Advies gevraagd betreffende apk keuring die niet klopt

David 3927390

Startmotor
Beste mensen ik heb december 2022 mijn auto laten keuren, het is is een volkswagen polo uit 1999. Hij kwam door de keuring zonder gebreken behalve een adviespunt dst de beugels van de uitlaat loszaten. Afgelopen 30 december 2023 was mijn apk dus weer verlopen en ging ik naar dezelfde garage voor apk keuring ( die ondertussen een nieuwe eigenaar heeft/overgenomen). Het rare is hij is afgekeurd met veel punten. Ik zal ze hieronder zetten.

2x uitlaatsysteem ondeugdelijk bevestigd beugels achter kapot ( dit kan nog kloppen gezien het advies vorig jaar)
1x slijtage beschadiging wiellager horbaar of voelbaar
1x band beschadigd r.a. canvans
2x band onvoelde profiel voorbanden
1x bewegingsmigelijkheden remonderdeel beperkt l.a. rem
4x remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar voor plus achter
1x remverschil op 1 as te groot achter

Dus ik vroeg me af hoe kan dit allemaal in 1 jaar gebeuren. Ik rijd altijd voorzichtig en niet veel laten we zeggen 5000 km per jaar(boodschappenauto. Hoe kunnen al deze gebreken in 1 jaar zijn ontstaan? De man van de garage zei ja dat kan in een jaar gebeuren. Maar ik rijd zo weinig hoe kunnen uberhaupt de banden beschadigd raken etc 3n geen profiel meer krijgen bijv. Laat staan al de andere punten. Is dit mogelijk in 1 jaar?

Ik heb haast het gevoel dat je vorige garage het niet zo nauw nam... Maar bandenprofiel zie en check je zelf toch ook wel?

Remverschil, beweging remonderdeel en wiellager zijn allemaal te relateren aan weinig rijden. Daar gaat een auto namelijk ook van kapot. De remslangen zijn vermoedelijk uitgedroogd ook door te weinig rijden en gaan dan ook vanzelf stuk.

De band beschadiging is moeilijker te zeggen maar ook daar is het zo dat banden sterk verslechteren bij weinig gebruik. En maar 1x net een stoeprand verkeerd aantikken kan dan genoeg zijn.
Qua bandenprofiel is het lastiger. Misschien hadden die de vorige keer al als adviespunt opgevoerd moeten zijn.

Voor een boodschappenauto die weinig rijdt is dit niet helemaal onrealistisch en het is zelfs te verwachten dat bv de remmen ieder jaar wel een aandachtspunt zullen zijn.
Je zou verbaasd zijn hoeveel werk er zit aan oldtimers die het hele jaar binnen staan en alleen op mooie dagen naar buiten komen.

Het zijn wel veel dingen in 1x die vorig jaar waarschijnlijk nog wel OK waren voor de APK maar niet meer helemaal fris.

Vertrouw je het echt niet dan ergens anders nog een keer laten keuren.

Het bandenprofiel heb ik niet gecheckt ben niet handig erin maar ik zag wel degelijk een profiel. De factuur van de keuring was ook apart want er stond 14,95 euro viergasmeting bij? Waardoor de factuur van de apk op 74 euro uitkwam. Ik vroeg me gewoon af het zijn veel dingen voor in 1 jaar kapot te gaan vooral als je zo weinig rijdt ik heb t nagezocht en heb 4000 km ong gereden in het afgelopen jaar.

De viergasmeting is een verplicht onderdeel van de APK voor een groot deel van de benzine auto's. Omdat voor een diesel en voor oudere (of nieuwere) benzine auto's er een andere meting is wordt dat vaak apart aangeslagen op de factuur. De rest van de APK is namelijk wel vrijwel hetzelfde.
Sommige bedrijven slaan dit niet apart aan voor de APK maar hebben dan een andere prijs structuur of vaste prijs opzet en dan zie je het niet zo duidelijk staan op de factuur. De 74 Euro voor een APK klinkt me niet vreemd in de oren.

Het komt zeer vaak voor. Zelfs bij dezelfde keurders. Waarom? Je auto kan het jaar ervoor net goed genoeg zijn geweest voor de apk.

Hou er ook rekening mee dat je keuring een momentopname is. Het betekend niet dat als het NU goedkeur is. dat het over een jaar nog goed is. Er wordt niet gekeken of het nog een jaar mee kan.

