Advies gevraagd, Octavia Combi ('24) of toch 308 SW PHEV

Sven 8554567

Startmotor
Beste forumleden,

Graag zou ik jullie hulp willen vragen bij het aanschaffen van een nieuwe gezinsauto. Wij rijden op dit moment een Mazda CX-30, hele fijne auto maar na de afgelopen kampeer vakantie zijn wij er toch wel uit dat er iets groters wenselijk is. Daarnaast ook een aantal flink dure reparaties gehad net buiten de garantie (schokbrekers, kachelhuis etc.) waardoor het vertrouwen in het merk toch een flinke deuk heeft gekregen. Wel wat coulance gekregen maar toch.

Wij zijn er wel uit dat er een station zou moeten komen (prive aankopen). Gewoon zuiniger en praktischer dan een SUV type. Wij rijden ongeveer 10K km per jaar en hebben 1 zoontje van 5 jaar oud. Op vakantie kan de dakkoffer en fietsendrager mee.

De afgelopen tijd gereden in een aantal verschillenden waaronder de corolla (1.8 en 2.0L), Octavia combi, 308 SW PHEV en Astra ST PHEV.

Toyota viel uiteindelijk af vanwege de rij eigenschappen (loeien motor), camerakwaliteit en algehele gevoel binnenin (te veel plastic). Dat laatste ook voor de Astra waarbij de rijeigenschappen/aandraaflijn wel heel prettig waren.

We zijn eruit dat het of een nieuwe Octavia Combi Sportline (1.5 mHEV 150 pk) of een Peugeot 308 SW GT PHEV zou worden. Bijde vrijwel full options dus zeer vergelijkbaar (oa. automaat en trekgewicht).

Octavia;
+blijft de ruimste in zijn klasse, 640L bagaruimte en ik kan met 1.90m achter mijzelf zitten
+vele slimmigheden voor familie
+sportline toch was minder saai en leuker rijden met sportiever onderstel
+geintegreerde trekhaak is top
+sportstoelen die lekker zitten (helaas geen leer optie hiervoor)
+4 jaar garantie
+Zuinig (~5L/100km gehaald met testrit)
-Onderhoud met multiriem (4 jaar a EUR260), distributieriem (7 jaar a EUR1200) en mogelijk olieverbruik (1L/5K km is acceptabel las ik)
-Rij/motorgeluiden
-Alleen achteruitrijcamera (die beetje lijkt te vervormen). 360 camera is alleen in Tsjechie een optie helaas

308SW PHEV
+Mooi design. Ik heb een goede zitpostie gevonden maar moet wel onder het stuur doorkruipen
+Lekkere stoelen
+Erg stil
+Lekker rijdende aandrijflijn
+5 jaar garantie (uitgebreid)
+Zuinig met elekta en hybrid (~35km/L)
+360 graden camera. Ben ik nu gewend en is zo fijn
+Puretech 1.6, stuk betrouwbaarder als de vorige THP (en met distributieketting)
-Ruimte achterin, ik kan niet achter mijzelf zitten
-Kofferbak kleiner (550 vs 640L)
-Stuk zwaarder (~1600 vs 1200kg, wegenbelasting vanafg 2025)
-Mogelijke restwaarde ivm accu

Thuis zou ik kunnen stekkeren maar dan via een hengel over de stoep (op de stoep mag officieel niet). Prijsverschil tussen de 2 zou ~EUR2000 zijn wat nog te overzien is.

De Octavia zou ideaal zijn als ruime auto maar wellicht maak ik mij teveel zorgen over de onderhoudskosten en olieverbruik. De 308 rijd super maar de ruimte is wel een dingetje en met de toekomstige nadelen als wegenbelasting en restwaarde.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en inzichten.

Groeten,

Sven

Laatst bewerkt:
Is elektrisch nog een optie? Bijvoorbeeld de vernieuwde Hyundai Ioniq 5, zeer ruim met een wielbasis van 3m en supersnel laden! De goedkoopste versie komt in aanmerking voor SEPP subsidie.

tiie9k8614op3o_1200.jpg

Hier een vergelijk.

Dank je wel, goede suggestie.

Eigenlijk willen we nu nog niet volledig elektrisch gaan. Ik zag dat de kofferbak van de Hyundai 520L is. Nu hebben we 480L en dat is eigenlijk te klein voor wat we willen

De zorgen over olieverbruik bij een Octavia, zijn ongegrond. Ik heb 2 jaar (30000 km) gereden met een Octavia 1,5 (150 pk) H6. In die tijd is er 1 liter bij gevuld.
Qua onderhoud kostte de eerste 2 jaarlijkse beurt €753.42

Dat valt dan gelukkig wel mee. Prijs van de beurt is wel wat hoger als ik verwacht had, of door had gekregen van de garage.

Was dit de standaard prijs of waren er gekke dingen die gedaan moesten worden (alhoewel dit dan waarschijnlijk garantie zou zijn geweest).

