Advies gevraagd voor een upgrade - divers lijstje

Driver2018

Startmotor
Tijd geleden alweer, maar bij dezen toch advies gevraagd of wellicht ervaring delen. Na paar jaar is het weer tijd voor een upgrade.

Budget is circa 32.5k. Gezin van 5, de wederhelft en ik zijn niet de langste. Puber van 12 en nog twee van 9 en 6.

Heb momenteel de volgende auto’s op het oog:

Volvo V60 T6 - Inscription of R-design (vanaf 2019)
Volvo XC60 T6 (vanaf 2019)

Volvo V60 T6 Recharge of T8 (vanaf 2019) - heb zelf lange tijd een Auris hybrid gereden maar geen ervaring met pih. Zware bolides en moet ik dan ook een laadpaal/station thuis aanvragen? Kan ik ook gewoon benzine rijden of moet die altijd geladen zijn?

MB GLB 200 (2021) - heb zelf wel twijfels over de motor en pk’s.

BMW 530 of 540 touring (liefst sport of m-pakket) bouwjaar vanaf 2018. - worden hier nog wel eens het interieur van ‘besteld’? Of was dat bij de 3 en 1 serie het geval?

Must haves:
- Leder bekleding of leder/Alcantara
- Panorama dak
- Lane assist en Adaptive cruise control
- Parkeer camera voor- en achter of eagle eye
- Apple Carplay (maar vanaf 2019 hebben ze dat bijna allemaal)

Andere modellen of suggesties altijd welkom, maar voor nu is dit de shortlist.
 
Moet het derde kind niet fatsoenlijk zitten?
De middelste zitplaats is vaak die naam niet waardig.
Tot nu toe nog geen issues/klachten. Ze zijn niet de grootste/langste trouwens.

Rijden momenteel met ze in een Auris hatchback. Langere ritten pak ik vaak de YT (XC90 2007).
 
Ik ben benieuwd waarom je een plugin hybride overweegt, omdat het op mij overkomt alsof je dat laden niet zit zitten. Maar misschien klopt dat gevoel van mijn kant niet. Ik zou het alleen overwegen wanneer je veel korte ritten elektrisch kan maken en thuis oplaadt. Hoeft niet met een laadpaal, kan ook met een lader op 230V. Gaat wel langzaam, maar je hebt toch geen grote accu in de V60.
Ik zou opzoek gaan naar auto's met 3 stoelen achterin en genoeg beenruimte.
Daar zou ik ook goed naar kijken want je rijdt de auto niet één jaar, wel? Kinderen groeien verder, kijk wel of ze lekker kunnen blijven zitten. Of houden jullie de XC90 aan voor langere ritten?
 
Ik ben benieuwd waarom je een plugin hybride overweegt, omdat het op mij overkomt alsof je dat laden niet zit zitten. Maar misschien klopt dat gevoel van mijn kant niet. Ik zou het alleen overwegen wanneer je veel korte ritten elektrisch kan maken en thuis oplaadt. Hoeft niet met een laadpaal, kan ook met een lader op 230V. Gaat wel langzaam, maar je hebt toch geen grote accu in de V60.

Daar zou ik ook goed naar kijken want je rijdt de auto niet één jaar, wel? Kinderen groeien verder, kijk wel of ze lekker kunnen blijven zitten. Of houden jullie de XC90 aan voor langere ritten?

Goede vraag, ben eerlijk gezegd geen fan van stekkeren, althans ik zie het niet zitten. Enige wat mij wel aanspreekt het is het vermogen van de T8 en T6 recharge.

De bedoeling is om de XC90 (YT’er) toch nog wel zeker 2-4 jaar nog te rijden. Sowieso voor de langere ritten.
 
