Advies gevraagd: Automaat ~€12.500

Limi

Net ingestapt
Beste leden,

Binnenkort zal ik mijn praktijkexamen afleggen en (hopelijk) in het bezit zijn van mijn roze papiertje. Ik ben mij alvast aan het oriënteren op opties als eerste auto. De auto zal voornamelijk gebruikt worden voor kleine afstanden, denk aan woon-werk (20 km) 2x per week, boodschappen etc. Regelmatig zal de auto ook wat meer kilometers afleggen voor familiebezoek, uitjes en vakanties. 5.000 - 7.500 km per jaar schat ik. Graag maak ik gebruik van jullie ervaring en expertise om de betere opties tussen de vele occasions te vinden, zelf heb ik namelijk 0 affiniteit met auto's.

Gewenste eigenschappen
  • Automaat (rijbewijs code 78)
  • Comfortabele zit, achterin is niet belangrijk (geen kids)
  • Goed uitgerust met zaken zoals; Cruise control, bluetooth, navigatie, AC en redelijk goede audio
Voorkeuren
  • Rond de €12.500
  • Bouwjaar vanaf +/- 2016
  • Wegenbelasting +/- €40 p.m.
  • Goedkoop te verzekeren (29 jaar oud)
  • Betrouwbaarheid is altijd afhankelijk van de auto, maar het liefst vermijd ik modellen die bekend staan om problemen en duur zijn in onderhoud
  • De auto moet nog wel zo'n 10 jaar meegaan. Ik ga er even vanuit dat ik er rond 250.000 KM vanaf wil. Bij 7.500 x 10 = 75.000 km. Dus max 175.000 km op de teller bij aanschaf
Afvallers
  • Elektrische auto's
  • Diesels
Vragen
  • Het A-segment ziet er interessant uit qua onkosten en lijkt het meest aan te sluiten bij mijn voorkeuren. Is 60 - 75 PK genoeg om een beetje comfortabel door het buitenland te cruisen of moet ik dan echt richting het B/C-segment kijken?
  • Ik heb begrepen dat de meeste auto's uit het A-segment zijn voorzien van een robot-automaat. Zijn deze auto's de moeite waard om te proefrijden en zitten hier nog grote verschillen tussen?
  • Is het misschien slimmer om te kijken naar wat goedkopere oude modellen om mijn eerste kilometers in te maken?
  • Naar welke merken/modellen zou je kijken als je in mijn schoenen zou staan en waarom?
Alvast bedankt voor jullie tijd!

Gezien de specificaties en wensen, zou ik voor een B-segment auto gaan, zeker als je ermee naar het buitenland wil. Een Toyota Yaris hybrid lijkt me in dit geval de meest optimale keuze. Altijd automaat, en oer betrouwbaar, ook op leeftijd. Op gaspedaal.nl staan er ruim 200 voor € 12500 of minder. Wel vaak ouder dan 2016. Wil je toch liever een A-segmenter, dan is een Hyundai I10 met 1,1 4 cilinder motor een goede keuze. Als automaat heeft ie een echte 4 traps automaat met koppelomvormer.

Auto's met gerobotiseerde versnellingsbak zou ik afraden. Rijden kan - letterlijk- een schokkende ervaring zijn. En de schakelmomenten knijpen de motor grotendeels dood. En bij storing aan de elektronica, sta je stil, ook al als de bak mechanisch helemaal in orde.

Laatst bewerkt:
Met deze wensen zou ik in het A of B segment kijken.
De Toyota Yaris is al genoemd.

Leuke en betrouwbare opties in het A segment vind ik de Fiat 500, Fiat Panda, Renault Twingo en Smart Forfour, en Opel Karl. In de 500 en Twingo heb ik zelf gereden.

De 500 en Panda hebben wel een halfautomaat, maar die viel mij erg mee, en er is veel aanbod. En er zijn niet veel problemen.

In de Twingo 3 en technisch identieke Forfour zit een hele moderne automaat met dubbele koppeling, kwalitatief zijn het goede auto's.(ik moet wel zeggen dat de elektrische Renault Twingo en Smart Forfour fijner zijn dan de benzine varianten, vanwege de gewichtsverdeling.)

Over het algemeen biedt een auto uit het B segment meer comfort op de grote weg.
Goede en betaalbare opties zijn bv de Opel Corsa, Renault Clio, Dacia Sandero.

