de mening van andere te krijgen.

Zelf ben ik niet in de positie om een goede tweedehands auto aan te schaffen door persoonlijke omstandigheden. Mijn huidige auto (Ford Focus uit 2000) komt helaas niet meer door de APK en de reparatie overstijgt de dagwaarde. Het is dus helaas tijd om afscheid te nemen van deze auto en op zoek te gaan naar een andere. Hierbij ligt het budget op € 3.000,=.

Ik ben erg tevreden over het rijgedrag van mijn Focus en voor dit bedrag kan ik ook weer een Focus aanschaffen. Uiteraard moet ik voor lief nemen dat de kilometerstand hoger is dan ik liever zie (200.000 kilometer is geen uitzondering) , maar het is geven en nemen. Zaken zoals airco en cruisecontrol vind ik wel fijn, aangezien ik redelijk veel snelweg rijdt. De zoektocht levert mij genoeg op, dus dat is het probleem niet. Toch zit ik met enkele vragen die ik graag bij jullie wil neerleggen.

- Doe ik er goed aan om een Focus met 200.000 kilometer te kopen, oftewel is het een betrouwbare aankoop?
- Zijn er merken of modellen die ook in aanmerking komen waarbij betrouwbaarheid voorop staat (mijn vrouw roept Opel)?
- De grootte van de Focus bevalt mij goed, dus een vergelijkbare grootte is wel enigszins gewenst.
- Op welke zaken moet ik letten bij dergelijke aankopen?

Het zijn veel vragen (i know), maar de ongezouten mening zou erg fijn zijn om eens te kijken naar andere opties. Ergens ligt mijn hart toch bij de Focus, maar de mening van andere neem ik zeker in overweging.

Bij minder populaire merken heb je vaak meer waar voor je geld. Denk aan auto's als de Nissan Almera, als ik er zo eens eentje noem. Een Focus is ook prima, check wel even op roest. Als ie er netjes bij staat is het goed. Maar je kan die 3000 ook in je Focus stoppen als de reparaties te doen zijn. Je weet immers wat je hebt.

Zomaar 2 opties

https://www.autowereld.nl/opel/astra/1-6-essentia-31973910/details.html

https://www.vanhuffelen.nl/occasions/ford/focus-c-max/5351195

Bij dat soort kilometerstanden gaat het niet zo om merk of type maar vooral het gebruik door het vorige eigenaren en onderhoud. Je zult het echt per individuele auto moeten bekijken en niet zo zeer per merk of type. Een bekend onderhoudsverleden en zicht op hoe de auto gereden is, helpt al veel. Let ook goed op roest, bij wat nazoek op Ford forums zul je snel bekend worden met de zwakke plekken van het model. Een technische keuring laten doen voor aankoop is geen slechte investering.

De Focus, Megane, Golf, Asta, etc. zijn in de basis allemaal goede auto's en het is meer een kwestie van voorkeur. De Focus is een van de fijnst sturende wagens van het segment, dus je zult niet snel beter vinden.

Nissan Almera vind ik een hele goede. Deze had ik al eens opgezocht en toch blijkbaar vergeten!

Mijn Focus heeft inderdaad nu last van roest en is derhalve ook een bekend probleem bij mij. De benodigde reparaties wegen niet op vanwege de kosten. Bij de aanschaf van een nieuwe auto wordt dat zeker een aandachtspunt.

Ik zou de optie cruise control laten vallen, die kan je vaak later nog inbouwen en het maakt je keuze groter.

Maar welke dure reparaties moeten er dan precies aan de Focus gedaan worden?
Want je zegt dat reparaties dagwaarde overschrijden maar dat zegt niet zo heel veel.
Als auto verder nog goed is en je besteed er 1500 aan en je kan weer jaren vooruit ben je wellicht beter af dan een andere auto kopen voor 3k en daar misschien de pech krijgen ook snel aan dure reparaties te zitten. Zoals hierboven ook al gezegd, je weet wat je nu hebt.