Dat valt dan gelukkig wel mee. Prijs van de beurt is wel wat hoger als ik verwacht had, of door had gekregen van de garage.

Was dit de standaard prijs of waren er gekke dingen die gedaan moesten worden (alhoewel dit dan waarschijnlijk garantie zou zijn geweest).
De prijs was van een standaard onderhoudsbeurt, die elke 2 jaar / 30000km dient te worden uitgevoerd. Er waren geen bijzonderheden.

Niet alles valt zomaar onder garantie. Bij je CX-30 zou de kachelmotor daar wel onder vallen, maar schokbrekers zeker niet, dat is een slijtage onderdeel.

Zeker waar van slijtage delen buiten garantie. Schokbrekers was een bekend issue bij de importeur. Kachel huis was helaas net buiten garantie. Voor beiden wel coulance gekregen maar bleef er nog een fors bedrag over

Zal zelf zeker gaan voor de Octavia puur ook vanwege de ruimte.
Sportline stoelen zijn ook echt helemaal top (heb zelf Kodiaq Sportline)
Vraag me alleen af hoe je erbij komt met de olie?
Moest zelf (net voor de eerste beurt) wel olie bijvulllen ongeveer bij 25K ( beurt was bij 30K vond hem wel aan de prijs rond de € 750,- voor de beurt)
Voor mij ook de eerste Skoda en gaat denk ik ook niet de laatste worden denk ik zo.

Waarom vergelijk je een mild-hybride met een plug-in hybrid? In mijn beleving is juist dat elektrisch kunnen rijden en opladen voor veel mensen belangrijk om diverse redenen. Dan willen ze geen normale ICE, wat de Skoda in feite natuurlijk gewoon is. Als je nog even wacht is de Skoda ook als phev verkrijgbaar. Anderzijds is de Peug er ook als mild-hybride. Waarom overweeg je die niet?

Je hebt zelf verder de plussen en minnen al aardig in zicht, als ik het goed begrijp hangt t vooral op (verwachte) onderhoudskosten. Dan zou ik zelf juist afzien van een PHEV. Dat is nu eenmaal complexe techniek waarvan je redelijkerwijs kunt verwachten dat t een keer stuk gaat en dat t dan duur is.

Mijn voorkeur ligt bij de Skoda ondanks dat ik de Peug mooier vind. Maar de Octavia is in dagelijks gebruik gewoon veel praktischer. Alleen zou ik dan niet voor de Sportline gaan. Ik vind die zwarte grille niet mooi en die geïntegreerde hoofdsteunen lijken mij onhandig. Dan liever een normale uitvoering met de optionele geüpgradede stoelen.

Waar haal je al die kosten voor de Octavia vandaan? Olieverbruik van de 1.5 mhev zegt mij niks, en volgens mij is de riem vervangen niet ingewikkeld en hoeft niet vaak.

Ik rij zelf een Octavia 1.5 sportline business van april dit jaar, dus de pre facelift.
Die bevalt me erg goed. Motor en bak zijn een fijne combinatie, en de stoelen zitten heerlijk. De hierboven genoemde mogelijke nadelen van de geïntegreerde hoofdsteunen ervaar ik totaal niet. Er zijn tegenwoordig zelfs tablethouders speciaal voor deze stoelen die je in die sleuven klikt, dus zelfs dat is geen issue;)
Olie verbruikt ie tot nu toe ook niet.

Qua vergelijk met de 308 kan ik je niet helpen, ik heb daar geen ervaring mee en was voor mij destijds geen alternatief omdat ik hem persoonlijk niet mooi vind.

Wel is het zo dat waarschijnlijk van de octavia binnenkort ook wel weer een PHEV komt, dan heb je natuurlijk pas echt een eerlijk vergelijk.

Heb eerder een 307 en Octavia gereden en beiden bevielen. Zou kiezen voor de Octavia in dit geval.

Rijdt nu een Ibiza 1.0 en zou, als ik die privé zou rijden, de olie na 15K of in jullie geval (want slechts 10K pj) 1 jaar laten vervangen en niet na 30K/2jr. de eerste beurt. Zou daar de kosten van navragen en dat erbij willen regelen. Dit als je de auto van plan bent langer dan 5 jaar of 120.000 kilometer te rijden.

Laatst bewerkt:
Heb eerder een 307 en Octavia gereden en beiden bevielen. Zou kiezen voor de Octavia in dit geval.