In het A en B segment in deze prijsklasse is er niet heel veel aanbod in automaten. Kijk ook gewoon wat de beste deal is.
Beter bij een degelijke garage in de buurt met eigen werkplaats, dan een vage handelaar ver weg.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties. Op mijn lijstje staan momenteel de volgende modellen. Ik neig inderdaad toch erg richting het B-segment.
  • Toyota Yaris 2011 - 2020 1.5 Hybride
  • Renault Twingo/Smart ForFour 2014 - 2024 0.9
  • Renault clio 2012 - 2018 1.2
  • Ford Fiesta 2017 - 2023 1.0
De Ford is niet genoemd maar als ik rondkijk op internet is iedereen erg lovend over dit model. De Hyundai i10 vind ik toch erg duur voor wat je krijgt, lijkt momenteel erg overgewaardeerd en de Fiat... kwestie van smaak denk ;)

Ik denk dat ik hier wel mee uit de voeten kom. Tips zijn nog altijd welkom!

Het aanbod automaten in A en B segment is binnen je budget niet heel groot.

Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor B segment. Dat kost misschien net iets meer in de maandelijkse lasten, maar je hebt wel ook echt 'meer' auto om je heen.

Een beetje kijkend ook naar eigen voorkeur, heb ik de volgende suggesties voor je geselecteerd:

Renault Clio:

Suziki Baleno:

Opel Corsa:

Ford Fiesta:

Tot slot nog 1 optie 'buiten budget' maar persoonlijk vind ik het een erg fijne en volwassen auto, die goed in zijn uitrusting zit in deze FR uitvoering:

Seat Ibiza:

Eerder aangehaalde Yaris is ook een prima en vast heel verstandige optie, maar spreekt mij niet zo aan.

Als je een goede deal wil , zal ik voor de vergeten Nissan micra bouwjaar 2013-2017 gaan, die heeft een cvt automaat (traploos) de 98 pk met turbo https://www.autowereld.nl/nissan/mi...4.1928946864.1709765078-1061012555.1558197801 is zeldzaam in de micra maar de 80 pk uitvoering staan wel genoeg te koop. https://www.gaspedaal.nl/nissan/micra/automaat?pmax=12500&srt=bj-d

De Opel Karl heeft helaas een half automaat , zijn Koreaanse tweelingbroer heeft wel een cvt automaat , maar is hier nooit verkocht. De Corsa heeft 9 van de 10x ook een half automaat, de vol automaat is vaak import een NL moet je met een lampje zoeken , een dacia Sandero binnen jouw budget heeft ook een half automaat.

De Suzuki baleno die al is genoemd is ook een betrouwbare keuze de gewone heeft een cvt automaat en de turbo uitvoering een 6 traps vol automaat

wellicht heb je de verkeerde generatie i10 te koop zien staan en kijk dan ook gelijk of de i20 of een kia picanto of rio nog wat voor je is. Bij de i10 en picanto wel checken of de automaat een p-stand heeft , want ze zijn later over gestapt op half automaten

De Mitsubischi space star is wellicht niet je smaak, maar die is redelijk opgeknapt bij elke facelift en heeft een cvt automaat.

Mocht je liever wat ouder en goedkoper willen rijden dan is wellicht de Suzuki Splash /2e generatie opel Agila , Nissan Pixo/ Suzuki alto of een oudere generatie i10/ picanto/rio of de voorganger van de i10/i20 een late Hyundai Atos/getz/accent. Deze oudere modellen hebben allen een 4-traps vol automaat.

De Toyota yaris van de 2e generatie en de aygo hebben ook een half automaat, terwijl concerngenoot Daihatsu wel bleef bij vol automaten.

Laatst bewerkt:
Beste leden,

Binnenkort zal ik mijn praktijkexamen afleggen en (hopelijk) in het bezit zijn van mijn roze papiertje. Ik ben mij alvast aan het oriënteren op opties als eerste auto. De auto zal voornamelijk gebruikt worden voor kleine afstanden, denk aan woon-werk (20 km) 2x per week, boodschappen etc. Regelmatig zal de auto ook wat meer kilometers afleggen voor familiebezoek, uitjes en vakanties. 5.000 - 7.500 km per jaar schat ik. Graag maak ik gebruik van jullie ervaring en expertise om de betere opties tussen de vele occasions te vinden, zelf heb ik namelijk 0 affiniteit met auto's.