Om de punten even na te lopen:
1. Uitlaat die niet degelijk ophangt wist je al. Waarom rijd je daar nog een jaar mee door? Het is nogal vervelend voor iemand die achter je rijdt als dat ding er tijdens het rijden onderuit komt zetten... En dat gebeurt spontaan...

2. Voor of achter? Achter kan deze bij trommelremmen in elk geval bij de polo 6N worden gesteld. Soms valt daar nog winst te behalen.

3. Kan altijd gebeuren. Stoeprandje geraakt, of te lang doorgereden met een versleten band.

4. Profieldiepte kun je zelf meten met een euromunt. Zet deze rechtop in de hoofdgroeven. Als de messing rand te zien is als je over het profiel kijkt vanaf de zijkant, zit er te weinig profiel op de banden.
Overigens wordt er tegenwoordig naar de gehele profieldiepte gekeken, niet alleen de hoofdgroeven. Dus een band waar de hoofdgroeven nog goed van zijn, kunnen wel degelijk afkeur hebben omdat de zijkanten van het profiel te ver afgesleten zijn.

5. Vasthangende rem, dit komt door weinig gebruik/waarschijnlijk is er al 25 jaar niemand aan die remmen geweest. Schoonmaken en opnieuw invetten kan dit probleem al oplossen.

6. Remslangen kunnen jaren probleemloos zijn met scheuren. Afkeur is pas wanneer het canvas zichtbaar wordt, dit kan ook 10 minuten na je vorige keuring al zijn gebeurt.

7. Remverschil is veroorzaakt door die rem links achter die niet goed zn werk kan doen. Dat kun je als 1 afkeurpunt zien.

De 4gasmeting in rekening brengen is waarschijnlijk zo'n achterlijke winstverhoger die de nieuwe eigenaar heeft bedacht. de 4gasmeting is standaard voor een auto die jonger is dan 1993. zonder EOBD (uitleesmogelijkheid)
Feitelijk zou dit gewoon in de prijs moeten zijn verwerkt.
Ik zou een andere garage zoeken als ze dit voorheen niet telden.

Verder: Laat je auto ookal wordt hij weinig gebruikt minstens 1x per jaar onderhouden. Elk jaar een kleine beurt met verse olie en controles zorgt ervoor dat al deze punten al eerder boven waren komen drijven. Daarnaast blijft je auto veel langer fatsoenlijk bruikbaar, ookal wordt deze weinig gebruikt.

btw: je kunt berichten gewoon bewerken als je iets wilt toevoegen aan een al geplaatst bericht.

4.
Overigens wordt er tegenwoordig naar de gehele profieldiepte gekeken, niet alleen de hoofdgroeven. Dus een band waar de hoofdgroeven nog goed van zijn, kunnen wel degelijk afkeur hebben omdat de zijkanten van het profiel te ver afgesleten zijn.
Fout.
Uit het officiële APK-handboek van de RDW:
De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.

Fout.
Uit het officiële APK-handboek van de RDW:
De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.

Ja daar ben ik ook ingetuind...
Maar de hoofdgroeven van een band zijn niet altijd 1 of meerdere rechte lijnen in het midden. Bij een V profiel zijn deze vaak niet eens aanwezig en dan is het gehele loopvlak een hoofdgroef.

De toelichting zegt daarom ook iets over de breedte van het loopvlak en wat er gemeten moet worden. En helaas is dit van toepassing op alle banden, niet alleen de V profiel banden. Waardoor je dus wel degelijk in bepaalde gevallen naast de rechte hoofdgroeven ook moet meten.

https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/ophanging/banden
punt 4, toelichting:

Bepalen meetbreedte profiel
Loopvlak
Deel van de band dat, gemeten symmetrisch ten opzichte van het midden, 50 mm minder bedraagt dan de breedte in de maataanduiding van de band.

Hoofdgroeven
Brede groeven in het middelste gedeelte van het loopvlak van een band, welk gedeelte ongeveer 75% van de breedte van het loopvlak inneemt.

Loopvlakbreedte = breedte maataanduiding – 50 mm
Meetbreedte profieldiepte = ¾ x loopvlakbreedte mm (symmetrisch ten opzicht van midden band)

Voorbeeld band 195/65 x 15
Loopvlakbreedte = 195 – 50 = 145 mm
Meetbreedte voor profieldiepten is ¾ x 145 = 109 mm
dus t.o.v. midden band 54,5 mm links en 54,5 mm rechts

Ik heb er toevallig vorig jaar afkeur op gehad omdat ik er ook van uit ging dat alleen de rechte hoofdgroeven tellen.
Net binnen de te meten oppervlakte was er toch teveel slijtage. De rechte hoofdgroeven vielen nog net wel binnen de marge.
Bovenstaande uitleg is mij toen ook gegeven inc referentie naar de apk regels hierover.

