Advies gevraagd: repareren of andere auto kopen?

DutchArjo

Startmotor
Mijn renault laguna 3 begint op te raken. Tijdens het rijden krijg ik om de haverklap de storingsmelding: Storing inspuitssysteem gevolgd door de melding: controleer ESP.
De eerste keer dat me dit gebeurde was in frankrijk op de weg terug naar huis van vakantie. Toen moest ik bij de renault dealer voor veel geld blijkbaar een verstuiver laten vervangen. Nu blijft deze melding dus maar terugkomen. Gisteren ben ik bij de garage geweest waar mijn Laguna al vanaf het begin in onderhoud is. De eigenaar van de garage gaf aan dat de verstuivers stuk voor stuk getest kunnen worden a " een paar tientjes per verstuiver" en dat dan de defecte verstuivers vervangen kunnen worden (a 255 ex btw per stuk, zonder arbeidskosten). Wetende dat de auto volgens mij ook weer in de buurt komt van de distributieriem vervangen weet ik niet of ik nog dit geld wil stoppen in deze auto. Ook omdat het een diesel is en deze steeds minder populair worden. De betreffende garage gaf me aan dat ik als alternatieve optie de auto weg kan doen en voor een benzine gezinsauto ga. Hij heeft er zelf 1 staat: een VW Touran 1.2 TSI Trendline (K-158-RS) uit 2011 met 123000km op de teller. Import (door hem) vanuit Duitsland, volgens hem " in uitmuntende staat".

De auto staat te koop voor een vraagprijs van 8950. De ANWB koerslijst voor dit model met deze km-stand komt op bovag met garantie op 9200.
Als ik voor de Laguna nog een redelijk bedrag krijg als inruil ben ik er op zich best geïnteresseerd in. Maar is dit een geschikte auto om te kopen of moet ik op mijn hoede zijn en heeft dit type/model bepaalde euvels waar het om bekend staat?

Hij adviseert mij dan de Touran 2 jaar te rijden, dan 1000 a 1500 per jaar af te schrijven en na 2 jaar de Touran in te ruilen voor een wat jongere auto.
 
2011 is net iets te oud, vanaf 2012 waren de TSI motoren blijkbaar beter maar dan nog is de kans op troubles best nog groot, vooral in het geval van DSG automaat maar dat heb je er niet bij vermeld.

Laat ik het zo zeggen, de kosten voor een nieuwe verstuiver en distributieriem vallen in het niet bij de mogelijke reparatiekosten voor de Touran.
 
Zadelsnuiver zei:
2011 is net iets te oud, vanaf 2012 waren de TSI motoren blijkbaar beter maar dan nog is de kans op troubles best nog groot, vooral in het geval van DSG automaat maar dat heb je er niet bij vermeld.

Laat ik het zo zeggen, de kosten voor een nieuwe verstuiver en distributieriem vallen in het niet bij de mogelijke reparatiekosten voor de Touran.

De auto is handgeschakeld, dus het issue met de automaat zal niet spelen.
 
Distributieriem is gewoon onderhoud. Als het hiermee klaar is en je kan jaren verder dan zou ik de auto gewoon laten maken als de auto voor de rest bevalt. TSI uit die jaren zou ik niet zien zitten. (Ondanks dat er naar tevredenheid een VW voor de deur staat moet ik niets weten van VWs uit die jaren)
 
Standaard verhaal bij garages gecombineerd met autohandel: uw auto is op, maar we hebben nu een fantastische aanbieding voor een nieuwe!
En vervolgens staat uw afgeschreven Laguna in de showroom met bordje : ' zo goed als nieuw! '

Laat uw auto eens beoordelen door een andere garage. Op google maps staan er genoeg, inclusief waardering. Met een telefoontje kun je een prijsopgave vragen voor controleren en vervangen van de riem en verstuivers.

Ik heb verder geen verstand van techniek, maar misschien zijn die verstuivers wel te reinigen met een goedje. Kun je navragen in een ander deel van deze forum.
Edit: iets gevonden op een ander forum
 
Het klinkt als een verkooppraatje van de garage. Die van hun oude import VW Touran af willen.

De storingsmelding kan diverse oorzaken hebben, voor het zelfde geld is dit eenvoudig en goedkoop te repareren.