Gewenste eigenschappen
  • Automaat (rijbewijs code 78)
  • Comfortabele zit, achterin is niet belangrijk (geen kids)
  • Goed uitgerust met zaken zoals; Cruise control, bluetooth, navigatie, AC en redelijk goede audio
Voorkeuren
  • Rond de €12.500
  • Bouwjaar vanaf +/- 2016
  • Wegenbelasting +/- €40 p.m.
  • Goedkoop te verzekeren (29 jaar oud)
  • Betrouwbaarheid is altijd afhankelijk van de auto, maar het liefst vermijd ik modellen die bekend staan om problemen en duur zijn in onderhoud
  • De auto moet nog wel zo'n 10 jaar meegaan. Ik ga er even vanuit dat ik er rond 250.000 KM vanaf wil. Bij 7.500 x 10 = 75.000 km. Dus max 175.000 km op de teller bij aanschaf
Afvallers
  • Elektrische auto's
  • Diesels
Vragen
  • Het A-segment ziet er interessant uit qua onkosten en lijkt het meest aan te sluiten bij mijn voorkeuren. Is 60 - 75 PK genoeg om een beetje comfortabel door het buitenland te cruisen of moet ik dan echt richting het B/C-segment kijken?
  • Ik heb begrepen dat de meeste auto's uit het A-segment zijn voorzien van een robot-automaat. Zijn deze auto's de moeite waard om te proefrijden en zitten hier nog grote verschillen tussen?
  • Is het misschien slimmer om te kijken naar wat goedkopere oude modellen om mijn eerste kilometers in te maken?
  • Naar welke merken/modellen zou je kijken als je in mijn schoenen zou staan en waarom?
Alvast bedankt voor jullie tijd!
Wat een fantastisch fijne openingspost! Een helder en duidelijk verhaal - zo hoort het :) Met zo'n duidelijk verhaal krijg je de beste adviezen.

Bedankt voor jullie reacties. Op mijn lijstje staan momenteel de volgende modellen. Ik neig inderdaad toch erg richting het B-segment.
  • Toyota Yaris 2011 - 2020 1.5 Hybride
Net zoals veel andferen hier lijkt me de Yaris een uitstekende keuze. Betrouwbaar, rijdt goed, zuinig en een hele goede restwaarde. Ga er eens eentje proefrijden, zou ik zeggen.
Misschien is dit een leuke?

• Renault Twingo/Smart ForFour 2014 - 2024 0.9
Een leuke auto, als het de auto voor erbij is of je alleen stadsverkeer rijdt. Andere auto's in het A-segment zijn comfortabeler. Ik zou deze laten staan als je ook een wat flinkere rit naar het buitenland wil maken.

• Renault clio 2012 - 2018 1.2
De Clio is top maar vooral met de 0.9 motor en die heb je niet als automaat. Volgens mij was de 1.2 TCE uit deze jaren juist niet zo goed.

• Ford Fiesta 2017 - 2023 1.0
Ik weet niet hoe de automaten zijn in de Fiesta's - wie weet hier meer van?

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken:

Honda Jazz
Ongeveer net zo betrouwbaar als de Yaris en de derde generatie (vanaf 2014) ziet er best leuk uit. Ze zijn alleen relatief prijzig.
Dit exemplaar heeft veel kilometers gereden maar is wel relatief jong, staat bij een Honda dealer en ziet er tof uit: https://www.autowereld.nl/honda/jaz...vi-trekhaak-1e-eigenaar-39326556/details.html
Omdat je toch niet zoveel kilometers maakt en dit hele degelijke auto's zijn, kan dit exemplaar met deze hoge kilometerstand toch de moeite waard zijn.

Mazda 2
De Mazda 2 heeft ook een conventionele automaat en rijdt erg fijn. Er is weinig aanbod en wat er is is relatief duur, maar dan krijg je wel een hele leuke, betrouwbare auto waar door de dealer nog Carplay/Android Auto in te activeren is.

Suzuki Swift
De Swift vanaf 2017 is met een CVT automaat geleverd en dat is prima. Een leuke en lichte auto en deze kilometerstand is prima voor jouw gebruik.

Ik zou je wel aanraden eens met een CVT te rijden en met een conventionele automaat.
Ik vind een CVT met zijn geloei ontzettend vervelend rijden. Carwow had vandaag een Lexus van 113.000£ (125.000€) in de test, duur beestje dus. Maar zelfs in zo'n peperdure auto werkte die CVT enorm storend. Maar het kan zijn dat het jou wel bevalt uiteraard.
Veel succes met het behalen van je rijbewijs!

Jazz, Baleno, Swift, Yaris. Allemaal prima keuzes.

Zo een hippe dubbel koppeling Automaat zoals in een clio (edc) of fabia-ibiza-polo (dsg) heeft ook weer z'n risico's.

Ik vind de Automaat uit de fiesta echt niet fijn, dan veel liever een cvt.

