Advies Gevraagd: Volvo V60 T4 R-Design - Arteon 2.0 TSI R-Line

Keuzestress

• Totaal aantal stemmers
    32
  • Opiniepeiling gesloten .
A

Anoniem

Guest
Hallo!

Ik richt me tot mijn laatste hulplijn en dat is AutoWeek. Ik denk dat ik het forum al meer dan 5 jaar bezoek maar nog nooit actief heb geparticipeerd in discussies, wel vaak met aandacht en plezier de discussies gelezen. Dit maal ben ik aan de beurt om een discussie te starten en wil ik graag een beetje advies van jullie inwinnen.

Normaliter ben ik redelijk rechtlijnig en kan ik relatief makkelijk een keuze maken. Deze keer heb ik last van keuze-stress. Ik ben toe aan een nieuwe auto en zoals dat bij elke zakelijke lease overeenkomst geldt zit ik er toch weer een kleine 4 jaar aan vast. Voorheen heb ik altijd Duitse merken gereden, de laatste twee auto's waren een Witte Audi A5 Pro Line S en momenteel een Zwart Audi A4 Pro Line S. Nu het gezin is uitgebreid, is het met name de kinderen -weg-proppen- in de A4 en standaard mijn vrouw die met een blik kijkt alsof ze wil zeggen "zie je, ik heb het je toch gezegd, maar jij wilde weer je eigen ding doen". Hoe dan ook, deze keer moet ik toch echt aan een wat ruimere auto gaan geloven.

Na een initiële keuze te hebben gemaakt voor een 508 SW, Tiguan All Space, Volvo V60, Arteon, A5 heb ik ge-shortlist voor de VW Arteon en de Volvo V60. Waarom? De 508 SW vind ik echt een prachtige auto maar had moeite met de zithouding, het stuurtje en had het idee dat hij wel erg hard moest werken bij het accelereren. De A5, mijn absolute voorkeur is vanbinnen identiek dan de A4, alle gekkigheid op een stokje, het is echt bijna hetzelfde, erg jammer anders was de keuze snel gemaakt.

Ik ben met de V60 en de Arteon gaan rijden waardoor ik nog meer ben gaan twijfelen. Ik vind de Volvo V60 een mooie auto maar vind het langwerpig uitgerekt navigatie systeem een gemiste kans, zeker i.c.m. CarPlay of Android Auto (hij maakt alles erg klein). Ik vond het contact met de V60 op de weg iets minder strak dan de Arteon. Wat mij beviel bij de V60 is het design van binnen, de stoelen en de opties die de auto biedt (standkachel e.d.) wat ik minder mooi vond is de telemetrie, in tegenstelling tot de 508 en de Arteon is het wel heel erg basic (ik ben nogal grafisch ingesteld).

De Arteon is meer de veilige keuze, het is eigenlijk de A5/A7 voor de minder rijkere onder ons. Hij reed prima, de contact met de weg voelde erg strak, het dashboard is netjes afgewerkt en de ruimte is meer dan prima. Ik mis de standkachel en de airco in de stoelen, een ander punt is wellicht het kleinere opendak wat de Volvo weer erg mooi maakt (lekker groot) Een ander minder punt in de V60 vindt ik de interieur verlichting. De Arteon met hun doorgetrokken led-streep en de mogelijkheid om aan te passen vind ik erg mooi (heb ik in de Audi ook).

Forumleden, ik kan niet kiezen en ben benieuwd naar mensen die dezelfde keuze hebben moeten maken en hierbij de beweegredenen of eventueel rijders die met een V60 of de Arteon rijden en mij uit mijn geromantiseerde wereld kunnen helpen om even de realiteit te schetsen van hun eigen ervaringen.

Al het advies opmerkingen zijn meer dan welkom.

Volvo T4 - Redesign (configuratie linkje)

011 Verwarmbare voorstoelen
063 Verwarmbare Aquablade ruitenwisserbladen

Intellisafe Pro Line
132 IntelliSafe Assist met Adaptieve Cruise Control en Pilot Assist
603 IntelliSafe Surround, Blind Spot Information System

Luxury Line
117 Grafisch Head-up Display
005 4 zone Electric Climate Control met touchscreen
030 Elektrisch bedienbaar glazen panoramisch schuif-/kanteldak met elektrisch bedienbaar zonnescherm

Scandinavian Line
273 Parkeerverwarming met timer
752 Verwarmbare zittingen buitenste zitplaatsen 2e zitrij
869 Verwarmbaar stuurwiel

Winter Line
016 LED mistlampen
065 Koplampreinigingsinstallatie
645 Full LED koplampen met adaptieve bochtverlichting

Inscription Plus
RC00 Nappa leder met ventilatie Charcoal/Charcoal
010 Elektrisch verstelbare passagierstoel
209 Elektrisch verstelbare zijwangen voorstoelen
384 Massagefunctie in de voorstoelen
385 Geheugenfunctie voor elektrisch bedienbare stoel