Ik zou de Laguna 3 gewoon laten repareren bij een goede garage, en/of bij een diesel specialist informeren wat dit kost. Het is een voordeel als een garage heel veel ervaring heeft met Renault diesels, vaak vinden ze dan heel snel en daardoor voordelig de oorzaak.

De Laguna 3 heeft hele degelijke diesels die bijna niet kapot gaan. Een distributieriem vervangen bij deze auto valt in kosten ook erg mee, dit is gewoon onderhoud. Waarschijnlijk gaat de auto dan weer vele jaren probleemloos mee.

De Laguna 3 staat bekend als een hele degelijke en betrouwbare auto, een Touran 1.2 TSI uit 2011 was best een slechte auto. De kans op hele dure reparaties is bij de VW heel veel groter.
 
Hoeveel KM staat er op de Laguna nu?
Uiteraard wordt het een keer tijd om de Laguna te vervangen, maar of dat moment nu al is hangt van meerdere zaken af.

Overigens is een VW Touran import uit 2011 een hele slechte vervanger. Wat je ook doet, ga daar in ieder geval niet voor.
 
Over wat voor Laguna gaat het? Bij die van mij (2.0Dci automaat) was bij 240k km het roetfilter vol en gaf die storingsmelding.... 10k km later dezelfde storingsmelding, bleek een sensor van € 40 defect. (De vakgarage waar hij in onderhoud is heeft hele goede uitleesapparatuur en kon de diagnose in beide gevallen zeer snel vaststellen)
 
DutchArjo zei:
... Hij heeft er zelf 1 staat: een VW Touran 1.2 TSI Trendline (K-158-RS) uit 2011 met 123000km op de teller. Import ...


Daar zou ik dus met een hele groot boog omheen lopen.
 
Bobslee zei:
Hoeveel KM staat er op de Laguna nu?
Uiteraard wordt het een keer tijd om de Laguna te vervangen, maar of dat moment nu al is hangt van meerdere zaken af.

Overigens is een VW Touran import uit 2011 een hele slechte vervanger. Wat je ook doet, ga daar in ieder geval niet voor.

Mijn Laguna is een Laguna III 1.5 dci (67-NSX-8) uit 2010 met 249000km op de teller.
Naast de distributieriem (die bij 141000km vervangen is) moet ook de multiriem vervangen gaan worden gaf een andere garage aan naar aanleiding van de apk.

Zijn 2e hands verstuivers nog een idee om te proberen?

De auto is uitgelezen waarbij de foutmelding iets aangaf als brandstofdruk sensor defect.
Ik zal rondvragen wat het testen en eventueel vervangen van de verstuivers zal kosten bij andere garages. Ik heb zo geen idee of er een renault diesel specialist in de buurt zit. De garage waar ik het over heb was voorheen altijd de franse auto's specialist maar is nu aangesloten bij het Vakgarage netwerk.
 
Net ingereden dus.... Om bij de distributieriem te komen moet de multiriem er toch af.... betreft dan alleen de meer prijs van die riem en een spanrolletje... Als de foutmelding nu die sensor is (ik meen +/- € 140,- excl montage)... dan is de auto dat zeker waard!
 
Een distributieriem vervangen inclusief looprollen, spanrollen en multiriem vervangen kost bij de Renault dealer € 490,00 inclusief arbeidsloon, dat zijn kosten dus niet. In overleg is het ook verstandig om de waterpomp dan ook te vervangen, die kost heel weinig.

Een gebruikte druksensor kost rond de € 26,00 voor een Laguna 3 1.5 DCI, een nieuwe rond de € 140,00.

Belangrijk is om eerst een goede diagnose te laten stellen.
En niet maar lukraak vervangen. Gebruikte verstuivers zou ik niet heel snel doen,
of ze moeten aantoonbaar nog heel jong zijn.

Een onderhoudsbeurt kost voor de Laguna bij de Renault dealer € 355,00.

Repareren is dus al snel de beste optie, en bij slecht 249000 km is een 1.5 DCI vaak nog goed voor heel veel kilometers.
 
