Advies gevraagd: Elektrisch of benzine of hybride

Ik ben op zoek naar een andere auto, maar ik twijfel enorm welke ik het beste kan kiezen.

Gebruik auto:
  • Per jaar ongeveer 15000 kilometer (12979,2 kilometers zijn woon- werk)
  • Woon - werk afstand is 20,8km waarvan 5 kilometer stad, 6 kilometer 80 km/u, 9.8 kilometer snelweg
  • Voor de rest tripjes naar familie / vrienden in Nederland
  • Ik wil de auto 5 jaar of langer houden
  • Ik woon in een appartement er zijn 3 laadpalen €0,47 / kwh in de buurt, maar ze zijn wel steeds vaker bezet. Vorig jaar waren ze meestal vrij. Op het werk is een openbare laadpaal in de buurt in blauwe zone die altijd vrij is.
Waaraan zou een nieuwe auto moeten voldoen?:
  • Waardevaste occasion
  • budget 8.000 tot 16:000 afhankelijk wat de auto te bieden heeft
  • Betrouwbare garage omgeving Groningen (In mijn buurt zie ik veel Volkswagen, Audi specialisten, maar weinig van andere merken)
  • Interieur: redelijk belangrijk
  • Stille interieur zal ik waarderen
  • Airco en Cruise control zijn een must, parkeersensoren is handig met de krappe parkeerplaatsen en mensen die niet goed in een vak parkeren.
Volgende auto’s heb ik op het oog op dit moment
  1. Mercedes CLA 2015, 205.340 km, hij had nieuw zakelijk geleased en daarna prive. Het is van een vriend van mij. Ik kan het overnemen voor inkoopprijs van dealer.
    Nadelen: hij zegt dat er veel kleine krassen op de auto zitten en alle velgen hebben stoeprandschades. Auto is laag, dus iedereen moet oppassen bij instappen.
  2. Mercedes A klasse
  3. Audi A3
  4. Polo VI vanaf 2017
  5. Peugeot 308
  6. Lexus CT200H
  7. Toyota Auris hybrid
  8. MG ZS EV
  9. Tesla model 3
Ik ben nog aan het uitrekenen hoeveel elke auto zal kosten per jaar en per km. Alleen het onderhoud is moeilijk te schatten.

Hebben jullie nog suggesties voor andere auto's?
 
Laatst bewerkt:
Waarom noem je bij de meest betrouwbare auto's van het rijtje wel een mogelijk probleem dat kan optreden maar goed te repareren is, maar bij voorbeeld de A3 eTron en de Golf GTE niet de mogelijk zeer dure reparaties aan de versnellingsbak?
In jouw geval zou ik niet voor een plugin gaan, maar gewoon benzine of een Model 3 als je op jouw route een supercharger hebt liggen.
 
Sowieso niks met een stekker. Verder staan er echt wel heel veel mogelijke probleemgevallen tussen, zeker wanneer je voor onderzijde van je budget gaat shoppen.
 
Wat rij je nu? Doorrijden geen optie ? Als je in de Franse hoek zoekt zal ik eerder voor iets gaan in de renault groep in het Groningse Eenrum zit een renault specialist
 
Laatst bewerkt:
De topicstart heb ik bijgewerkt. Ik ben wel van plan over 1,5 jaar te verhuizen, zodat ik dichterbij het werk woon.

Sowieso niks met een stekker. Verder staan er echt wel heel veel mogelijke probleemgevallen tussen, zeker wanneer je voor onderzijde van je budget gaat shoppen.
Nadat ik een topic had gelezen op autoweek over plugin hybride en het vervallen van de MRB vanaf volgend jaar ben ik ermee eens dat een plugin hybride niet meer interessant is.

Waarom noem je bij de meest betrouwbare auto's van het rijtje wel een mogelijk probleem dat kan optreden maar goed te repareren is, maar bij voorbeeld de A3 eTron en de Golf GTE niet de mogelijk zeer dure reparaties aan de versnellingsbak?
In jouw geval zou ik niet voor een plugin gaan, maar gewoon benzine of een Model 3 als je op jouw route een supercharger hebt liggen.
De opmerkingen waren voor mijzelf, het is bij mij al bekend dat de DSG een dure reparatie wordt als het kapot gaat.
Mijn buren hebben een Golf GTE en een kennis Passat GTE. Zij zijn wel tevreden mee en kunnen altijd wel laden. Daarom leek het mij in eerste instantie misschien ook interessant.

