Advies gevraagd: Station | Automaat | €12.000

Robert Tempelman

Net ingestapt
Beste kenners,
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe auto. Er zit geen haast bij en ik wil me goed voorbereiden op een grote aankoop. De laatste 4 jaar heb ik een Ford Focus Wagon uit 2007 gereden. Die deed en doet het nog prima, maar niet meer dan dat. Bovendien rijdt mijn vrouw nooit en ik denk dat een nieuwere auto met wat 'hulpmiddelen' het voor haar makkelijker maakt de auto ook te gebruiken.

Mijn eisen:
  • Automaat
  • Benzine/Hybride
  • Ruime kofferbak
  • Zuinig (richting 20 km/l)
  • Parkeerhulp (i.i.g. sensoren, maar evt. camera's en/of park assist)
  • Cruise Control
  • Max €12.000
Extra's:
  • Trekhaak
  • Android Auto
Welke modellen adviseren jullie? Zelf kwam ik bijvoorbeeld een VW Golf 1.5 TSI uit 2018 tegen die me wel aanspreekt, maar die heeft al wel >200.000 km op de teller. Is dat een groot risico?

Ook zie ik in mijn zoektocht regelmatig Skoda Octavias voorbij komen, maar wel veel verschillende types en uitvoeringen. Waar moet ik op letten en welke uitvoeringen beter niet aanschaffen?

Ben benieuwd naar jullie meningen en adviezen.

Groet,
Robert

Voor een soortgelijke auto met weinig km is je budget niet toereikend. De 1.5 kent volgens mij weinig problemen maar om die aan te schaffen met >200k km? De onderhoudshistorie moet dan wel kloppen.
De Seat Leon Sports Tourer is ook vergelijkbaar en bevat dezelfde motoren als de Golf en Octavia.

Met dat verbruik kom je bij VAG auto's al snel op de 1.0TSI uit. Staat toevallig nu ook een artikel op de homepage over welke motor in de Golf het zuinigste is.

In de Octavia doet die motor het ook prima, maar met jouw budget en eis van een automaat kom je bij oudere auto's uit of heel hoge kilometerstanden.

Wellicht is de octavia liftback al ruim genoeg voor jouw , liftback modellen zijn minder populair dan een hatchback of station en heb je daarom meer kans op een goede deal. De identieke skoada rapid en seat toledo zijn er ook als liftback.

Ik heb een hatchback/liftback Octavia, maar het prijsverschil met de station is verwaarloosbaar. Van de station is veel meer aanbod waardoor die prijzen waarschijnlijk weer relatief lager zijn.

De hatchback is wel al heel ruim op de achterbank en in de kofferbak

Als ik kijk naar alle wensen dan is het budget erg laag.

Zelf vind ik het niet een heel goed idee om een auto met zoveel kilometers en DSG automaat te kiezen.

Ik zou aanraden om de tijd te gebruiken om nog extra te sparen.
Dan kun je ook kijken naar zeer moderne auto's zoals de Ford Focus vanaf 2018, Renault Megane vanaf 2018, Hyundai I30 vanaf 2017, Kia Ceed vanaf 2018 of Toyota Corolla vanaf 2019.

Terug
Bovenaan