Advies gevraagd benzine auto tot 3500 euro.

Louai 1657002

Startmotor
Beste allen,

Ik ben opzoek naar een kleine gezins auto, grootte als Peugot 207 of opel astra nieuwe model etc.
Op google lang gezocht en kwam tot de conclusie dat de Honda Jazz een goede optie was. Maar achteraf
hoor ik van mensen dat de onderhoud/onderdelen vrij duur was. Ik weet niet exact of dit waar is en hoe duurder het precies
is vergeleken met franse en duitse auto's?

Verder heb ik veel over de daihatsu cuore gelezen. Maar qua uiterlijk vind ik deze auto niet zo mooi.

Wegenbelasting mag tot 130 euro per kwartaal.
De auto moet wel zuinig zijn gemiddeld 6l 100 km.

Iemand een idee welke auto het beste is voor dat budget?

Ik ben wel iets vergeten. Zijn er diesel auto's die iets groter zijn dan de Peugot 206 en wegenbelasting rond 220 euro per kwartaal?

De Honda jazz is de beste keuze qua formaat en kwaliteit. Compact van buiten ruim van binnen.

Op auto vergelijker kun jij je Laatste vraag vinden

Een Honda Jazz is helemaal niet per definitie de beste keuze. Want ze zijn inderdaad vrij duur. Misschien voldoet een Yaris voor ts net zo goed.

Auto encyclopedie zei:
De Honda jazz is de beste keuze qua formaat en kwaliteit. Compact van buiten ruim van binnen.

Op auto vergelijker kun jij je Laatste vraag vinden

Dat dacht ik ook. Maar Mechanix heeft mij nu aan twijfels gezet

Een yaris is minder ruim en practisch dus daardoor minder geschikt als gezins auto. Een yaris prima bij 1 kind, maar niet bij 2.

Een cuore lijkt me niet geschikt als gezins auto, met de achterbank op de achterste stand blijft ef weinig bagage ruimte over.

Een 207 is zwaar in de wegenbelasting en niks ruimer, een 207 sw is wel ruimer maar nog zwaarder. Een Opel astra is een grotere auto dus ook zwaar.

Goedkopere alternatieven zijn de Nissan note en of de mitsubishi colt. De 5 deurs colt heeft een verschuifbare achterbank. Zwak punt van colt is de semi automaat dus altijd voor een handbak gaan. Beste motor keuze is de 1.3. Colt weegt nog geen 950 kg lekker goedkoop in de wegenbelasting. Zie video van de colt over ruimte

https://youtu.be/V2jtQ9eSWgw

Verder hier een occasion video van de colt van na de facelift

https://youtu.be/RkjZgf8X5qs

Mechanix zei:
Een Honda Jazz is helemaal niet per definitie de beste keuze. Want ze zijn inderdaad vrij duur. Misschien voldoet een Yaris voor ts net zo goed.

Precies. Hieraan zie je ook meteen hoe vertroebelend het voor sommige leken werkt als forummers alle adviestopics afgaan om hun favoriete modelletje als een soort modern wereldwonder te propageren. Zeker, zo'n Jazz is ongetwijfeld kwalitatief prima, maar tevens zijn ze tweedehands relatief nog flink aan de prijs (en inderdaad, ook de onderdelen). Ik kan me voorstellen dat het mede daardoor niet voor iedereen de ideale auto is.

Medevforumers te kijk zetten om je eigen mening kracht bij te zetten vind ik persoonlijk niet heel sterk. Ik vind het mooi om te zien dat topic starter zelf al goed bezig is, en ik vind de jazz het beste uit zijn zelf gevonden auto's.

Maar @elzinnga voor welke ga jii 207?astra?cuore? Of sluit jij je aan bij de yaris?

Auto encyclopedie zei:
Maar @elzinnga voor welke ga jii 207?astra?cuore? Of sluit jij je aan bij de yaris?

