Advies gevraagd: Aanschaf station occasion

Joshua BF

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een station occasion.

Ik heb me wel enigszins verdiept, maar kom er daardoor juist achter dat ik echt niet de kennis over auto's heb die ik zou willen hebben om een weloverwogen keuze te maken, vandaar mijn hulpvraag.

De eisen waaraan de auto moet voldoen:
- station dus, ik ben muzikant/toetsenist, wil mijn piano's mee kunnen nemen. Dat de bank dan deels plat moet is onvermijdelijk, maar bij mijn huidige 207 hatchback moet ook de passagiersstoel naar voren worden geklapt, dat is niet meer wenselijk.
- een auto waarmee ik lang kan doen. Wil hem liefst aanschaffen onder de 100k km, en het zou fijn zijn als de auto met gemak de 300k+ kan halen, liever nog een tandje meer. Ik snap ook wel dat het altijd een gok blijft, maar ik hoor bijvoorbeeld verhalen dat Franse auto's na een aantal gereden kilometers problemen in de elektronica krijgen etc. In hoeverre zijn zulke verhalen waar? Onderhoud houd je natuurlijk altijd, ook dat snap ik, maar ik wil liever niet om de haverklap voor 1000 euro's aan garagekosten hebben.
-Wat vermogen is ook wel fijn, om een caravan door de Alpen te kunnen trekken.
-benzine

Budget is ca. 10.000 tot 15.000 euro's, voor een auto met <100.000 km op de teller.
Met deze eisen (en een stiekeme voorliefde voor het merk) kwam ik eerst bij de Volvo v50 uit, onverwoestbaar naar mijn idee. Totdat ik begreep dat juist in o.a. De volvo v40, v50 een ander motorblok zit die problemen kan gaan geven met olieverbruik. De v70 is een maatje te groot voor de vrouw.
De Renault megane leek me ook een optie, ook een mooie auto, maar Frans, en die hebben een naam...
Een alternatief leek mij de Audi A4 station. Hier weet ik verder weinig details over.

Nu zie ik langzaam door de bomen het bos niet meer.
Is er een top 5 samen te stellen met bovenstaande daarin meegenomen?
Ik ben erg benieuwd naar jullie expertise!
Alvast bedankt!
 
Je hebt er zo te zien al goed over nagedacht, maar ik zie vooroordelen die niet echt kloppen met de werkelijkheid.
De laatste jaren is wel gebleken dat een Renault Megane doorgaans een stuk betrouwbaarder is dan een Audi/Volkswagen?Seat/Skoda, om maar wat te noemen.

Als je als eis hebt dat je zo probleemloos mogelijk de 300.000 km wilt halen dan zou je kunnen kijken naar een hybride Toyota, bijvoorbeeld Toyota Auris Touring Sports of Toyota Prius, die zijn heel betrouwbaar en halen normaliter hoge kilometerstanden zonder heel hoge kosten, al kun je natuurlijk altijd pech hebben met een auto.
Hoeveel km rijd je naar verwachting ongeveer per jaar? En rijd je wel eens met een aanhanger (hybride valt dan vaak af)?
Dat mist nog bij je situatie, maar dat kan wel bepalend zijn voor wat het beste past qua brandstof.
 
Ik zit nu rond de 20/25000km per jaar.
Nu heb ik geen trekhaak, dus helemaal geen aanhanger om te trekken. Dat zal op termijn dan vooral af en toe een karretje naar de stort zijn, en een caravan in de zomervakantie. Dat is nu nog toekomst muziek, maar goed, ik hoop de auto (mits die goed bevalt uiteraard) ook wel zo'n 10 jaar te kunnen blijven rijden.

Ik besef inderdaad dat je altijd en pechgeval kan krijgen, of net dat ene exemplaar kunt treffen waar altijd maar problemen blijven komen, maar hoop (net als iedereen) dat ik dan net niet die uitzondering aanschaf &#128512;
 
Je moet denk ik goed overwegen of die trekhaak ( en eventuele caravan door de bergen ) nu wel of niet gaat gebeuren en echt nodig is.
Voor dit budget rij je namelijk makkelijk een recente C-segmenter station. Voor normaal Nederlands gebruik is een 3-cilinder met zeg 100-110 pk dan ruim voldoende. Wil je echt met een caravan op pad later dan gaat dat niet werken en zal je moeten kijken naar sterkere ( en duurdere en zwaardere en oudere ) 4-cilinders met wat meer pk's. Dat laatste zou erg zonde zijn als er helemaal nooit iets achter zou komen te hangen.