Audio Line
501 Digital Audio Broadcasting (DAB+) functie
931 230 Volt aansluiting aan achterzijde middenconsole
1033 Premium Audio by Harman Kardon

Opties
030 Elektrisch bedienbaar glazen panoramisch schuif-/kanteldak met elektrisch bedienbaar zonnescherm
873 Schakelpaddles

Volkswagen Arteon 2.0 TSI (De A5/A7 voor arme mensen). Configuratie Linkje

Koplampverlichting led Plus
Predictive Adaptive Cruise Control
Leder Nappa Carbon Style
R-line exterieur- en interieurpakket
Rijstrookwisselassistent (Side Assist),
rijstrookbehoudassistent (Lane Assist) inclusief uitparkeerassistent
Panorama-schuif-/kanteldak
Sfeerverlichting Plus
Advance pakket
Digitaal instrumentenpaneel (Active Info Display)
Koplampverlichting led Plus
Proactieve inzittendenbescherming (Pre-Crash)
Decorinleg aluminium 'Silver Rise'
Bestuurdersstoel inclusief massagefunctie en memory, ergonomisch gevormd en 14-voudig instelbaar (ErgoActive)
360 graden camera (Area View)
High-end geluidssysteem Dynaudio® 'Confidence'
Sperdifferentieel elektronisch (XDS)
Adaptieve onderstelregeling (Dynamic Chassis Control)

Nogmaals dank voor jullie moeite en tijd.

Gr,
Stef

Ben wel benieuwd naar hoe je die V60 geredesigned hebt dan ;)
Ot: als het werkelijk om ruimte gaat, is het met beiden 'behelpen'.

over outsiders gesproken , ook nog aan de kia stinger gedacht?

cumyr5rbx0jf.jpg

En als ik namens je vrouw het woord mag voeren is dan een skoda superb dan niet een goed idee, die heeft de ruimte van een segment hoger en wordt binnenkort ook nog gefacelift.

Auto encyclopedie zei:
over outsiders gesproken , ook nog aan de kia stinger gedacht?

cumyr5rbx0jf.jpg
Heb jij wel naar de linkjes gekeken? De V60 komt uit op nog geen 63k euro de Stinger begint bij 68k euro. Daarbij doet een Stinger het ook niet heel goed in de lease. Kom bij leaseplan al gauw op een verschil van 120 per maand. Maar voor de rest is het wel een hele gave wagen.
Ik zou voor de Arteon gaan, heb persoonlijk helemaal niks met Volvo het uiterlijk vind ik niks en ook van het interieur word ik niet blij.

Ik rij al 20K km een V60 en heb dus niet gestemd op je poll wegens bevooroordeeld + geen ervaring met de Arteon (die ik eerder als 'concurrent' zie voor de S60) - als je mijn opinie wil, ik heb er hier op de site een vrij uitgebreide review over geschreven.

Als je de V60 zou kiezen, zou ik zeker de opties 1101 en 212 aanraden, resp. verlengbaar zitkussen voorzetels + 4-voudig verstelbare lendensteun. De standaard stoelen zijn al erg goed, maar dan zitten ze nog een stuk beter. De peddels om zelf te schakelen zou ik achterwege laten -> als je dat soort chauffeur bent, kan je beter voor een meer dynamisch rijdende auto kiezen naar mijn mening. De V60 is erg afgesteld op comfort en als dat je ding niet is, zijn er betere keuzes voor je (royale) budget.

Dat wist ik niet - er zullen nog wel uitrustingsverschillen zijn tussen BE / NL (zo is de elektrische kofferklep in België altijd een optie).

Dank voor alle reacties, het is er niet makkelijker op geworden maar het lijkt wel zo te zijn dat de Volvo en favoriet is. Kleine tegenslag is dat ik gisteren heb gehoord dat op de V60 ongeveer 5 maanden levertijd zit, op de Arteon 3 maanden (in zoverre dit dan iets zegt over de populariteit). Ik ben een vrij sportieve chauffeur maar realiseer me ook dat die sportiviteit maar 10% van alle ritten tot stand komt (vroeger was alles anders). De Kia vind ik uiterlijk erg mooi maar de binnenkant is mij nog iets te Aziatisch (zonder iemand te schofferen). Ik ben wellicht een beetje autistisch als het komt hoe iets uitziet en hoe dingen werken. Ik ga dit weekend nog eens beide wagens bekijken en dan een keuze maken (de dealer zal wel denken, ach nee daar is hij weer). Ik laat jullie het resultaat zeker nog weten.

