Advies gevraagd: Volvo XC60 of BMW X3

Lucky 8748715

Net ingestapt
Hallo,

Ik heb een budget van €35.000. Ik wil een 2e hands auto kopen tot 100.000km, benzine/hybride/benzine en automaat, vanaf 2018 of jonger.

Ik heb twee auto's op het oog: een Volvo XC60 of een BMW X3.

Nu heb ik niet zoveel verstand van auto's, ik kijk meer naar de looks, de km's en of ie er netjes uitziet.

Wat zijn de voor- en nadelen bij deze auto's? Is de ene persé beter dan de ander, zijn ze gelijkwaardig? Is de ene veel duurder qua onderhoud dan de ander? Waarom moet ik voor de een of de ander kiezen?

Nadelen zijn het gewicht en het hoge verbruik. Voordeel is de hoge zit.
Het zijn allebei goede auto's, van de Volvo zijn er veel meer verkocht en dus meer aanbod binnen je gestelde eisen/wensen.
Persoonlijk zou ik voor de X3 gaan, betere rijden de auto en persoonlijk vind ik hem mooier. Bij de XC60 vind ik het interieur een grote afknapper.

Als je er niet zo veel van weet, waarom dan zo'n dure auto kopen? Rij je dat eraan af?
Ik krijg de indruk dat je auto vooral een vervoermiddel is. Je zou dan voor 20-25k ook een prima auto kunnen kopen die aan jouw verwachtingen voldoet. En voor 10k zelfs ook.

Als je er niet zo veel van weet, waarom dan zo'n dure auto kopen? Rij je dat eraan af?
Ik krijg de indruk dat je auto vooral een vervoermiddel is. Je zou dan voor 20-25k ook een prima auto kunnen kopen die aan jouw verwachtingen voldoet. En voor 10k zelfs ook.
Wat is dit voor raar advies? Dus omdat je weinig van auto's weet zou je geen XC60 of X3 moeten kopen?
Zijn deze auto's verstandig, nee dat niet maar als je ze mooi vind moet je ze gewoon kopen.

Beide auto's kies je niet omdat ze zo perfect zijn, of zo ruim zijn, of voordelig om te rijden of om de betrouwbaarheid. Nee dat zeker niet.

Maar uit deze 2; beste is toch gewoon zelf rijden. Ik zou persoonlijk sneller voor de BMW gaan maar het is ook allemaal sterk uitvoerings afhankelijk. Laatst reed ik in een XC60 T5 met luchtvering (op BMW X3 denk ik niet eens leverbaar?) en heel dik uitgevoerd en dan is het ook wel gewoon een erg fijne auto. Android automotive als besturing systeem. De eigenaar vertelde dat in het begin wel wat bugs in zaten maar na een paar updates het ook goed werkte.

Volvo zal wat comfortabeler rijden, wat meer opgeruimd design, meer keuze en doorgaans wat luxer. De BMW zal in de basis een wat meer dynamische auto zijn en als je niet op past vind je een relatief kaal exemplaar, voor zover je daar van kunt spreken in deze klasse.

Ik vind de XC60 buitengewoon goed gelukt maar begint nu wel echt ‘oud’ te worden, terwijl de X3 dat gevoelsmatig niet is en die aan de vooravond staat van een nieuw model.

luchtvering in die klasse is wel echt fraai. Wist niet dat ze dat deden.

Persoonlijk zou ik ook voor de X3 gaan, veel meer een rijdersauto en -voor mij- een fijner merk. Maar goed. Ik ben bevooroordeeld met zelf een BMW onder m’n kont ;)

Vooral proefritjes maken. Soms is even bekijken al genoeg om erachter te komen dat je bepaalde palletjes, knopjes, obstakels of handigheidjes al een wereld van verschil kunnen maken voor jou specifiek. Je kan ook even de stoelen proberen.

Let op dat in dit segment auto's binnen één model nogal kunnen verschillen. Een X3 van een 'opaatje' zal anders rijden als van zo'n 'sportpack'-liefhebber (vering, stoelen, banden, stuur, carbon look, etc)

Hangt er vanaf of je een handgeschakelde wilt of een automaat. In het laatste geval zou ik toch voor de BMW gaan want die automaten zijn echt fantastisch.

