Advies gevraagd, ik weet NIETS van auto's

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Mijn man en ik willen graag een 2ehands auto kopen.
We hebben 2 jonge kinderen, en wie weet komt daar in de toekomst nog een 3e bij.
We hebben beide echt geen verstand van auto's en ook niet eerder een auto gehad.
Onze wensen zijn:

- Ruimte, voor in ieder geval 2 autostoeltjes. We gaan ook graag kamperen, dus een ruimte kofferbak is ook fijn. En een dakrails lijkt mij handig, zodat er een dakkoffer op kan.
- Betrouwbaar, zuinig en veilig.
- Het uiterlijk van de auto maakt ons echt helemaal niets uit, we zijn geen liefhebbers. Het moet vooral praktisch, ruim en zuinig zijn :)

We hebben een budget van max. 10.000 euro.

Kunnen jullie ons op weg helpen met merken en modellen?
En waar kunnen we op letten als we een auto gaan testen?

Heel erg bedankt voor het meedenken!

Voorbeeldje's: Ruim genoeg? Moet de auto automaat of handgeschakeld zijn?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/kia-ceed-cee-d-1-6-gdi-comfort-pack-navigatie-led-org-nl-au-benzine-grijs-e5ce9ac9-801d-4a4a-901c-ab63889e2a53?cldtidx=19&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-1650225280
https://www.autoscout24.nl/aanbod/opel-astra-1-4-turbo-140-pk-sport-active-climate-cruise-lic-benzine-bruin-e12dfb74-d13e-4ac5-a51c-a77a6a8fc478?cldtidx=3&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=1492335397

Ik ga de linkjes even bekijken.
Automaat of handgeschakeld maakt ons niet zo veel uit.

Hoeveel km / jaar rijden jullie, of te wel benzine of diesel?

Gelet op deze info zou ik kijken naar eenMPV zoals een Opel Zafira, Renault Megane. Onderhoud is belangrijk (onderhoudshistorie inzichtelijk) zoek naar een auto met weinig wisselingen van eigenaren.

Enig idee hoeveel km jullie per jaar gaan maken?
Ik zou sowieso voor een station of mpv gaan, dan heb je een stuk meer ruimte. Zeker bij een station kost dit praktisch niks extra.
Misschien is een trekhaak ook handig? Voor b.v. het kamperen?

Relatief kleine opties( b segment):
Skoda fabia station
Renault clio station

Gemiddelde gezinsauto ( c segment):
Opel Astra station
Kia ceed station
Hyundai i30 station
Renault megane station
Vw golf station
Ford Focus

Mpv:
Citroën c4 Picasso
Opel zafira
Kia Carens
Ford C max

Ik zou eerst eens bij een grote zaak passen en kijken naar de verschillende maten/ types. Dan kun je bedenken wat er bij je past. Nu is het wel een hele brede zoektocht. Er zijn nog veel meer opties dan hierboven genoemd...
Ga kijken wat past, bedenk hoeveel km je gaat rijden ( vakanties, woon werk verkeer etc) en geef dat hier dan aan. Dan kan er gericht worden gezocht. Wel handig wat sommige auto's kennen nu eenmaal meer problemen als anderen. Maar dat verschilt per merk , type en motorisering...

Zoiets
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/147809286/Android?s=29-29-9-9-1-9&portals_amount=4&portals_dealersite=1&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

En dat derde kind mooi vergeten. Beter voor het milieu des te meer omdat jullie een auto nemen. ;)

Dakrails heb je alvast niet nodig om een dakkoffer te kunnen monteren, dus dat criterium kun je laten vallen.

Waar jullie volgens mij het best mee bediend zijn is een stationwagon in het zogenaamde C-segment, oftewel de lagere middenklasse. Denk daarbij aan de volgende modellen:
- Renault Megane
- Ford Focus
- Volkswagen Golf
- Hyundai i30
- Kia Ceed
- Peugeot 308
- Opel Astra
- Skoda Octavia
- etc.