Dank voor de reacties. De Touran gaan we niet doen op basis van jullie reacties. Enige jammere aan de Renault is dat hij wegens corona en andere omstandigheden nu bijna niet gebruikt wordt en eigenlijk alleen maar stil staat terwijl er iedere maand 119 euro wegenbelasting weg vloeit, dus zonder gebruikt te worden best veel geld kost.
Heb al eerder overwogen om de laguna eruit te doen en over te gaan op een benzine gezinsauto.
 
Ik heb hetzelfde "probleem". De Laguna 2.0Dci a €142 wegenbelasting per maand rijdt nog geen 10k per jaar.... Maar hij rijdt wel erg lekker, stil comfortabel.... wat is het alternatief? Voor een paar tientjes wegenbelasting? En bij de pomp word ik weer niet vrolijk met de auto van merouw Zoveel. Bijna € 100 er in kiepen.....
 
Pietzoveel zei:
Ik heb hetzelfde "probleem". De Laguna 2.0Dci a €142 wegenbelasting per maand rijdt nog geen 10k per jaar.... Maar hij rijdt wel erg lekker, stil comfortabel.... wat is het alternatief? Voor een paar tientjes wegenbelasting? En bij de pomp word ik weer niet vrolijk met de auto van merouw Zoveel. Bijna € 100 er in kiepen.....

ja, alleen dat is nog gebaseerd op verbruik. Die wegenbelasting per maand die je sowieso kwijt bent ook al rij je niet doet mij meer pijn...

Overigens leerde een rondje zoeken op internet mij ook op dat de melding storing inpuitssysteem ook nog door een breuk in de kabelboom zou kunnen komen.
Nu nog kijken waar/hoe we de juiste diagnose gaan krijgen.
 
als je een goedkoop alternatief zoekt ipv de VW Touran , dan kun je in de koreaanse hoek misschien nog iets leuks vinden, te denken aan de Kia Carens generatie 2006-2011 en of de Chevrolet Orlando. Op papier is de 1.4 turbo hier ook geleverd, maar in de praktijk zijn het allemaal 1.8. En van deze generatie Carans moet je de 1.6 ook zoeken met een lampje.

De Japanse MPV modellen zijn qua prijs vergelijkbaar aan de Touran, de Toyota Verso en of Honda Fr-v

misschien een C-max nog een optie
 
Auto encyclopedie zei:
als je een goedkoop alternatief zoekt ipv de VW Touran , dan kun je in de koreaanse hoek misschien nog iets leuks vinden, te denken aan de Kia Carens generatie 2006-2011 en of de Chevrolet Orlando. Op papier is de 1.4 turbo hier ook geleverd, maar in de praktijk zijn het allemaal 1.8. En van deze generatie Carans moet je de 1.6 ook zoeken met een lampje.

De Japanse MPV modellen zijn qua prijs vergelijkbaar aan de Touran, de Toyota Verso en of Honda Fr-v

misschien een C-max nog een optie

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om nu uitgebreid op zoek te gaan naar een andere auto omdat ik zelf vanwege medicatie niet mag rijden. Anders zouden we wellicht wel gaan kijken voor een andere auto op benzine.
Wat ik me nog wel afvraag is hoe lang andere delen van de renault meegaan voor ze vervangen moeten gaan worden: koppeling etc. En waar ik het beste terecht kan voor een goede diagnose.
 
Eigenlijk is er geen zinnig woord te zeggen over hoe lang bijvoorbeeld een koppeling mee gaat. Dat hangt sterk af van de rijstijl en het gebruik, het kan bij een goede rijstijl nog heel lang goed gaan.

Zelf heb ik 9 jaar een Renault Laguna 3 gehad, en mijn ervaring was dat Renault geen enkel risico wilde lopen, en gewoon erg goede kwaliteit onderdelen had ingekocht.

Dit zijn ook onderdelen die bij een jongere occasion gewoon stuk kunnen gaan.

Even als voorbeeld bij onze nieuw gekochte, dealer onderhouden Toyota was na 50.000 km de koppeling net na de garantietermijn al volledig versleten, terwijl bij onze Citroën Xantia na 8 jaar en 275.000 km de koppeling nog uitstekend functioneerde.