De volgende reparaties moeten uitgevoerd worden:
- Stuurbekrachtiging lek en slangen moeten vervangen worden. Dit schijnt bij een Focus een lastigere klus te zijn, want je komt er moeilijker bij.
- Fuseekogel vervangen
- Dorpels aan beide kanten zijn doorgeroest en moeten vervangen worden
- Remschijven voor vervangen
- Draagarm rechtsachter, maar daar geeft de monteur eerlijk aan dat hij hier nog niet goed naar heeft gekeken en wellicht er net nog doorheen komt.
- Raam linksvoor gaat niet meer open (geen afkeur, maar wel bloedirritant :) )
- Kachel kan alleen op standje tornado gezet worden (ook geen afkeur, maar niet erg leuk :) )
- Dan vrijwel alle overige punten in de grote beurt.

Hij gaf inderdaad aan dat je zeker € 1500,- tot € 2000,- verder bent, maar dit was wel een grove schatting. De arbeid zit hem vooral in de stuurbekrachtiging en dorpels. Hij is altijd wel eerlijk geweest en zo staat hij ook in de omgeving bekend. Hij heeft de vloeistof van de stuurbekrachtiging even bijgevuld zonder verder kosten te rekenen hiervoor en ook de inspectie kostte mij niets.

Ik weet inderdaad wat ik aan de Focus nu heb. Een lekker rauwe auto zonder gekke poespas en zo ook geen airco. Ze zeggen ook wel, wat er niet op zit kan ook niet kapot. De auto heeft nu 250.000 kilometer op de teller staan en starten doet hij zonder problemen (nadat ik eerder dit jaar de brandstofpomp heb laten vervangen).

Inderdaad wel een flink lijstje zo. Zeker de dorpels vervangen is een dure en soort van "onnodig" en zonde.

Daarom toch maar eens naar een andere kijken :)

In een eerder bericht wordt aangegeven dat ik de cruise control moet weglaten. Ik filter hier ook niet actief op en is voor mij ook zeker geen pre. Het is leuk en handig als het er op zit!

In een eerder bericht wordt aangegeven dat ik de cruise control moet weglaten. Ik filter hier ook niet actief op en is voor mij ook zeker geen pre. Het is leuk en handig als het er op zit!

Normaal gesproken zit cruise control standaard op zo'n beetje alle auto's uit het C-segment uit die tijd/voor dit budget.
Dus inderdaad in jouw geval niet op selecteren dan, meestal zal het er toch wel gewoon opzitten.
Succes met de zoektocht (y)

Als je door omstandigheden, heb het zelf ook meegemaakt, niet zoveel kunt investeren, waarom koop je dan even niet een klasse kleiner. (ken jouw gezinssamenstelling niet). Scheelt in MRB , verzekering, brandstof en onderhoud. Kun je wellicht iets opzij leggen voor latere aankoop.

Thema90 zei:
Als je door omstandigheden, heb het zelf ook meegemaakt, niet zoveel kunt investeren, waarom koop je dan even niet een klasse kleiner. (ken jouw gezinssamenstelling niet). Scheelt in MRB , verzekering, brandstof en onderhoud. Kun je wellicht iets opzij leggen voor latere aankoop.

Goede en terechte vraag. Ik heb al eens een Corsa en een Colt gehad. Beide auto's zijn motorisch dik in orde, maar helaas werkt mijn lengte niet mee. Het waren beide auto's waar ik prima kleinere stukken mee kon rijden, maar op de langere afstanden kwam ik gebroken aan. Tevens bieden de modellen niet genoeg ruimte voor een 4-persoons gezin.

Ik ben nu al een middenklasser gewend qua kosten en dit is prima. In dat opzicht hoef ik dan ook niet te bezuinigen, maar wel bedankt voor het meedenken!

Voor dat geld kun je ook een Toyota Corolla of een Honda Civic kopen. Die staan wereldwijd bekend als de meest betrouwbare in hun klasse.
Verder zijn de Dacia Sandero en de Suzuki SX4 de moeite van het overwegen waard.

Niet echt populair model, krijg je meer auto voor je geld.

