Advies gevraagd bij aanschaf gezinsauto

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Wie kan mij helpen?

Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe tweedehands gezinsauto. Helaas zelf weinig verstand van auto’s. Ik weet niet waar ik moet beginnen.

Wensen tot nu toe:
- Zuinig in gebruik (benzine, belasting, onderhoud)
- Betrouwbaar
- Minimaal 5 zitplaatsen, maar mag ook meer (achterin kinderstoeltje en twee grote pubers)
- Trekhaak
- Redelijk wat bagageruimte (niet minder dan ik nu heb)
- Benzine
- Gunstige kilometer stand
- Voorkeur hogere instap.
- Budget max €3500,-
- Aanschaf in regio Nijmegen

Wat wil ik ermee:
Ik rij hoofdzakelijk alleen met 1 kleine op de achterbank. 3 a 4 x per week werken (60 km p/d retour), Rest kleinere afstanden en af en toe uitstapjes, vaak met meerdere personen. Vakantie (kampeer met veel bagage, 7 pers., vandaar trekhaak) in Nederland. Samengesteld gezin.

Wat wil ik inruilen/verkopen?
Peugeot 206 SW 1.4 2EKFWF uit 2005.
Rijd nog prima (garage onderhouden). Uitlaat lijkt los te zitten en rammelt nogal. Garage al een paar keer gemaakt maar probleem blijft terug komen. Verder is de thermostaat in de winter ‘van de wap’. Apk verloopt 1e kwartaal van 2020.

Wat is een redelijk bedrag?

Ik ben heel benieuwd naar tips/ ideeën.

Alvast bedankt!
Groetjes Anouk

Best een laag bugdet voor een volgende, betrouwbare auto. Ik zou zeggen, accepteer de onderhoudskosten van de huidige auto. waar je niet onderuit komt (iedere auto, ook je volgende, vergt onderhoud met een rekening als gevolg). Je weet nu waar je aan toe bent.
Ik zou nog enkele jaren doorrijden, en bewust, een paar honderd EUR iedere maand opzij zetten voor de volgende auto.

Eigenlijk is het budget erg laag, ik zou de de 206 gewoon goed laten repareren en er mee door blijven rijden. En ondertussen sparen voor een andere auto met een hoger budget.

Om doorrijden met een 206 van 2005 nu zo handig is is maar de vraag in welke staat die is.
De 206 heeft nogal wat aandachtspunten, zeker bij hoge kilometrages.

Hier even een greep (kopie van autoblog)

Aandachtspunten

- Een Peugeot 206 is geen superbetrouwbare auto, maar onderdelen en arbeid zijn vaak verrassend goedkoop waardoor het meestal makkelijk is om een 206 met een klein budget te rijden.
- De centrale computers gaan stuk. De eerste weggever dat dit gaat gebeuren is dat het infodisplay midden op het dashboard elke keer teruggaat naar dezelfde dag / tijd bij opnieuw starten. Vervangende computers moeten bij Peugeot ingeregeld worden en kost tussen de €500 en 600 euro.
- Onder de motorkap (bij de ruitenwissers) zitten ventilatieopeningen die makkelijk rommel verzamelen. Zorg dat je hier regelmatig de boel schoon maakt om te voorkomen dat water blijft staan, of dat er lekkages in het interieur ontstaan. Dit laatste is het makkelijkst te herkennen aan natte vloermatten.
- De automaat op de 1.4 is niet fantastisch, skip die maar gewoon.
- De schuifdaken rammelen, en Peugeot had daar geen oplossing voor. Leer er maar mee leven!
- De uitlaat van een 206 met 2.0 liter motor is van pisbakkenstaal. Verbaas je niet als je elk jaar een nieuwe uitlaat nodig hebt omdat ze wegroesten, zeker als je veel korte stukjes rijdt. Autoblog Top Tip: er zijn hele fijne RVS systemen te krijgen van bijvoorbeeld SuperSprint, die als bonus een iets fijner geluid leveren.
- De motorsteunen van de 1.4 benzine zijn aan de softe kant, en moeten dus wat vaker dan gemiddeld vervangen worden.
- Het instapmechanisme van de stoelen van de driedeurs gaat vaak stuk.
- De 1.6 HDiF turbo’s gaan stuk en als dat gebeurt moeten ook de oliepomp en wat andere onderdelen vervangen worden waardoor je al snel €1500 euro armer bent.
- Het tellerhuis gaat stuk. De snelheidsmeter en toerenteller blijven hangen of stoppen gewoon helemaal met werken. Ook de verlichting van deze unit gaat vaak stuk. Reviseren kost ongeveer €130 euro.
- De achterruit zakt na verloop van de tijd soms wat naar beneden, waardoor hij in de lak snijdt. Daardoor hebben veel 206’jes last van roest op de achterklep, onder de ruit.
-De 206 diesels hebben een hitteschild dat na verloop van tijd vergaat. Stukjes van het hitteschild kunnen vervolgens schade aanrichten aan de dynamo en/of de aircopomp, waarna deze kunnen oververhitten en brand veroorzaken. Het kan geen kwaad de staat van de hitteschilden te controleren als je voor een diesel gaat. Peugeot heeft eventueel vervangende schilden die niet meer in de fik vliegen.
- Centrale deurvergrendeling is gevoelig voor storingen. Check altijd goed of deze correct werkt.
- Rijd niet te fanatiek door enorme plassen, want dan loop je het risico dat er water in de versnellingsbak terecht komt.
- Heeft de auto elektrisch verstelbare spiegels? Check dan goed of ze werken, want ze gaan vaak stuk!