Voorbeeld recente 3-cilinder :
Opel Astra 2017 - 32.000 kilometer

In principe kan je iedere recente C-segmenter kiezen.
De door jou genoemde V50 is overigens erg krap voor zijn segment, ook een A4 is niet de allergrootste, dan is een Opel Astra of Ford Focus of Renault Megane echt wel iets ruimer. Maar iedere station zal uiteraard groter zijn dan een 207 HB.

Veel succes. (y)
 
Zoals ook Total loss ook aangeeft: ik zou even heel goed nadenken of en wanneer je verwacht met de caravan achter de auto te gaan. En ook voor die rit af en toe met een karretje: ik denk namelijk dat een Toyota hybride goed bij je wensen aansluit, maar je mag er niets (of nauwelijks: 349kg met een Auris hybride bijv.) mee trekken.

Voor een keer dat karretje is het waarschijnlijk mogelijk even een auto van een vriend/kennis/familielid te lenen, en anders is er nog altijd Snappcar waar je voor weinig een dagje een auto huurt. Ook voor de vakantie met de caravan zou Snappcar een uitkomt kunnen zijn: tegen redelijke prijzen heb je dan een prima trekauto (meestal een stuk voordeliger dan bij een normaal verhuurbedrijf). Ga je 1x per jaar voor een week of 2 met de caravan weg en heb je dan voor je eigen kilometers een zuinige auto waar weinig aan kapot gaat dan kan dat huren voor 2 weken makkelijk uit. Zelf rijd ik ook een Auris hybride station: super fijne auto, eigenlijk overall de fijnste auto die ik tot nu toe heb gehad als ik alle aspecten (dus ook kosten) meeneem. Ook hebben wij een flinke caravan van 1700kg die ik hiervoor met een V70 D5 trok, echter die auto was zo duur om te rijden, voor 2 weken per jaar met de caravan dat ik die heb weggegaan voor de Auris. Voor de vakantie heb ik daarna op Snappcar gekeken en voordat ik daar een huurdeal had gemaakt kwam mijn vader ermee dat ze in augustus toch niet met hun caravan op pad gingen dus dat we de auto's wel konden wisselen in die periode. Dus met zijn X3 op pad geweest. Er is wel een Toyota hybride die flink mag trekken: de RAV4 AWD hybride, die gaat er hier ook zeker komen, maar de prijs mag nog iets zakken, dus dit jaar nog een keer de X3 mee.

Kijk dus op deze manier ook even naar alternatieve opties voor sporadisch een aanhanger en 2 weken per jaar een caravan (die je nu nog niet hebt).

Dan nog even over de kilometerstand: staat je daar niet op blind, liever een aantoonbaar goed onderhouden auto met wat meer kilometers erop dan een met minder waar dit niet het geval is. Verder heeft een auto die relatief jong is en wat meer kilometer heeft gelopen vooral lange afstanden gereden en dat betekent veel snelweg met warmte motor en relatief weinig slijtage. Ik let altijd meer op hoe het interieur er nog uitziet, dat zegt ook veel over de vorige gebruiker(s). Zo had mijn ex lease Auris hybride ruim 50K per jaar gelopen toen ik hem kocht (hij was toen 2,5 jaar oud met 126K gelopen): maar hij zag er van binnen nog als nieuw uit. Ondertussen bijna 180K op de teller en hij rijdt nog als nieuw :) DIt soort auto's gaan trouwens met gemak over de 3 ton heen en nog veel verder, juist als je hem voldoende gebruikt blijft de hybride accu in optimale conditie. Verder zijn ze altijd met automaat, en dan van een soort waar eigenlijk ook weinig aan kapot kan.

Kijk dit topic even helemaal door: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5946201

Qua uitrustig is een Lease Pro of (Lease) Executive lekker luxe uitgerust met o.a. luxere bekleding, stoelverwarming, betere auto. Bijv.:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1576196544-toyota-auris-touring-sports-1-8-hybrid-lease-pro-o-a-lede.html

En heel toevallig is dat dezelfde garage (handelaar) als waar ik de mijne heb gekocht.