Hyundai Matrix

https://www.autotrack.nl/a/hyundai-matrix-benzine-2007-51783688

https://autovakmeester.nl/occasions/auto/hyundai-matrix-1-6i-active-joy-airco-19-xk-rg/

Dacia mcv
https://www.autowereld.nl/dacia/logan-mcv/1-6-16v-laureate-36977974/foto.html

Ipv de suzuki sx4 loont het om voor de onbekende fiat sedici te gaan.

Liever wat meer sportief dan is de fiat bravo een aanrader

Verder kan het interessant zijn om voor een 3 deurs te gaan.

Een 3-deurs is voor mij ook prima. Dat is mijn huidige Focus ook en daar heb ik geen hinder van. Ook hier filter ik dus niet op, want wat dat betreft vind ik ook hier alles goed.

Helaas, het oog wil ook wat. De genoemde modellen door @haarr vallen helaas niet in die categorie :)

In deze prijsklasse is het goed opletten, de betrouwbaarheid hangt voor een groot deel af van het onderhoud en hoe er mee om is gegaan.

In deze prijsklasse zou ik weer de Ford Focus op het lijstje zetten, let wel op roest.
De Peugeot 406 is een hele goede en degelijke auto, die je voor weinig geld kunt kopen.
Of kijk eens naar een Citroën Xsara Picasso, erg onderschatte auto, de facelift uitvoering is zeker te overwegen.
De al genoemde Fiat Bravo is ook een goede optie.

In plaats van te kijken naar een auto zonder meer, als u een goede betrouwbare garagehouder hebt, praat daar eens mee en leg hem uw wensenlijst voor.

Pepe41 zei:
Voor dat geld kun je ook een Toyota Corolla of een Honda Civic kopen. Die staan wereldwijd bekend als de meest betrouwbare in hun klasse.
Verder zijn de Dacia Sandero en de Suzuki SX4 de moeite van het overwegen waard.

Een Toyota Corolla of Honda Civic zijn zeker goede keuzes, over het algemeen. Maar maak niet de denkfout dat een Toyota of Honda niet fout kunnen gaan. Ik heb ooit die fout wel gemaakt en voor € 3.500 een 14 jaar oude Toyota Corolla aangeschaft en daar heb ik een hoop onkosten aan gehad. Ook achterstallig onderhoud, maar óók gebreken voortkomend uit weinig kilometers in combinatie met een wat hogere leeftijd (gasklephuis dat vervuild was en op termijn vervangen moest worden), een katalysator die problemen gaf, evenals de uitlaat en zo nog wat dingetjes.

Afijn, om een lang verhaal kort te maken; de Toyota maakte zijn reputatie niet helemaal waar in mijn ogen.

Daarom loont het ook wel de moeite om naar de zogenaamde "winkeldochters" te kijken, ondergewaardeerde modellen die niet zo geliefd of bekend zijn bij het grote publiek.

Denk ook eens aan een Hyundai Accent bijvoorbeeld. Met jouw budget kun je er al één vinden van 2008.

Houdt er ivm je lengte mee dar niet alle c-segmenters zullen voldoen, sommige sugesties hebben bijvoorbeeld kortere zittingen of minder comfortabele stoelen.

De tip om voor een winkeldochter te gaan sluit ik mij bij aan en een gunstig bouwjaar spreekt mij meer aan dan een lage km stand.

In deze prijsklasse is het ook handig om naar ondergewaardeerde, vergeten of onderschatte auto's te kijken.

De Chevrolet Nubira is inmiddels vergeten, maar was een eenvoudige en betrouwbare auto.

Of kijk naar het faceliftmodel van de Renault Laguna 2 vanaf 2005, dit was verder een prima auto die erg goed tegen roest is behandeld, erg goed rijdt, en goede, degelijke motoren heeft. De Laguna 2 heeft een hele slechte naam, maar voor de latere exemplaren is dit niet terecht.
Dit is ook het geval bij de Renault Megane 2 faceliftmodel vanaf 2006, zwak punt is de raambediening.

De Laguna 3 en Megane 3 zijn nog beter maar zijn duurder.