Wat een stationwagon is, hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen, maar schroom niet om te vragen. In ieder geval gaat het om -relatief- compacte auto's met in de regel zeer veel bagageruimte (en daarmee bedoel ik dikwijls rond de 600 liter, daar heb je met je gezin waarschijnlijk al genoeg aan zonder dat je een dakkoffer hoeft te monteren. Maar met kofferbak van een ruime 500 liter kun je ook al heel veel kanten op) en praktische voorzieningen, waar relatief zuinig mee te rijden is terwijl ze niet de wereld kosten. Eigenlijk gewoon heel verstandige auto's, je ziet ze dan ook veel.

Qua motorisering lijkt me voor jullie een benzinemotor het meest voor de hand liggen. Voor diesel moet je veel kilometers maken, die houden niet van korte ritjes.

Ik heb hier een overzichtje van autoweek.nl met C-segment stationwagons, waarin ik heb gefilterd op auto's met een bouwjaar >= 2011, om de lijst niet te lang te maken. Zo krijg je een beetje een idee van wat er allemaal is.
https://www.autoweek.nl/carbase/?bouwjaar=2011--&carrosserie=stationwagon&segment=c-klein-midden

speedtouch zei:
Voorbeeldje's: Ruim genoeg? Moet de auto automaat of handgeschakeld zijn?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/kia-ceed-cee-d-1-6-gdi-comfort-pack-navigatie-led-org-nl-au-benzine-grijs-e5ce9ac9-801d-4a4a-901c-ab63889e2a53?cldtidx=19&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-1650225280
https://www.autoscout24.nl/aanbod/opel-astra-1-4-turbo-140-pk-sport-active-climate-cruise-lic-benzine-bruin-e12dfb74-d13e-4ac5-a51c-a77a6a8fc478?cldtidx=3&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=1492335397

2e kinderen en wellicht een 3e en kamperen, dat gaat een krappe bedoeling worden in ee hatchback

Met 3 kinderen in de planning kun je beter een MPV model als Toyota Verso, Volkswagen Touran, Mazda 5, Renault Grand Scenic, Opel Zafira etc kiezen.
Deze hebben 3 los instelbare stoelen achterin. Dit ipv een 2,5 zits. En een aangenaam grote kofferbak.
O.a. een Toyota heeft zelfs en vlakke vloer en geen tunnel tussen de benen.
Neem je toch een station, let dan op een vlakke achterbank, want je moet toch wel de kinderzitjes kwijt zonder dat ze schots en scheef zitten.
Een MPV is misschien iets duurder, maar je bent dan wel meteen klaar. Er zitten ook 7-zits versies tussen, er makkelijk met kinderfeest etc.
lijstje

Als je dan weet wat je (ongeveer) wilt kopen, zou ik verder zoeken op viabovag.nl. Dan heb je 6 maanden garantie op je aankoop en hoe je niet zo te letten op de technische staat van de auto.

Ik weet niet hoe oud de 2 kinderen zijn en op wat voor termijn er een 3e aan komt maar persoonlijk vind ik het een beetje onzin om daar nu al een (hele grote) MPV voor te kopen.

Zoals velen al aangedragen hebben, zou ik persoonlijk ook kijken naar een C segment stationwagen. Eigenlijk alle modellen die DeeTwee aandraagt.

Geen idee hoeveel kilometers jullie per jaar maken maar dan is het over een jaar of 6 waarschijnlijk weer tijd voor een nieuwe auto en als dan nummer 3 een paar jaar oud is dan wordt het eens tijd voor een MPV. Nu kun je met een stationwagen + dakkoffer prima uit de voeten hoor...

Overigens hebben veel modellen die DeeTwee aandraagt wel wat aandachtspunten/haken en ogen (bijv de motorisering) maar dat wordt een lange lijst als we die nu al uit gaan typen.
Laat eerst maar weten waar de voorkeur naar uit gaat, daarna kunnen de experts hier los met advies over dat betreffende model :)

Een C segment stationcar lijkt mij ook een goede keus. Zoals bijvoorbeeld de al genoemde Ceed, I30, Megane, Focus etc.