Maken deze zaken je niet zoveel uit dan kun je ook voor de wat simpere versies gaan:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1567824360-toyota-auris-1-8-hybrid-asp-btw-auto.html

Die hebben verder ook alle dingen die je echt nodig hebt wel aan boord, ik vond zelf alleen de bekleding erg lelijk in die standaard versies.

Ik zou vooral eens een Auris hybride station gaan bekijken en testen. Ook andere genoemde opties zoals een 308/Megane kunnen zeker aansluiten bij je wensen, maar die zijn hierboven al toegelicht dus ik wilde de Auris hybride optie belichten :). Verder sluit ik me bij bovenstaande forum genoten aan: lievere een recente Franse auto dan een uit de VAG stal.
 
Wat is dat toch met die Toyota Auris Hybrid zendelingen die iedereen in zo'n ding willen praten :rolleyes:? Dan kan je wel allerlei opties gaan bedenken om vooral in een Toyota Hybrid te gaan rijden maar ik denk dat heel veel mensen daar helemaal niet op zitten wachten.
Als je dan een Auris aanraadt lijkt me de 1.2 T een beter advies

Ik zou wel een auto kiezen die een aanhanger kan trekken als je graag 10 jaar met je auto wil doen. Het is duurder om tussendoor een andere auto te kopen als je toch die caravan koopt of aanhanger wil gebruiken. Een trekhaak monteren kost al gauw 500 euro.

Ik zou eens naar een Focus 1,0 Ecoboost 125pk of 150pk kijken. Voorbeeld:

Complete Focus 1.0 125pk met trehaak, 85.000 km, 13.940 Eur
 
Een Volvo V50 is eigenlijk al een oude auto, ik vond zelf de auto tegen vallen, en had er meer van verwacht. En onverwoestbaar is misschien zijn reputatie maar onderhuids is het gewoon een Ford Focus. Waar overigens niet veel mis mee is. De kwaliteit is gewoon vergelijkbaar met een Ford Focus.

De Renault Mégane 4 en 3 zijn goede auto's, let wel even op de de 1.2 TCe in de Mégane 3 ( let op dat de auto alle updates heeft en regelmatig en goed is onderhouden), ik zou eerder een 1.6 16V of een 1.4 TCe kiezen, of toch gewoon een 1.5 DCI omdat die heel goedkoop en zuinig zijn. De Peugeot 308 (2) is ook een prima optie.

Ik zou ook zeker de Kia Ceed vanaf 2012 op de lijst zetten en de Hyundai I30, dit zijn hele goede en betrouwbare auto's.
 
Een simpele auto gaat op de lange termijn geld besparen. Liever geen turbo, automaat, schuifdak, xenon, led, groot navi scherm etc.
Een Aziaat zonder turbo is een goeie gok.

Een andere aanpak is wat ouder inkopen, geen allrisk premie, schades lekker laten, doorgaans zijn deze auto's ook wat lichter. Over vijf jaar koop je weer iets anders, dan wel met trekhaak, 7 zits of wat je dan ook nodig hebt.

Heel lang willen doen met een auto is nobel en slim, maar het moet niet de investering zo hoog maken dat je meteen platzak bent.
 
V0RQ zei:
Een simpele auto gaat op de lange termijn geld besparen. Liever geen turbo, automaat, schuifdak, xenon, led, groot navi scherm etc.
Een Aziaat zonder turbo is een goeie gok.

Een andere aanpak is wat ouder inkopen, geen allrisk premie, schades lekker laten, doorgaans zijn deze auto's ook wat lichter. Over vijf jaar koop je weer iets anders, dan wel met trekhaak, 7 zits of wat je dan ook nodig hebt.

Heel lang willen doen met een auto is nobel en slim, maar het moet niet de investering zo hoog maken dat je meteen platzak bent.

Zoiets?

https://youtu.be/V2jtQ9eSWgw
 
Wat is dat toch met die Toyota Auris Hybrid zendelingen die iedereen in zo'n ding willen praten eye rolling smiley? Dan kan je wel allerlei opties gaan bedenken om vooral in een Toyota Hybrid te gaan rijden maar ik denk dat heel veel mensen daar helemaal niet op zitten wachten.