Bij een andere auto zou ik zeker niet over een dag ijs gaan. Op een Renault Laguna 3 1.5 DCI uit 2010 schrijf je ook nog maar heel weinig af, en het is gewoon een erg fijne auto om te rijden. Op een jongere occasion schrijf je veel harder af, en de verkoper moet er ook nog aan verdienen.
 
DutchArjo zei:
Dank voor de reacties. De Touran gaan we niet doen op basis van jullie reacties. (..)

Goed besluit. (y)

DutchArjo zei:
(..)
Enige jammere aan de Renault is dat hij wegens corona (...) dus zonder gebruikt te worden best veel geld kost. (..)

Ach, volgens kenners zitten we aan het staartje.. en zal het rap beter gaan.... Nog even volhouden.. :T

Dus, als jij verwacht in de tweede helft van het jaar weer kilometers te moeten maken.. dan is nu investeren in de Renault geen weggegooid geld. Type 3 is de beste van Laguna generatie.

Andere mogelijkheid is, indien je een eigen parkeergelegenheid hebt, de auto te schorsen (of een voordelige stallingsplek weet te fixen) om houderschapsbelasting uit te sparen.

DutchArjo zei:
(..)
Heb al eerder overwogen om de laguna eruit te doen en over te gaan op een benzine gezinsauto.

Bedenk wel dat de meeste, moderne, benzinemotoren óók gebruik maken van brandstofinjectoren (directe benzine inspuiting) zoals bij die VW Touran.
Dus, omwille van vervanging van (toekomstige) dieselverstuivers an sich hoe je het niet te doen, een andere auto kopen. Lijkt mij.

Een goede, diesel (vak) specialist vinden met veel ervaring is niet altijd eenvoudig. Ik denk dat via het Renault forum / club wellicht goede adressen te vinden zijn.
Hier op her forum zijn ook wel een paar leden actief binnen de Renault community die je van advies kunnen voorzien.

Kijk eens in het Mijn Auto gedeelte hier.

Succes met het vervolg.
 
Zo, nu nog maar even een terugkoppeling over hoe het vervolg is geweest.
Op basis van de reacties in dit topic na wikken en wegen de auto maar laten repareren. Kosten: 1500 euro. Omdat we dan weer lang vooruit zouden kunnen. De injectoren waren het enige zwakke wat bekend was aan deze auto zei men aan de telefoon vanuit de diesel specialist.

Vervolgens moest ik kort erna nog een servicebeurt doen en uiteraard, deed mijn airco het niet meer. Kosten: nog eens dik 300 euro, dus binnen korte tijd was ik ruim 1800 euro lichter. En daar bleef het natuurlijk niet bij. Nog 2 maanden nadat ik de injectoren heb laten vervangen kreeg ik gisteren tijdens het rijden ineens weer de melding: storing inspuitsysteem. Daar was hij weer....

Vandaag weer bij dezelfde diesel specialist geweest. Die heeft de auto weer uitgelezen. Dit het probleem: het roetfilter. Moet vervangen of gereinigd worden. Kosten: nog eens dik 600 euro. En dan ging hij er nog vanuit dat 2 sensoren die ermee te maken hebben nog goed zijn, anders wordt het nog duurder.

En die airco die gevuld is tijdens de servicebeurt? Die doet het 2 weken later het alweer niet meer. Waarschijnlijk is de condensator lek. Daar is wel op getest (met contrast vloeistof) en toen is geen lekkage gevonden.

Kortom: ik ben wel klaar met deze renault. Hoe goed die laguna3 ook mag zijn volgens velen. Ik blijf maar op kosten gejaagd worden met deze auto.

Wat een bagger, bijna 2000 euro kwijt en ik ben er niks mee opgeschoten.
 
Blijft lastig: Bij een bepaalde kilometerstand krijg je "normale" ouderdomsslijtage. Van m'n Laguna 3 ging buiten het reguliere onderhoud na 10 jaar de condensor lek, bij 240.000 het roetfilter verstopt, achterschokbrekers (1 lek) en 1 gebroken veer bij 260.000km, 1x voorveer bij 270.000km.... en nu 1 raamschakelaar rv deur.. 287.000 km . Bij verkoop (handel) levert de auto iets van € 2.500 op. De afschrijving is minder dan 10 cent per kilometer en heb iets meer moeten besteden aan onderhoud. De totale kosten vallen dus mee (muv de wegenbelasting). Het zijn en blijven altijd plotselinge dure momenten en achteraf weet je pas of je de juiste keuzes hebt gemaakt. Mijn vorige daily stortte technisch in (dat was pas geld weggooien) en had geen tijd om een andere auto uit te gaan zoeken en heb een diesel automaat genomen die de dorpsgarage had staan. Deze Renault dus. Geen spijt van. Als'ie in elkaar stort morgen vallen de totale kosten voor deze auto reuze mee en geeft hij behoorlijk veel rijplezier er voor terug. Keuzes.....
 