Als je niet eenvoudig en makkelijk kan laden zou ik zeker geen EV nemen.
Er zijn volgens mijn buren 5 laadpalen in de buurt, waarvan 2 altijd vrij zijn. Het tarief is €0,47, maar in Groningen hoef je geen connecttarief te betalen.

Wat rij je nu? Doorrijden geen optie ? Als je in de Franse hoek zoekt zal ik eerder voor iets gaan in de renault groep in het Groningse Eenrum zit een renault specialist
Ik rij nu een Honda Civic hybride van 2008, de garage heeft mij aanbevolen om een andere te zoeken. Aangezien de accu een SOH heeft van 30%, roest bij de achterwielkuipen te zien is en de remklauwen ook erg verroest zijn.
 
Hoe groot moet hij zijn en wat zou je minimale range moeten zijn. Want met max 16k zit je in ev 's aan de onderkant. Een corolla hybride een optie.

Overigens kan ik me voorstellen dat die mercedes trekt, mooie auto
 
En heb je al zicht waar je over 1,5 jaar heen gaat verhuizen. Met een eigen oprit in het verzier en wellicht nog via snn subsidie zonnepanelen? Is elektrisch wel handig. Mocht jij je nog bedenken, bij een plug-inn hybride is het interessant om naar het gewicht te kijken , maar zo ver ik het kan overzien is het alleen interessant om bij een prius 3 voor de plug-inn te gaan ipv voor de gewone hybride, omdat de plug-inn een moderne accu pakket heeft. Bij zijn opvolger en auto's als de niro en ionic loont hybride zonder stekker meer dan met stekker.
 
Geen laadpaal op het werk? Mijn ervaring is dat je daar toch het meeste laad, omdat het daar gewoon het meest praktisch in. Maar met dat budget ga je geen elektrische auto kopen met een beetje redelijke kilometerstand. Je zit dan op Model 3's met meer dan 200K op de teller vermoed ik.

PHEV zou ik niet aan beginnen als je niet makkelijk op kan laden (thuis of op werk). Ik rij volledig elektrisch en heb geen eigen laadpaal, maar dat maakt niet uit omdat ik maar 1 keer week hoef te laden en ik dat ook op het werk kan doen. Met een PHEV zou ik echt elke dag aan het kloten zijn, en dat gaat bij jou ook zo zijn.

Dus MHEV of pure ICE lijkt mij verreweg de beste optie.
 
Toyota's zijn erg rumoerig binnen.
Met 15000km/jaar heb je bij veel merken maar 1 keer per 2 jaar onderhoud nodig. In ieder geval Ford. Toyota en Lexus elke 15000km.
Toyota,Lexus, Kia en Hyundai bieden 10 jaar garantie, mits dealer-onderhouden, dus dan heb je letterlijk alleen maar de beurtjes en nieuwe bandjes nodig, misschien een keer nieuwe remschijven.
 
Eisen:
  • Waardevaste occasion
  • budget 8.000 tot 16:000 afhankelijk wat de auto te bieden heeft
  • Betrouwbare garage omgeving Groningen (In mijn buurt zie ik veel Volkswagen, Audi specialisten, maar weinig van andere merken)
  • Interieur: redelijk belangrijk
  • Stille interieur zal ik waarderen
  • Airco en Cruise control zijn een must, parkeersensoren is handig met de krappe parkeerplaatsen en mensen die niet goed in een vak parkeren.
  1. Mercedes CLA 2015, 205.340 km, waardevastheid twijfelachtig
  2. Mercedes A klasse, waardevastheid twijfelachtig
  3. Audi A3, wel soms mooi en vrij stil interieur maar twijfel over waardevastheid en
  4. Polo VI vanaf 2017, mooi & stil interieur?
  5. Peugeot 308, waardevastheid twijfelachtig
  6. Lexus CT200H, zou waardevast en stil kunnen zijn
  7. Toyota Auris hybrid, twijfel is hij echt storingsvrij?
  8. MG ZS EV, vrijwel zeker niet waardevast
  9. Tesla model 3, vrijwel zeker niet waardevast, interieur is ook meestal niet zo mooi
In principe denk ik dat je rijgedrag zich leent voor een EV. Ze zijn denk ik ook fractioneel minder onderhoudsgevoelig en ik denk dat je er een goede betrouwbare 2e hands auto aan kan hebben maar de kans dat ze wel flink afwaarderen is aanwezig (hoewel niet zeker). Stil, comfortabel, snel en betaalbaar/goedkoop. Als je het aandurft zou ik daarvoor kiezen.