Ik lees geen echt schokkende zaken. Een apk op een auto van 25 jaar. Bij een losse apk, zonder uitgebreide check vooraf, is het bijna wachten op afkeur. Als ik de afkeurpunten zie, laten repareren en op naar de volgende. Je weet nu dat je daar een bedragje voor moet reserveren.

Ik vroeg me gewoon af het zijn veel dingen voor in 1 jaar kapot te gaan vooral als je zo weinig rijdt ik heb t nagezocht en heb 4000 km ong gereden in het afgelopen jaar.

Hoeveel jaar heb je de auto in bezit?

Zoals door anderen al geschreven: ook van stilstaan slijt je auto.
Die doorgesleten remslangen.. dat is niet van één jaar gebruik.. maar van vele jaren, vermoed ik.
Remklauwen / geleidepennen die vast zitten omdat het zaakje al járen niet meer uit elkaar is geweest (want er wordt ' weinig gereden' dus er zal meer roest op de remschijven zitten dan remstof in de velgen. ;)

De 4gasmeting in rekening brengen is waarschijnlijk zo'n achterlijke winstverhoger die de nieuwe eigenaar heeft bedacht. de 4gasmeting is standaard voor een auto die jonger is dan 1993. zonder EOBD (uitleesmogelijkheid)

Beetje kort door de bocht.. je zegt het zelf al: met een EOBD hoeft er geen testkast met een stok in de uitlaat gehangen te worden.. Gewoon ff de dongel insteken en klaar. :sneaky:
Dus.. is zo'n testkast in deze tijd een item dat niet dagdagelijks frequent gebruikt zal worden..waardoor je er dus weer apart voor mag betalen, denk ik dan.

Beetje kort door de bocht.. je zegt het zelf al: met een EOBD hoeft er geen testkast met een stok in de uitlaat gehangen te worden.. Gewoon ff de dongel insteken en klaar. :sneaky:
Dus.. is zo'n testkast in deze tijd een item dat niet dagdagelijks frequent gebruikt zal worden..waardoor je er dus weer apart voor mag betalen, denk ik dan.
Muah, over het algemeen rijden er nog zeer veel voertuigen rond waar de EOBD niet van werkt of gewoon nog niet eens aanwezig is. Dat is pas sinds 2012 verplicht aanwezig in voertuigen.
Maar vroeger was die 4gas meting ook al een winstverhoger die ze extra telden en nu 30 jaar later doen diverse bedrijven dat nog steeds helaas. Marketingtechnisch is het echter een zeer slechte keuze.

Het verschil van prijs tussen benzine en diesel komt ook door de roetmeting die gedaan moet worden. Iets wat tegenwoordig wel uitgebreider moet met een deeltjesmeter. (en die wordt omdat het nieuw is, ook zwaar doorgerekend)

In mijn ogen kun je iets wat een routine-onderdeel is van een keuring, niet extra tellen, dan kun je beter je gemiddelde prijs wat omhoog zetten als compensatie als je dat dan toch wilt doen.
Als iets zelden voorkomt kun je rustig los tellen. Maar geen routine-onderdeel.
Bij de bakker betaal je toch ook geen toeslag als je je brood gesneden wilt hebben? (en ook niet als je dat juist niet wilt)

De punten zijn niet heel gek voor de leeftijd + een auto die stil staat.
Het canvas can bijvoorbeeld ook zichtbaar zijn door droogte scheuren in de band etc.
Slijtage is kwestie van meten is weten voor een paar euro heb je een simpele bandenprofielmeter.

De 4 gas meting als extra kosten is wel raar aangezien de Polo MK3 EOBD heeft, deze meting hoeft niet gedaan te worden ten zijn er P-xxxx foutcode(s) in de ECU staan die geen afkeur zijn.

Muah, over het algemeen rijden er nog zeer veel voertuigen rond waar de EOBD niet van werkt of gewoon nog niet eens aanwezig is. Dat is pas sinds 2012 verplicht aanwezig in voertuigen.
(..)
Sinds 2004 verplicht, Pobresh.

Waarschijnlijk bedoel je de APK verplichting om de emissietest via het EOBD systeem te controleren.