Wat is er de eerste keer voor 300 euro versleuteld aan de airco?
En binnen 2 weken stuk? Ik zou er eens mee terug gaan.

Dat van dat roetfilter, ja dat is gewoon enorm domme pech. Doe je niets aan... Ik snap dat je er nu klaar mee bent. Aan de andere kant, je hebt er nu 2000 euro in gepompt. Nu weg doen is eigenlijk nog de duurste truc die je uit kan halen...
 
Die injectoren waren dan kennelijk het probleem niet, wat zegt de 'dieselspecialist' daar achteraf van?
 
BUMP zei:
Die injectoren waren dan kennelijk het probleem niet, wat zegt de 'dieselspecialist' daar achteraf van?

dat het toen de injectoren waren en dat het nu weer een ander issue is. En dat de melding storing inspuitsysteem een heel algemene melding en an sich niks zegt over de oorzaak van het probleem. Bij het uitlezen kwam de melding over het roetfilter naar voren.

Wat is er de eerste keer voor 300 euro versleuteld aan de airco?
En binnen 2 weken stuk? Ik zou er eens mee terug gaan.

Dat van dat roetfilter, ja dat is gewoon enorm domme pech. Doe je niets aan... Ik snap dat je er nu klaar mee bent. Aan de andere kant, je hebt er nu 2000 euro in gepompt. Nu weg doen is eigenlijk nog de duurste truc die je uit kan halen...
die 300 euro was voor een "tussenbeurt" en het vullen van de airco.

Als ik nu het issue van het roetfilter zou laten maken en de airco weer werkend zou zijn zou ik alweer 1000 euro verder zijn. En ik heb er niet het vertrouwen in dat ik dan voorlopig zonder problemen kan rijden. Dan zal er wel weer iets anders zijn dat het niet doet. Vrees ik.
 
Ik heb vorig jaar een nieuw focus gekocht.
Geen reparaties, maar afschrijving afgelopen jaar : 4500€.
Autorijden kost veel geld.

Die Touran kan ook kapot. En dan kost het je meer dan 2000€
Onze Touran was de auto waar we het meeste problemen mee hadden: kapotte NOx sensor (1500€), misterieuze lekkages, airbag problemen en ratelende ketting.

Ik snap best dat u eens een andere auto wil, maar maak hem dan netjes en zet deze op marktplaats.
Is deze 15 jaar oud? Want dan is deze geliefd door freelancers als youngtimer.
 
spoiler alert zei:
Ik heb vorig jaar een nieuw focus gekocht.
Geen reparaties, maar afschrijving afgelopen jaar : 4500€.
Autorijden kost veel geld.

Die Touran kan ook kapot. En dan kost het je meer dan 2000€
Onze Touran was de auto waar we het meeste problemen mee hadden: kapotte NOx sensor (1500€), misterieuze lekkages, airbag problemen en ratelende ketting.

Ik snap best dat u eens een andere auto wil, maar maak hem dan netjes en zet deze op marktplaats.
Is deze 15 jaar oud? Want dan is deze geliefd door freelancers als youngtimer.

De 3e generatie kwam kn 2007 en in een vorige reactie van ts lees ik 2010
 
@ dutch arjo maar wat is je vraag of wat kunnen wij voor je doen? Trouwens vervelend dat het zo gelopen is(n) mag je inmiddels wel weer zelf auto rijden? Ik kijk in mogelijkheden, en zie dat je iets zocht in het mpv segment (touran) in mijn vorig (nee heb geen glazen bol) opmerking adviseerde ik je om voor een mpv te gaan uit Korea, deze zijn niet gewild, dus rij je relatief nieuw voor een mooie prijs.
 