Ik wil eerst maar eens lezen wat de nadere wensen van TS zijn. Ik kan het overwegen van een Cuore uberhaupt niet rijmen met het willen kopen van een auto in het formaat van een 207 en Astra (wat overigens ook auto's uit twee verschillende segmenten zijn). Tevens overweegt TS kennelijk ook nog het rijden op diesel, maar we weten zijn kilometrage niet.

Beste heren dank voor je suggesties.

Nu twijfel ik tussen deze 3 Toyota Yaris, Ford Fiesta (schijnt ook goed te zijn toch?) en Honda Jazz.

Volgens de reviews schijnt de Honda Jazz zuinig te zijn. Gemiddeld 5l 100 KM.

Nu alleen qua zuinigheid en betrouwbaarheid tussen deze drie. Voor welke moet ik gaan?

Ik weet niet wat je gezinssituatie is, maar op gebied van ruimte de jazz.

En verder een goed onderhouden yaris/fiesta bij een betrouwbaar adres is altijd beter dan een jazz die bij auto adems bv in Hilversum staat.

Verder zoals elzinga al zegt, te weinig informatie om er verder wat zinnigs over te zeggen

D Elzinga zei:
Mechanix zei:

Precies. Hieraan zie je ook meteen hoe vertroebelend het voor sommige leken werkt als forummers alle adviestopics afgaan om hun favoriete modelletje als een soort modern wereldwonder te propageren. Zeker, zo'n Jazz is ongetwijfeld kwalitatief prima, maar tevens zijn ze tweedehands relatief nog flink aan de prijs (en inderdaad, ook de onderdelen). Ik kan me voorstellen dat het mede daardoor niet voor iedereen de ideale auto is.

Eens, maar de helft van deze neurotische adviseurs is inmiddels gebanned.
Ik denk dat de intentie van AE prima is maar hij zichzelf wat te serieus neemt in de rol van "adviseur ".

Louai 1657002 zei:

Nu twijfel ik tussen deze 3 Toyota Yaris, Ford Fiesta (schijnt ook goed te zijn toch?) en Honda Jazz.

Nu alleen qua zuinigheid en betrouwbaarheid tussen deze drie. Voor welke moet ik gaan?

Ik zou maar eens rijden met die auto's. Ze zijn nogal verschillend qua karakter.

Louai 1657002 zei:

Eigenlijk is het gewoon heel lastig om een goed advies te geven.

Het hangt er sterk vanaf wat je zoekt in een auto. Hoeveel kilometer per jaar ga je erin rijden, rijd je veel in de stad of juist veel op de snelweg etc. etc.

De Yaris is een goede auto maar kom je veel tegen met een 1.0 motor, op de snelweg zou ik zelf liever meer vermogen hebben.

Bij de Ford Fiesta kom je uit bij de Fiesta MK6 tm 2008, inmiddels is dit toch al een vrij oude auto, de opvolger is veel moderner en gewoon de betere auto. Bij de Fiesta zou ik zeker de MK7 kiezen.

De Honda Jazz is een goede en voor deze klasse erg ruime auto, ik heb niet met de Jazz gereden maar met de Insight die op het onderstel staat van de Jazz, ik was zelf niet erg onder de indruk van de wegligging en het comfort. Op ruimte en gebruiksgemak scoort de auto voor deze klasse hoog, een koopje is het niet.

Kies ook gewoon een auto die je aanspreekt, en lekker vindt rijden, en past bij je persoonlijke situatie. Geef nog je wensen door. In deze prijsklasse is belangrijker hoe er mee is omgegaan dan de reputatie. De auto's op je lijstje zijn uit het zelfde segment
maar wel heel verschillend.

Auto encyclopedie zei:
Ik weet niet wat je gezinssituatie is, maar op gebied van ruimte de jazz.

En verder een goed onderhouden yaris/fiesta bij een betrouwbaar adres is altijd beter dan een jazz die bij auto adems bv in Hilversum staat.