Helemaal mee eens, tikkie fanatieker nog dan de Colt, Civic en Meganebrigade. Maakt de 'advies'topics wel overzichtelijk.
Vwb het advies om iets te kopen waar niets in zit omdat het dan ook niet stuk kan gaan, wil je werkelijk 10jr afzien om het risico van stukgaan uit te sluiten? Met zo'n instelling kan je er misschien beter meteen maar een einde aan maken, je zal eens wat tegenslag hebben...
Je zou ook nog naar wat hatchbacks kunnen kijken evt, als je de ruimte alleen vior de piano's nodig hebt.
 
Tot zover al heel erg bedankt voor alle uitgebreide reacties!

De megane heb ik altijd al mooi gevonden, maar Frans dus uitgesloten van deelname.

Ik begrijp hier dat dit onterechte vooroordelen zijn, en wil me dan ook meer in die auto verdiepen.

Bedankt ook om de alternatieven aan te stippen als het kopen van een minder krachtige auto en een eventuele caravantrekker te huren. Dit gaat hem toch niet worden, wij zijn fanatieke kampeerders, die caravan gaat er vermoedelijk niet al te lang na de auto komen en daarnaast heb ik ook niet zoveel zin in dat 'gedoe'.

Dan nog wel een vraag die waarschijnlijk ook weer mijn beperkte kennis weergeeft:
Ik zie de megane estate, en ik lees her en der wat over de megane III.
Zijn er nog inhoudelijk/technische aspecten waar ik specifiek op moet letten of zitten die vooral in uiterlijkheden?
 
de Mégane 1.2 turbo verdient aandacht

Jammer trouwens dat je algemeen reageert op de persoonlijke aandacht die je krijgt.

Zal het zelfde zijn als jij een vraag stelt en iedereen zegt, staat wel ergens in het forum.
 
Auto encyclopedie zei:
Jammer trouwens dat je algemeen reageert op de persoonlijke aandacht die je krijgt.

Zal het zelfde zijn als jij een vraag stelt en iedereen zegt, staat wel ergens in het forum.

Het spijt me dit te lezen, dit is totaal niet mijn bedoeling geweest. Zoals gezegd waardeer ik het juist enorm, maar ik zag/zie de meerwaarde niet om onder elke post een berichtje: 'dankjewel' te posten. Ik kom net weer online na gisteren niet meer gecheckt te hebben of er nog gereageerd was.

Nogmaals, misschien heb ik totaal verkeerd ingeschat hoe dit overkomt, dan spijt me dat oprecht.
 
Laat je alsjeblieft geen schuldgevoel aanpraten, niet iedereen is even fanatiek met reageren zoals sommige stamgasten op dit forum. Een algemene terugkoppeling zoals jij doet is al meer dan wat we in de meeste gevallen krijgen (y)

Wat voor soort caravan gaat er achter? Heb je al een idee hoe groot/zwaar?
 
Een bedankje gaat het niet om, het gaat er om of je de voorgestelde sugesties wel of niet wat vind en dat je op vragen ingaat. Ik zeg wat meerdere hier denken en het ergste is dat er mensen afhaken met mee zoeken, maar geen man over boord, blijven nog genoeg anderen over die nog wel meedenken.
 
Joshua BF zei:
Tot zover al heel erg bedankt voor alle uitgebreide reacties!

De megane heb ik altijd al mooi gevonden, maar Frans dus uitgesloten van deelname.

Ik begrijp hier dat dit onterechte vooroordelen zijn, en wil me dan ook meer in die auto verdiepen.

Bedankt ook om de alternatieven aan te stippen als het kopen van een minder krachtige auto en een eventuele caravantrekker te huren. Dit gaat hem toch niet worden, wij zijn fanatieke kampeerders, die caravan gaat er vermoedelijk niet al te lang na de auto komen en daarnaast heb ik ook niet zoveel zin in dat 'gedoe'.

Dan nog wel een vraag die waarschijnlijk ook weer mijn beperkte kennis weergeeft:
Ik zie de megane estate, en ik lees her en der wat over de megane III.
Zijn er nog inhoudelijk/technische aspecten waar ik specifiek op moet letten of zitten die vooral in uiterlijkheden?