Als je heel veel ruimte, en betrouwbaarheid voor weinig geld zoekt kijk dan ook naar de relatief goedkope Dacia Logan MCV. De auto scoorde door wat minder veiligheidssystemen wel wat minder bij de botsproeven. Maar is wel een degelijke auto, die goedkoop op de weg is te houden.

Ik denk dat de Dacia Logan MCV ook een goede optie is. Veel ruimte en goed te vinden voor het budget.

Voorbeeld: Dacia Logan
dacia-logan-mcv-lpg-g3-0-9-tce-bi-fuel-laureate-trekhaak-airco-cruise-elek-pakket-isofix-bluetooth.jpg

Hartelijk dank voor al jullie reacties.
Het heeft ons enorm geholpen en verder aan het denken gezet.
We rijden circa 14000 km per jaar.

We hebben ons lijstje aangevuld:

Station c segment
Trekhaak
Benzine
Cruise control
Budget ronde de 10000
Zuinig
Motor minimaal 1.4 mag ook 1.,6 maar niet meer i.vm. gebruik
Voorkeur voor een groene of blauwe auto, maar dit is niet doorslaggevend.
Dakrails
Isofix bevestiging

Het mag verder gewoon basic zijn. Snufjes zoals inparkeerhulp e.d. hoeft van ons niet zo nodig.
Dit geeft alleen maar meer kans op grotere onderhoudsuitgave.
We twijfelen nog wel over automaat of handgeschakeld. Een automaat lijkt ons prettig, maar is wel duurder in aanschaf en onderhoud, lijkt me?

Die 6 maanden garantie viabovag.nl spreekt ons ook erg aan.

Dacia Logan mcv spreekt ons aan --> veel auto voor weinig geld! :)

Ik heb geen idee of iemand dit nu nog leest, of dat ik beter een nieuw topic kan openen :)

Bedankt!!

Volgens mij is hier toch niets veranderd met wat we al wisten?
Dan lijkt de post van DeeTwee van 10-10 mij het best bij je wensen aanpassen, prima lijst met de betere opties/mogelijkheden.

Enige wat mij opvalt is de opmerking omtrent motorinhoud, minimum inhoud of maximum inhoud doen er niet echt toe, alle mogelijke motoren gaan prima aan jullie wensen voldoen. Dat je niet het topmodel of dikste motor wenst snap ik nog wel maar een 1.0 of 1.2 met 100+ pk voldoet ook meer dan prima. Net als de eis van zuinig, bij die 14k per jaar zal dat ook geen gigantische verschillen of besparingen opleveren.

Zoals gezegd, dakrails heb je niet nodig, sterker, ik denk dat het wel eens lastiger wordt om daarop een imperiaal te monteren omdat het specifiek voor de dakrails geschikt moet zijn.

Parkeersensoren daarentegen zijn nuttiger dan je denkt. Het soort auto's waar je naar kijkt is niet per se goed te overzien en misschien kan schade aan je eigen auto je niet zoveel schelen, maar als jij schade rijdt aan een andere (geparkeerde) auto kan dat erg vervelend zijn natuurlijk. Dus als je dat kunt voorkomen...

Verder zou ik me niet zo vastpinnen op cilinderinhoud maar eerder kijken naar vermogen (pk's). Het soort auto datje zoekt heeft over het algemeen minimaal 100 pk (nodig).

Tot slot, Dacia is geen verkeerde suggestie!

Ik heb een donkerblauwe Ford Focus wagon. Een kleine 1.0 motor maar wel standaard 125pk. En geen dakrails, maar er passen wel dakdragers op de auto. Dus inderdaad: die eisen ietsjes aanpassen, want zo'n auto als mijn Focus valt verder wel binnen jouw eisen.

