Advies gevraagd kapot achterlicht

A 4597771

Net ingestapt
Goedemiddag,
Graag vraag Ik om advies over het volgende:
Recent met mijn Toyota Avensis station tijdens het achteruit rijden ergens tegenaan gereden, daardoor heeft het rechterachterlicht nu schade. Het licht zelf is nog intact, alleen het bescherm glas /kap is kapot (zie foto), moet er nu een hele nieuwe lichtunit in of kan je die kap ook opnieuw bestellen? En is dit iets wat je zelf makkelijk zou kunnen vervangen of moet je dat echt aan een garage over laten.
Alvast bedankt voor de adviezen.
Foto:
https://ibb.co/g6J8hwt

Als het plaatwerk rondom het achterlicht niet beschadigd is dan kan je een achterlicht relatief simpel zelf vervangen. Alleen het "glas" vervangen is geen optie, wordt altijd alleen het complete achterlicht unit verkocht, huidige lampjes etc, zet je zo over in de nieuwe unit.

Total Loss zei:
Als het plaatwerk rondom het achterlicht niet beschadigd is dan kan je een achterlicht relatief simpel zelf vervangen. Alleen het "glas" vervangen is geen optie, wordt altijd alleen het complete achterlicht unit verkocht, huidige lampjes etc, zet je zo over in de nieuwe unit.

Bedankt voor de reactie.
Oké dus dan zou ik een nieuwe unit zelf kunnen bestellen via internet.
En hoe kom je in de auto zeg maar bij de unit om de huidige los te maken?
Ik ben een vrouw overigens met niet heel verstand van auto's maar ben best handig.
Of is dit onbegonnen werk om het achterlicht zelf te vervangen?

Hoeveel werk het is hangt helemaal van het type auto af, zo te zien op de foto bestaat jouw achterlicht al uit 2 delen, dat is al minder fijn.
Bij het buitenste deel kan je waarschijnlijk vrij makkelijk komen, vaak door middel van een luikje of iets dergelijks moet ja daar sowieso bij de lampjes zelf kunnen komen om die te kunnen verwisselen. Het deel van de lamp op de achterklep is wellicht al een stuk lastiger, dan zal je wellicht de bekleding van de achterklep eraf moeten halen eerst. Zou sowieso even goed op internet zoeken op het exacte type van je auto ( bouwjaar etc, ) of er wellicht geen filmpjes staan van hoe je de achterlichten moet verwijderen.

Een compleet achterlicht vervangen is naar mijn ervaring een van de simpelste klusjes aan auto's.
Veel meer dan wat stekkers los en aan de binnenkant een kapje eraf en een paar moeren losdraaien is het doorgaans niet.
Afhankelijk van het bouwjaar kan je misschien op onderdelen lijn (sloperijen) wel iets scoren voor een paar tientjes.

Carfanatic zei:
Zunigrijje zei:
A 4597771 zei:
Zunigrijje zei:
Wat zei de garage?
Dealer zei 1000 euro
Andere 700 euro
Maar als het iets wat ook zelf gedaan kan worden dan zou dat natuurlijk zeer prettig zijn.
Oeh dat is wel pittig voor een lampunit, dat zou je in-principe zelf moeten kunnen doen.

Zelfs die €700 vind ik akelig veel.

€200-€250 voor de lampen en een halfuurtje werk.

Dat zijn zeker pittige bedragen ja.

Total Loss zei:
Hoeveel werk het is hangt helemaal van het type auto af, zo te zien op de foto bestaat jouw achterlicht al uit 2 delen, dat is al minder fijn.
Bij het buitenste deel kan je waarschijnlijk vrij makkelijk komen, vaak door middel van een luikje of iets dergelijks moet ja daar sowieso bij de lampjes zelf kunnen komen om die te kunnen verwisselen. Het deel van de lamp op de achterklep is wellicht al een stuk lastiger, dan zal je wellicht de bekleding van de achterklep eraf moeten halen eerst. Zou sowieso even goed op internet zoeken op het exacte type van je auto ( bouwjaar etc, ) of er wellicht geen filmpjes staan van hoe je de achterlichten moet verwijderen.

Hele goede tip over filmpjes zoeken! Heb dit filmpje gevonden:
https://youtu.be/NO9HeuXrvRE
Zo kan ik de unit denk ik wel zelf vervangen!