Duidelijk, dan zeker voor een fatsoenlijke trekauto gaan, en dus niet de hybride die ik voorstelde. Dan is het inderdaad van belang om in te schatten voor wat voor caravan je ongeveer wilt gaan en wat daar het gewicht dus van zal zijn, anders is het lastig een geschikte auto te adviseren, zo hebben we zelf een caravan van 1700kg, dat sluit veel auto's uit. Voor veel gezinscaravans zie je dat 1500kg een vrij normaal gewicht is, al zijn er ook nog wel wat lichtere modellen verkrijgbaar. Als je daar wat meer info over kunt geven zoeken we natuurlijk graag nog even voor je mee. Daar is deze forumsectie namelijk voor :)
 
Dreamer zei:
Joshua BF zei:
Tot zover al heel erg bedankt voor alle uitgebreide reacties!

De megane heb ik altijd al mooi gevonden, maar Frans dus uitgesloten van deelname.

Ik begrijp hier dat dit onterechte vooroordelen zijn, en wil me dan ook meer in die auto verdiepen.

Bedankt ook om de alternatieven aan te stippen als het kopen van een minder krachtige auto en een eventuele caravantrekker te huren. Dit gaat hem toch niet worden, wij zijn fanatieke kampeerders, die caravan gaat er vermoedelijk niet al te lang na de auto komen en daarnaast heb ik ook niet zoveel zin in dat 'gedoe'.

Dan nog wel een vraag die waarschijnlijk ook weer mijn beperkte kennis weergeeft:
Ik zie de megane estate, en ik lees her en der wat over de megane III.
Zijn er nog inhoudelijk/technische aspecten waar ik specifiek op moet letten of zitten die vooral in uiterlijkheden?

Duidelijk, dan zeker voor een fatsoenlijke trekauto gaan, en dus niet de hybride die ik voorstelde. Dan is het inderdaad van belang om in te schatten voor wat voor caravan je ongeveer wilt gaan en wat daar het gewicht dus van zal zijn, anders is het lastig een geschikte auto te adviseren, zo hebben we zelf een caravan van 1700kg, dat sluit veel auto's uit. Voor veel gezinscaravans zie je dat 1500kg een vrij normaal gewicht is, al zijn er ook nog wel wat lichtere modellen verkrijgbaar. Als je daar wat meer info over kunt geven zoeken we natuurlijk graag nog even voor je mee. Daar is deze forumsectie namelijk voor :)
Wel in de gaten houden dat je niet over het maximale totaal toegestane gewicht van een B-rijbewijs heen gaat. Bij een caravan die maximaal 1700 kg weegt mag je auto maximaal 1800 kg wegen, anders heb je een E achter B nodig. Ook al laad je de auto/caravan niet eens vol, het gaat om wat die maximaal mag wegen, niet om het werkelijke gewicht. Zo mag mijn Insignia 1600 kg trekken, maar als ik achter het stuur zit, mag de aanhanger maar een maximaal toegestaan gewicht hebben van 1185 kg. Ook al ligt er niets in de aanhanger, rijden met een aanhanger die maximaal 1600 kg zou mogen wegen zou betekenen dat ik geen geldig rijbewijs heb.
 
Hoe rekbaar is je budget? Als je lang met je auto wil doen is een jonge auto het beste. Vanaf 2018 levert Renault een 1.3 4 cilinder in de Megane met 115/140 of 163 pk. Dit is een modern blok ontwikkeld in samenwerking met Mercedes en zie je in veel modellen zitten. Ik heb zelf de 140 pk in een Grand Scenic rijden en het rijdt goed. Gezien je caravan verhaal zou ik de 140 pk adviseren, maar die is nog boven budget. De 115 pk zal ook wel voldoen en daar staan een aantal van te koop.

Zuinig is het blok sowieso, ik rij rond de 1 op 14 inclusief veel korte stukken, met een Megane zal dat veel zuiniger zijn.