Mijn persoonlijke tip zou dan zijn een bmw i3 42 kwh versie (auto heeft hele korte draaicirkel) en ze zijn goed.
 
Wij hebben nu een jaar en vier maanden een Corolla hybrid uit 2021. Doet 1 op 19.5 en er zit tot 2031 garantie op als je hem bij de dealer laat onderhouden. Wij betaalden er 27.000 (8500 op de teller) voor, dus in jouw geval moet je dan echt een oudere auto nemen. Achterin is het vrij krap. Voorin een zee van ruimte. De bouwkwaliteit is in mijn beleving adembenemend. Ik vind zo'n Corolla al een grote en luxe auto, maar mijn eisen liggen ook niet heel hoog. Ik ben mentaal ergens in de jaren negentig bijven steken...
 
Als ik kijk naar gebruik dan zou ik geen Phev aanraden.

Eigenlijk zijn er veel opties mogelijk:

Ik heb in veel auto's gereden, de mooiste interieurs binnen je budget in het B segment hebben vind ik de Renault Clio 5 vanaf 2019, en de Peugeot 208 vanaf 2019.

Beide auto's zijn stil, handelbaar, compact en comfortabel.
Ik heb zelf sinds juni 2020 een Clio 130 TCe, met de met Mercedes en Nissan ontwikkelde 1.330 CC viercilindermotor, hele fijne en degelijke auto, erg betrouwbaar, tot nu toe geen reparaties of storingen.

Binnen je budget kan net de volledig elektrische Peugeot 208, koop bij de benzine uitvoering een die aantoonbaar goed en regelmatig is onderhouden, in verband met de natte distributieriem.

De meeste B segment auto houden relatief goed hun waarde, en zijn niet al te duur om te rijden.

Met de Mercedes A heb ik alleen ervaringen met het nieuwe model vanaf 2018, dit is vind ik een prettige en comfortabele auto.
Alleen vind je die nog niet binnen het budget, en je betaalt extra voor de naam Mercedes.

In de Mercedes zit de zelfde prettige 1.330 CC viercilindermotor die ook in mijn Renault Clio zit, een goed alternatief voor de Mercedes A is de Renault Megane met de zelfde motor geleverd vanaf 2018.
 
Laatst bewerkt:
Plugin lijkt me niet, tenzij je goedkoop en zeker kunt laden op je werk ofzo. Ikzelf kan voor 23 cent per KWh op kantoor laden, dus dat maakt PHEV voor mij nog interessant.

De Lexus CT200h heb ik jaren als lease auto gehad. Lekker auto, als je eenmaal geleerd hebt om met een CVT om te gaan. Als je niet al teveel (koffer)ruimte nodig hebt, zou ik voor de Lexus gaan shoppen.
 
Tesla kan prima, eventueel kun je nog snelladen bij bijvoorbeeld de Superchargers bij van der Valk Hoogkerk (is ook nog eens goedkoper).

Mijn persoonlijke tip zou dan zijn een bmw i3 42 kwh versie (auto heeft hele korte draaicirkel) en ze zijn goed.
Een auto die met maximaal 50kW kan snelladen zou ik in 2025 niemand meer aanraden.
 
Tesla kan prima, eventueel kun je nog snelladen bij bijvoorbeeld de Superchargers bij van der Valk Hoogkerk (is ook nog eens goedkoper).