Verder zoals elzinga al zegt, te weinig informatie om er verder wat zinnigs over te zeggen

Gezinssituatie is ouders en twee kinderen 5 en 7. Enige reden waarom de jazz mij aansprak was de betrouwbaarheid en vrij zuinig 5l 100 km gemiddeld.
maar iemand heeft mij weer in twijfels gebracht. Hij zegt dat de onderdelen vrij duur zijn ook tweedehands onderdelen
en nog sterker tweedehands onderdelen zijn nergens te krijgen. Zou daar in kern van waarheid inzitten?

Yaris/fiesta zijn inderdaad een goede optie. Ik ga iets over de zuinigheid lezen van deze auto's

Mechanix zei:
Louai 1657002 zei:

Ik zou maar eens rijden met die auto's. Ze zijn nogal verschillend qua karakter.

Dat zal uiteraard een betere beeld geven, echter zegt mijn innerlijk dat ik voor die budget geen hoge eisen moet geven.
Het zal beter zijn dan mijn huidige peugot 207 lpg g3.

Mitsubishi
Colt | Benzine | 2 of 3 deuren | Handgeschakeld | 75-100 pk | Prijs: tot € 3.500,00
https://www.marktplaats.nl/link/search?categoryId=134&priceTo=3500%2C00&mileageTo=140000&attributes=S%2C473&attributes=S%2C535&attributes=N%2C179&attributes=N%2C171&attributes=S%2C1003&utm_source=android_social&utm_content=lrp&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Zoek hier de best passende uit.

haarr zei:
Mitsubishi
Colt | Benzine | 2 of 3 deuren | Handgeschakeld | 75-100 pk | Prijs: tot € 3.500,00
https://www.marktplaats.nl/link/search?categoryId=134&priceTo=3500%2C00&mileageTo=140000&attributes=S%2C473&attributes=S%2C535&attributes=N%2C179&attributes=N%2C171&attributes=S%2C1003&utm_source=android_social&utm_content=lrp&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Een gezin met 2 kinderen van 5 en 7 in een 3 deurs auto, jij hebt zelf geen kinderen zeker?

ak2 zei:
Louai 1657002 zei:

Eigenlijk is het gewoon heel lastig om een goed advies te geven.

Het hangt er sterk vanaf wat je zoekt in een auto. Hoeveel kilometer per jaar ga je erin rijden, rijd je veel in de stad of juist veel op de snelweg etc. etc.

De Yaris is een goede auto maar kom je veel tegen met een 1.0 motor, op de snelweg zou ik zelf liever meer vermogen hebben.

Bij de Ford Fiesta kom je uit bij de Fiesta MK6 tm 2008, inmiddels is dit toch al een vrij oude auto, de opvolger is veel moderner en gewoon de betere auto. Bij de Fiesta zou ik zeker de MK7 kiezen.

De Honda Jazz is een goede en voor deze klasse erg ruime auto, ik heb niet met de Jazz gereden maar met de Insight die op het onderstel staat van de Jazz, ik was zelf niet erg onder de indruk van de wegligging en het comfort. Op ruimte en gebruiksgemak scoort de auto voor deze klasse hoog, een koopje is het niet.

Kies ook gewoon een auto die je aanspreekt, en lekker vindt rijden, en past bij je persoonlijke situatie. Geef nog je wensen door. In deze prijsklasse is belangrijker hoe er mee is omgegaan dan de reputatie. De auto's op je lijstje zijn uit het zelfde segment
maar wel heel verschillend.

Ik rij rond de 15.000 km per jaar waarvan ongeveer de helft op de snelweg.

De Yaris die ik naar gezocht had was de 1.3 motor. De 1.0 is inderdaad minder voor snelweg. Alleen zie ik nu dat deze 1.3 energie label c heeft en rijdt minder zuinig dan de Honda Jazz.