Auto encyclopedie zei:
@ dutch arjo maar wat is je vraag of wat kunnen wij voor je doen? Trouwens vervelend dat het zo gelopen is(n) mag je inmiddels wel weer zelf auto rijden? Ik kijk in mogelijkheden, en zie dat je iets zocht in het mpv segment (touran) in mijn vorig (nee heb geen glazen bol) opmerking adviseerde ik je om voor een mpv te gaan uit Korea, deze zijn niet gewild, dus rij je relatief nieuw voor een mooie prijs.

ik mag inmiddels weer zelf autorijden inderdaad. ik wilde niet zozeer iets vragen, enkel even laten weten wat het vervolg geweest is. Kan me voorstellen dat je als meedenker het ook weleens leuk vindt om te lezen wat er met je tips/adviezen gedaan is.
 
DutchArjo zei:
Auto encyclopedie zei:
@ dutch arjo maar wat is je vraag of wat kunnen wij voor je doen? Trouwens vervelend dat het zo gelopen is(n) mag je inmiddels wel weer zelf auto rijden? Ik kijk in mogelijkheden, en zie dat je iets zocht in het mpv segment (touran) in mijn vorig (nee heb geen glazen bol) opmerking adviseerde ik je om voor een mpv te gaan uit Korea, deze zijn niet gewild, dus rij je relatief nieuw voor een mooie prijs.

ik mag inmiddels weer zelf autorijden inderdaad. ik wilde niet zozeer iets vragen, enkel even laten weten wat het vervolg geweest is. Kan me voorstellen dat je als meedenker het ook weleens leuk vindt om te lezen wat er met je tips/adviezen gedaan is.

Ja terugkoppeling wordt gewaardeerd, ontzettend veel succes /sterkte met wat het gaat worden
 
DutchArjo zei:
(..) enkel even laten weten wat het vervolg geweest is. Kan me voorstellen dat je als meedenker het ook weleens leuk vindt om te lezen wat er met je tips/adviezen gedaan is.

(y)

Jammer dat de terugkoppeling niet in de trant was als: de Laguna rijdt weer als een trein. ;)

Maar, de kosten die je er nu aan hebt gehad is dan dus nog exclusief de distributieriem/set die er aan zat te komen?

Roetfilter issue is wel vervelend.. dat zo'n ding eens niet meer werkt is wel lastig.
Kán het niet juist een sensor daarvan zijn (zoals Pietzoveel ook ervaren had, druksensor voor 140 euro).

Aircosysteem weer leeg.... dan zou je net de pech hebben dat er in de 2 weken na de vulling een steentje het daadwerkelijke gat in de condensor gemaakt heeft...???

Tja, blijft lastig nu.. kan me jouw gevoel wel voorstellen.. zonde geld.

Indien je distributieset etc. er ook nog aankomt.. tja.. wat is wijsheid: gezien het lage vertrouwen in de auto misschien toch stoppen, het verlies nemen en kijken voor wat anders?
 
De airco is gewoon niet goed gerepareerd daar zou ik mee terug gaan.

Hopelijk wordt nu wel de juiste diagnose gesteld voor de foutmelding. De inruilwaarde van een Renault Laguna 3 1.5 DCI is niet hoog en er is al veel geld in gestoken. Lastige keus dus. Wel jammer dat er best veel mis gaat met je diesel Laguna 3, met mijn benzine Laguna 3 heb ik erg goedkoop gereden.

Ik zou zelf denk ik toch repareren en doorrijden, of je moet een heel goed inruilbod krijgen.
 
Nou, ook bij mijn garage hebben ze bij een beurt, net zoals bij TS, de airco gevuld.... dat kost niet zoveel en je kan pas lekkages vaststellen als er wat inzit.
 
Pietzoveel zei:
Nou, ook bij mijn garage hebben ze bij een beurt, net zoals bij TS, de airco gevuld.... dat kost niet zoveel en je kan pas lekkages vaststellen als er wat inzit.

JA, daar heb ik nu dan geen verstand van. Van mijn oude buurman (die hele dagen alleen maar bezig is met auto's opknappen) begreep ik dat ze de airco testen door er een bepaalde druk op te zetten en dan te kijken of de druk minder wordt. Dan weet je of er ergens een lek zit. Ook zag hij aan de condensor dat er een lek moest zijn.