A 4597771 zei:
Total Loss zei:

Ja precies dat soort filmpjes bedoel ik, fijnste is wanneer het natuurlijk om exact hetzelfde model gaat ( dus de Wagon in dit geval ) met het achterlicht bestaande uit 2 delen. Zoals gezegd, buitenste deel moet echt wel makkelijk zijn, deel op de achterklep lijkt mij het lastigste.
En wel echt 100% zeker weten dat wanneer je zelf de onderdelen besteld je echt de juiste hebt!! ( dus exacte bouwjaar, type, chassisnummer, etc allemaal heel goed checken en controleren met bestellen ) Je wil niet voor honderden Euro's aan verkeerde achterlichten bestellen.

Total Loss zei:
A 4597771 zei:
Total Loss zei:

Ja precies dat soort filmpjes bedoel ik, fijnste is wanneer het natuurlijk om exact hetzelfde model gaat ( dus de Wagon in dit geval ) met het achterlicht bestaande uit 2 delen. Zoals gezegd, buitenste deel moet echt wel makkelijk zijn, deel op de achterklep lijkt mij het lastigste.
En wel echt 100% zeker weten dat wanneer je zelf de onderdelen besteld je echt de juiste hebt!! ( dus exacte bouwjaar, type, chassisnummer, etc allemaal heel goed checken en controleren met bestellen ) Je wil niet voor honderden Euro's aan verkeerde achterlichten bestellen.

Nee precies zou zuur zijn, ik ga morgen die specificaties allemaal even bekijken van de auto. Ik kom nog wel terug met updates.
Bedankt voor jouw adviezen /reacties, ook van de andere forum leden.

Het kan trouwens veel goedkoper, 185 euro op Markplaats:
Buitendeel https://link.marktplaats.nl/a1169984328
Binnendeel https://link.marktplaats.nl/a1169984330

Kom je zo wel bij de onderdelen uit?

deel 1

deel 2

Nogmaals, geen idee of deze helemaal juist zijn, dat moet je echt zelf heeeeeeel goed checken, is meer om een idee te geven.
Zijn uiteraard wellicht nog andere sites met soortgelijke onderdelen te vinden.

Total Loss zei:
Nogmaals, geen idee of deze helemaal juist zijn, dat moet je echt zelf heeeeeeel goed checken, is meer om een idee te geven.

Zo spannend is het toch niet? Avensis, Wagon, model 2009 (T27), voor de facelift, rechts :confused:

Wouter82 zei:
Total Loss zei:

Zo spannend is het toch niet? Avensis, Wagon, model 2009 (T27), voor de facelift, rechts :confused:

Je zal ze de kost moeten geven die zulk soort dingen verkeerd bestellen! ( Ow ik zie het woordje Avensis staan, doe die maar! ) ;)

Wouter82 zei:
Total Loss zei:

Wilde net vermelden idd om welk type en bouwjaar het gaat. Dit is correct 👌

@ Total Loss; Ja natuurlijk, maar dat zijn ook de dingen die ik noem. Jij doet net voorkomen alsof elk bouwjaar, elke markt en elke kleurencombinatie een ander achterlicht heeft :)

Wouter82 zei:
Het kan trouwens veel goedkoper, 185 euro op Markplaats:
Buitendeel https://link.marktplaats.nl/a1169984328
Binnendeel https://link.marktplaats.nl/a1169984330

Wellicht blond : maar op het plaatje van link 1 en 2 staat hetzelfde achterlicht, waarom zou je ze allebei moeten nemen? (ja binnen en buitendeel), maar is mij niet direct duidelijk, sorry

Omdat het twee losse producten zijn en met de foto maken ze juist duidelijk welk deel van het geheel het betreft, namelijk het gekleurde deel van de foto.

Wouter82 zei:
Omdat het twee losse producten zijn en met de foto maken ze juist duidelijk welk deel van het geheel het betreft, namelijk het gekleurde deel van de foto.

Je hebt gelijk, ik had verder moeten lezen onder de advertenties, thanks :)

Wouter82 zei:
@ Total Loss; Ja natuurlijk, maar dat zijn ook de dingen die ik noem. Jij doet net voorkomen alsof elk bouwjaar, elke markt en elke kleurencombinatie een ander achterlicht heeft :)

Het is ruim 4 jaar onderdeel van mijn werk geweest. Ik weet waar ik het over heb.

Edit : Bovendien moet je jezelf als liefhebber en kenner niet vergelijken met de 1e de beste automobilist die "een nieuw lampie nodig heeft" ;)

Terug
Bovenaan