De hatchback uitvoering van de nubira is de chevrolet lacetti, ik weet niet of je bij chevrolet/daewoo nog goed aan onderdelen kan komen, ze waren destijds wel qua design verder dan hyundai en kia.

De kia die frits tipt is ook interessant, ik weet niet of die qua confort voldoet het is de vergeten voorganger van de ceed, maar een ceed wordt een uitdaging binnen het budget.

De Kia Cerato en Hyundai Accent vind ik potentieel wel goede kandidaten. Ik weet echter niet hoe deze mij bevallen qua lengte, maar zoals eerder genoemd in het forum is het gewoon eigenlijk even ergens proefzitten. Dan weet je eigenlijk al voldoende. Ik neem deze toch even mee in mijn zoektocht.

Ik heb zelf ooit nog eens een Laguna 2 gehad (ik meen uit 2002). Het was een heerlijk comfortabele auto, maar helaas was het motorisch plotseling afgelopen. Ik reed destijds diesel en plotseling was de turbo kapot. Een poging voor reparatie heeft helaas niet meer mogen baten en het was dus einde verhaal. Gek genoeg kon ik binnendoor nog wel lange tijd volhouden en zolang ik de snelweg vermeed was het te doen.

Door dit akkefietje ben ik een beetje allergisch geworden voor het model, maar ergens heb ik ooit gehoord dat vanaf een bepaald bouwjaar de Laguna weer een prima wagen is. Uit ervaring weet ik dat hij goed zit, dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken. Als ik het zo begrijp kan ik het bouwjaar vanaf 2005 aanhouden als een veilige optie?

Opel Signum nog een optie https://www.autowereld.nl/opel/signum/2-2-16v-nette-auto-goed-onderhouden-37471292/details.html?_ga=2.188529902.791938048.1671482042-1061012555.1558197801

Met een beperkt budget en weinig kennis van auto's zou ik op de eerste plaats overwegen om eens bij een plaatselijke, goed aangeschreven garage of handelaar te gaan kijken. Een bedrijfje dat met je meedenkt, die je kan verzekeren dat de auto die je koopt gewoon goed is en niet moeilijk doet wanneer er eens iets onverzien kapot gaat. Wellicht staat de (op papier) beste deal wel 200 km verderop maar mocht er iets fout gaan zit je alsnog met de gebakken peren.

Het faceliftmodel van de Laguna 2 vanaf 2005 is makkelijk te herkennen, het Renault logo zit midden op de gril en niet op de motorkap.
En de grijze plastic delen op de motorkap zijn er niet. De benzine motoren lopen ook goed op lpg.

Uiteraard ben ik nog verder wezen struinen op het net, en ik kom nu ook Volvo tegen. Hoge kilometerstanden zijn eerder regel dan uitzondering en dat geldt ook voor de V50 zie ik. Het onderhoud zal niet goedkoop zijn vrees ik, maar dit model bevalt mij op het oog uitstekend! Ik heb dankzij jullie tips nu wel een mooie lijst kunnen maken en ik ga de aankomende dagen eens kijken welke dealers ik eens langs ga. Dan moet ik toch de knoop eens door gaan hakken.

De Volvo V50 staat op het platform van de Ford Focus, en gebruikt de 1.8 en 2.0 4 cilinder benzinemotoren van Ford, de dieselmotoren zijn van Peugeot, alleen de vijfcilinder motor is van Volvo.

Het is geen slechte auto maar zeker niet degelijker of duurzamer dan de Ford Focus, maar wel duidelijk duurder. Omdat mensen nog steeds denken dat het een hele degelijke auto is. In deze prijsklasse loop je dus wel meer kans op een matig exemplaar met veel achterstallig onderhoud.
Het model is wel mooi oud geworden vind ik.

Seat Altea wagen nog een idee, die heeft een verschuifbare achterbank. https://www.gaspedaal.nl/seat/altea-xl/benzine?pmax=4000&cmin=1600&cmax=1600&srt=pr-a

of de toledo https://www.gaspedaal.nl/seat/toledo/benzine?bmin=2006&pmax=4000&cmin=1600&cmax=1600&srt=pr-a

Terug
Bovenaan