(..)
Sinds 1 april 2012 is het verplicht om tijdens de APK keuring een EOBD-test te laten uitvoeren. Afhankelijk van de brandstof en de leeftijd van de auto wordt de uitstoot als volgt gemeten. De uitstoot van auto’s met een datum deel 1 na 31-12-2005 wordt bepaald door middel van een emissietest via het EOBD-uitleessysteem. Dit is een emissie-standaard die geldt voor in Europa verkochte benzine, diesel of hybride auto's.
(..)
Viergastest
Tot 2012 was de viergastest onderdeel van de emissietest. Reed u een auto op benzine of LPG en was uw auto na 31 december 1992 in gebruik genomen dan was u verplicht deze jaarlijkse test te ondergaan. In sommige gevallen wordt deze test nog steeds uitgevoerd. Met een viergastest wordt de samenstelling van het uitlaatgas gemeten. De resultaten hiervan geven aan of de katalysator en de lambda nog in orde zijn. (..)

'toevallig' heb ik vandaag een viergasmeting laten uitvoeren. Inderdaad ff de stok erin en het apparaat aanswengelen.. en de meter tot ruim 7% op zien lopen. :oops: :(

Testkast op de OBD aansluiting (auto van 2002) en foutcodes bij beide labda sensoren opgehaald. We beginnen met vervangen van de voorste (vanaf motorzijde gezien), origineel Renault voor ruim 200 euro's. Morgen ophalen en eens kijken of ik die zelf erin ga frutselen.. want de garages hebben het druk, al was ik allang blij dat ik even tussendoor kon voor de diagnose. € 15,00 betaald en weer door.. het milieu vervuilend. (auto stinkt echt wel, denk dat het niet heel prettig is om er als scooteraar of Speed peddelaar achter te moeten rijden.. of in een file voor een verkeerslicht mijn autokont te moeten bekijken. Sorry. :sick:

(..)
Wanneer je wilt weten of je een auto hebt die via OBD1 of via OBD2/EOBD communiceert, is het belangrijk om de volgende stelregels te volgen:

- Als jouw auto met benzinemotor na 1 januari 2001 geproduceerd is, dan communiceert de auto via OBD2/EOBD.
- Als jouw auto met dieselmotor na 1 januari 2004 geproduceerd is, dan communiceert de auto via OBD2/EOBD.

Alle auto's die ouder zijn dan bovengenoemde bouwjaren communiceren via OBD1.
Het kan echter wel zijn, ter voorbereiding op OBD2/EOBD, dat autofabrikanten alvast een OBD2 aansluiting in hun auto's hebben gebouwd. Dit wil niet zeggen dat de auto via OBD2/EOBD communiceert. Het is daarom belangrijk om de bouwjaren, zoals hierboven genoemd, in acht te nemen. (..)

Ik zat inderdaad even fout met de invoering bij apk en de invoering bij nieuwe voertuigen. Ik was in de veronderstelling dat EOBD weer een upgrade van OBD2 was. Omdat OBD2 al langer bestaat dan 2004 en nog geen standaard protocol had.
Oudere voertuigen zijn dus ook lang niet altijd uit te lezen met moderne uitleesapparaten. (mijn interesse zit meer in dat oudere spul ;) )
Inmiddels zijn die protocollen wat meer gelijk getrokken.

7% CO? dat is wel heel erg veel.
Betalen voor een individuele 4gas meting vind ik wel logisch. Het is immers op dat moment geen onderdeel van een apk keuring.

Overigens zou ik dan niet beginnen met het vervangen van lambdasensoren, maar eerder kijken naar de sensoren die het mengsel vooraf bepalen. Lambda geeft meestal foutcodes omdat de waardes niet kloppen, maar dat hoeft niet de lambda zelf te veroorzaken.

^^ Ja, het is ook mijn vrees dat 'ff de lambda sensor vervangen' geld in het putje gooien is. Maar ja, er zijn al twee garages die dit zeggen en de eerste zei dat het O2 goed was. In 2021 / 2022 is er wel aan het gasklephuis gesleuteld; voor de details moet ik even de nota nalezen. Maar goed, dat zal een nog verdere 'vervuiling' van dit draadje inhouden. :censored:

De meeste punten zijn wel degelijk mogelijk na 1 jaar rijden, ook gezien de leeftijd van het beestje. Wat de profieldiepte betreft lees ik nergens dat de eigenaar regelmatig de bandenspanning heeft gecontroleerd. Als je 1 jaar met te lage bandenspanning rond rijdt is de bandenslijtage ook hoog en kan het nu dus te weinig zijn voor de APK.

Terug
Bovenaan