Voorbeeldje: https://www.autotrack.nl/a/renault-megane-49705323
 
Ik had zelf ook vooroordelen over Renault cq Frans, maar na wat meer onderzoek en advies hier bleek dat voor de nieuwere modellen gewoon niet zo te zijn.
Wij hebben zelf een Renault Clio gekocht, mijn vader had en heeft een Renault Megane en mijn broer een Renault Megane Estate. Allemaal tot grote tevredenheid en mijn broer zit op dit moment in Noord Frankrijk, allen nog geen schokkende dingen gehad
 
De 1.3 TCe die samen met Mercedes is ontwikkeld en ook in diverse modellen van Mercedes zit is een erg fijne, krachtige en stille motor, ik heb de 131 pk variant in mijn Clio liggen. De Cilinderwandcoating is zeer solide en wordt o.a. ook gebruikt in een supersportwagen als de Nissan GT-R. De Dual uitgevoerde distributieketting is zeer solide uitgevoerd en gaat waarschijnlijk heel lang/ levenslang mee. Je ziet dat beide merken echt hun best hebben gedaan op deze motor. Ik verwacht zelf dat het een hele goede, betrouwbare en degelijke motor is. Met dit blok haal ik met de Clio tot nu toe een gebruik van 1 op 17,5.

De 1.2 TCe is naar huidige begrippen een vrij eenvoudige motor, toen de motor in 2016 in de Mégane 4 kwam waren de kinderziektes gewoon opgelost. En in de Mégane 4 is het een prima motor die goed was uitontwikkeld.

De kinderziektes waren in het begin, distributieketting die kon oprekken, hoog olie verbruik en inhouden. Bij de Mégane 3 1.2 TCe is het belangrijk dat de auto goed en regelmatig door een dealer of specialist is onderhouden, zodat alle updates zijn uitgevoerd.

Ik zo u zelf de 1.3 TCe kiezen, omdat het een erg fijne motor is.
 
EVV zei:
Wel in de gaten houden dat je niet over het maximale totaal toegestane gewicht van een B-rijbewijs heen gaat. Bij een caravan die maximaal 1700 kg weegt mag je auto maximaal 1800 kg wegen, anders heb je een E achter B nodig. Ook al laad je de auto/caravan niet eens vol, het gaat om wat die maximaal mag wegen, niet om het werkelijke gewicht. Zo mag mijn Insignia 1600 kg trekken, maar als ik achter het stuur zit, mag de aanhanger maar een maximaal toegestaan gewicht hebben van 1185 kg. Ook al ligt er niets in de aanhanger, rijden met een aanhanger die maximaal 1600 kg zou mogen wegen zou betekenen dat ik geen geldig rijbewijs heb.

Bedoel je dit voor mij of de TS? Ik heb uiteraard BE, ken de regels en snap dat het over max. toegestane technische massa van auto en caravan opgeteld gaat. Maar lees inderdaad in veel topics dat de regels blijkbaar lastig te begrijpen zijn. Ik raad overigens aan als je met een serieuze caravan op pad gaat altijd even je E rijbewijs te halen, in plaats van max. gewichten van auto en/of caravan aan te laten aanpassen bij de RDW, en alsnog met zo'n combinatie te gaan rijden. Het geeft net wat extra inzicht, ik vond het in ieder geval wel prettig.

Buiten dat als je met een caravan van zeg 1500kg op pad gaat wil je er ook een auto voor hebben die de caravan een beetje de baas is, dus ik kijk zelf niet alleen naar max. trekgewicht, maar ook naar het gewicht van de auto zelf. Tel dan bij het leeggewicht even de personen en de bagage op en dan heb je een idee wat de auto beladen voor de caravan gaat wegen. Het is wel prettig voor de gehele combinatie als de beladen trekauto zwaarder is dan de caravan.

En nog even voor de keuze van brandstof voor de TS: zeker als je richting die 25K kilometers per jaar gaat (of wellicht nog wat meer als je flink door Europa gaat met de auto en caravan?): ik zou toch ook nog even een diesel overwegen. Bijv. een Megane met 1.5 DCi, of als je voor een flinke caravan gaat een Laguna 1.5 DCi/2.0 DCi. Die zullen los rijdend toch wel wat zuiniger zijn dan de benzine tegenhangers verwacht ik en met caravan is een diesel normaal ook een stuk zuiniger. Zo reed ik met de V70 D5 met onze caravan (2,5m breed dus veel luchtweerstand en 1700kg) met gemak 1 op 10 gemiddeld, echt een nette prestatie. Pak je een flinke benzine (want een kleinere mag deze caravan niet trekken) dan ga je gewoon naar rond de 1 op 6.