Kijk op een site zoals Gaspedaal om achter (vraag)prijzen te komen van gelijkwaardige auto's als jouw 206 SE

Wellicht kan een Mitsubishi Lancer, evenuteel op LPG een optie zijn, zeer betrouwbare no-nonsens wagens, bijv.:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mitsubishi/m1494659276-mitsubishi-lancer-station-wagon-2-0-intense.html
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mitsubishi/m1488559897-mitsubishi-lancer-station-wagon-2-0-intense-airco-apk.html
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mitsubishi/m1479094266-mitsubishi-lancer-2-0-mpi-intense-stationwagon-apk28-11-2020.html

En op LPG:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mitsubishi/m1496945853-mitsubishi-lancer-station-wagon-2-0-intense-lpg-g3.html
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mitsubishi/m1493183863-mitsubishi-lancer-wagon-2-0-intense-lpg-airco-nieuwe-apk.html

Verder moest ik aan de Dacia Logan denken, ook een simpele wagen en dan met de degelijke 1.6 benzine, die ook goed op LPG kan om de brandstofkosten te besparen, en ze zijn lekker ruim (ook 7 zitter versie):
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/dacia/m1496752729-dacia-logan-mcv-1-6-laureate-7p.html

En eentje op LPG:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/dacia/m1495283001-dacia-logan-1-6-16v-mcv-105-pk-laureate-airco-cruise-con.html

Dit zijn zo even wat voorbeelden, staar je niet blind op de kilometerstand, liever wat meer gelopen en aantoonbaar goed onderhouden dan een die te veel heeft stilgestaan. Verder mocht je voor een andere auto gaan: laat bij een goede garage/dealer een aankoopkeuring doen, die paar tientjes is dat altijd waard. Je weet dan in ieder geval of en zo ja welk (achterstallig) onderhoud er is/zit aan te komen en het kan je van een dure miskoop behouden. Uiteraard blijft het een moment opname en is het geen verzekering dat je geen hoge kosten krijgt. Doorrijden in je 206 is zeker ook een optie, je weet dan wel wat je hebt. Maar bovenstaande opties passen bij je budget en zijn technisch prima auto's. En afhankelijk van je totaal aantal KM per jaar kan een versie op LPG ook interessant zijn.

De 6 persoons Honda fr-v is een fijne auto, hoop dat ze er staan voor je budget ik zal niet alleen in de omgeving van Nijmegen kijken. Of kan de 206 er ieder moment mee stoppen?

De Lancer is ook een voorbeeld van goed en betrouwbaar vervoer, beter dan een nubira van deawoo/ Chevrolet

Ik zou lekker doorrijden. Een keer €1000 aan reparatie is echt geen doodzonde aan een oude auto.
De branche leeft van het feit dat de klant "het de auto niet meer waard vindt" , die kunnen ze dan lekker voordelig inkopen en gewoon weer verkopen aan iemand die het wel weer een goede auto vindt.

Blijf goed rondkijken wat er in de buurt te koop komt te staan

Met voorkeur hogere instap (en betrouwbaar); een Suzuki Ignis, Daihatsu YRV, Honda HR-V (voor zover die nog te vinden zijn), Een HR-V is te duur nog, Mitsubishi SpaceStar. Honda Jazz. En dan heb je nog Europeanen als een Opel Meriva, of Renault Modus.

Sluit me eigenlijk aan bij de rest, je weet nu wat je hebt en zou gewoon doorrijden, het bij te leggen bedrag lijkt me te laag in combinatie met je wensen.
Indien je echt een stuk groter moet ( dus meer dan die 5 zitplaatsen en vrij veel bagageruimte ) kom je bij zoiets uit.
Wel hoge instap en veel ruimte maar echt zuinig zal hij niet zijn ( ik had deze motor in de lichtere en meer gestroomlijnde Astra Coupe en reed 1 op 12 ) en ouder dan wat je nu hebt.

Opel Zafira.

Andere optie uit die tijd is bijvoorbeeld een Renault Scenic maar daarvoor zal zelfde verhaal opgaan. Andere opties ( dus met minder dan 6 of 7 zitplaatsen ) lijken me vrij nutteloos, je gaat er dan op ruimte ( zitplekken ) niet echt op vooruit en je weet niet wat je terugkoopt. Dus ook ik zeg doorrijden met deze en flink doorsparen.

Terug
Bovenaan