Rijdt nu een Ibiza 1.0 en zou, als ik die privé zou rijden, de olie na 15K of in jullie geval (want slechts 10K pj) 1 jaar laten vervangen en niet na 30K/2jr. de eerste beurt. Zou daar de kosten van navragen en dat erbij willen regelen. Dit als je de auto van plan bent langer dan 5 jaar of 120.000 kilometer te rijden.
Heb zelf sinds 2018 prive een Ibiza V 1.0 115pk uit 2017. Tot nu toe alleen onderhoud volgens fabrieksvoorschrift (30.000km/2jr) en uitgevoerd bij de dealer. Wel wat duurder misschien, maar dan gaat er in ieder geval wel iedere 30.000km de juiste olie in. Inmiddels ruim 130.000km op de teller. Verder geen gekkigheden qua onderhoud.

Dank jullie wel voor alle tips. Much appreciated.

Mogelijk olieverbruik Octavia kwam ik op toen ik naar de zwakke plekken zocht. Bij navraag bij de garage kreeg ik te horen dat het verbruik van 1L/5k km nog acceptabel is. Maar heel fijn om te horen dat dit geen issue is.

Waarom Octavia mHEV vs 308 sw PHEV. Is wellicht beetje krom maar de 308 heeft nog steeds voldoende kofferbak ruimte.

Als de Octavia ook dezelfde accu krijgt als nu al in de Leon/Cupra ligt (130 km bereik) word de ruimte zelfs kleiner als wat ik nu heb.

Idee van de PHEV klinkt aantrekkelijk en ik vindt het een prettig sturende en mooie auto. De 1.2 mHEV Puretech motoren vindt ik qua vermogen eigenlijk weer te weinig om echte optie te zijn.

We hebben in zowel de Octavia business plus als de Sportline gereden. Vond de Sportline stuk prettiger op het wegdek liggen en veel minder rollen in de bochten. Uiterlijk ziet er net dat stukje sportiever uit hoewel ik dan nog liever vol leer had gehad. Maar zitcomfort is dan weer belangrijker dan uiterlijk.

Ik heb de verwachte kosten allemaal naast elkaar gezet (brandstof, wegenbelasting, aanschafprijs etc.). Daar kwam naar voren dat de Octavia goedkoper is om te rijden tot een jaar of 7. Daarna de 308 maar verschillen zijn niet heel groot. Had ik niet direct verwacht van te voren

ik ben ook van een SUV terug naar een station gegaan, eentje die ik stiekem altijd al wilde. Station rijdt onnoemelijk veel lekkerder, bij een SUV blijft enkel het initiële voordeel van de hoge zit / king of the road over, zolang je stil staat of in de file… tevens zou in liters de bagageruimte van mij huidige station niet veel groter zijn dan m’n suv, maar in de praktijk is diep en breed uiteindelijk veel fijner dan vooral hoog.. maar goed, dat was even een zijsprongetje gelinkt aan je eigen ervaringen en overwegingen.

Ik vind de huidige Octavia echt een fraaie verschijning, met de 1.5 ook zeer geschikt voor lange en relatie snelle Autobahn-ritten hoor ik van collega’s. De bagageruimte en ruimte voor de passagiers is top natuurlijk. Wat de Peus betreft, exterieur is uiteraard smaakgebonden maar ik vind het too much.. vroeger waren Peugeots juist elegant, en een beetje sjiek, de 308 probeert een gepimpte Golf na te doen m.i. Daarnaast, complexe techniek, zware auto - ik zou het als particulier wat spannender vinden dan een degelijk Octavia. In overdrachtelijke zin is dat ‘degelijke’ misschien dan ook we weer een nadeel van deze Skoda, maar dat is persoonlijk en maar net of je daar überhaupt iets van vindt.. mij interesseert het in ieder geval nooit wat een ander van mijn auto’s vindt!

Wat heerlijk al die reacties. Ook ik ben van SUV terug gegaan naar stationcar en dat bevalt mij echt super. Vooral veel comfortabeler met verkeersdrempels en zo. Die SUV's zijn nl over het algemeen harder geveerd om overhellen van de hoge koets in bochten tegen te gaan.
De suggestie voor een IONIC vond ik interessant maar die valt wat mij betreft ook onder de SUV's.
Overigens als je thuis kan laden zou ik wel een EV overwegen want dan is het volgens mij goedkoper. Kan je thuis niet laden dan vind ik het voordeel niet opwegen tegen de nadelen.

Heb zelf sinds 2018 prive een Ibiza V 1.0 115pk uit 2017. Tot nu toe alleen onderhoud volgens fabrieksvoorschrift (30.000km/2jr) en uitgevoerd bij de dealer. Wel wat duurder misschien, maar dan gaat er in ieder geval wel iedere 30.000km de juiste olie in. Inmiddels ruim 130.000km op de teller. Verder geen gekkigheden qua onderhoud.
Bij Toyota vervangen ze de olie het elke 15K. Daar durfen ze 10jr. Garantie aan.
De eerste beurt na 1 Jr. of bijvoorbeeld 15K lijkt geen onzin. Zal je de eerste 5 jaar en 120K niets van merken. Merkt de tweede (privé) eigenaar na het leaseperiode...als die hem oprijdt.

Terug
Bovenaan