Limi
Net ingestapt
Beste leden,
Binnenkort zal ik mijn praktijkexamen afleggen en (hopelijk) in het bezit zijn van mijn roze papiertje. Ik ben mij alvast aan het oriënteren op opties als eerste auto. De auto zal voornamelijk gebruikt worden voor kleine afstanden, denk aan woon-werk (20 km) 2x per week, boodschappen etc. Regelmatig zal de auto ook wat meer kilometers afleggen voor familiebezoek, uitjes en vakanties. 5.000 - 7.500 km per jaar schat ik. Graag maak ik gebruik van jullie ervaring en expertise om de betere opties tussen de vele occasions te vinden, zelf heb ik namelijk 0 affiniteit met auto's.
Gewenste eigenschappen
Binnenkort zal ik mijn praktijkexamen afleggen en (hopelijk) in het bezit zijn van mijn roze papiertje. Ik ben mij alvast aan het oriënteren op opties als eerste auto. De auto zal voornamelijk gebruikt worden voor kleine afstanden, denk aan woon-werk (20 km) 2x per week, boodschappen etc. Regelmatig zal de auto ook wat meer kilometers afleggen voor familiebezoek, uitjes en vakanties. 5.000 - 7.500 km per jaar schat ik. Graag maak ik gebruik van jullie ervaring en expertise om de betere opties tussen de vele occasions te vinden, zelf heb ik namelijk 0 affiniteit met auto's.
Gewenste eigenschappen
- Automaat (rijbewijs code 78)
- Comfortabele zit, achterin is niet belangrijk (geen kids)
- Goed uitgerust met zaken zoals; Cruise control, bluetooth, navigatie, AC en redelijk goede audio
- Rond de €12.500
- Bouwjaar vanaf +/- 2016
- Wegenbelasting +/- €40 p.m.
- Goedkoop te verzekeren (29 jaar oud)
- Betrouwbaarheid is altijd afhankelijk van de auto, maar het liefst vermijd ik modellen die bekend staan om problemen en duur zijn in onderhoud
- De auto moet nog wel zo'n 10 jaar meegaan. Ik ga er even vanuit dat ik er rond 250.000 KM vanaf wil. Bij 7.500 x 10 = 75.000 km. Dus max 175.000 km op de teller bij aanschaf
- Elektrische auto's
- Diesels
- Het A-segment ziet er interessant uit qua onkosten en lijkt het meest aan te sluiten bij mijn voorkeuren. Is 60 - 75 PK genoeg om een beetje comfortabel door het buitenland te cruisen of moet ik dan echt richting het B/C-segment kijken?
- Ik heb begrepen dat de meeste auto's uit het A-segment zijn voorzien van een robot-automaat. Zijn deze auto's de moeite waard om te proefrijden en zitten hier nog grote verschillen tussen?
- Is het misschien slimmer om te kijken naar wat goedkopere oude modellen om mijn eerste kilometers in te maken?
- Naar welke merken/modellen zou je kijken als je in mijn schoenen zou staan en waarom?