Over 3 jaar zijn ze wel een stuk groter dan dat ze nu zijn, derhalve zou ik een auto zonder 3 stoelen achterin toch niet aanraden.
Qua ruimteaanbod voor de kinderen in deze situatie is bijvoorbeeld een 6 persoons Tesla Model X heel erg futureproof: https://www.autotrack.nl/a/tesla-model-x-elektriciteit-2018-56288002?referrer=https://www.gaspedaal.nl/
Ja dat is wel waar en dan wordt zo een station stiekem wel klein idd. Die model X is op zich wel interessant. De MRB is vanaf 2025 volledig belast toch voor elektrische voertuigen?
 
Nee dat is pas vanaf 2030, volle pond. In 2025 25%.
Ik zou mij eerder druk maken over afschrijving en restwaarde.
Je hebt minder onderhoudskosten en brandstofkosten bij een elektrische auto.

PHEV is zwaarder, als je het stekkeren niet zit zitten zou ik het niet doen voor het vermogen. Dan zou ik een ander model zoeken.
 
PHEV is zwaarder, als je het stekkeren niet zit zitten zou ik het niet doen voor het vermogen. Dan zou ik een ander model zoeken.
Ja en nee. Als je echt vermogen wilt dan is puur electrisch onverslaanbaar, ook hybrides als i8 zijn natuurlijk hoog vermogen maar bij vermogen denk ik toch niet aan plug in hybrid. Heel gek eigenlijk. Het is toch een stuk beleving die vaak anders is.

Maar voor 30k kun je tegenwoordig hele mooie tweede hands vijf en zescylinder 8 automaten vinden vol met opties ook, die hoog piek vermogen weten te combineren met een in mijn ogen heel aanvaarbaar verbruik in de orde van 1:15.

Ter contrast. Ik heb een tijd in een Toyota Prius gereden. Briljante techniek. Vlekkeloos samenspel van electrisch en brandstof motor maar ik had er totaal geen gevoel bij. Niet iets waar ik echt warm van werd. Ik ben toen later overgestapt naar een Volvo V70 2.5 liter wat een heerlijke auto is dat. Zo handig mijn hele familie iedereen rijd er graag in. Geen 1:15 helaas. 1:12.
 
Bijzonder lijstje; een GLB 200 is natuurlijk een totaal andere auto dan bijvoorbeeld een XC60 T6, (ik rij wel eens in een T5 en die is ook prima gemotoriseerd overigens). Zo'n GLB kun je ook in veel sterkere motoriseringen krijgen overigens mocht je aan de 200 twijfelen, van 250, A35, en als je goed zoekt zelfs een A45 of A45s , tot over de 400pk af fabriek.

Zo'n GLB 200 is een stuk compacter en goedkoper om te rijden en is in de basis een C-segment SUV (opgehoogde A-klasse oneerbiedig gezegd). Net als een auto Audi Q3 of een BMW 2-serie active tourer /X1-X2 of Volvo XC40.

een XC60 is een equivalent van de BMW X3, Mercedes GLC, Audi Q5 qua ruimte en kosten

Vervolgens staan er ook hele dikke 5 -series op uit het E segment, compleet andere auto's als een GLB als C-segment SUV and XC60 als D segment SUV. Zo'n 5-serie zit meer in de hoek van een volvo V90, Meredes E-klasse of Audi A6.

Denk dat je eerst daarin keuzes moet maken. Voor mij zou het een no-brainer zijn omdat ik geen SUV wil , dus een fijne 5 serie (of E-klasse of A6)

Al die auto's heb je in basis motorisering tot aan motoren van 300+ PK en veel meer nog. Het zijn zulke verschillende auto's uit jou lijstje qua formaat, kosten, prijzen dat je denk ik eerst daar een schifting in moet maken.

Voor mij zou het (als kosten geen rol spelen) een 540i worden. Met heerlijke 6-cilinder, 4-wiel aandrijving, eindeloos vermogen, heerlijke sound, topafwerking. Maar qua kosten niet te vergelijken met de compacte GLB 200.
 
