Advies gevraagd: Bestelauto

RaceFace

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik overweeg de aanschaf van een bestelauto voor prive gebruik. Dit zou erg handig zijn voor de hobby en er is daarnaast ook nog een normale personenauto in ons bezit, mochten we met meer dan 2 personen willen reizen.

Het budget is maximaal zo'n 8000 euro incl BTW/BPM(minder mag zeker). Daarvoor hoop ik een net busje te vinden met maximaal 150.000km en bouwjaar tussen 2012-2015.
Het gros van het aanbod betreft natuurlijk ex zakelijke auto's, waarover nog BTW moet worden betaald bij aanschaf door een particulier. Ik meen dat over modellen die jonger dan 5 jaar oud zijn ook nog rest BPM moet worden betaald, klopt dit? Zo ja, hoe bereken ik het openstaande bedrag?

Eisen:
- Cruise control
- Airco
- Afgesloten laadruimte (schot tot aan dak)
- Betrouwbaar
- <1350kg

Voorkeuren:
- Minimaal 1 schuifdeur
- Bankje voorin (enkel Peugeot Partner/Citroen Berlingo denk ik?)

Momenteel kijk ik vooral naar de Renault Kangoo met de nieuwe neus (vanaf 2014/15?). De 1.5 dci staat goed bekend lees ik hier. Zijn er verder nog aandachtspunten?
Een andere optie is de Peugeot Partner/Citroen Berlingo met een 1.6 HDI. Daarvan meen ik gelezen te hebben dat de 16V E-Hdi wat kwaaltjes kent, klopt dat? Een 8V Blue-HDI is dan de aangewezen keuze?

Tips en tricks zijn welkom :)

De blue hdi is altijd goed, de 1.6 8v e-hdii ook prima, de 1.6 hdi 16v is minder betrouwbaar. Denk dat blue hdi moelijk wil in je budget.

De auto's die jij nu opnoemt zijn geen busjes, dat zijn bestel auto's

Je zou ook nog naar de Nissan nv 200 kijken, die is qua formaat een verlengde Renault Kangoo. Heeft de zelfde 1.5 dci als Renault. Dacia dokker is nog een goede budgettip

Kijk ook eens naar de Ford Transit Courier, ook als benzine te krijgen.
Of iets kleins als een Fiorino/Nemo/Bipper.

Ik meen dat over modellen die jonger dan 5 jaar oud zijn ook nog rest BPM moet worden betaald, klopt dit? Zo ja, hoe bereken ik het openstaande bedrag?
Nieuw BPM berekenen: <https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/bpm_berekenen_en_betalen/bpm_tarief/bpm_tarief_bestelauto_en_kampeerauto>
Afschrijving berekenen: <https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/bpm_berekenen_en_betalen/afschrijving_met_koerslijst_taxatierapport_of_forfaitaire_tabel/afschrijving_met_forfaitaire_tabel>
Waarbij de afschrijving na 60 maanden ineens naar 100% springt, als de auto al die tijd recht heeft gehad op de BPM-vrijstelling vanwege het bedrijfsmatig gebruik.

Doblo is er ook met 2-zits bankje. maar stel je er niet al te veel van voor. Soort noodoplossing. Kwalitatief trouwens wel aanbevelings waardig.
Mijn vorige (1.3 jtd) naar 195000 gestuurd met naast beurten/banden/remmen alleen een wiellager te vervangen.

Mijn huidige (1.6 jtd) nu 110000 zonder enig mankement. zelfs geen lampje vervangen (of misschien is het lampje kapot dat aangeeft dat er een lampje kapot is:p

RaceFace zei:
Hallo allemaal,

Ik overweeg de aanschaf van een bestelauto voor prive gebruik. Dit zou erg handig zijn voor de hobby en er is daarnaast ook nog een normale personenauto in ons bezit, mochten we met meer dan 2 personen willen reizen.

Het budget is maximaal zo'n 8000 euro incl BTW/BPM(minder mag zeker). Daarvoor hoop ik een net busje te vinden met maximaal 150.000km en bouwjaar tussen 2012-2015.
Het gros van het aanbod betreft natuurlijk ex zakelijke auto's, waarover nog BTW moet worden betaald bij aanschaf door een particulier. Ik meen dat over modellen die jonger dan 5 jaar oud zijn ook nog rest BPM moet worden betaald, klopt dit? Zo ja, hoe bereken ik het openstaande bedrag?

Eisen:
- Cruise control
- Airco
- Afgesloten laadruimte (schot tot aan dak)
- Betrouwbaar
- <1350kg

Voorkeuren:
- Minimaal 1 schuifdeur
- Bankje voorin (enkel Peugeot Partner/Citroen Berlingo denk ik?)

Momenteel kijk ik vooral naar de Renault Kangoo met de nieuwe neus (vanaf 2014/15?). De 1.5 dci staat goed bekend lees ik hier. Zijn er verder nog aandachtspunten?
Een andere optie is de Peugeot Partner/Citroen Berlingo met een 1.6 HDI. Daarvan meen ik gelezen te hebben dat de 16V E-Hdi wat kwaaltjes kent, klopt dat? Een 8V Blue-HDI is dan de aangewezen keuze?

Tips en tricks zijn welkom :)

De Renault Kangoo 1.5 DCI met nieuwe neus staat goed bekend, bij een bestelwagen is vooral belangrijk hoe er mee is omgegaan, en of er goed onderhoud is gepleegd. Bij hoge kilometerstanden kunnen de verstuivers kapot gaan.

De Peugeot Partner en Citroen Berlingo vind ik erg lekker rijden, deze zijn er ook in 3 persoons uitvoering, maar dat is wel krap. Bij dit model moet je niet de eerste exemplaren van 2008-2010 hebben hier ligt volgens mij de oude motor in.

De E HDI motor met o.a. 92 pk is ook gewoon een goede motor.
Zelf keek ik voor De zekerheid toen naar modellen vanaf ongeveer 2012, maar voor je budget vind je ook al genoeg van na de facelift uit bijvoorbeeld 2016 en 2017. Belangrijk is om jaarlijks of om de 20.000 km de olie te verversen, let dus ook goed op de historie.

Terug
Bovenaan