Mensen die met een lexus v6 last hebben van een loeiende motor icm de cvt kunnen gewoon niet rijden.

kunnen gewoon niet rijden.
exact wat ik denk van iedereen die met 1 of andere vorm van automaat rijdt ;)

En die auto van Lexus was - geloof het of niet voor dat geld- geen V6 maar een 2.5 4 cylinder met Turbo en voorwielAD, gebouwd voor VIP luxevervoer. Zelfs met een ton aan isolatie en een partitie wand tussen voor- en achteraan kon je het gebrul nog duidelijk horen bij kickdown :oops:

Nou er zijn mensen die wel eens invoegen op de snelweg en daar moet je soms vaart maken om er tussen te komen.

Dan anticipeer je dus niet.. en met 2.5 met turbo heb je met half gas ook meer dan zat om in te voegen als je even zat te slapen.

Met een Swift of Yaris zul je dat wel kunnen hebben, maar daar zul je met de handbak ook wel eens toeren (‘herrie’) maken.

Dan anticipeer je dus niet.. en met 2.5 met turbo heb je met half gas ook meer dan zat om in te voegen als je even zat te slapen.

Met een Swift of Yaris zul je dat wel kunnen hebben, maar daar zul je met de handbak ook wel eens toeren (‘herrie’) maken.
Anticiperen, zit je wel eens op de weg? Het is tegenwoordig zo druk dat antciperen geen nut heeft en je gas moet geven om er tussen te komen.

Ford, (en Volvo) kwamen in 2008 al met de Powerschift automaten. Ze waren erg vroeg met de automaten met dubbele koppeling. Ze kenden toen veel kinderziektes .

Een Fiesta vanaf 2017 heeft een sterk verbeterde versie, en zou prima kunnen. De Fiesta heeft een natte distributieriem, de motor is gevoelig voor op tijd olie verversen met de juiste olie,
en bij de koeling is gevoelig voor lekkages. Koop er dus een die goed en regelmatig is onderhouden. Het vervangen van de distributieriem is relatief kostbaar

Als je bij de Renault Clio 4 een faceliftmodel kiest (vanaf 2016), heb je en een mooier interieur met hoogwaardiger materialen,
een betere afwerking, en een sterk verbeterde 1.2 motor.
De kinderziektes als inhouden en een hoog olieverbruik waren toen opgelost.

Nog veel mooier is een Clio 5 ( vanaf 2019) met 1.3 en 7 traps 7DCT300 automaat ( natte koppeling) Die heb ik zelf, maar vind je alleen niet binnen het budget. Is echt een aanrader.
Ik heb de auto nu bijna 4 jaar, en is de praktijk een comfortabele, fijne, bijzonder betrouwbare en degelijke auto.
(Mercedes gebruikt de zelfde motor en automaat in de A, B, CLA en GLA.)
In de lichte Clio heeft de techniek het gewoon erg makkelijk, omdat de techniek ook ontwikkeld is voor auto's die veel zwaarder zijn, en veel meer vermogen hebben.

Bij de Renault Twingo 3 en technisch identieke Smart Forfour,
heb je een betrouwbare 0,9 CC 3 cilindermotor met indirecte injectie , en een moderne 6 traps automaat met dubbele koppeling. De aandrijving en motor zitten achterin.
Dat zorgt voor een auto met hele korte draaicirkel, en wendbare en vlotte auto, erg fijn in de stad.
Nadeel is dat ze windgevoeliger zijn. Als je veel op de grote weg rijdt is dat niet fijn. ESP is zeker van meerwaarde.
De elektrische aandrijving vind ik zelf het fijnste.

Laatst bewerkt:
Als je de kickdown moet gebruiken in een auto met 300pk of meer doe je iets verkeerd.
Er zit wel verschil tussen moeten en willen. Ik vind het af en toe wel leuk om het gaspedaal even helemaal naar beneden te trappen. Helaas geen 300 pk maar slechts 245.

Er zit wel verschil tussen moeten en willen. Ik vind het af en toe wel leuk om het gaspedaal even helemaal naar beneden te trappen. Helaas geen 300 pk maar slechts 245.

Zeker, maar die mensen kopen (vaak) geen (Lexus) (hybride). Ondergetekende incluis.

Ik zou voor de Mazda 2 gaan. Betrouwbaar, zuinig en compleet uitgerust. Ziet er ook nog wel aardig uit. Qua budget zou dat net moeten kunnen, maar 't is krap aan
De vaak genoemde Yaris heeft een cvt in combinatie met een behoorlijk hoogtoerige motor. Maak eens een lange proerit met zo'n Yaris, en bepaal of het wat voor jou is.
Mocht je na de proefrit nog niet afgeknapt zijn op het hysterische geloei van de motor bij het optrekken, dan is de Yaris ook een goede keuze.

Terug
Bovenaan