Een auto die met maximaal 50kW kan snelladen zou ik in 2025 niemand meer aanraden.
Dat hangt erg af van hoe en waarvoor je een auto gebruikt. Mijn vrouw komt eigenlijk nooit bij de snellader. Hij laad gewoon altijd s'nachts aan het stopcontact. Gaat prima en nog goedkoper ook.

Voor haar gebruik is goed inparkeren gewoon onzettend handig en dan is de draaicirkel van een Tesla 11,8m:censored: gewoon super irritant. Maar ja 50kwh snelladen is inderdaad niet handig als je met spoed naar Barcelona moet. Een i3 is meer een auto voor binnen Nederland en dan is ie prima.
 
Dat hangt erg af van hoe en waarvoor je een auto gebruikt. Mijn vrouw komt eigenlijk nooit bij de snellader. Hij laad gewoon altijd s'nachts aan het stopcontact. Gaat prima en nog goedkoper ook.
TS woont ergens in een appartement... dus weinig kans dat je aan een stopcontact kan laden. Ben je bij een Tesla ook al gauw een uur of 15 onderweg als'ie leeg is. Als je eerst op zoek moet naar een laadpaal, (boodschappen eerst uitladen), langzaam laden, auto na een paar uur weer ophalen en bij de deur parkeren wordt het wel een wat moeizamer traject en ben je blij dat bij de Supercharger je kan laden met 20 km/min op weg van- of naar huis.
 
TS woont ergens in een appartement... dus weinig kans dat je aan een stopcontact kan laden. Ben je bij een Tesla ook al gauw een uur of 15 onderweg als'ie leeg is. Als je eerst op zoek moet naar een laadpaal, (boodschappen eerst uitladen), langzaam laden, auto na een paar uur weer ophalen en bij de deur parkeren wordt het wel een wat moeizamer traject en ben je blij dat bij de Supercharger je kan laden met 20 km/min op weg van- of naar huis.
Ok eens. Als je niet thuis kan laden is een laadsnelheid meer dan 10 km/minuut wel zo handig dus valt 2e hands i3 af.
 
Ik heb zelf een Lexus CT200h gehad, plezierige auto. Nooit wat mee gehad behalve regulier onderhoud. Ik had het idee dat het achterruitwisserblad redelijk snel (namelijk bij de jaarlijkse beurt) moest worden vervangen maar dat kan subjectief zijn. Ik had met overwegend snelweggebruik (40.000 km/jaar met de A6 tussen Muiden en Lemmer als grootste del van het praktisch dagelijkse woonwerkverkeer) een verbruik van rond de 1 op 17,5, in de zomer iets gunstiger. Bij meer stads/buitenweggebruik zul je door de hybride beter uitkomen, ik vond het altijd een sport zo veel mogelijk elektrisch re rijden ;-)
 
Een hybride lijkt me een degelijke keuze. Een Toyota CH-R zou ook nog een optie kunnen zijn. Zit qua budget net op de grens.
 
Ik denk nu na over 2 opties:

1. max 3 jaar een Clio of Mercedes CLA van vriend van mij overnemen. Zijn vraagprijs is lager dan inkoopprijs / verkoopprijs van ander particulieren en autogarages = €8500
Laagste prijs van CLA is momenteel €10000 op internet.

Na verhuizen een elektrische auto kopen.

2. Tesla Model 3 2019 aanschaffen + stilte modificaties en daarmee langere tijd mee rijden.

Theoretisch gezien als je alleen naar de kosten kijkt is een Toyota Aurisof Yaris hybride het meest economisch. Alleen heb ik ook al in 2012 Lexus CT200h en Auris 2011 hybride gezeten en vond het maar iets stiller als mijn huidige auto.
Ze waren niet zo stil als een Audi / Golf of Mercedes.
Het probleem met mijn huidige hybride is dat ik op de snelweg heel moeilijk kan inhalen er is weinig kracht over. Omhooggaan bij viaducten gaat de motor al naar 3500 toeren.
 