Denk eens aan een Kangoo Family.

Ruim, dakdragers bevatten gelijk dwarsbalken. Met dat budget scoort je makkelijk een recent exemplaar. Zit vaak airco en cruise control op.

met jou budget zal ik automaat schrappen, dan zit je echt wel krap met je budget.

Leuk dat de dacia je aanspreekt maar deze heeft geen motorinhoud van 1.4 of 1.6 maar slechts 0.9.

De megane met de 1.4 turbo is zeldzaam maar wel betrouwbaar, de latere 1.2 turbo kent problemen

hier een mooie 1.4

https://www.autowereld.nl/renault/megane-estate/1-4-tce-bose-35678055/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

en hier nog een hele reeks https://www.gaspedaal.nl/renault/megane/stationwagon?brnst=23&bmin=2008&bmax=2013&cmin=1400&cmax=1400&srt=bj-d

Ruimte, betrouwbaar, luxe en zuinig.
Ideaal voor de niet-kenner om jaren mee te sturen.

Toyota Prius Wagon 1.8 Aspiration ,PANODAK,CRUISAUX,NAVI inr
€ 10.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1752288906

In de Dacia Logan MCV zat in oude bouwjaren de 1.6 16V motor zonder turbo van Renault, later gebruikte Dacia de veel gebruikte 0,9 TCe van Renault.
Beide motoren staan goed bekend, en zijn betrouwbaar. In de bouwjaren waarin je zoekt vind je de 0,9 TCe.

In de 0,9 Tce zit een distributieketting die gesmeerd wordt met olie. Verstandig is om jaarlijks de olie te verversen. De Dacia is niet erg zwaar en kan ook prima uit de voeten met de 0,9 TCe. Dacia is over het algemeen goedkoop in onderhoud en reparatiekosten, en in motorrijtuigenbelasting en verzekeringspremie.

Barri zei:
AE, waarom schrijf je de Dacia nu af? Vanwege de motorinhoud? Wat een onzin!
Hij niet, de topicstarter in feite. Toch alleen maar goed om die cilinderinhoud te vermelden, en zo TS wellicht het criterium '1.4 of 1.6' te doen heroverwegen?

Auto encyclopedie zei:
Leuk dat de dacia je aanspreekt maar deze heeft geen motorinhoud van 1.4 of 1.6 maar slechts 0.9.
De eerste generatie Logan werd met 1.4 en 1.6 motoren geleverd:
https://www.autoweek.nl/carbase/dacia/logan/

haarr zei:
Zoiets
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/147809286/Android?s=29-29-9-9-1-9&portals_amount=4&portals_dealersite=1&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

En dat derde kind mooi vergeten. Beter voor het milieu des te meer omdat jullie een auto nemen. ;)

Wat doe jij hier op het forum? Je kan beter gaan schaken, is beter voor het milieu.

Even tussen alle autogeweld door:

Lees je goed in welke autostoelen je nodig hebt met twee jonge kinderen en ga ook even kijken bij een Prenatal of BabyPark ofzoiets zodat je een goed beeld krijgt bij hoe groot de verschillende autostoelen zijn en welke impact dat heeft op het gebruik van je voertuig.

Ter beeldvorming, dit zijn een tweetal Cybex stoelen in een Renault Mégane III Estate (klikbaar voor groter formaat). Eentje voor onze dreumes, en eentje voor de peuter (de opvolgstoel):

Met name de autostoelen die je nodig hebt als ze nog baby en dreumes zijn, zijn echt erg groot. Bedenk je ook even of je er eentje wilt met een isofix base of niet. Sowieso is dit een handige eis voor je zoektocht: isofix. Lang niet iedere auto heeft dit erop zitten namelijk!

Ik zie hier in dit topic al een Dacia Sandero genoemd. In dat kader zou ik de Dacia Duster ook zeker niet vergeten. Die staat iets hoger op de poten en dat is met het in- en uittillen van kinderen in je auto echt wel prettiger voor je rug.