De Ford Fiesta is volgens de statieken een betrouwbare voertuig en goedkoop in onderhoud het ziet er ook mooi uit qua vorm en ruim genoeg voor een klein gezinnetje.

Het is dat ik dringend opzoek ben naar een goed wagentje belangrijkste is zuinig rijden en weinig garage bezoek vandaar die keuzes. Nu rij ik een Peugot 207 op LPG G3. 260.000 km op de teller en ik merk dat de auto zijn laatste maanden telt als het niet weken is.

Nu moet ik de keuzes maken tussen de Ford en Honda Jazz, alleen wil ik nog zeker weten of ik makkelijk tweedehands onderdelen kan vinden bij de sloop voor de Honda Jazz wanneer iets stuk gaat.

haarr zei:
Mitsubishi

Dank voor je input!

Deze had ik al naar gezocht, echter viel het verbruik tegen. Volgens de reviews rijdt deze colt 1 op 16 km gemiddeld en dat vond ik geen betere keuze.

Auto encyclopedie zei:
haarr zei:
Mitsubishi

Een gezin met 2 kinderen van 5 en 7 in een 3 deurs auto, jij hebt zelf geen kinderen zeker?
Ik vind een 5 deurs ook praktischer maar een 3 deurs is met een gezin met 2 jonge kinderen niet perse een no go. Die zijn lenig genoeg om op de achterbank te klouteren. Als je met een clubje bejaarden op pad gaat wordt dat een ander verhaal...

Verder is het onzin dat onderdelen voor een Jazz niet of nauwelijks te krijgen zijn. Ze zijn inderdaad wat duurder ook in aanschaf maar je hebt dan wel echte Japanse topkwalitieit.

Als het vooral zuinig moet zijn zou je ook een Daithatsu Sirion II of YRV kunnen overwegen. met name de YRV is voor een appel en een ei te koop al is het uiterlijk niet ieders smaak, praktisch is hij wel.

Als je een Fiesta overweegt dan zou ik ook zeker naar een Mazda 2 kijken die veel techniek deelt met de Fiesta. Vergeet ook de Koreanen niet zoals de Hyundai Getz of i20 (al zit je dan wel wat aan de onderkant van de markt voor je budget)

Daihatsu yrv wel even een brandstof app downloaden, ivm e5 tanken

Sirion 2 is geen ruimte wonder

Goedkoper dan een colt ga je niet rijden. Goedkoper in de wegenbelasting dan yaris en of jazz. Ook goedkoper in wegenbelasting of voor eerste generatie yaris gaan

Eigenlijk doe je met geen enkele genoemde optie een slechte keus,
als je kijkt naar de Reliability Index dan scoren alle modellen goed.

Gemiddelde score is 100:

Jazz 10 gem reparatiekosten in ponden 371
Fiesta 29 , 214
Yaris 31 , 245
Clio 60 , 254
Getz 9 , 295

Kijk gewoon welke auto je het meeste aanspreekt.

De Honda Jazz is heel betrouwbaar, maar wel wat duurder om te repareren dan verschillende concurenten.

ak2 zei:
Ik heb sinds kort zo'n MK6 en die valt me echt 100% mee. Ik vind 'm heel modern. Voor €3500 vind je wel een goede 1.6 (of ST maar die is wat onzuiniger).

Controleer een Honda Jazz altijd goed op roest!
Laat hem op de brug zetten en inspecteer dorpels en de bodem/dragende delen.
De Japanners namen het niet zo nauw met de roestbescherming destijds.

Barri zei:
ak2 zei:
Ik heb sinds kort zo'n MK6 en die valt me echt 100% mee. Ik vind 'm heel modern. Voor €3500 vind je wel een goede 1.6 (of ST maar die is wat onzuiniger).

De Mk6 deelt ook veel techniek met de Mk7. Motoren zijn bijvoorbeeld 1 op 1 overgenomen.

Terug
Bovenaan