Echter, ik heb behoorlijke ervaring met verschillende auto's en herken mij in voorgaande feedback van anderen. Ik zou je primaire keuze nader onderzoeken. Na diverse Suv,' ben ik tot de conclusie gekomen dat veel stations te prefereren zijn boven suv's. Stations zijn vaak praktischer, goedkoper in gebruik en onderhoud en bieden méér comfort.

Dit laatste is misschien wat onverwacht maar dat komt doordat een Suv meestal stugger geveerd is om het hellen van de auto in de bochten tegen te gaan. Die stugge vering is eigenlijk in dagelijks gebruik onprettig.

Kiezen tussen deze 2 auto's doe je vooral op emotie. Het is niet zo dat 1 van beide echt slecht is.
Voor mijzelf zou het een no-brainer zijn, en kies ik blind voor de X3.
Heb in het verleden Volvo gereden (verplichte keuze bij lease via toenmalige werkgever) maar kom toch altijd weer terug bij BMW. Rijgedrag, comfort en imago spreken mij bij BMW veel meer aan.

(jaren geleden, nieuwe V50, boekje open geslagen, en gelijk een verhaal van 3 pagina's over bomen die Volvo had laten aanplanten, daar krijg ik rode vlekken van in mijn nek :mad:)

Ik heb ze beiden al gereden. XC60 (benzine) als bedrijfswagen, X3 (diesel) als particulier. Ik verkies hierbij de X3.
- sneller, handiger en beter infotainment
- heb de indruk dat de X3 ook iets ruimer is
- XC60 is echt gedateerd aan het raken, de X3 wordt mooier oud
- XC60 legt misschien ietwat meer nadruk op luxe, maar de X3 rijdt gewoon aangenamer
- ik weet niet of je onderhoud/herstellingen bij een merkdealer gaat laten uitvoeren, maar de facturen die ik zag passeren voor de Volvo's, die waren toch echt niet van de poes... Daarbij verbleekten de kosten van mijn X3 toch wel...

Ik vind de X3 ook gewoon mooier en het no-nonsens imago van BMW spreekt mij veel meer aan in plaats van dat geveinsde geitenwollensokken politiek correcte übermenschen imago dat Volvo zich de laatste jaren aanmeet. Maar dat hoeft hier geen rol te spelen, dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk.

Kiezen tussen deze 2 auto's doe je vooral op emotie. Het is niet zo dat 1 van beide echt slecht is.
Voor mijzelf zou het een no-brainer zijn, en kies ik blind voor de X3.
Heb in het verleden Volvo gereden (verplichte keuze bij lease via toenmalige werkgever) maar kom toch altijd weer terug bij BMW. Rijgedrag, comfort en imago spreken mij bij BMW veel meer aan.

(jaren geleden, nieuwe V50, boekje open geslagen, en gelijk een verhaal van 3 pagina's over bomen die Volvo had laten aanplanten, daar krijg ik rode vlekken van in mijn nek :mad:)
Ja dat van die bomen zou ik ook vlekken van krijgen (als je bos wilt maken volstaat doorgaans het afschermen van het perceel van begrazing en stoppen met maaien. Veel duurzamer dan bomen planten) maar dat terzijde.

Bmw en Volvo zijn erg verschillende merken met elk zijn sterke en zwakke kanten. Een Volvo jonger dan 2007 zal ik niet gauw kopen maar daarvoor waren ze best ok. Stoelen en audio zijn ook beter dan de meeste bmw's. Ze zijn meer op comfort ingesteld. Ook de cruise control is intuitiever en een V70 is gewoon superhandig omdat de passagierstoel voorover kan. Zicht rondom is ook heerlijk.

Echter met vier wielen de bocht door driften met een 4wd SUV? dat kan gewoon met een x3 met enig geweld weliswaar, maar het kan.

Dit slaat natuurlijk kant noch wal. Ten eerste kan ik goed voor mezelf bepalen wat duur is en wat ik goed kan missen.
En nee, een auto is nooit een verstandige keuze, investeringsgewijs, maar daar gaat het me helemaal niet om anders had ik dat wel aangegeven in dit topic.

Ja dat van die bomen zou ik ook vlekken van krijgen (als je bos wilt maken volstaat doorgaans het afschermen van het perceel van begrazing en stoppen met maaien. Veel duurzamer dan bomen planten) maar dat terzijde.