ImmerBaustelle zei:
Dank voor alle reacties, het is er niet makkelijker op geworden maar het lijkt wel zo te zijn dat de Volvo en favoriet is. Kleine tegenslag is dat ik gisteren heb gehoord dat op de V60 ongeveer 5 maanden levertijd zit, op de Arteon 3 maanden (in zoverre dit dan iets zegt over de populariteit). Ik ben een vrij sportieve chauffeur maar realiseer me ook dat die sportiviteit maar 10% van alle ritten tot stand komt (vroeger was alles anders). De Kia vind ik uiterlijk erg mooi maar de binnenkant is mij nog iets te Aziatisch (zonder iemand te schofferen). Ik ben wellicht een beetje autistisch als het komt hoe iets uitziet en hoe dingen werken. Ik ga dit weekend nog eens beide wagens bekijken en dan een keuze maken (de dealer zal wel denken, ach nee daar is hij weer). Ik laat jullie het resultaat zeker nog weten.

Je reageert niet op sommige meldingen: gaat je voorkeur alléén uit naar die 2 auto's en hoeven wij niet met eventuele alternatieven te komen?
De verkopen van de Arteon, het afgelopen halfjaar: 282 stuks.
De verkopen van de V60, het afgelopen half jaar : 2.466 stuks.

Maak vooral uitgebreide proefritten. Persoonlijk vind ik (met de nadruk op persoonlijk) dat de Arteon weinig uitstraling heeft.

Maar als je sportief wilt waarom ga je dan niet kijken voor de nieuwe 3 touring? Geen idee wanneer de 320i komt maar dat weet de dealer wel.

ImmerBaustelle zei:

Ik weet niet waar je 5 maanden levertijd vandaan hebt gehaald maar de dealer vertelde mij vorige week nog dat het 12-14 weken is nu. Ik heb afgelopen week een V60 T5 besteld en die zou aanvankelijk in week 49 geleverd worden. Gelukkig heeft de dealer een bestelling van een eigen voorraadauto omgezet naar maar configuratie. Levering wordt nu op 23 oktober verwacht!

Mijn keus: De VW is wel mooi maar interieur is boring - gewoon een Passat. DSG bak van de VW is beter dan van Volvo. Ik vind de volvo een mooiere auto maar dat is subjectief. Ik sta bijna dagelijks in de buurt van en Arteon op mijn werk en het ontwerp gaat op den duur gewoon vervelen.
Oh en ik ben geen voorstander van een hatchback. Die station is toch wel verdomd handig als je een keer een kast oid wilt vervoeren en de hoogte nodig hebt!

Maar goed ik dan ook bevooroordeeld.

En qua config:

Ik zou winter en luxury line laten liggen, en voor de t5 gaan als dat lukt. 190pk was wel ok maar het is een zware auto!

Verschil in imago van de fabrikant: Je mond vol hebben over MVO tegen het ook daadwerkelijk doen.... Volvo dus!

Ik zou uiteindelijk bij de VW uitkomen denk ik. Exclusiever dan de Volvo, ergonomisch beter, sportieve uitstraling maar wel bakken ruimte vanbinnen.

DeeTwee zei:
Ik zou uiteindelijk bij de VW uitkomen denk ik. Exclusiever dan de Volvo, ergonomisch beter, sportieve uitstraling maar wel bakken ruimte vanbinnen.
De Arteon ergonomisch beter? Da's een afgezaagd riedeltje van de Duitse autopers.
Het multimediascherm van Volvo wordt algemeen beschouwd als een erg goed systeem (en ik heb het zelf ook zo ervaren). Enige minpunt: ik vind dat verwarming d.m.v. fysieke knoppen moet zodat je ze kan bedienen zonder van de weg af te kijken. Daarnaast beschikt de Volvo over (ergonomisch) superieure stoelen
Verder is de Atreon wel een exclusievere verschijning doordat hij minder verkocht wordt, ik vind de Volvo alleszins een veel exclusievere uitstraling hebben.
Leuk voor het parkeren ook: de Volvo is een pak compacter, dus als je de laadruimte van de Arteon niet nodig hebt, vind ik alle argumenten richting Volvo wijzen.

Bediening via fysieke knoppen is wat mij betreft zonder meer een ergonomisch betere oplossing dan via een aanraakscherm. Maar dat geef je zelf al een beetje aan eigenlijk. Dus dat is in de VW beter voor elkaar; niet alleen de climate control maar ook het infotainment zelf heeft meer knoppen. Welk van de twee auto's het beste systeem An zich heeft durf ik niet te zeggen, volgens mij zijn ze allebei goed bij de tijd. Voor navi, bellen en media gebruik ik zelf uitsluitend nog Android auto dus mijn keuze zou ook afhangen van hoe goed het systeem daarmee omgaat. Wat ik lees is dat de TS daarin de Volvo wat onhandig vindt vanwege het staande scherm.

En ja, de Arteon is exclusiever omdat je m minder vaak ziet. Volvo is ook een fraaie auto maar wel een stationwagon, dat is ook qua carrosserievorm al minder exclusief dan een grote hatchback.

Terug
Bovenaan