De vakmeester garage gaf aan contrast vloeistof gebruikt te hebben om te kijken of er een lek is en niets gevonden te hebben.

Ik kan zelf niet beoordelen of de gebruikte methode niet juist is of achterhaald. Ik zou voor de airco inderdaad nog bij hem teruggaan, maar met al de reparatie ellende die we nu hebben en die er nog aankomt (is inderdaad nog zonder distributieriem die over een 20k/30k kilometers weer moet) gaan we er nu niet aan beginnen om de auto op te laten lappen. Dan heb ik straks zo 3000/3500 euro uitgegeven aan een auto die ik voor 6800 gekocht heb, 5 jaar geleden.

of het een sensor is van het roetfilter weet ik niet. De man bij Diesel Büchli heeft hem uitgelezen en kwam met het roetfilter en een kostenopgave. Wat hij daarbij zei: "..en dan ga ik er vanuit dat bijbehorende sensoren wel goed zijn"

De gedachte die we nu hebben is om deze auto maar weg te doen, voor 1500 euro een elektrische fiets te kopen als werk vervoer voor mijn vrouw en dan haar auto (een ford focus hatchback uit 2003) op te rijden en daarna een gezinsauto te kopen.

Wat betreft de MPV (touran): het is niet dat ik daar specifiek naar op zoek ben maar dat die toen door de autovakmeester genoemd werd omdat hij die had staan.
Voor mij zou een ruime stationwagen ook voldoende zijn.
 
Het probleem is dat je met een andere auto net zo goed een bak ellende in huis kan halen waar je veel onkosten aan gaat krijgen.

Een elektrische fiets is dan weer wel een stuk goedkoper :)
 
Het nadeel van een station is dat ze vaak populair zijn , en dat zie je terug in de vraagprijzen , een mpv koop je vaak voor een prikkie , een ceed station van de 1e generatie is vaker duurder dan de Carens van de 3e generatie. dus het is een focus geworden https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5740409,5740715#msg-5740715:D
 
Iets minder relevant voor dit topic wellicht, maar een lekkage in de airco kan je wel degelijk vast laten stellen als die leeg is.

Bij een degelijke airco service beurt (dus niet eentje van 5 tientjes) hoort o.a. gevacumeerd te worden en een druk test gedaan te worden. Elk gedurende ik dacht minstens 25 minuten en dan mag de druk gedurende die test respectievelijk niet onder en boven een bepaald niveau zakken. Een lek komt dan zeker aan het licht.

Daarnaast verliest een airco sowieso jaarlijks een klein percentage van de vulling, dat is een gegeven.

Als je airco lek is mag die strikt genomen dacht ik niet eens gevuld worden, meestal gebeurt dat toch - met contrast vloeistof zodat naar het lek gezocht kan worden. Als het lek vervolgens niet gevonden wordt, betekent het niet dat het lek er niet is. Zelfde principe als ik bij een lekke fietsband het lek niet kan vinden: ik zoek dan niet goed genoeg.

Grappig trouwens dat ik met een half oog juist op de uitkijk ben naar een Laguna 3 (benzine & automaat) vanwege de vermeende betrouwbaarheid. Maar ik lees dat jouw problemen vooral diesel eigen zijn: verstuivers en roetfilters zijn nu eenmaal storingsgevoelige en dure onderdelen sinds de diesel motoren aan hogere milieu eisen voldoen….

Dit omdat ik een beetje dezelfde situatie/vraag heb (er zitten kosten aan mijn huidige auto aan te komen en mijn huidige auto groeien we uit met 3 opgroeiende kinderen)
 
Ja, ik weet dat de Laguna 3 een goed gebouwde auto is. Alleen is die van ons nu op een punt gekomen waarbij we niet meer willen moeten denken "wat zou het volgende probleem zijn waar we mee te maken van krijgen?"

Qua uitrusting is de Laguna echt een hele fijne auto. Dat valt nu pas op nu ik een andere auto heb (i40 uit 2012, geen diesel meer).

Nu maar een aantal stappen terug qua luxe, de volgende auto over heel wat jaar maar weer vooruit dan...
 
Terug
Bovenaan