Bmw en Volvo zijn erg verschillende merken met elk zijn sterke en zwakke kanten. Een Volvo jonger dan 2007 zal ik niet gauw kopen maar daarvoor waren ze best ok. Stoelen en audio zijn ook beter dan de meeste bmw's. Ze zijn meer op comfort ingesteld. Ook de cruise control is intuitiever en een V70 is gewoon superhandig omdat de passagierstoel voorover kan. Zicht rondom is ook heerlijk.

Echter met vier wielen de bocht door driften met een 4wd SUV? dat kan gewoon met een x3 met enig geweld weliswaar, maar het kan.
Deels eens, maar de comfortstoelen in mijn X5 zitten echt subliem ;)
In geen enkele Volvo ooit zo goed gezeten...
Cruise control bij BMW was goed bij mijn vorige 5 serie, bij de huidige auto is het inderdaad nogal omslachtig. Zeker de adaptive cc helpt daar niet aan mee

Deels eens, maar de comfortstoelen in mijn X5 zitten echt subliem ;)
In geen enkele Volvo ooit zo goed gezeten...
Cruise control bij BMW was goed bij mijn vorige 5 serie, bij de huidige auto is het inderdaad nogal omslachtig. Zeker de adaptive cc helpt daar niet aan mee
Is Volvo ook niet bekend omwille van het zitcomfort?

Heb V40 en V50 gereden, weliswaar meer dan 15 jaar geleden. Vond het toen prima, maar niet vergelijkbaar met BMW.
Kan ook aan mij liggen, denk dat ik de enige ben die niet langer dan 1 uur achter elkaar op de stoelen van VW kan zitten, en de meerderheid van NL vindt dat geen enkel probleem :unsure:

Ik heb 15 jaar BMW gereden en vond de stoelen nie zo prettig. Maar dat waren firmawagens en dus eerder de basisversie. Mijn Volvo XC60 zat heerlijk maar dat was een R-Design voorzien van alle opties. Waarschijnlijk niet te vergelijken op deze manier.

mijn broer rijd een XC40 waarbij hij zelfs met de duurste stoelen niet goed zat. Pas nadat een professionele stoelbekleder wat aanpassingen had gedaan geen centje pijn. Maar het is inderdaad heel persoonlijk.

- XC60 legt misschien ietwat meer nadruk op luxe, maar de X3 rijdt gewoon aangenamer

Blijkbaar dus sterk afhankelijk van de uitvoering. De XC60 waar ik laatst in reed had luchtvering rondom. Echt enorm strak sturen. maar drempels en minder wegdek zuivert hij perfect weg. Heb nooit in deze laatste generatie X3 gereden maar zo'n XC60 kan juist heel 'strak' en direct aanvoelen en tegelijkertijd ook heel comfortabel, mits je de juiste optie hebt. Geen idee hoe het zonder luchtvering rijd.
Maar zo geld het met alles. De handbakken van BMW vind ik doorgaans slecht, de automaten weer heel fijn ( 8ZF). De standaard stoelen van BMW vind ik doorgaans niet prettig, de sport stoelen zitten prima voor mij. De comfortstoelen top.

De ene X3 kan voor iemand heel onprettig zitten met sportstoelen en sport onderstel en wat karige opties, terwijl de andere X3 juist voor die zelfde persoon met de juiste stoelen , comfort onderstel en andere opties, akoestisch glas waardoor het wat stiller is om maar iets te noemen, heeft waardoor het totaal plaatje perfect is.

Voor de volvo net zo.

Dank allemaal voor jullie bijdragen. Ik maak hieruit op dat de twee auto's op zich niet heel veel van elkaar verschillen, in de zin van: is de een nu echt veel beter dan de ander. Meer smaakgevoelig en wat je prettig vind. Ik ga dus maar eens kijken waar ik een proefritje kan gaan maken.

Nogmaals dank!

Ik denk dat als het voor jou 50/50 is dat je bij volvo een betere deal kunt maken qua waar voor je geld (als totaalplaatje met luxe, ruimte, vermogen, km stand, bouwjaar) ten opzichte van de BMW als occasion.

Terug
Bovenaan