Als ik de eenvoud, geduld en mededogen als leidsnoer hanteer voor de keuze (Tao).
Dan denk ik dat de eerste de beste oplossing is. Klink mij in de oren als de meest eenvoudige en voor de handliggende oplossing voor de situatie en er zit een element van meeleven in en dat maakt het dan tot de meest beste keuze.
Een derde optie zou eventueel nog kunnen zijn afwachten.

Ik vermoed dat met de komst van nieuwe modellen de 2e hands Tesla's misschien nog wat zakken in prijs (veel zal het niet zijn) dat maakt dat afwachten of optie 1 misschien voordeliger zijn.
 
Huidige autokosten voor Honda civic Hybrid per jaar zijn met 15.000km :
Verzekering all risk (11schadevrij) : €672 | MRB: €824 | Onderhoud: €400 | Benzine 1 op 18 (€1,85): €1542
Totaal = €3438 = 286,50/mnd | €0,23 /km

Toyota hybride zal ongeveer hetzelfde zijn denk ik? Lexus zal iets meer zijn.

Berekening Kosten van andere auto's:

B segment zoals Polo / Clio / 208
Verzekering all risk: €492 | MRB €488 | Onderhoud €300 | Benzine 1:17 (€1,85) = €1632 pj
Totaal = €2912 = €242,67/mnd | €0,1942 /km

Mercedes CLA
Verzekering all risk: €576 | MRB €824 | Onderhoud: €550 | 1:15,4 (€1,85) €1804
Totaal = €3754 = €312,84/mnd = €0,2503 /km

Tesla Model 3 2019 Standard range
Verzekering all risk: €984 | MRB €288 (2026: €870) | Onderhoud: €350 | 16,3kwh (€0,47) €1149,15
Totaal = €2771,15 | €231/mnd | €0,185 /km
Vanaf 2026 Totaal = €3353,15 | €279,43/mnd | €0,224 /km

Tesla Model 3 2019 Long range
Verzekering all risk: €996 | MRB: €344 (2026: €1038) | Onderhoud: €350 | 17,3kwh (€0,47) €1219,65
Totaal = €2909,65 | €242,48/mnd | €0,194 /km
Vanaf 2026: €3603,65 | €300,31 /mnd | €0,241 /km
 
Huidige autokosten voor Honda civic Hybrid per jaar zijn met 15.000km :
Verzekering all risk (11schadevrij) : €672 | MRB: €824 | Onderhoud: €400 | Benzine 1 op 18 (€1,85): €1542
Totaal = €3438 = 286,50/mnd | €0,23 /km

Toyota hybride zal ongeveer hetzelfde zijn denk ik? Lexus zal iets meer zijn.

Berekening Kosten van andere auto's:

B segment zoals Polo / Clio / 208
Verzekering all risk: €492 | MRB €488 | Onderhoud €300 | Benzine 1:17 (€1,85) = €1632 pj
Totaal = €2912 = €242,67/mnd | €0,1942 /km

Mercedes CLA
Verzekering all risk: €576 | MRB €824 | Onderhoud: €550 | 1:15,4 (€1,85) €1804
Totaal = €3754 = €312,84/mnd = €0,2503 /km

Tesla Model 3 2019 Standard range
Verzekering all risk: €984 | MRB €288 (2026: €870) | Onderhoud: €350 | 16,3kwh (€0,47) €1149,15
Totaal = €2771,15 | €231/mnd | €0,185 /km
Vanaf 2026 Totaal = €3353,15 | €279,43/mnd | €0,224 /km

Tesla Model 3 2019 Long range
Verzekering all risk: €996 | MRB: €344 (2026: €1038) | Onderhoud: €350 | 17,3kwh (€0,47) €1219,65
Totaal = €2909,65 | €242,48/mnd | €0,194 /km
Vanaf 2026: €3603,65 | €300,31 /mnd | €0,241 /km
Afschrijving is de grootste kostenpost...
47 cent/kWh? ik betaal 18 cent, 3 jaar vast. Exclusief opbrengst zonnepanelen.
Dus: probeer het nog eens uit te rekenen.
 
Terug
Bovenaan