Alternatieven, met het oog op een derde kind:
- Renault Scénic
- Toyota Prius Wagon (of hoe het heet, de station van de Prius)
- Dacia Lodgy
- Renault Kangoo Family

DeeTwee zei:
Barri zei:
AE, waarom schrijf je de Dacia nu af? Vanwege de motorinhoud? Wat een onzin!
Hij niet, de topicstarter in feite. Toch alleen maar goed om die cilinderinhoud te vermelden, en zo TS wellicht het criterium '1.4 of 1.6' te doen heroverwegen?

Klopt ik niet, maar ik heb het idd een beetje knullig en kort door de bocht geschreven. Ik had idd ook kort stil gestaan bij de vorige generatie Logan met zijn 1.4 en 1.6 acht en 16 klepen

Ik sluit mij verder aan bij de mensen die een personen uitvoering van een besteller of een mpv tippen. De Renault scenic is er ook met een 1.4 turbo voor zover ik kan overzien komt die niet in andere producten voor van renault of nissan. Met 3 kinderen en kampeer uitrusting is dit blok wel fijn hoor

Hebben hier nu sinds kort een 2008 Kangoo Family 1.6 Privelege.

Voordelen: ruimte, alles ISOFIX, schuifdeuren achter, dakrails zitten de dwarsbalken in verwerkt, airco, radio, cruisecontrol. Ook best een goede bouwkwaliteit. Stuurt ook best goed, verwacht geen sportwagen maar voor normaal gebruik een prima wagen. Daarnaast veel opbergvakken.

Nadelen: ruim 1300 kilo, verbruik 1:12 bij vooral kortere stukjes. Hoogte bijna 2 meter, niet iedere parkeergarage is toegankelijk.

Bedankt voor het onder de aandacht brengen van de stoeltjes!
We hebben al autostoeltjes overgenomen van mijn zus.
We hebben een groep 1 stoel voor de peuter die met gordel vastgemaakt kan worden.
Een maxi cosi pebble voor de baby, die zit vast op een isofix base.

We hebben deze auto's gevonden.

https://www.viabovag.nl/auto/dacia-logan-mcv-tce-90-ss-laureate-airconditioning-cruise-control-trekhaak-radio-bluetooth-pg04f4c

https://www.viabovag.nl/auto/dacia-logan-mcv-tce-90-laureate-navigatie-airco-achteruitrijcamera-eerste-eigenaar-6x98li4

https://www.viabovag.nl/auto/dacia-logan-mcv-09-tce-90pk-laureate-b6rw57n

Dit is allemaal min of meer hetzelfde denk ik?

Oh en deze

https://www.viabovag.nl/auto/dacia-duster-12-tce-4x2-prestige-1ste-eigenaar-full-option-ty35ky6

Ik denk dat we maar starten met een proefrit maken in een van deze auto's.

Mariska 9023592 zei:
Bedankt voor het onder de aandacht brengen van de stoeltjes!
We hebben al autostoeltjes overgenomen van mijn zus.
We hebben een groep 1 stoel voor de peuter die met gordel vastgemaakt kan worden.
Een maxi cosi pebble voor de baby, die zit vast op een isofix base.

Kijk even de leeftijd van die stoeltjes na. Na 5 jaar wordt het plastic broos. Een groep 1 stoel die je met de gordel vastmaakt terwijl je isofix hebt zou ik zelf echt niet gebruiken. Isofix is vele malen veiliger in het geval er iets gebeurt.

Heb niet echt iets met Dacia's maar gezien jullie budget en de voorbeelden die je geeft zou ik zonder twijfel voor de goedkoopste ( 1e dus ) gaan, lijkt mij de beste deal, zie niet in waarom je veel meer zou gaan betalen voor die andere opties ( Duster is wel stoerder maar lijkt mij minder ruim en praktisch dan de anderen )

Terug
Bovenaan