Nog een voordeel van toch ook even naar een diesel kijken is de lagere aanschafprijs, omdat ze niet meer zo gewild zijn. Wellicht dan ook de eis van er perse 10 jaar mee rijden eens laten vervallen en dan na 4 a 5 jaar weer eens evalueren.
 
Dreamer zei:
EVV zei:
Wel in de gaten houden dat je niet over het maximale totaal toegestane gewicht van een B-rijbewijs heen gaat. Bij een caravan die maximaal 1700 kg weegt mag je auto maximaal 1800 kg wegen, anders heb je een E achter B nodig. Ook al laad je de auto/caravan niet eens vol, het gaat om wat die maximaal mag wegen, niet om het werkelijke gewicht. Zo mag mijn Insignia 1600 kg trekken, maar als ik achter het stuur zit, mag de aanhanger maar een maximaal toegestaan gewicht hebben van 1185 kg. Ook al ligt er niets in de aanhanger, rijden met een aanhanger die maximaal 1600 kg zou mogen wegen zou betekenen dat ik geen geldig rijbewijs heb.

Bedoel je dit voor mij of de TS? Ik heb uiteraard BE, ken de regels en snap dat het over max. toegestane technische massa van auto en caravan opgeteld gaat. Maar lees inderdaad in veel topics dat de regels blijkbaar lastig te begrijpen zijn. Ik raad overigens aan als je met een serieuze caravan op pad gaat altijd even je E rijbewijs te halen, in plaats van max. gewichten van auto en/of caravan aan te laten aanpassen bij de RDW, en alsnog met zo'n combinatie te gaan rijden. Het geeft net wat extra inzicht, ik vond het in ieder geval wel prettig.

Buiten dat als je met een caravan van zeg 1500kg op pad gaat wil je er ook een auto voor hebben die de caravan een beetje de baas is, dus ik kijk zelf niet alleen naar max. trekgewicht, maar ook naar het gewicht van de auto zelf. Tel dan bij het leeggewicht even de personen en de bagage op en dan heb je een idee wat de auto beladen voor de caravan gaat wegen. Het is wel prettig voor de gehele combinatie als de beladen trekauto zwaarder is dan de caravan.
Vooral voor de TS aangezien hij aangeeft wat kennis te missen maar toch nadenkt over het kopen van een auto om in de toekomst een caravan te trekken. Het zou een beetje zuur zijn om nu een auto te kopen die prima een caravan van 1700 kg kan trekken, wat later een bijpassende caravan om er vervolgens achter te komen dat hij helemaal niet met de combinatie mag rijden. Zoals je zelf aan aangeeft is er bij veel mensen onduidelijkheid over het BE rijbewijs. Mijn schoonouders zijn nog altijd van mening dat ik prima de aanhanger van de buren even langs kan brengen, die maximaal 1400 kg weegt. Mijn reactie dat ik dan niet verzekerd ben omdat ik geen geldig rijbewijs heb voor die combinatie gaat er niet in: "maar hij is toch leeg???"
 
Er is ook nog het B+ rijbewijs (code 96) waarmee je totaal MTM van 4.250 gecombineerd mag hebben. Geen theorie nodig, alleen een praktijkexamen (y)
 
Auto encyclopedie zei:
He dreamer is er mee gestopt

Nee hoor, ik was op vakantie en net voor de vakantie was er een probleem met mijn account, dat is ondertussen opgelost maar blijkbaar hang ik onder een ander "ID" nu waardoor oude posts niet meer goed linken.

Mechanix zei:
Auto encyclopedie zei:
He dreamer is er mee gestopt

Liep een beetje te drammen over hybrides en is daar een paar keer op aangesproken. Als je dan al op anoniem gaat... o_O

Drammen? Waar heb je het over. Ik noem een hybride als optie in posts waar een dergelijke auto aan kan sluiten bij de opties van TS. Blijkt dat niet zo te zijn dan dram ik helemaal nergens over door. Puur informatief mensen die hier komen voor hulp helpen aan een goede auto. En dat is maar goed ook, anders koopt iedereen hier een Megane of 308 :p
 
Terug
Bovenaan