Laatst bewerkt:
Ja en nee. Als je echt vermogen wilt dan is puur electrisch onverslaanbaar, ook hybrides als i8 zijn natuurlijk hoog vermogen maar bij vermogen denk ik toch niet aan plug in hybrid. Heel gek eigenlijk. Het is toch een stuk beleving die vaak anders is.

Maar voor 30k kun je tegenwoordig hele mooie tweede hands vijf en zescylinder 8 automaten vinden vol met opties ook, die hoog piek vermogen weten te combineren met een in mijn ogen heel aanvaarbaar verbruik in de orde van 1:15.

Ter contrast. Ik heb een tijd in een Toyota Prius gereden. Briljante techniek. Vlekkeloos samenspel van electrisch en brandstof motor maar ik had er totaal geen gevoel bij. Niet iets waar ik echt warm van werd. Ik ben toen later overgestapt naar een Volvo V70 2.5 liter wat een heerlijke auto is dat. Zo handig mijn hele familie iedereen rijd er graag in. Geen 1:15 helaas. 1:12.
V70 is een heerlijke auto. Heb die ook paar jaar gereden. Als er een leuke T6 voorbij komt tot bj 2012 zou ik die zelfs nog overwegen.

Bijzonder lijstje; een GLB 200 is natuurlijk een totaal andere auto dan bijvoorbeeld een XC60 T6, (ik rij wel eens in een T5 en die is ook prima gemotoriseerd overigens). Zo'n GLB kun je ook in veel sterkere motoriseringen krijgen overigens mocht je aan de 200 twijfelen, van 250, A35, en als je goed zoekt zelfs een A45 of A45s , tot over de 400pk af fabriek.

Zo'n GLB 200 is een stuk compacter en goedkoper om te rijden en is in de basis een C-segment SUV (opgehoogde A-klasse oneerbiedig gezegd). Net als een auto Audi Q3 of een BMW 2-serie active tourer /X1-X2 of Volvo XC40.

een XC60 is een equivalent van de BMW X3, Mercedes GLC, Audi Q5 qua ruimte en kosten

Vervolgens staan er ook hele dikke 5 -series op uit het E segment, compleet andere auto's als een GLB als C-segment SUV and XC60 als D segment SUV. Zo'n 5-serie zit meer in de hoek van een volvo V90, Meredes E-klasse of Audi A6.

Denk dat je eerst daarin keuzes moet maken. Voor mij zou het een no-brainer zijn omdat ik geen SUV wil , dus een fijne 5 serie (of E-klasse of A6)

Al die auto's heb je in basis motorisering tot aan motoren van 300+ PK en veel meer nog. Het zijn zulke verschillende auto's uit jou lijstje qua formaat, kosten, prijzen dat je denk ik eerst daar een schifting in moet maken.

Voor mij zou het (als kosten geen rol spelen) een 540i worden. Met heerlijke 6-cilinder, 4-wiel aandrijving, eindeloos vermogen, heerlijke sound, topafwerking. Maar qua kosten niet te vergelijken met de compacte GLB 200.

De vrouw wilt geen BMW (meer). We hebben nu besloten om even af te wachten en door te sparen voor een XC90 (T6) vanaf 2018, geen pih. Of er moet een hele volle V60 voorbij komen voor leuk prijsje, maar voorkeur gaat naar de XC90.
 
De vrouw wilt geen BMW (meer). We hebben nu besloten om even af te wachten en door te sparen voor een XC90 (T6) vanaf 2018, geen pih. Of er moet een hele volle V60 voorbij komen voor leuk prijsje, maar voorkeur gaat naar de XC90.

weet niet wanneer de eerste bouwjaren waren, maar sla de eerste jaren van de XC90 gerust over. Word steen en been over geklaagd over allerlei technische problemen. V90 was al iets beter, maar pas bij de XC60 was het een stukken beter. Volgens mij zijn de latere exemplaren van de XC90 stukken beter. Maar zal vast het e.e.a. op het internet over staan
 
Terug
Bovenaan